Blaž Mesec PRITLEHNE TEORIJE V KVALITATIVNEM RAZISKOVANJU V SOCIALNEM DELU Kar sledi, bi bil lahko razširjeni povzetek moje knjige Uvod v kvalitativno raziskovanje v social- nem delu (VŠSD, Ljubljana, 1998) - povzetek, s katerim močno zamujam, zaradi te zamude pa je prišlo v obliki darila dobrotnega Časa do dobro- došlega premika poudarka, tako da ta spis ni zgolj povzetek, temveč, si upam trditi, samorefleksija. V knjigi opisujem, kako sem se uvajal v kvali- tativno raziskovanje, pri čemer je poudarek bolj na kvalitativni analizi gradiva kakor na vprašanjih zbiranja takega gradiva, to je, na vprašanjih kvalitativnega terenskega raziskovanja. Opisujem tudi, kako sem se srečal s temi vprašanji in dajem bralcem sem in tja napotke na osnovi svojih iz- kušenj. V knjigi in tudi pri poznejših raziskavah je moje zanimanje veljalo predvsem analizi, temu pa se je v zadnjem času pridružilo še zanimanje za oblikovanje teorije na osnovi kvalitativne ana- lize. Zato sem se vprašal, kakšne so pravzaprav teorije, do katerih so privedle v knjigi objavljene analize, kako se med seboj razlikujejo, ali jih je mogoče na podlagi formalnih značilnosti kako razporediti in iz tega potegniti nauke za nadaljnje oblikovanje pritlehnih teorij v tradiciji Glaserja in Straussa'. Vprašanje teorije je v socialnem delu še precej na začetku. Kar se »prodaja« kot teorija socialnega dela, so iz psihologije in psihoterapije, delno pa iz sociologije in drugih znanosti (sistem- ske teorije) povzeta načela in pravila za ravnanje v praksi socialnega dela. Odprto pa je vprašanje oblikovanja empirične, na raziskovanju prakse socialnega dela temelječe teorije socialnega dela, teorije ali teorij, ki ne bi bile zgolj aplikacija teorij tako imenovanih temeljnih ved ali celo le prenos teorij drugih (hierarhično prirejenih ne nadreje- nih) ved o ravnanju. V prvem delu knjige sem pojasnil, nekoliko dopolnil, ilustriral in priporočil metodo kvalita- tivne analize, kot jo najdemo v temeljnem delu Glaserja in Straussa The Discovery of Grounded Theory (Odkritje pritlehne teorije). Ko je bila knji- ga končana, pa sem na svoje presenečenje odkril, da tam objavljene kvalitativne analize sploh niso vse sledile tej metodi, pa tudi ne vse kakšnemu drugemu modelu. Analitski postopek je bil prav- zaprav pri vsaki od objavljenih analiz nekoliko drugačen, posledično pa je bila taka, vsakokrat formalno drugačna, tudi vsaka od »izdelanih« pritlehnih teorij. V tem članku želim poudariti to različnost analitskih pristopov in tehnik in različ- nost teoretskih izidov. Prvi resni poskus kvalitativne raziskave na po- dročju socialnega dela v Sloveniji je bila raziskava o socialnoterapevtskih kolonijah za vedenjsko motene otroke na Rakitni v letih 1975 in 1976. Tako praktična akcija kot tudi raziskava sta bili v več pogledih prelomni. Pristop k obravnavanju otrok se je od dotedanjih zdravstvenih kolonij raz- likoval po kombinaciji teh elementov: (1) zavrača- nje medicinskega modela defekta oziroma modela obravnave, ki implicira vlogo otrok kot objektov terapevtskih prizadevanj, (2) vključitev skupine alternativno usmerjenih nepoklicnih prostovoljnih sodelavcev v vlogi vzgojiteljev, (3) združitev prak- tičnega in raziskovalnega dela v okviru akcijske raziskave z udeležbo. Raziskava ni bila le prva eksplicitno zasnovana akcijska raziskava z udelež- bo (ARU) v socialnem delu pri nas, ampak tudi prva kvalitativna raziskava - kljub uporabi neka- terih standardiziranih tehnik zbiranja podatkov. Raziskovalno poročilo o dveh kolonijah je bilo v glavnem kvalitativno: vsebovalo je verbalne opise dogajanja, opise doživljanja, anekdote in razmiš- ljanja, ki so jih prispevali udeleženci različnih pod- skupin ali slojev v koloniji in okrog nje. Nekatere interpretacije so bile prav briljantne, toda metodo- log bi jim očital, da ne temeljijo na razvidni ana- lizi sistematično zbranega empiričnega gradiva. 215 BLAŽ MESEC Celoten postopek zbiranja empiričnega gradiva, njegovega urejanja, analize in interpretacije se je dogajal v glavah genialnih mladcev, ki so dali osta- lemu svetu na vpogled samo svoje sklepe, sem in tja ilustrirane s primeri empirije. To ne pomeni, da njihove interpretacije in sklepi niso izhajali iz empiričnih opažanj in doživetij, ampak da empi- rična evidenca ni bila sistematično zbrana, ana- lizirana, eksplicirana in »postavljena na ogled«. Vendar pa so te interpretacije druga drugo vali- dirale in so bile bolj ali manj sprejete v skupnosti raziskovalcev, ki so bili seznanjeni z zadevo. Teo- rija kvalitativnega raziskovanja, na kateri je teme- ljilo to poročilo, je ostala na spoznavnoteoretski ravni in na ravni obravnave terenskih metod zbira- nja podatkov, ni pa dala opore za analizo podat- kov. Dogodilo se je tisto, kar sem pozneje imeno- val »skok v teorijo«; preskok mučnega zapisovanja opažanj, predvsem nevpadljivega vsakdana, opu- stitev utrudljivih analitičnih postopkov, postop- nega klasificiranja in povezovanja. Ta skok v teorijo je problematičen, prvič, ker lahko vsebuje neupravičene preskoke v sklepanju (jumping to conclusions)-, in drugič, ker onemogoča drugače mislečim, da bi iz istega empiričnega gradiva iz- peljali drugačne sklepe. Pomeni kršenje temelj- nega metodološkega načela, načela preverljivosti podatkov in postopkov sklepanja. Ko sem »padel« v naslednjo kvalitativno razi- skavo, to je, ko sem se znašel pred zahtevo, da v raziskovalno poročilo prispevam besedilo o nekaj- letnem delu s taborniki v mestnem predelu Ljublja- ne (1980), ne da bi vnaprej načrtoval raziskavo (ki je imela druge nosilce), sem se tolažil z mislijo, da je dobilo poročilo o rakitniških kolonijah pozi- tivno recenzijo, čeprav je bilo veliko besedil napi- sanih postfestum, če že ne povsem »iz glave« na podlagi reminiscenc in dokaj nesistematičnih zapiskov; vnaprej načrtovana testiranja so bili namreč taboreči pod vplivom svojih vzgojiteljev zavrnili v imenu svojih pravic, oziroma, so jih dopustili le v močno okrnjenem obsegu. V okviru projekta »Štepanjsko naselje«, ki ga je izvajal sociološki inštitut in naj bi prispeval k reševanju problematike naselja s številnimi priseljenci iz kulturno in socialno različnih okolij, je skupina strokovnjakov in prostovoljcev začela sodelovati s taborniško enoto v tem predelu z namenom, da bi to organizacijo usposobila za delo z zelo različ- nimi otroki, med drugim tudi za sprejemanje otrok z vedenjskimi in čustvenimi motnjami. Šlo je torej za uvajanje sprememb v obstoječo prosto- voljsko organizacijo. Po zglednem začetnem sode- lovanju se je počasi razvilo nasprotovanje med starim vodstvom enote in starejšimi (po stažu) člani na eni strani in strokovnjaki in študenti-pro- stovoljci na drugi. Spor med stranko »tabornikov« in stranko »socialcev« je kulminiral na letnem taborjenju, nadaljeval pa se je vse do naslednjega poletja, ko je prišlo do ločitve obeh strank in orga- nizacije dveh ločenih izmen. Kako zastaviti raziskavo tega dogajanja? Retro- spektivno so zadeve videti preproste, tedaj pa ni bilo jasno niti, kako zastaviti problem. Ker je šlo za socialno delo, je bilo seveda logično, da gre za problem načina dela, metode ali pristopa. Hoteli smo spremeniti organizacijo, da bi bila kos novim nalogam. Pri tem smo naleteli na težave, na odpor. Je bilo to nujno, neizogibno? Problem je torej uva- janje sprememb v prostovoljsko organizacijo. Po- jem »uvajanje sprememb« mi je odprl tudi vrata v teorijo, vključno z literaturo o spreminjanju organizacij. Teoretski kontekst']q bila torej teorija skupnostnega socialnega dela. Metodološki pri- stop, kot se je pokazalo na koncu, je bil študija primera organizacije, v katero so prišli (povabljeni ali nepovabljeni - z vidika starih tabornikov je prišlo nekaj povabljenih, pa veliko nepovabljenih) strokovnjaki in njihovi pomočniki-prostovoljci, da bi spremenili način delovanja organizacije in da »ne bi bilo nikoli več tako, kot je bilo«. Tak proces je vreden raziskovanja. Študija primera pomeni, da iz proučevanja enega samega primera izvede- mo posplošitve, četudi zgolj kot hipoteze. Te hipo- teze je mogoče preveriti bodisi z nadaljnjimi razi- skavami bodisi s povezovanjem z že obstoječim znanjem. Empirično gradivo sem zbiral z opazo- vanjem s sodelovanjem, pravzaprav s sodelova- njem z opazovanjem, saj je bilo sodelovanje pri- marno, opazovanje pa sekundarno. Vse lepo in prav, toda opazovanje ni bilo sistematično. Pisal sem sicer dnevnik, a precej neredno in nesistema- tično. Izhodiščno empirično gradivo torej nikakor ni bilo zgledno, pomagalo pa mi je, da sem obudil spomine na dogajanje med letom. Ti spomini pa niso bili gradivo, ki naj bi ga nato še analiziral, ampak so zapisani kot besedilo končnega poro- čila. Tehnika analize torej ni razvidna. Tudi meni se je zgodil »skok na teoretsko raven«. V celotnem dogajanju je bil v ospredju konflikt med starimi taborniki in prišleki, tako da se je opis razvoja, poteka in manifestacij konflikta vsilil sam po sebi kot osnovna tema. Temu pa je sledilo vprašanje, kaj to dogajanje pomeni z vidika teorije socialnega 216 PRITLEHNE TEORIJE V KVALITATIVNEM RAZISKOVANJU V SOCIALNEM DELU dela, kaj je bila pri vsem tem metoda oziroma ali sploh lahko govorimo o metodi. Rezultat raziskave je bil torej dvojen: najprej opis socialnega procesa, to je konfliktnega dogajanja, in razčlenitev faz in manifestacij konflikta, nato »diagnoza«, prepozna- nje, v literaturi o skupnostnem socialnem delu že opisanega pristopa oziroma ujemanja v literaturi opisane strategije in dejanskega poteka, kar se je izteklo v ugotovitev, da gre v našem primeru za posebno kombinacijo konsenzualne in konfliktne strategije skupnostnega dela. Opis konfliktnega dogajanja, čeprav sam po sebi didaktično zanimiv kot realni, naravni primer družbenega konflikta na medosebni in medskupinski ravni, se je iztekel v ugotovitev o podobnosti manifestacij, taktik in tehnik konflikta na mikroravni s konflikti na ma- krodružbeni ravni, kar je bilo zame takrat osu- pljivo spoznanje. Osupljivo, ker sem uvidel, da smo - obsojajoč izvoz/uvoz socialistične revolucije na makro ravni in morda tudi revolucijo sploh - na mikro ravni sami kot znanstveno podkovana avantgarda uvo- zili nekakšno revolucijo (proti izkoriščanju otrok, za enak dostop do sredstev za zadovoljevanje po- treb, proti privilegijem, za demokracijo in samo- upravljanje). Kot so otroci in mladostniki pri ta- bornikih reproducirali avtoritarne vzgojne vzorce svojega domačega okolja, tako smo pristaši akcije spreminjanja, prepričani v svoj prav, nevede re- producirali vzorec revolucije - s pomembno razli- ko, da na koncu vendarle nismo zatrli in razgnali drugače mislečih (mogoč in poskušan je bil nam- reč tudi nasproten izid), ampak smo dopustili dru- gačnost - ločene izmene. Že v prvi raziskavi smo torej oblikovali dve vrsti teorije ali teorijo na dveh ravneh: na ravni opaženega socialnega procesa (vedenja) in na rav- ni namerne družbene (strokovne) akcije (ravnan- ja). Bil sem zadovoljen, saj sem uspel neko doga- janje, ki je bilo videti zelo kaotično, urejeno opisati z uporabo pojmov socialne psihologije in teorije skupnostnega socialnega dela. A tudi jaz, tako ka- kor prej kolegi, nisem pustil za seboj primarne empirične evidence, niti spodobnega dnevnika ne, da bi omogočil drugim preverjanje in kritiko svojih ugotovitev. Zahteva po dokumentiranju empirič- nih »dejstev« in po razvidni analizi je bila poslej v ospredju mojega »kvalitativnega« prizadevanja. Raziskava o krajevni organizaciji Rdečega kri- ža (1986) je druga na seznamu mojih samostojnih kvalitativnih raziskav. Da bi dobili vpogled v delo- vanje prostovoljcev, samopomoč in vzajemno pomoč in tako prispevali spoznanja v teorijo prostovoljnega socialnega dela in samopomoči, sem se z dvema študentkama, ki sta tako opravljali svojo študijsko prakso, pridružil kot opazovalec krajevni organizaciji Rdečega križa v predmestju Ljubljane. Organizacija je izvajala standardni pro- gram Rdečega križa, svojo pozornost pa so prosto- voljke usmerile predvsem v pomoč starejšim. Tudi to je bila študija enega samega primera organi- zacije v njenem okolju, izvedena z namenom, da bi prišli do ugotovitev, ki bi veljale vsaj kot hipo- teze tudi za druge podobne organizacije in okolja, kjer sodelujejo prostovoljci. Gradivo smo zbirali z opazovanjem (delno kot sodelovanje z opazova- njem, delno kot opazovanje s sodelovanjem). De- kleti sta sodelovali pri merjenju krvnega pritiska in nekaterih drugih akcijah, jaz pa sem se udele- ževal sestankov odbora. Ob tem smo vsi trije vodili vsak svoj dnevnik. Tudi tokrat so bili ti dnevniki preveč površni in skopi, da bi bili kaj več kot opomniki, a so mi bili v pomoč pri kronološkem razvrščanju dogajanja in pri opozarjanju na po- membne dogodke. Ključno gradivo so bili odlični zapisniki sestankov odbora krajevne organizacije RK, ki jih je pisala tajnica odbora, sicer tudi poklic- na tajnica v nekem podjetju. Poleg zapisnikov sem pri analizi uporabil tudi druge dokumente organi- zacije. Ko sem začenjal analizo, sem imel tokrat prvič pred seboj spodobno empirično gradivo, ki sem ga uredil, tako da je v dodatku raziskovalnega poročila seznam dokumentov, v poročilu samem pa so ob trditvah in sklepih reference na te doku- mente. Tu sem tudi prvi uporabil tehniko kodi- ranja (klasificiranja) posameznih postavk iz doku- mentov. To ni bilo težko, kajti posamezne točke iz zapisnikov so se nanašale na jasno razpoznavne vidike delovanja organizacije, kot so pobiranje članarine, prodajanje znamkic, obiskovanje starih, obdarovanje ipd. To primarno opisno kodiranje sem nadgradil na dveh ravneh s kodami, ki so se- gale na teoretsko raven: uporabil sem klasifikacijo funkcij organizacije po literaturi (Pincus in Mina- ban) in klasifikacijo izbranih metodičnih vidikov (procesualnost, napotenje, zaupnost ipd.). Upora- bil sem torej tri načine kodiranja: prvi je bilo ko- diranje, ki je še najbližje postopku kodiranja »in vivo«; kot kode sem uporabil izraze, uporabljene v samih zapisnikih. Pri drugem sem izhajal iz vnaprejšnje teoretske sheme - spiska funkcij orga- nizacije. V gradivu sem iskal in kodiral reference na posamezne funkcije (razdeljevanje materialnih sredstev, vzpostavljanje povezav z viri ipd.). Pri 217 BLAŽ MESEC tretjem sem induktivno, po metodi stalnega pri- merjanja, abstrahiral metodične pojme (procesual- nost ipd.). Tudi v tej raziskavi sem bil ves čas pred vpraša- njem, kaj je problem raziskave. Izhodiščni pro- blem je bil ugotoviti, kako poteka prostovoljno delo v prostovoljski organizaciji. A tudi tu bi lahko (zlobno) vprašali: Kako - kako? Kaj me pravza- prav pri tem »poteku« zanima? Iz poročila je raz- vidno, da me je zanimalo veliko reči; drugače po- vedano, vse do konca nisem uspel usmeriti pozor- nosti na en sam, najpomembnejši problem. Šele post festum, ko je bilo poročilo oddano, se mi je posvetilo, o čem pomembnem pravzaprav govori. Pred tem sem opisoval vse mogoče. Zbrano gra- divo in analiza sta omogočala opisati, kaj organi- zacija dela, katere funkcije izvaja. Prvi rezultat je torej diagnoza funkcij organizacije v skladu z opisi v literaturi. Drugi rezultat je opisna teorija o nači- nih ravnanja prostovoljk, o njihovi laični metodi in o samorazumevanju prostovoljk. Tretji rezultat je opis skupinskega dogajanja: strukture skupine, posameznih vlog, vodenja, potreb skupine. Pozne- je se mi je posvetilo, da je za teorijo najpomemb- nejše dejstvo, da je prišlo do konflikta med krajev- no organizacijo in občinskim vodstvom organiza- cije in da smo v skupinskodinamičnem dogajanju v krajevni organizaciji opazili razliko med for- malno in neformalno strukturo in delovanjem. Organizacija je bila v prehodu med formalistično- ritualiziranim načinom delovanja, ki se legitimira s poslušnostjo organizacijski hierarhiji, in pragma- tično-učinkovitostnim načinom delovanja, ki se legitimira z odgovornostjo do »volilnega telesa« (do konstituante), to je, do starejših občanov, ki naj bi jim, po samorazumevanju prostovoljk, orga- nizacija predvsem služila. Tudi tu se je sredi osem- desetih let na mikro ravni dogajalo nekaj podob- nega kakor na družbeni makro ravni. Tretja moja kvalitativna raziskava so bili Sce- nariji preživetja (1989). V obdobju politične in go- spodarske krize v nekdanji Jugoslaviji si je projekt- na skupina študentov na »blok eksperimentalnih vajah« zastavila vprašanje, kako se ljudje znajdejo v pogojih visoke inflacije, slabih gospodarskih razmer in negotove prihodnosti. Kot socialne delavce so nas zanimale tehnike preživetja. Ker nismo imeli večjih ambicij, so študentje izvedli pol- strukturirane intervjuje na priročnem, »naključ- nem« vzorcu Ljubljančanov. Izvedenih je bilo približno 30 intervjujev, ki so jih študentje (delali so v parih) praviloma dobesedno zapisovali. Zajeli smo ljudi obeh spolov, različnih starosti in celot- nega izobrazbenega razpona. Potem ko smo inter- vjuje na vajah delno obdelali in prišli do določenih ugotovitev, sem gradivo ponovno vzel v roke, ker se mi je zdelo, da je v njem skrito več zanimivega, kakor smo uspeli analizirati na vajah. Izločil sem slabe intervjuje in preostale pretipkal (iz rokopisa) tako, da sem pustil na desni strani širok rob, kamor sem nameraval vpisovati kode. Kodiranje je bilo zahtevnejše kakor v raziskavi o organizaciji Rdečega križa, ker so bile izjave na zelo različnih ravneh. Uporabljeno je bilo torej reduktivno kodi- ranje, klasificiranje izjav po podobnosti, in poime- novanje variabel in modalitet v procesu abstrahi- ranja pojmov. Kodiranje imenujem reduktivno, ker je bilo več podobnih izjav subsumirano pod isti pojem, tako da je bilo na koncu število pojmov manjše kot število prvotnih izjav. Rezultat te prve analize je bil torej opis različic doživljanja krize in tehnik preživetja na podlagi seznama pojmov z njihovimi modalitetami. Pomembnejše »odkritje« je bil obrazec postopnega krčenja zadovoljevanja potreb od opuščanja velikih vlaganj (gradnja hiše) in »luksuza« (potovanja) do prikrajševanja pri zadovoljevanju osnovnih potreb, nazadnje potreb otrok. Drugi postopek analize je bil nasproten od prvega. »Kodiranje« je potekalo tako, da sem zapise intervjujev kot celote, kot opise posamez- nih primerov, razporejal po metodi stalnega pri- merjanja glede na podobnost celostne situacije anketiranca (oziroma njegove družine) v večdi- menzionalnem prostoru, katerega dimenzije so bile v začetku nejasne in neeksplicirane. Ko sem opise življenjskih situacij razporedil po podobno- sti v nekaj skupin, sem vsako skupino poimenoval z opisnim ali metaforičnim izrazom (npr. »gospo- darska ekspanzija«, »pred zaprtimi vrati«) in to poimenovanje še podkrepil ali ilustriral z značil- nim dobesednim navedkom iz intervjuja (npr. »garamo, pa vseeno ničesar nimamo«). Tako sem torej kot rezultat dobil tipologijo življenjskih situa- cij in ravnanj družin v krizi. Tretji postopek je bil čisto miselne narave in ni več zahteval poseganja v empirično gradivo. Šlo je za gradnjo hipotetič- nega eksplanativnega modela, ki naj bi pojasnil paleto različnih odzivov družin na družbeno kri- zo. Neodvisne variable v tem modelu so izhodiščni pogoji družin, posredniška pa družinska struktura in dinamika. Pri tej raziskavi sem se prvič zavedel velikih možnosti kvalitativne analize in velike svo- bode na empiričnih opisih in izjavah temelječega teoretiziranja, ki ga omogoča. 218 PRITLEHNE TEORIJE V KVALITATIVNEM RAZISKOVANJU V SOCIALNEM DELU Raziskava o oblikah neformalne pomoči med družinami {\993) naju je s kolegom Srečom Dra- gošem peljala v smer oblikovanja taksonomije oblik neformalne pomoči. S pomočjo študentov in kolegov na VŠSD je bilo izvedenih več kot sto delno strukturiranih intervjujev z družinami iz vse Slovenije na njihovih domovih (po priročnem iz- boru, vendar razpršeno po različnih krajih). Poleg drugih podatkov o gospodinjstvu so anketirani opisali nekaj situacij, v katerih so se obrnili na koga po pomoč, in situacij, ko so sami komu pomagali. (Izločili smo opise'institucionalne pomoči.) Tako smo dobili večje število opisov situacij neformalne pomoči. Vsak opis smo kodirali glede na ustaljenost dejanja pomoči (ustaljene navade - neustaljena dejanja), širino kulturnega kroga, v katerem velja ta običaj ali navada (širši kulturni običaj - navada v ožjem sorodstvenem krogu), odnos med prejemniki in dajalci pomoči (sorodniki - sosedje - prijatelji - drugi), vsebino pomoči (stvarna - osebna) in razlog ali povod pomoči (življenjski dogodki - obletnice - delo - nesreča - bolezen - pomanjkanje). Vsak opis smo torej razvrstili glede na vseh teh pet kriterijev in dobili tako hierarhično klasifikacijo ali taksono- mijo oblik neformalne pomoči. Glede na to, da je »pomoč« (socialna pomoč) osrednji pojem social- nega dela in da je neformalna pomoč ena od dveh različic pomoči, bi morala biti ta klasifikacija teoretično pomembna, kot je za botanika pomem- bna taksonomija rastlin. Analiza, ki sem jo naslovil Dan na psihiatriji (1994), govori o doživljanju pacientk psihiatrične klinike. Odlomek iz dnevnika prostovoljke, dru- žabnice pacientkam na ženskem oddelku psihia- trične klinike, ki ga je prijazno dala na voljo Mojca Urek za analizo v skupini slušateljev podiplomske- ga študija socialnega dela na področju duševnega zdravja, je zaradi avtentičnosti in niansiranosti zbudil mojo pozornost, tako da sem ga ponovno analiziral, pravzaprav samo tisti odlomek, ki go- vori o izhodih in o reakciji pacientk na nepravično odločitev zdravnika. Tudi tu gre za študijo prime- ra, ki temelji na nesistematičnem opazovanju z delno udeležbo, kakor ga je ob svojih obiskih izvajala prostovoljka in svoja opažanja pozneje doma zapisala v dnevnik. Izhodišče analize, empirično gradivo, je bilo zgolj nekaj stavkov v dnevniku, stavkov, ki so bili nabiti s pomenom. Njihov pomen je bil tako kondenziran, da se je - spet sama od sebe - vsilila reduktivnemu kodi- ranju ravno nasprotna metoda eksplikativnega kodiranja. Izluščiti je bilo treba in narediti raz- viden pomen teh stavkov, pravzaprav enega same- ga stavka, saj gre za vsebinsko povezano celoto. Vsaki pomenski enoti tega stavka, povedi, smo poiskali splet asociacij, pojmov, ki so razprli kon- tekst dogajanja, na katerega se je nanašala izjava, in tako omogočili razviden in razčlenjen opis, ki je vodil do razumevanja izjave in situacije, v kateri je nastala. Rezultat analize je eksplikacija impli- citnih teorij ključnih akterjev, to je zdravnikov (osebja) in pacientk, in ugotovitev o protislovni naravi teh teorij - teorija o protislovju (dialektična teorija) med implicitnimi teorijami ključnih akter- jev. Eksplikacija implicitnih teorij akterjev je eden najbolj zaželenih in za prakso pomembnih ciljev raziskovanja v socialnem delu. Samo če vemo, na podlagi kakšnih predpostavk, domnev in »teorij« delujejo ljudje, jim lahko te »teorije« reflektiramo in tako vplivamo na njihovo korigiranje. V tej analizi sem se najbolj približal meji tiste- ga, kar naj bi bil še sprejemljiv delež »domišljije« pri analizi. Zato je to analiza, za katero ne bi želel, da bi jo posnemali; če že, tedaj z dobrim razlo- gom. Dosedanja posnemanja v študentskih razi- skovalnih nalogah so se izrodila v nesmiselno pre- pisovanje izjav in poljubno izmišljanje, ki ni pri- peljalo nikamor. V okviru raziskave inštituta za kriminologijo (nosilka A. Šelih) o kršenju pravic otrok v postop- kih pred organi pravosodja in socialnega varstva, sva s kolegico Gabi Čačinovič Vogrinčič analizirala nekaj primerov dela centrov za socialno delo, med njimi tudi primer nasilja nad otroki zaradi alkoho- lizma staršev, primer, s katerim se je center za socialno delo ukvarjal celo desetletje in ki se je končal (začasno) z oddajo otrok v zavod in izre- kom pogojne kazni staršem, torej ne tako, kakor bi si želeli, a bolje, kakor bi se, če sploh ne bi ukrepali. Gre za študijo primera dela socialne služ- be z družino (1996). Osnovno empirično gradivo je bila dokumentacija socialne službe, dosje pri- mera. Po ureditvi dosjeja je stekla analiza na dveh ravneh. Najprej smo izvedli kronološko analizo kot čisto formalno analizo števila dogodkov (posa- meznih vrst) v časovnih obdobjih, katere rezultat je kronološki diagram. Strogo vzeto je to kvanti- tativna analiza, ne kvalitativna. Zanima nas raz- poreditev dogodkov, ki jo interpretiramo glede na različne možne razporeditve. Končna interpretacija je seveda vsebinska, ne zgolj formalna, kar pomeni, da upoštevamo va- lenco (vrednost) ali pomen posameznih dogodkov 219 BLAŽ MESEC in nas zanima, ali se je zmanjšalo število nega- tivnih dogodkov ipd. Druga raven analize je ana- liza interakcijskih vzorcev, zlasti vzorcev ravnanja socialne službe. Kronološka analiza prispeva k analizi interakcijskih vzorcev. Končni rezultat ana- Hze je dvojen: podali smo interpretacijo o možni implicitni teoriji socialne službe, ki je v duhu tradi- cionalnega linearno-kavzalnega mišljenja usmer- jena k odpravljanju osnovnega vzroka nasilja (alkoholizem staršev) in pri tem zanemari druge možnosti vplivanja in sprememb. Drugi rezultat je teorija o dveh strategijah ravnanja socialne slu- žbe, dejanski, ki smo jo poskusno imenovali kon- trolna strategija, in možni, ki smo jo imenovali strategija pomoči. Pokazali smo, da teorija ni samo konstatacija dejanskega, ampak tudi interpretacija možnega, odkrivanje realnih možnosti drugač- nega delovanja v dejansko opaženem. Odzivi na to analizo so pokazali, da je mogoče ugotovitve posplošiti na širši krog primerov in da gre (je šlo) v resnici za precej razširjeno strategijo naših so- cialnih služb. Po drugi strani pa smo bili opozor- jeni tudi, da strategij ne gre ločevati, ampak le razlikovati, saj je treba hkrati uporabljati obe. Ta raziskovalni pristop je bil ponovljen v številnih diplomskih delih študentov socialnega dela. Žal do sedaj še nismo utegnili pregledati vsega tega raziskovalnega dela. Tudi raziskava o skupini samopomoči žensk (1996), ki so doživele nasilje s strani svojih zakon- skih partnerjev, je študija primera. Sledi v social- nem delu pogostemu modelu primerjave med stanjem pred obravnavo in po njej. Osnovno em- pirično gradivo, to je polstrukturirane intervjuje s članicami skupine samopomoči, sta priskrbeli strokovni vodji skupine, diplomirani socialni delavki Mojca Papič in Marija Gril. Intervjuji niso zapisani dobesedno, pač pa v povzetku, kar je morda etično utemeljeno, metodološko paje ovi- ra, saj tako ravnanje omogoča, da se že v zapise intervjujev vnašajo stališča raziskovalk, in se tako zmanjšuje objektivnost raziskave. Te intervjuje sem ponovno reduktivno kodiral in dobljene poj- me povezal v model, ki sem ga ubesedil kot teorijo o spremembah doživljanja članic skupine samo- pomoči, do katerih je prišlo zaradi procesov v skupini. Ob primerjalnem pregledu teh raziskav sem se ponovno prepričal, kako primerno orodje za razumevanje socialnega dela, za vpogled v njegove postopke in procese, je oblikovanje empiričnih pritlehnih teorij v tradiciji Glaserja in Straussa na podlagi kvalitativne analize kvalitativnega gradiva. Pregled je tudi pokazal, da imamo na voljo zelo različne postopke analize, ki vodijo do formalno zelo različnih pritlehnih teorij. 220 PRITLEHNE TEORIJE V KVALITATIVNEM RAZISKOVANJU V SOCIALNEM DELU Tabela 1: Avtorjeve kvalitativne raziskave na področju socialnega dela v letih od 1980 do 1996 (Vir: B. Mesec, 1998, Uvod v kvalitativno raziskovanje v socialnem delu. Ljubljana: VŠSD.) 221 BLAZ MESEC OPOMBA 1 Gre za »grounded theory«. Slovensko bi to lahko pomenilo »utemeljena« ali pa tudi »pritlehna« teorija. V knjigi sami sem kot manj posrečen zavrnil prevod mlajšega kolega Vita Flakerja »pritlehna teorija« in se opredelil za termin »utemeljena teorija«. Danes vse bolj uvidevam, da je Flakerjev prevod ustreznejši. Glaser in Strauss nista odkrila, da naj bi bila teorija utemeljena. Utemeljena naj bi bila pač vsaka teorija, to je samoumevno. Glaser in Strauss sta pozvala k odkrivanju pritlehnih namesto »velikih« teorij (kakršne so Webrova, Marxova ali Parsonsova), skromnih, kontekstualno vezanih teorij za vsakdanjo, omejeno rabo, natanko takih, kakršne potrebuje socialno delo. Ta sprememba mojega terminološkega nazora nima nobene zveze z dejstvom, da je Vito Flaker medtem postal moj dekan. 222