Poštnina plačana T foto vin« Spod. in abbon. peac. • 11 Gruppo Katoliški Uredništvo in uprava: Gorica, Riva Piazzutta štev. 18 Podnredništvo : Trst, Vicolo delle Rose štev. 7 Cena: Posamezna štev. L 25 Naročnina : Mesečno L 110 Za inozemstvo : Mesečno L 190 Poštno ček. račun: štev. 24/12410 m Leto VIII. - Štev. Oj Gorica - 26. januarja 1956 - Trst Izhaja vsak četrtek PISMO V RIM Glede zakonskega načrta za slovenske šole smo v zadnji številki našega lista objavili protestno resolucijo treh slovenskih političnih organizacij. Omenjene organizacije so v isti zadevi poslale protestno pismo predsedniku republike Giov. Gron-chiju, predsedniku vlade Ant. Se-gniju in prosvetnemu ministru P. Rossiju. To pismo priobčujemo v vednost slovenski javnosti. Ekscelenca! Odkar so bile slovenske šole na Tržaškem in Goriškem spet odprte, smo se Slovenci vedno potegovali za to, da bi se položaj naših šol in šolnikov uredil s posebnim zakonom . Danes je osnutek zakona za slovenske šole na Tržaškem in Goriškem pripravljen. Vsebuje pa nekaj členov, ki nasprotujejo ustavi italijanske republike in osnovnim človečanskim pravicam in svoboščinam ter končno tudi londonskemu memorandumu z dne 5. oktobra 1954. Ker se zavedamo, da te določbe resno ogrožajo življenje in obstoj slovenskih šol in da kršijo načela, na katerih temelji preporod demokratične Italije, smatramo za svojo dolžnost, da opozorimo Vašo Ekscelenco na naslednje določbe omenjenega zakonskega načrta: 1. Kdor želi vpisati svojega otroka v slovensko šolo, mora napraviti za to posebno prošnjo. Ta določba ne velja samo za srednje šole, v katere ni nihče prisiljen, da se vpiše; tudi mora že zdaj vsak dijak vložiti pismeno prošnjo za sprejem. Veljala bi tudi za osnovne šole, pri katerih je obisk obvezen. V Italiji je obisk osnovnih šol obvezen. Starši torej morajo vpisati otroke v osnovno šolo brez prošnje, sicer so kaznovani po kazenskem zakonu. Samo vpis v slovensko osnovno šolo na prošnjo naj bo izjema pri tem pravilu? Ta diskriminacija, vrinjena v načrt zakona za slovenske šole, tvori psihološki pritisk na slovenske starše. Težka je tudi druga določba: 2. Prošnje za vpis v slovensko šolo bo pregledovala kontrolna komisija, sestavljena iz šolskega nadzornika, didaktičnih ravnateljev, dveh italijanskih in dveh slovenskih učiteljev. To pomeni, da bo o rekvizitu materinega jezika odločala komisija funkcionarjev, ne pa starši. Dovoljujemo si poudariti, da noben zakon za šole narodnih jnanjšin v Italiji ne vsebuje sličnih določb. Sklicujemo se n. pr. na zakon z dne 16. maja 1947 štev. 555, ki ureja pouk na nemških osnovnih šolah na Južnem Tirolskem. Ta zakon določa v svojem 2. členu: »Pripadnost u-čencev k eni ali drugi jezikovni skupini izhaja iz izjave očeta ali njegovega namestnika.« Samo slovenski starši naj ne bi smeli kljub jasni določbi ustave o enakopravnosti vseh državljanov svobodno in za šolsko upravo obvezno izjavljati, da so njihovi otroci Slovenci in da želijo obiskovati slovensko šolo. Omenjeni člen zakona za nemške osnovne šole na Južnem Tirolskem sicer res govori o neki mešani komisiji, toda ta komisija se bavi samo s primeri prestopa učencev iz šole enega jezika v šolo drugega jezika. S to strogo reciprociteto so zaščiteni Italijani in Nemci. 3. Tretjo določbo vsebuje prvi člen zakonskega načrta. Ta je, v kolikor zadeva Tržaško ozemlje, v o-čitnem nasprotju z londonskim memorandumom. Glasi se: »Slovenske šole so ustanovljene za italijanske državljane slovenskega jezika.« Člen 8 londonskega memoranduma z dne 5. oktobra 1954 pravi, da se vse osebe, ki so bile kdaj pristojne na Tržaško ozemlje,-lahko v teku enega leta po podpisu memoranduma vrnejo na Tržaško ozemlje. Tem osebam in tudi tistim, ki so se že vrnile, so zajamčene enake pravice kot ostalim prebivalcem. Ako bi določba, da povratniki, ki niso italijanski državljani, lahko pošiljajo otroke samo v italijanske šole, postala zakon, bi bilo načelo, sprejeto v tem memorandumu, grobo kršeno. V prepričanju, da tolmačijo čustva slovenskega prebivalstva, ki bi rado živelo v miru na svoji rodni zemlji in ki živo želi, da narodnostna mržnja preneha in da se strasti pomirijo, Vas podpisane organizacije prosijo, da posredujete, da se iz načrta zakona za slovenske šole izločijo zgoraj omenjene krivične določbe. Trst-Gorica, 18. januarja 1956. Slovenska katoliška skupnost v Trstu Slovenska demokratska zveza v Trstu Slovenska demokratska zveza v Gorici ZA PRAVO POT Zadnje čase opažamo, kako se težišče svetovnopolitičnega dogajanja počasi premiku iz Evrope v Azijo. Po obeh ženevskih konferencah in po obisku kanclerja Adenauerja v Moskvi je položaj v Evropi zamrznjen. Sovjeti nočejo popustiti glede Nemčije, ki ji branijo združitev, s silo pa v Evropi ne bodo mogli doseči ničesar vse dotlej, dokler bo zahodni svet ostal enoten r Atlantski zvezi. Zaradi tega so se sovjetski prvaki usmerili v Azijo, kjer ni takega odpora proti njihovemu pronicanju. Azija je največja celina na zemeljski obli. Meri okrog 44 milijonov knt2 in ima skoraj poldrugo milijardo ljudi. Samo rdeča Kitajska ima 600 milijonov ljudi, Indija pa 400 milijonov. To bi poleg manjših držav spadalo na Daljnji Vzhod, kjer lahko Zahod računa samo na Japonsko, Filipine, Južno Korejo in še nekatere manjše članice Organizacije za obrambo južnovzhodne Azije. Potem je v Aziji še Srednji Vzhod z arabskimi državami, ki prekipevajo od nacionalizma ter so gluhe in slepe za vse drugo. — Vse to spretno izkoriščajo komunisti. Ta val se širi preko Rdečega morja v Afriko. Na omenjenem ogromnem področju se bije boj za novega azij-sko-afriškega človeka, ki stopa na plan. Na eni strani mu ponuja obe roki Sovjetska zveza. V eni roki drži komunizem, osladkan z obljubami za gospodarsko in tehnično pomoč in z gesli o novem raju, ki ga bo komunizem prinesel ljudskim množicam. Torej kakor mamica, ki s sladkorčki vabi otroku, da jo uboga. V drugi roki pa ima za hrbtom bič. Kot osoren izsiljevalec žuga Kremelj azijskim narodom: Amerika je daleč, mi pa smo blizu. Le glejte, da greste z nami. Če ne bo šlo zlepa, bo šlo pa zgrda. Proti tej sili nastopata bolj ali manj spretno v imenu Zahoda Amerika in Anglija. Anglija je obremenjena z grehi kolonializma, Ameriko pa komunizem spretno nadigrava s propagando. Vendar danes Zahod lahko nudi Aziji več kakor Sovjeti. Roj med obema taboroma je odločilen. Se Hill« MESTNI PREDEL SV. IVANA V TRSTU Rimske novice Od časa do časa se moramo pozanimati, kaj se godi v Rimu. Tam sklepajo marsikaj, kar zadeva tudi nas. Tako zdaj razpravljajo o novem zakonu za občinske volitve, kakor tudi o novem zakonu za volitve v poslansko zbornico. Ta zakon je že predložen in ne vsebuje več določb o povezavah med strankami, kot jih je imel prejšnji. Namesto tega uvaja nekoliko popravljeni proporcionalni sistem. Zakon za u-pravne volitve še ni predložen parlamentu. Vlada se mora odločiti tudi tu, ali sprejme proporcionalni sistem, odnosno, ali ohrani starega s povezavami. Če sprejme novega, lahko vladne stranke zgubijo kakih dvajset velikih mest. Krščanska demokracija bo sprejela proporčni sistem, če ga bodo zahtevale druge stranke vladne koalicije. In končno zdaj pripravljajo državni proračun. Izdatki so predvideni na 3 tisoč milijard lir. Največ gre za plače in pokojnine državnih uradnikov, in sicer okoli 2 milijardi 700 milijonov lir. Ostalo je za druge potrebe. Letošnji proračun je prvotno vseboval sto petdeset milijard več od lanskega za povišanje plač državnih uradnikov. Po znanih dogodkih v zvezi z zakonom o pooblastilih so to število povišali na 400 milijard in bo najbrž treba še več milijard dodati, ker bo o plačah profesorjev ter poštnih in železničarskih uslužbencev razpravljal parlament. Nastane vprašanje, kje dobiti denar. Finančni minister je že povečal davek na kavo, mineralna olja, sol, vžigalnike in vermut. To je znak, da je davčni vijak že do skrajnosti napet. Izdajati nov denar hi pomenilo inflacijo in gospodarski zlom. Zato nekateri gospodarski krogi svarijo pred nadaljnjim povišanjem, ker bi sicer italijansko gospodarstvo res ne utegnilo vzdržati novih bre- Odločen korak V Zahodni Nemčiji živi na milijone beguncev iz Vzhodne Nemčije, ki dobro vedo, kako pasje življenje imajo delavci v Vzhodni Nemčiji. Tovarne so državna last, plače zelo nizke, če se kdo pritoži ali pogodr-nja, ga vtaknejo takoj v zapor. In vendar se tudi v Zahodni Nemčiji desetletja bo trajal. Zahod ga bo lahko dobil le, če bo naslonil svoje prizadevanje na nespremenljive krščanske vrednote, na misel o svobodi in dostojanstvu človekove osebnosti, na socialnost, pravičnost in bratstvo ter enakost med narodi in če bo po teh načelih tudi sam ravnal. Katoličani smo dolžni prositi Roga, ki vodi usodo narodov, da bi te množice pripeljal na pravo pot in da bi navdihnil s svojo modrostjo tudi tiste, ki'v Aziji zastavljajo pot brezbožnemu komunizmu. poslužujejo komunisti svojega reka, obodn#m svetu, kako je v socialistični Jugoslaviji, zgrajeni na Tito-Kardeljevem posnetku marksizma, dejansko celoten skupek delavčevih problemov v rokah delavcev samih. Glasom jugoslovanske komunistične propagande je v tej deželi uvedeno^ popolnain neodvisno samoupravljanje podjetij po delovnih kolektivih, ki samoupravno odločajo o vseh vprašanjih podjetja, prav posebno pa o onih vprašanjih, ki neposredno ali posredno prizadevajo delavca samega. Širili so se tudi glasovi, da so ti delovni kolektivi tudi lastniki podjetij. Pri odločanju kolektivov da vlada popolna svoboda in da so njihovi sklepi dokončni. Demokratični svet je z zanimanjem prisluhnil tem in takim novicam iz »neodvisne« komunistične dežele. Reklo se je: »Saj to, kar imajo v Jugoslaviji, ni komunizem, marveč nova oblika demokratičnega socializma«. Da so jugoslovanski komunisti po svetu na široko šarili z nami-gavanjt, da je delovni kolektiv najlepši dokaz, kako dobro je mogoče najtesnejše sodelovanje med Tito-Kardeljevim tipom komunizma in med socialno demokratičnimi gibanji po svetu. Na ta način so delovni kolektivi v Jugoslaviji služili jugoslovanski veji svetovnega komunizma pri političnem miniranju zoper — komunistične enotnosti v svobočinstvu vsako nedeljo, da ga pritegne. Zdelo se mu je nemogoče, da bi ga posnemal. Ko pa je postal župnik, je ravnal enako, samo da je napisal vsak teden še en članek in skoraj vsako leto eno knjigo. Vse je mogoče storiti s pomočjo božje milosti. Ko pregleduje svoje življenje, priznava povsod božjo roko, celo v malenkostih, a ki so kasneje bile odločilne. Na tem prepričanju je slonelo njegovo življenje. »Nevidni, vsemogočni Prijatelj zvesto bedi nad njim... « Njegovo življenje je torej vodila neutrudna ljubezen. Zadnja njegova knjiga je izraz; hvaležnosti do Boga, Stvarnika. Sedaj, ko je prišel do konca svojega življenja, govori s sv. Martinom: »Ne branim se dela!«... Delo! Vedno je rad delal... Njegovi romani so prevedeni v neštete jezike. Nekateri so dosegli 200 in celo 250 izdaj. Več njegovih del imamo v sloven-ščini: Velika prijateljica, Žena z odprtimi očmi, Dekle z zaprtimi očmi, Kitko sem ubila svojega otroka, i. dr. L’Ermite je med najbolj čitanimi in občudovanimi pisatelji. Lahko rečemo, da ni nekoliko izobraženega Francoza, ki ne bi tedensko čital njegovih člankov v dnevniku »La Croix«, pri katerem sodeluje že nad 60 let. Tudi v tem je dosegel svojevrstni časnikarski rekord. Delovni kolektivi v Jugoslaviji Protestanti v Trstu V tržaškem inestu deluje sedaj 18 raznih protestantskih sekt. Nekatere so zelo delavne bodisi s konferencami, kakor tudi s tiskano besedo. Ta propaganda je zelo razvita tudi med slovenskim prebivalstvom. Pazimo in ne pustimo se premotiti od tistih, ki sejejo slabo seme v Kristusov vinograd. Tržaški Breg V dveh tržaških vaseh obhajajo opasilo svetega Antona-puščavnika: v Borštu in na Prebenegu. V Borštu je to zelo tradicionalen praznik, ki bi mu lahko rekli zimski izlet Brežanov. Naj bo kakršnokoli vreme, vidiš ta dan v cerkvi in po vasi do poznega večera iz .sosednjih vasi vse polno ljudi. Stari znanci se srBčujejo, pozdravljajo in menijo o vsem, saj je vsaj za nekatere sredi zime veliko več časa kakor poleti. Z veseljem tudi zapišemo, da pridejo vsi ti mnogi gostje poleg vseh domačinov počastit borštanskejga patrona tudi v župno cerkev, kjer je vsako leto slovesna služba božja s tremi duhovniki. Na Prebenegu pa obhajajo sv. Antona na nedeljo po 17. januarju. Na veliko veselje vseh se zopet poživlja prebeneški cerkveni zbor, ki ima lepo število dobrih glasov. Kakor se je zelo izboljšal cerkveni zbor v Dolini, tako želimo, da se trajno dvigne tudi zbor na Prebenegu. Po popoldanski pobožnosti so Prebenežani kar dvakrat napolnili svojo vaško dvorano in z največjim zanimanjem gledali barvane slike o Brezmadežni in o prazniku grozdja v Boljuncu. Na prazniku grozdja v Boljuncu nastopijo vsako leto tudi Prebenežani, saj raste na tem hribu zelo dobro vino. Sicer ga je malo, a težko najdeš boljšega v vsem Bregu. Prav bi bilo, da bi videli te zanimive slike v vseh brežan-kih vaseh. Nekaj večerov pred Prebenegoin so jih videli v Dolini. Vmes med veselimi in prazniškimi dnevi pa se oglašajo mrtvaški zvonovi in včasih kar naprej brez prestanka. Prejšnji teden, ko so v Borštu pokopavali zaslužnega cerkvenega pevca Zobca Mohorja, je istočasno zvonilo mrtvemu v Ricmanjih in na Prebenegu in kmalu nato v Boljuncu. V mirnih dnevih ‘kakor so sedaj je ves raztegnjeni Breg kakor ena župnija in se slišijo zvonovi od vseh strani. Poleg vsega veselega in žalostnega nas spominjajo, da »čas beži in mi se staramo«, kakor tako radi ponavljajo znani pregovor v neki veseli vasi veselega tržaškega Brega. Spet globe našim mlekaricam Te dni so po nekaterih naših vaseh deževale »multe« na naše mlekarice. Zagotavlja se jim tudi, da bodo .postale slavne z objavo njihovih imen v dveh časopisih. Zakaj? Julija meseea lanskega leta so jih policaji »lovili« po mestu in jim merili mleko. Ugotovili so, da mleko ni takšno, kot ga oni zahtevajo. Pri nekaterih je manjkala le majhna, neznatna količina maščobe, pri drugih malo več. Pravica je vse enako obsodila in jim naprtila nič manj kot 27 tisoč lir glolie in stroške za objavo v listih, pa naj so imeli boljše ali slabše mleko, večjo ali manjšo količino mleka. Tako pravica, ki je za vse enaka. Joe.- Spillraann: 4 CDed in vnuk i Te besede starega moža so se kakor mora ulegle na prsi uboge gospe. Saj prav ta večer, da, vsak hip mora priti ta duhovnik, ta sin, ki je o njem stari Worthington govoril. Kaj bo, če ga oče zagleda! Vsa se je tresla .pri tej misli. Brž je sklenila, da mora starega gospoda na ta slučaj pripraviti. S tresočim se glasom je torej vprašala: »lit če bi vaš sin, gospod Tomaž, zares prav nocoj semkaj prišel kaj bi vi storili?« »Kaj bi jaz storil ? Pri Bogu, tega ne vem. Ampak niti eno uro ne bi smel ostati pod to streho.« Naenkrat pa je planil pokonci, 'Neka slutnja ga je obšla. Krčevito je zgrabil roko svoje svakinje: »Povejte, pa menda ni prav on tisti duhovnik, ki ga .pričakujete, da vam bo nocoj maševal?« »Da, na temle oltarju bo vaš sin nocoj prvič v očetovi hiši opravil sveto daritev. Vsak trenutek ga .pričakujem.« »Ha!« se. je starec udaril v čelo. »To ste torej zasnovali! In če biriči, ki ga gotovo že vohajo, vdero v našo graščino? Ali Ne bomo se spuščali v vprašanje, če naši kmetje poberejo .kaj smetane in koliko je poberejo, je to dovoljeno po vesti ali ne. Dejstvo je, da so bile mlekarice prehudo kaznovane in da se čutijo kaznovane po krivem. Vsi vemo, da nimajo vse krave enakega mleka in da je to odvisno od živine in od krme. Po našem mnenju naj bi oblast drugače nadzorovala prodajo mleka. S takimi globami so razburili naše kmete, jim jemljejo veselje do kmečkega dela in jih silijo v mesto, da pomnožijo že itak visoko število brezposelnih. Ljudje so mnenja, da je kaj drugega za kulisami .kot sama skrb, da bi Tržačani pili pristno mleko. Straši jih Marzotto kot male ribe veliki morski pes. * Živinorejci se tudi upravičeno vprašujejo, kako to, da so jih oblasti do sedaj tako hvalevredno podpirale z visokimi denarnimi vsotami, da so si lahko sezidali lepe hleve, in si kupili precej nove živine iz Švice in Tirolske, sedaj pa obratno jim te podpore odjemljejo s tako visokimi globami, da je človeka ‘kar strah. Prizadeti so se ob tej priliki zatekli k raznim gospodarskim ustanovam, da bi jih ščitile ali vsaj kaj svetovale. Naleteli so na gluha ušesa. Ali je kaj čudnega, če se ljudje čutijo brezpravne in brez moči, če ne naletijo na razumevanje niti tam, kjer hi bilo to pričakovati iz narodnih vidikov ? Ali se zavedajo, da je ravno kmet najbolj trden in zvest čuvaj narodnih vrednot? Pod rdečo svobodo ima naš kmet svoje težave in velike, pa tudi pod zapad-no svobodo ni brez njih. Sv. Marija Magdalena V četrtek 12. jan. je tu pri nas za večno zatisnil oči g. Kerševan, oče obeh misijonskih bratov Kerševanov, ki že vrsto let delujeta v B^lgijsikiem Kongu. Lepo 470 novih stanovanj v goriški pokrajini Minister za javna dela Romita je sporočil goriški pokrajinski federaciji, da je bila odobrena gradnja številnih ljudskih stanovanjskih hiš. Hiše bo sezidala UNR-RA-Casas in sicer je določenih od skupnih 470 stanovanj, 65 za Gorico, 150 za Tržič, 60 za Škocijan, 70 za Starancan, 50 za Gradež, 60 za Ronke in 15 za Zagraj. Nekaj stanovanj bo zgrajenih tudi v Pev-mi, Štandrežu in P od gori. Stanovanja 90 namenjena predvsem tistim, ki žive po jamah, barakah in nezdravih stanovanjih. Prezgodnja smrt Pretekli ponedeljek je v petdesetem letu starosti umrl v Gorici profesor risanja in akademski slikar g. Romej Kocjančič. Bil je briški rojak, dama iz biljanske fare. Kot profesor je poučeval na slovenskih srednjih šolah v Gorici in v Trstu. Kot akademski slikar je žel priznanje tudi v italijanski javnosti, saj je svoje slike razstavljal v Milanu in drugod. naj z njim vred tudi nas zgrabijo? Ne boš! Takoj grem doli, da zapremo vrata. Nihče naj nocoj ne vstopi čez naš prag!« Sir Rihard je hotel oditi, ali gospa ga je zadrževala: »Ostanite tu! Nikar ne storite nič nepremišljenega! Ali ne slišite, kako zimski vihar loputa z okni? Na smrtni postelji bi vam vest očitala: Du- hovnika, da, lastnega sina sem ob taki uri izpod strehe zapodil! Berite tele vrstice! Od gospoda Tomaža so. Kako se veseli in kako hrepeni, da hi spet videl rojstno hišo!« Starci’ ji je iz rolk iztrgal pismo in ga je v ogenj vrgel: »Tako! Ni še zadosti nesreče? Zdaj naj bi še izdajalska pisma našli v naši hiši? Pustite me vrata zapremo sreča naše rodbine je v nevarnosti.« »O, še kaj več je v nevarnosti,« je z gorkim sočutjem dejala gospa, » v nevarnosti je zveličanje vaše neumrljive duše.« Pa starce ni hotel več poslušati. Že je stopil k vratom. Tedaj pa je vstopil mali John in zaklical: »Brž doli v dvorano! Neki tuj gospod poje, s kitaro v roki, lope božične pesmi.« »On je!« je zašepetala gospa. Saj je vedela, da bo duhovnik prišel v popotnega pevca preoblečen; taki na Angleškem hodijo o božiču od hiše do hiše, prepevajoč je živel in lepo je umrl. Na praznik sv. Treh kraljev je učakal še svoj 85. rojstni dan, teden nato 12. jan. je mirno v Gospodu zaspal, previden z vsemi sv. zakramenti. — Njegovi družini, zlasti obema sinovoma misijonskima bratoma, ki sta oba bila odsotna, naše iskreno sožalje, rajnemu očetu pa večni mir. Bazovica Preteklo nedeljo je Podporno pogrebno društvo imelo svoj vsakoletni občni zbor. Podobnih društev najdemo na Primorskem v več krajih. Pri nas deluje že veliko let in je v veliko materialno pomoč, ko smrt potrika na vrata. Ima 230 članov. Društvo namerava zidati stavbo, ki bo služila za skladišče društvenega inventarja. To bo zlasti potrebno, ko si bo društvo nabavilo še pogrebni voz. Tudi »Klubi« so zdaj zelo delavni. Po-gostoma »sejejo«. Klubi so pri nas male domače banke — pustne kaše — pri katerih si naši mali ljudje hranijo ali izposojajo denar, pa kar po domače. Pameten in moder je bil tisti, ki jih je zamislil. Možje in fantje imajo več iklubov, žene svojega, ravnotako tudi dekleta. Pred pustom morajo dolžniki denar povrniti, da ga lahko klub vrne svojim članom. Oh tej priliki imajo klubovci pustne večerje, na katerih pojedo vse globe in obresti. Nič bi ne škodilo, če bi včasih dajali v dobre namene. z' Te dni nas je presenetila in ogorčila vest, da so sneli s šole tablo s slovenskim napisom: Osnovna šola. Zvedeli smo, da se enaike stvari godijo tudi drugod. En dan zahtevajo dvojezične napise, drugi pa samo v državnem jeziku. Hudi so, ker imamo po šolah razobešene samo slike naših slovenskih kulturnih delavcev. Če postavimo vse to v zvezo z določbami zakonskega načrta za slovenske šole, je lahko uvideti, da nam hočejo pripraviti prav lepo bodočnost. Prosvetno društvo iz Lokve želi gostovati v naši dvorani. Bratom z onstran meje bomo radi ugodili in jih z veseljem sprejeli, če bo le mogoče dobiti vsa potrebna dovoljenja. Naši najmlajši ga poznajo tudi po slikah v »Pastirčku« prejšnjih let. Pogreba se je udeležilo mnogo profesorjev in dijakov. Zadržanega šolskega skrbnika je zastopal ravnatelj učiteljišča dr. J. Nemec. Pokojnemu profesorju daj Bog večni mir, sorodnikom pa izrekamo naše iskreno sožalje. Gostovanje Bazovčanov v Gortci Z veseljem smo sprejeli vest, da bo v nedeljo 22. januarja gostoval v Marijinem domu na Placuti »Bazoviški oder« z lepo igro »Vest, ali človek, ki je umoril«. Polno zasedena dvorana je pokazala zanimanje naših ljudi tudi za resnejša dela in pa željo po vedno tesnejših stikih med dramatskimi družinami in med našimi ljudmi sploh. Po pozdravnih hesedah g. predsednika SKPD so nastopili Bazovčani in nas že s prvim dejanjem pridobili, da smo z živim zanimanjem sledili odrskemu dogajanju. Globoka in pretresljiva igra nam je odkrila eno izmed tisočerih dram vojne. Človek, »ki je v boju umoril svojega so- božične pesmi in kolednice. »Prepozno!« je vzdihnil Sir Rihard. »Je že v hiši. Ali ve služinčad, kdo je ta pevec ?« »Nihče ne ve razen stargea Toma,« je odgovorila gospa. Tedaj reče starec dečku, ki je prestrašen gledal, zakaj je stari oče tako nenavadno razburjen: »John. pripelji tujca, ko izpije, sem gori!« Deček je odšel. Ko je vrata odprl, se je začul zvonek moški glas, pojoč staro angleško božično pesem. Za trenutek je ob milem petju obšlo starca neko blažje čustvo. Ali preveč je bilo njegovo srce navezano na grudo, na imovino. Milolst je hotela v njem delovati, ali on jo je s silo potlačil in udušil: »Ne pomaga nič iz hiše mora!« V tem so se približali po stopnicah gori koraki in že je stal sin pred očetom. Veselje je sijalo sinu v plemenitem obličju. Že je razprostrl roke, da bi objel očeta, ali takoj jih je žalosten povesil. En pogled v očetove oči in V9e je vedel. Tožno je dejal: »Kakor vidim, vam nisem dobrodošel, oče. Še vedno ste hudi name, da sem bil brez vašega dovoljenja odšel in postal duhovnik? Odpustite mi, oče: jaz nisem mogel drugače: Bog me je klical!« vražnika, ne more najti več miru. Grizoča vest ga pripelje na dom umorjenega; a njegova želja, da bi se tu izpovedal in zadostil za svoj »zločin«, postaja iz dneva v dan slabotnejša spričo prijaznosti in naklonjenosti, ki mu jo izkazujejo starši u-morjenega. Le zaročenki umorjenega prizna svoje dejanje, prizna tudi, da nima več poguma živeti. Ona ga prepriča, da s smrtjo ne bo zadostil p*ravici. temveč le z življenjem, ki naj bi imelo le en namen: staršem, ki gledajo v njem najboljšega sinovega prijatelja, nadomestiti umorjenega. Čeravno ta konec ne prepriča popolnoma, je igra polna lepih, globokih misli in iskrenega stremljenja po prijateljskem sožitju med narodi. Igralci so svoje vloge dobro podali. Zlasti je bila doživeto podana vloga glavnega igralca, Francoza Loraina. Nič manj doživeto in prepričevalno nista svoji vlogi o-digrali mati in zaročenka umorjenega Nemca Hermana. Igralci in režiser g. Albert Miklavec zaslužijo resnično pohvalo za tako dobro podano, zahtevno odrsko delo. Goričani jih bomo ohranili v hvaležnem spominu obenem z željo, da bi nas še kdaj razveselili s svojimi nastopi. Državna pomoč Vzhodni in Zahodni Benečiji Predsednik republike je s posebnim dekretom vključil Nadiško in Tersko dolino v pasivna gorska področja in jima odobril 2 milijardi lir podpore. Prebivalstvo obeh dolin je z velikim veseljem sprejelo to vest, saj so njihove potrebe res velike in jim more pomagati le izdatna pomoč. Videmski prefekt bo v ta namen ustanovil konsprcijv ki bo upravljal fond 2 milijard lir. Konsorcij bo tudi izdelal načrt za izboljšanje cestnega omrežja, napeljavo vodovoda, izboljšanje živinoreje in za izpeljavo sistematičnega pogozdovanja. 'Prebivalstvo obeh dolin si veliko obeta od te pomoči in upanje je, da bodo za to postavljeni smotrno in pravično upravljali zaupani jim fond. Sovodnje »Sočin« dopisnik iz Sovodenj se zelo zanima za prispevke za cerkveni pod, kot da bi bil on dal največji prispevek za to, kar pa dvomimo, če je dal kaj ali nič. Spi pa lahko brez slkrbi, ker od teh prispevkov se ne bo zgubila niti ena lira. čeravno je majhna. Vprašamo istega dopisnika, če miu ni od starosti spomin omedlel in je pozabil koliko prostovoljnih prispevkov so pobirali razni aktivisti v minilih letih in še celo !ko so bili tu zavezniki. Takrat nobeden ni povedal, koliko je bilo nabranega, in kam je vse to šlo. Po vojni je bilo ustanovljeno prosvetno društvo »Primorska zveza«, če še obstoja ne vemo. To društvo bi moralo imeti vsakoletni občni zbor v svrho odobritve računov od strani vsega članstva. Vprašamo: koliko takih občnih zborov je imelo omenjeno društvo? Še marsikaj bi radi vprašali omenjenega dopisnika, a to ob drugi priložnosti, naj bo le pripravljen. Dve smrti v vasi. V nedeljo dme 22. t. m. je umrla Marija Batistič, po domače Nan-ca Batisčeva, imela je 86 let, bila je najstarejša oseba v vasi. Drugi dan je nenadoma umrla Frančiška Pahor, v starosti 63 let, po domače Francka Stazinerjeva, bolehala je že več časa na srcu. Pokojnicama mir in pokoj v domači zemlji, ostalim v družini izrekamo naše sožalje. »Bog te jo klical?« je nejeverno zmajal z glavo starec. »Ne, ne! Tvoje zanesenja-štvo te je klicalo; to nas bo vse v ne- srečo pripravilo. Mar ne veš, da pride iz tvojega prihoda semkaj pogin vse naše rodbine? Mar nisi prejel mojega pisma, ki sem ti v njem zagrozil, da te razdedinim, če še kdaj stopiš na angleška tla?« Mirno je odgovoril sin: »Prejel sem ga: toda moji predstojniki so mi veleli, naj se vrnem. Skisal sem. Pa tudi srce me je vleklo domov.« »Vedi torej,« se je razsrdil Sir Rihard, »da odslej nisi več moj sin; nič ti ne zapustim. Velim ti pa in ukazujem, da takoj pri tej priči zapustiš to hišo, ki jo s svojo navzočnostjo lahko upropastiš.« Tiho, s solzami v očeh se je obrnil sin k vratom. Tedaj pa je planila gospa Worthington, odtlej nema priča tega prizora, k staremu gospodu: »Ne, mylord. v taki noči ne bi niti berača podili izpod strehe, pa boste lastnega sina? Stopi sem, moj mali John, prosiva oba starega očeta, naj se nikar tako strašno ne pregreši nad svojo lastno krvjo!« Res sta pokleknila oba, mati in sinček in jokaje prosila, toda vse zastonj — starec je še ponovil strašni ukaz in se proč obrnil od sina. Ta je ginjen dejal svakinji: »Hvala vam in tebi, John, za sočutje. Res, ta ura mi Števerjan Domačine, ki jih je preveč razburil članek o begunskih podporah v predpretekli štev. »Demokracije«, opozarjamo na »Pojasnilo«, ki ga je priobčila »Demokracija« v naslednji številki. 24. t. m. se je sestal odbor šolskega patronata v Števerjanu, da izvoli novega predsednika in tajnika odbora, ker sta se gospa Maraž Nada, predsednica, in g. učitelj Emil Vogrič, tajnik, odpovedala svojemu mestu zaradi preselitve. Novi predsednik je g. Ciril Klanjšček in tajnik 'g. učitelj Joško Marinič. Novima voditeljema društva v korist našim revnim šolskim otrokom voščimo obilo uspeha! * Pred tednom je nadzornik šolskih kuhinj zahteval prekinitev naše šolske kuhinje, zaradi nereda. Prosili bi oblast, naj ima v tem oziru pri nas veliko več razumevanja kot drugod, kjer imajo trgovine bolj pri rokah. Upamo, da bo šolska kuhinja čimprej zopet nudila malo gorke hrane našim otrokom. V petek zvečer ob 6h in pol bo v štever-janski šoli pod imenom tukajšnje čitalnice goriški šolski patronat predvajal film »Sneguljčica«. OBVESTILA PRIHODNJI TEDEN V GORICI: v sredo 1. februarja ob 8h zvečer mesečni sestanek za žene pri Sv. Antonu. V petek 3. febr. ob 6h sv. maša pred Izpostavljenim sv. R. T. v stolnici, ob 7h pri Svetem Ivanu. Zvečer ob 8h ura molitve ,pri Sv. Antonu. V soboto 4. febr. ob 6h pobožnost prvih sobot v stolnici. II. SLOVENSKI VEČER V TRSTU. Slovenska .prosveta v Trstu opozarja, da bo II. slovenski večer v ponedeljek 30. januarja. Med nas pride že znani predavatelj Vinko Zaletel iz Celovca, ki se vrača skozi naše mesto iz Amerike. V Ameriki je obiskal naše rojake po ZDA in Kanadi, kjer je povsod imel uspela predavanja z lepimi barvnimi slikami naših krajev in s svojih potovanj po svetu. Opozarjamo na ta izredni večer, ki bo 30. jan. ob pol osmih zvečer v dvorani Marijinega doma v ulici Risorta 3. RODITELJSKI SESTANEK. Ravnateljstvo Nižje srednje šole s slov. učnim jezikom v Gorici napoveduje za nedeljo 29. t. m. ob 10. uri roditeljski sestanek, ki bo v prostorih Nižje srednje šole v ulici Randaeeio in na katerega vabi vse starše, ki imajo svoje otroke na tej šoli. BAZOVIŠKI ODER uprizori v Marijinem domu ulica Risorta 3 v Trstu v nedeljo ob 17.30 dramo v štirih dejanjih VEST ALI ČLOVEK. KI JE UMORIL Nastopita tudi mešani in ženski zbor iz Bazovice. DAROVI ZA SIROTIŠCE: N. N., druž-bcnica iz Gorice 3000: N. N. 1000; dr. V. B., Rim 2500: g. Štefan in gospa Palmira Viatori ob priliki srebrne poroke 10.000 L. Vsem blagim dobrotnikom naj dobri Bog tisočkratno povrne, mi pa se jih bomo spominjali v molitvi. OGLASI Za vsak mm višine v širini enega stolpca: trgovski L. 20, osmrtnice L. 30, več 7°/'o davek na registrskem uradu. Odgovorni urednik: msgr. dr. Fr. Močnik Tiska tiskarna Budin v Gorici je najbridikejša v mojem življenju. In oh, kako sem se je veselil! Grem, oče; Bog vam odpusti! Bojim se pa, da pride nekoč ura, ko me boste nazaj klicali, a ne vem, ali se vam bo želja izpolnila. Z Bogom! Naj vas -varuje Bog!« Z odločnimi koraki je odšel iz sobe. Komaj pa je vrata za seboj zaprl, je starec kakor uničen omahnil na stol in venomer vzdihoval: »Moral sem! Moral sem!« Tedaj pa je gospa Worthington stopila predenj in izjavila: »Tudi midva z Johnom pojdeva odtod. Nočem pod eno streho bivali s človekom, ki od sebe podi lastnega otroka in ki zatajuje svojo vero. Pojdiva, John za stričkom!« V veži sta ga dohitela. Stari Tom mu je pravkar ves objokan vrata odklepal. Veter je tisti hip tuleč planil v vežo in vrgel možema snežnih v obraz. Gospa svakinja je hotela duhovnika zadržati in tudi mali John se ga je oklenil; ali izgnanec je odločno dejal: »Ne sme se mi bolje goditi kakor božjemu Detetu, ki je tudi v svojo lastnino prišlo, a ga njegovi niso sprejeli.« Prekrižal je še malega nečaka, dal obema odraslima blagoslov ter nato izginil v temno noč, v viharni metež. (Se nadaljuje)