Politicen list za slovenski národ. Po noštl prejeman Telili: Za eelo leto predplačan 15 gld., za pol leta S gld., za četrt leta Naznanila (inserati) se sprejemajo in velja trietopna petit-vrsta: 8 kr., če se tiska enkrat: 12 kr., F p 4 gld za en mesec 1 gld. 40 kr. če se tiska dvakrat; 15 kr., če se tiska trikrat. Pri večkratnem tiskanji se cena primerno zmanjša. V administraciji prejemali veljii: Za celo leto 13 gl., za pol leta 6 gl. 50 kr.. za četrt leta o gl. 30 kr., za en' mesec 1 gl. 10 kr. V Ljubljani na dom pošiljan velja 1 gl. 20 kr. vec na leto. — Posamezne številke veljajo 7 kr. Naročnino prejema opravništvo (administracija) in ekspedicija, Semeniške ulice št. 2. Rokopisi se ne vračajo, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. Vredništvo je v Semeniški ulici h. št. 2. Izhaja vsak dan, izvzemši nedelje in praznike, ob 1,6. uri popoluilne. Štev. IS3. V Ljubljani, v četrtek 13. avgusta 1885. Letnik XIII. Berači in nova postava. „Ubogih boste zmiraj imeli." Znan je ta star izrek Božjega učenika. Pa od kod nek izhaja to, da se revežev nikdar na svetu ne manjka? Saj je Bog vsega obilno vstvaril, iu pregovor pravi: Vsak zajček najde svoj kotiček. V zlatem veku, tako pagani pripovedujejo, ni bilo siromakov, stiskanih na svetu, a v sedanjem železnem veku nahajamo obilo rev in nadlog med človeškimi otroki in poleg obilnega bogastva in razkošne za-pravljivosti dostikrat najhujše siromaštvo in revščino. Od kod ta razlika na svetu? Ali bi se ne dalo tako napraviti, kakor socijalisti sanjajo, da bi bilo premoženje enakomerno razdeljeno? Nikdar in nikoli ! Ako bi na to hoteli zadosti razločno odgovoriti, bi mogli začeti pri prvih stariših v raji in nadaljevati pripovest noter do sedanjih časov in kazati na velika bogata kupčijska mesta, kjer se steka bogastvo vsega svetil, v ozadji je pa nakopičena vsa beda, vse gorje človeškega rodu. Zastonj sem ugibal in pretuhtaval vse to, in premišljeval zakaj se vendar bogatini reveža sramujejo in ga prezirajo, saj bi vendar brez revežev ne mogli veseliti se svojega bogastva, niti ga vži-vati, kar mi na misel pride tista radovedna ženska, pagani so ji rekli Pandora, ki je zoper prepoved bogov pušico odprla, in ves zleg nad človeški rod izpustila. V sv. pismu se sicei^to nekoliko drugače pripoveduje, a stvar ostane ista, da je po človeški neubogljivosti prišlo vse zlo, vse gorje, tedaj tudi revščina, beda in pomanjkanje na svetu. Ko bi ne bilo trdosrčnih zatiralcev, neusmiljenih bogatinov, oholih sebičnih in samopridnih velikašev na svetu, bi tudi ne bilo stiskanih in za-ničevanih revežev. Kdor bi tedaj prvo mogel odpraviti na svetu, bi tudi drugo, ako ne čisto odpravil, pa vendar mnogo zlajšal in reveže utešil. Kdo pa je tisti, ki stavi meje ošabnemu in mogočnemu, da ne zatira ubozega in mu v revščini in stiski pomaga? Odgovarjaje na ta in taka vprašanja vendar poslednjič pridemo na nauke tistega, ki je v največi revščini na svet prišel in se v največi revščini iz sveta ločil. Ker pa tukaj ne pišem zgodovino človeštva od pamtiveka notri do sedanjosti, niti ne mislim razlagati poglavja v katekizmu, o telesnih delih usmiljenja, marveč pišem le bore časnikarski članek, hočem omeniti tega silnega vprašanja, kolikor se ga nas uprav v tem času tiče. Dobili smo pred kratkim postavo zoper postopače in zanikerneže, tedaj zoper delomrzne ljudi take baže, ki sami nočejo delati, a druge pridne in delavne ljudi nadlegujejo, a takih ljudi je pa mnogo vrst. Gosposka je začela izpeljavati to postavo, in zajela prvo pot, t. j. prvi petek, ki je dan za javno beračenje, nad 100 takih ljudi, nekaj izpustila, nekaj v kaznovanje sodniji izročila. Gotovo nam in ni-komu previdnemu nikdar ni na misel prišlo zagovarjati beračenje od hiše do hiše, vsak je gotovo nejevoljen nad prosjaki, ki gredo na selih, ko prvi cepec zapoje, od skednja do skednja in moledvajo za žito ubozega kmeta, ki se je trudil na polji, ko je morda prosjak v senci ležal, ali pa tačas, ko je pri tari cerkveno žegnanje, po bob od hiše do hiše; a vendar vprašamo, kaj je storiti ubogemu, ope-šauemu in zapuščenemu človeku, ki se ne more preživeti, niti nima koga svojih, kaj mu je storiti? Krasti ne more, a tudi noče. Kdo mu bode zameril, ako milošnje in usmiljenja prosi. Tega se je tudi gotovo gosposka prepričala, ko že zopet vidimo tii iu tam kacega siromaka milodara prositi. Nikdar ne morem tega razumeti, zakaj more človek razžaljen ali nevoljen biti, ko reveža zagleda. Ali ne bi bilo veliko bolje, da bi Boga zahvalil, da ima vsega dosti in od svojega nekaj revežu podaril. Žarad revežev še nikdo ni nikoli ubožal. Goljufi, lažnjivi upniki — se ve, da tudi tatje — so tisti, ki človeka v revščino spravijo. Tisti svetopisemski bogat mož je gotovo bil radodaren po svoje, namreč, da je bogate gostije prijateljem napravljal, vendar psom je več privošil, kakor revežem, do teh ljudi se mu je mrzelo. — Pravijo pa : vsaka občina naj svoje reveže preživi, a javno beračenje naj bode strogo prepovedano ! — Tukaj pa zadenemo s koso neogibljivo na robat kamen. Ne upamo se odvaliti ga in s pota spraviti, a tudi postavadajava hodi okoli njega in sama ne vé, kako bi ga odpravila. To vprašanje je silo zamotano, in o pravem času in prav primerno je „SI. Narod" v članku „za prosjake" opomnil, preden so izdali postavo „zoper delomrzne ljudi", naj bi bili pregledali občinsko postavo ! Vsaka občina naj svoje reveže preživi ! Da! to je prav lahko rečeno. V domači občini obitelj z več otroki ne najde iie dela ne zaslužka, mlad deček gré po svetu s trebuhom za kruhom. Išče dela in zaslužka, najde oboje pri tovarnah iu po večih mestih, déla in se trudi in svoje najboljše moči pusti — drugi pa se okoristijo z njegovimi žulji — a revež opešan iu postaran ali nemara pri delu ponesrečen naj gré v svojo rojstno vas, da ga bode preživela. V tujem kraji se oženi, ali žena in otrocr vsi spadajo v občino, od koder je njih oče nemara pred kacimi 50 leti po svetu šel, in tam se le kakošen starček še spominja bivšega soseda. Sedaj pa le zaničujte in preganjajte reveže in žugajte jim, da jih boste poslali v domačo občino, to ni nikakor težko, take reve zajeti in v zapor peljati, a težeje je nevarne postopače, prave delomrzne ljudi, ki bi lahko delali pa nočejo, in raje druge nadlegujejo, o priliki pa tudi kradejo, stakniti in v varen kraj odpeljati. Ti se znajo postavi odtegovati in gosposko za nos voditi. Za take ljudi bi bile prisilne delavnice na pravem kraji. Spominjam se, da sem bral v nekem amenkanskem listu, kako da tam, v „deželi svobode in prostosti", ravnajo s takimi ljudmi. S trdim delom — drva cepijo in kameri tolčejo — morajo si prislužijo svoje prenočišče. Bili so vmes že taki, da po tri dni niso delali — a konečno jih je vendar lakota prisilila k delu. Postava govori o delomrznih ženskih vlačugah. LISTEK. Zemljepisno-zgodovinski opis Novomeškega okrajnega glavarstva. (Dalje.) Vavtavas. Ob desnem bregu Krke se vije cesta iz Kan-dije proti Vavtivasi, ki se razprostira na lepi ravnini kake dve uri hodá od Novegamesta. Vsa župnija razun vinskih goric Ljubna in Reber je na ravnem. Proti vzhodu meji na Smihelsko, na zahodni in južni strani pa jo oklepa Topliška in na severni Prečinska župnija, med ktero se vali počasna Krka, po strugi (166 m. nad morsko gladino). Ljudje se ž i vé ob poljedelstvu, živinoreji, lesa-riji, vinarstvu in nekoliko tudi ob rudokopu. — Tudi dokaj lepega sadja, zlasti češpelj in jabolk se tii prideluje posebno na Ljubnem in v Rumunji vasi. Kakor sploh kraševina ima tudi ta okolica več podzemeljskih jam. Kakih sto korakov od šolskega poslopja je že taka jama. V dnú te jame pa šumljil mrzel potok pod zemljo v Krko; njegova voda je hladna in pitna. Iz druzih jam pa voda navadno lo ob dežji stopi iz zemlje, teče nekoliko časa po površji, potem se pa zopet v jame zgubi. Največa podzemeljska votlina, polna lepega kapnika, pa je „Jelenica" v Vavtovaškem gojzdu. Razprostira so daleč pod zemljo, do kraja ji pa še ni nihče prišel. Na levem bregu Krke jo videti v podobi polu-kroga nakopičene zemlje. Na prvi pogled ti kaže, da je bila to mala trdnavica — tabor — za časa turških napadov. Ta polukrog obsega nad jeden hektar. Narod ga zove „cvingar". Tudi imena „Zgorenja, Dolenja Straža" nam svedočita, da je bila tii kot na prehodu straža, ki jo naznanila okolici pretečo nevarnost, da so se zamogli ljudje še o pravem času umakniti v varna zavetja. Bivši Novomeški župan M. Kmetic, ki se je mnogo bavil s starinoslovjem, našel je tii opeko in druzih reči iz rimske dobe. Vsaj tako je pripovedoval. Tudi vasi po okolici so jako stare. Nahajajo se v listinah iz 14. in 15. stoletja, n. pr. 1. 1424 jo zastavil Janez Črnomeljski Martinu Remuši iz Jurke-vasi desetino žita v Rudmanskivasi. Do leta 1660 je Vavtavas pripadala k Šmihelj-ski župniji. So le omenjenega leta jo dobila lastnega župnika in se ločila od Smihelsko. Prvi župnik jo bil g. Lavrencij Kuše (I. 1660—1665). Za njim so sledili ti-lo župniki: Jurij Barogel (1666—1660), Lavrencij Goder (1670—1673), Jurij Volčina (1674— 1683), Jernej Semič (1684—1707), Aleš Štefan Droč (1708—1750), Gregor Janič (1750—1752), Anton Renaldi (1752—1761), Franc Šemovic (1762 • 1767), Ignacij Portiko (1752—1770) ta župnik jc bil tudi lastnik Zaloga (Breitenaua), Franc Ogorelec (1770— 1774), Ivan Prešern (1774—1779), Janez Jožef Vajec (1779—178jg), bil je jako izveden v raznih umetnijah ter sezidal leta 1780 sedanjo župnijsko cerkev. Aleš Drešer (1786—1800), Jakop Urbančio (1800—1815), Alojzij Gospodaric (1815—1816), za časa toga župnika so se meje župnije spremenile, ker je mnogo vasi pripadlo Topliški župniji, tudi kapla-nija se jo premestila iz Vavtevasi v Toplice. Primož Smolnikar (1816—1823), Jernej Mumik (1823— 1826), Matevž Kestner (1826—1846), Gašpar Mar-tinec (1846—1881) in od 14. sept. 1881 g. Anton Krčon. Sedanji župnik je staro župnijsko hišo prav okusno prenovil in predelal. Lastno šolo je Vavtovaška župnija dobila 1. 1877. Poduk se jc pričel 24. aprila 1878. Prvi učitelj je bil g. Karol Krištof; njegov naslednik pa je sedanji učitelj g. Florijan Kalinger. Leta 1884 seje župniji priklopila Gorenja straža, pripadajoča do one dobe k PreSinski ¿upniji. Pri večini teh je delomrznost od mladih dni vzrok nenravuega življenja. Veljd pa tudi, se vé, da v drugem pomenu pregovor: Ako bi nihče ne skrival, bi nihče ne kradel. Sploh pa nam gré tukaj spominjati so besed Izveličarjevih, ko so mu pripeljali tako žensko, da bi jo bil obsodil. Tožniki so vsi s pred Gospodovega obličja na tihem pobegnili, bali so se menda, da bi jih ne bil Kristus, ki je bil vsegaveden, prašati začel tudi se po kom drugem ... Iz tega, kar smo tukaj le prav kratko omenili, vidi se, kako daleč sega ta postava v dejanske razmere, spoznali smo pa tudi, da se revščina ne odpravi, ako se samo zabrani, da se javno ne pokaže; voda ako se zajezi, toliko globokeje koplje, dokler ne najde odduška; nam ne pride tudi nikakor na misel gosposko grajati, da to postavo izpeljuje, ne-moremo pa nikakor razumeti estetike ali rahločutnosti takih ljudi, ki revščine ne morejo videti in precej po redarstvu vpijejo, ako le vidijo kacega reveža, ko jih nagovori, želimo sicer, da bi se javno prosjačenje, kar moči in dostojno, ubranilo, a toliko več storilo za reveže. Čudom se čudimo tistim pobožnim (?) dušam, ki pravijo: Ubogajme bi rad dal, a ne najdem nikjer pravih in potrebnih revežev. (Kaj močno so se nekteri spodtikovali nad tem, da so pri nekterih revežih, ko so jih zaprli, najdli nekaj denarjev. — Revež nima svojega doma. niti svoje skrinje, domači so mu dostikrat največi neprijatelji in pazijo na to, da bi kaj pri njem dobili; ako neha beračiti, nima kaj jesti, zato morda revež denar s sabo nosi, ker misli, da je pri njem najbolj hranjen.) Dragi moj, takih na tem grešnem svetu ne najdeš, jih bodeš mogel iskati iti kam drugam. Kugo spremlja strah in groza: revščino pa dostikrat, a ne vselej nemarnost, lažnjivost, nehvalež-nost in zavidnost. Odpravi prvo, morda ti bode moči odpraviti tudi drugo; kaj hasne psovati reveže, pa nič ne storiti, da bi se zboljšali ; dobro je denar spravljati v ta namen, da se voli za dobrodelne namene, a še bolje je pri življenji pomagati tem, ktere vidimo v potrebi, saj že pregovor pravi, da je milošnja v življenji zlat denar, a po smrti le železen — Omeniti bi še imeli, zakaj da je dandanes čezdaije več revščine in kaj nam je storiti v teh okoliščinah. Toda tako vprašanje je lože staviti, kakor pa pravi odgovor nanj dati. (Konec prih.) Politični pregled. V Ljubljani, 13. avgusta. Xotraiije dežele. V Kromeriži je vse kviško, kar ima sploh zdrave ude. V gradu moravskega metropolita delajo se priprave od zgodnjega jutra do poznega večera. 300 pridnih rok se noč in dan giblje, da pripravijo sobe, kjer se bode vkrepalo za ohranen je svetovnega mira in pa za nasprotni slučaj, če bi se taisti od druge strani kaliti hotel. V gradu, kjer je blizo 300 sob, ktere bodo vse s kraljevim leskom nameščene, stanovala bota vladarja in obe cesarici. Cesarjevič Rudolf naselil se bo v proštiji, ki je takoj za gradom, ministri: Giers, Kalnoky, Taaffe in Tisza bodo stanovali v deškem semenišči, ki je z gradovim hodnikom v zvozi. Spremstvo, kterega bo več nego 200 glav, stanovalo bo v nadškofovih hišah in po hotelih. Redarstvo je tudi že svojo pozornost tjekaj obrnilo. Vsak ptujec, kdor tje dojde, mora v hotelu natanko povedati od kod da je in kdo. Družinam, ki bodo tujce sprejemale, se je ravno ta naloga dala. Veterani opravljali bodo redarsko službo. Rusija je že poslala tjekaj lepo četo svojih tajnih in tudi iz Dunaja jih je mnogo že v Kromeriži, ki z Argovimi očmi motrijo vsakega došlega ptujca. Sicer se bota pa grad in park ob njem ležeč popolnoma od organov javne varnosti obkolila, da pač ne bo nobenemu mogoče tjekaj, kdor ne bo za to posebne pravice imel. V navadnem življenji v domačih krogih večkrat nastane prašanje, „kje je cesar sedaj?" Presvitli cesar bode v tem času več po cesarstvu, kakor pa na Dunaji in bo zarad tega temu in onemu vstreženo, če mu objavimo načrt cesarjevega potovanja za bodoče štiri tedne. Svoj rojstni dan praznoval bode presvitli cesar v tihem in prijaznem letovišči v Ischlu, od koder se 18. zvečer odpelje na Dunaj. Nekaj dni pozneje pripeljejo se za njim tjekaj cesarjevič Rudolf, cesarica Elizabeta in Štefanija. Cesar, cesarica in Rudolf odpeljali se bodo prej ko ne 24. zjutraj v Kromeriž, Štefanija pa v M i ram ar. Vendar pa je ta odhod še odvisen od ruskega cesarja, ker se še prav nič ne ve, kedaj iu kako se bo on vozil. Vrhovni dvornik grof Hohen-lolie podal se jev že včeraj v Kromeriž na priprave in za sprejem. Če bi car in carevna še le 25. t. m. prišla, se cesar prvih velikih vojaških vaj na severnem Češkem ne bo vdeležil. Če prideta pa že 24. v Kromeriž, odpotoval bo potem cesar Franc Jožef 2G. zvečer iz Ivromeriža v Plzenj, kamor bo na 27. zjutraj dospel, in pojde takoj k vajam. 31. avgusta popelje se na Dunaj, da se vdeleži velikih vojaških vaj, ki se bodo 2. septembra pri Št. Politu in Tullnu začele in 5. sept. nehale. 6. sept. odpelje se cesar v Celovec, kjer se bode vdeležil velikih vojaških vaj, ki bodo trajale do 11. sept. 11. septembra odpelje se presvitli cesar v Požego. Predsednik hrvaškega deželnega zbora, M irko Hrvat, povabil je načelnika obeh opozicij, Mazzuro in Starčeviča, včeraj 12. t. m. opo-ludne na razgovor o sklicanji deželnega zbora, kar ste otoe opozicijski stranki odločno zahtevali zarad nezaslišane drznosti banove, ki je deželni arhiv za 18.000 kameralnih listin opustošil in taiste Madja-rom izročil. Razgovor menda nikakor ni bil posebno vgoden, kajti najnovejši telegram iz Zagreba prinaša vest, da se bo deželni zbor še le meseca septembra sešel. Sploh so pod sedanjim banom na Hrvaškem jako čudne razmere. Madjaronska stranka z banom na čelu dela, kar ji drago; za ostale Hrvate. ki so pod Strossmayerjevim in Starčevicevim praporom združeni, se niti ne zmeni ne! Ni čuda, da je nepriljubljenost njena od sela do sela, od mesta do mesta veča! Dobro je to, da ban Hedr-vary ni s klinom ali žebljem pribit na banski prestol. Najbrž bo moral iti od koder je prišel. Kako pač se vjema njegovo obetanje pri nastopu s sedanjim postopanjem. O združenji Dalmacije s Hrvaško jeli so posamezni glasi čedalje bolj gosti postajati. Kedaj da se bode pa tisto izvršilo, večni Bog ve! Ne borno se motili mnogo, če si upamo trditi, da dokler bodo Madjari taki, kakor so in dokler bo v Zagrebu za bana grof Hedervary, se pač ni nadjati združenja, kterega bi tudi Dalmatincem ne želeli ne. Ravno sedaj so nekaj malega dosegli glede rabe slovanskega jezika po uradih, in prav veliko vprašanje je, če bi jim Madjari to mrvico pustili. Sploh so pa ne glede na to dandanes Madjari še veliko preveč nezaupljivi nasproti Slovanom, da bi si tudi sami kaj Statistični pregled. Župnija broji z Gorenjo stražo vred 1067 prebivalcev. ki prebivajo v sledečih vaseh : Vavtavas (210 prebivalcev), Drganje selo (212), Rumanavas (168), Jurkavas (134), Potok (85), Gorenja straža (103). Buče (16). Prapreče (106), Mraševo dolenje (106). — Za šolo godnih otrok je 131. od kterih obiskuje šolo 121. Župnijska cerkev sv. .Jakopa je kaj lepo sezidana v bizantinskem slogu. Tudi notranja oprava in slikarija je čedna. V zvoniku visé štirje zvonovi, ki imajo te-le glasove: D, F, As, C. Veliki zvon je bil 1. 1871 vlit. Orgije z desetimi spremeni je izdelal Peter Rumpelj (1829). Razun župnijske ste še dve podružnici Matere Božje na Drganjem selu s pokopališčem in sv. Tomaža v Zgorenji straži. V političnem oziru pripada k Šmihelski župa-niji; kar provzročuje ljudem mnogo sitnosti, ker morajo mnogokrat hoditi tako daleč k občinskemu uradu v Kandijo. Šempeter. Javna dražba bo v četrtek 20. t. m. dopoludne od 9. do 12. ure in če bo treba tudi še popoludne v župnijski hiši na Preski pri Medvodah. Prodajalo se bo razno pohištvo, posteljna oprava, kuhenj-ska posoda, gospodarsko orodje, in petero govedi proti takojšni plači v gotovini. Kogar veseli, naj pride. Prodaja Na Krki poleg kantonske cesto, prav blizo mostu čez Krko, je naprodaj s slamo krita, v d o b r e m s t a n u oh r a njen a hiša, z živinskim hlevom, skednjem, vrtom, njivo in travnikom. Hiša jo zarad svoje vgodne lega in lepega prostora najbolj pripravna za gosti l ni co. Kupna cena, izve se pri lastniku J^<-i- >la.yoi-l«; na Kvkt na Dolenjskem. " (i) KKKKKKKKKKHKKKKKH1 Naznanilo in priporocba. S sledečim naznanjam vljudno slavnemu p. i. občinstvu, da sem kupil od mojega očeta gosp. E mesta Sirce 1Z Dolgoletna zvedenost in pa za to podvzetje po trebni kapital dajeta poroštvo, da mi bode mogoče v vsakem oziru vstreči zahtevam čestitega občinstva. V Žavci konec julija 1S85. (1) Josip Sirca. XXXXXKXXXXXXXX>OOOC dobiti V „Katoliški Bukvami-' v Ljubljani DUHOVNO je }) i Slovenskim hogosiovcem iu inašnikom spisal (7) Anton Zupančič, profesor pastirstva. I. del (oseba pastir jeva, homiletika, katehetika) stane 1 gl. 20 kr., po pošti 1 gl. 30 kr. II. del (splošnja liturgika, ljudske pobožnosti, brevijar, sv. maša) velja 95 kr., po pošti 1 gl. 5 kr. III. del (sv. zakramenti) velja 1 gl. 5 kr., po pošti 1 gl. 15 kr. D o vršni zvezek še izide. Franc Christofov "> Meči lak M io sobah brez dnini, tu
  • CiMriMtof, Berolin in Praga, izumnik in edini izdelovatelj praeega leslccčega Inku za tlak po sobah. Edino pooblaščena zaloga za Ljubljano in okolico liri Jan. Luckmannu.