Bloomova taksonomija izobraževalnih ciljev Že vrsto let ali desetletij je velikokrat citirana in uporabljana t. i. Bloomova taksonomija izobraževalnih ciljev (Bloome Pedagoške orehe skuša streti dr. Anton Polšak, Zavod RS za šolstvo in sod., 1956). V izvirniku se imenuje Taxonomy of Educational Objectives – Th e Classifi cation of Educational Goals. V izvirnem delu se lahko bralec poduči o zgodovini nastajanja te taksonomije, od leta 1948, ko je ideja o taksonomiji prišla na dan na kongresu ameriških psihologov v Bostonu, do prve objave leta 1956. Tudi avtor ni en sam, Znanje (priklicati znanje iz spomina v obliki, kot je bilo naučeno) Razumevanje (interpretiranje, pretvarjanje naučenega znanja v druge oblike) preštej razberi razvrsti določi defi niraj prikliči navedi razberi pomen opiši povej sklepaj opiši z dr. besedami naštej obnovi opiši predvidi najdi izberi razloži poročaj identifi ciraj nanizaj oceni preoblikuj označi določi posploši oceni navedi napiši navedi primer povzemi poveži ilustriraj ugotovi imenuj interpretiraj Uporaba (uporaba na novih primerih, implementacija znanja za rešitev ali dokončanje problema) Analiza (razčlenitev na sestavne dele in določitev odnosa med njimi in posameznih delov do celote, problema) oceni, ovrednoti daj napotek, razlago razčleni ilustriraj menjaj predvidi označi sklepaj skiciraj pripravi razvrsti omeji izberi naredi primerjaj skiciraj izračunaj pokaži zvezo, odnos sooči opozori na konstruiraj poročaj poveži poišči odnos demonstriraj, prikaži izberi shematiziraj razdruži določi pokaži razlikuj razdeli razvij reši loči, razloči dokaži uporabi preišči Sinteza (združevanje elementov v smiselno in funkcionalno celoto, reorganizacija elementov v nov vzorec ali celoto) Vrednotenje (presojanje na podlagi meril in standardov) predelaj, prilagodi iznajdi oceni interpretiraj kategoriziraj spremeni argumentiraj presodi sestavi organiziraj ovrednoti opraviči uredi naredi novo, drugače izberi predvidi ustvari predlagaj primerjaj in sooči dokaži označi poudari bistveno zaključi razvrsti, uredi sklepaj, skleni reorganiziraj kritiziraj preceni formuliraj, izrazi pon. napiši, predelaj odloči preoblikuj posploši strukturiraj obrani podpri združi razvrsti po vrednosti sestavi Preglednica 1: Taksonomija učnih ciljev in z njimi povezanih glagolov po Bloomu in sod. (1956). Glagoli so bili prvotno zapisani v obliki samostalnikov (npr. izbiranje nadomesti izberi). 64 GEOGRAFIJA V ŠOLI | 2/2021 pedagoški orehi ampak so pri njej sodelovali številni ameriški znanstveniki, ki so v navedenem delu na znanstvenih osnovah obširno utemeljili njeno strukturo. Področja znanja oziroma izobraževalne cilje so na podlagi zahtevnosti miselnih procesov razdelili na šest skupin (ravni), kjer naj bi višja raven zahtevala obvladovanje nižje ravni. Ravni znanja oz. miselnih procesov po tej taksonomiji so: 1. znanje (pomnjenje), 2. razumevanje, 3. uporaba, 4. analiza, 5. sinteza in 6. vrednotenje, kar bralci gotovo poznajo. Kot takšna se je ta taksonomija uporabljala več kot 40 let, nato pa je bila leta 2001 narejena rahla revizija (Anderson in Krathwohl (ur.), 2001). Glavna novost je, da je raven sinteze nadomestilo vrednotenje, vrednotenje, ki je bilo poprej najvišja stopnja, pa ustvarjanje. Namesto samostalnikov so kot z ravnmi povezane pojme uporabili glagole in s tem poudarili procesno naravo učenja. Pri tej novi oz. revidirani taksonomiji so avtorji sledili dopolnjeni strukturi področij znanja oz. t. i. razsežnostih znanja, kot jo prikazuje Preglednica 2. Pomniti Razumeti Uporabiti Analizirati Vrednotiti Ustvarjati Dejstva zapomniti si dejstva razumeti dejstva uporabiti dejstva analizirati s pomočjo dejstev, konceptov, principov in postopkov vrednotiti s pomočjo dejstev, konceptov, principov in postopkov ustvarjati s pomočjo dejstev, konceptov, principov in postopkov Koncepti, principi (konceptualno znanje; pojavi, strukture, zakonitosti…) zapomniti si koncept razumeti koncept uporabiti koncept Postopki (proceduralno znanje; npr. geogr. veščine in postopki, geografske tehnike in metode in njihova uporaba) zapomniti si postopke razumeti postopke uporabiti postopke Metakognitivni zapomniti si metakognitivne strategije razumeti metakognitivne strategije uporabiti metakognitivne strategije analizirati metakognitivne strategije vrednotiti metakognitivne strategije ustvariti metakognitivne strategije znanje veščina zmožnost Preglednica 2: Struktura področij znanja v revidirani Bloomovi taksonomiji kognitivnih procesov (Krathwol, 2002: 214) Revidirana taksonomija ima tako naslednje ravni (Krathwol, 2002: 215): - Pomnjenje, ki pomeni pridobivanje relevantnega znanja iz dolgoročnega spomina. Vključuje prepoznavanje in priklic. - Razumevanje, ki pomeni opredelitev pomena sporočil z navodili, kar vključuje besedno, pisno in grafi čno sporazumevanje. Vključuje interpretacijo, navajanje primerov, razvrščanje, povzemanje, sklepanje, primerjanje in razlaganje. - Uporaba znanja, ki pomeni izvajanje ali uporabo postopka v dani situaciji. Vključuje izvrševanje in uporabo (implementacijo). - Analiza, ki pomeni razčlenitev gradiva na sestavne dele in ugotavljanje, kako medsebojno vplivajo in kako posamezni deli vplivajo na celoten proces. Vključuje razlikovanje, organiziranje in pripisovanje. - Vrednotenje (evalvacija), ki pomeni ocenjevanje na podlagi kriterijev in standardov. Vključuje preverjanje in kritičnost. - Ustvarjanje, ki pomeni sestavljanje posameznih elementov na nov način ali izdelavo izvirnega izdelka. Vključuje ustvarjanje, načrtovanje in izdelovanje. Seveda so v šolstvu obe taksonomiji povezali z ravnmi znanja in ustrezniki opisniki (npr. z vprašanji ali glagoli, ki se nanašajo na posamezno raven) in na ta način so nastale številne preglednice (kot npr. že omenjena Preglednica 1 v tem prispevku) pa tudi učni pripomočki, kot je tudi tu prikazana »Bloomova piramida«. Gotovo so taki pripomočki koristni, še zlasti, če jih pri pouku uporabljajo tudi učenci, saj se tako bolje zavejo ravni znanja oz. se pouk lahko ob upoštevanju podpornih vprašanj odvija bolj kakovostno. 65 GEOGRAFIJA V ŠOLI | 2/2021 pedagoški orehi Viri in literatura 1. Anderson, L. W., Krathwohl, D. R. (Eds.) (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Addison Wesley Longman. https:/ /www.uky.edu/~rsand1/china2018/texts/ Anderson-Krathwohl%20-%20A%20taxonomy%20 for%20learning%20teaching%20and%20assessing.pdf 2. Krathwol, D. R. (2002). A Revision of Bloom‘s Taxonomy: An Overview. Theory into Practise, 4174, 212-218. College of Education, The Ohio State University. Medmrežje: https:/ /www.depauw.edu/fi les/resources/ krathwohl.pdf%23page=3&zoom=auto https:/ /www.mbaea.org/media/documents/A_ Revision_of_Blooms_Krathwohl_EF1B6C773BF4F.pdf Slika 1: Revidirana Bloomova piramida kognitivnih (miselnih) procesov, opisana z glagoli in vprašanji (po raznih virih). 3. Bloom, B. S. (Ed.), Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H., Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: Handbook I: Cognitive Domain. New York: David McKay. https:/ /www. uky.edu/~rsand1/china2018/texts/Bloom%20 et%20al%20-Taxonomy%20of%20Educational%20 Objectives.pdf 66 GEOGRAFIJA V ŠOLI | 2/2021 pedagoški orehi