Ogled po šolskem svetu. Iz Gorjliskega. V Kranji so učilelji v okrajno šolako svclovalslvo volili g. L. Sadaija, okrajnega šolakega nadzornika v Loki in g. Mih. Kuslia, učilelja v Kranji, v Kamniku pa g. Fr. Cerarja, učitelja v Blagovici in g. Ant. Ribnikarja, učitelja v Dolu. Iz Cernomlja. Okrajno učiteljsko društvo černomeljnko je imelo bvoj četerti, t. j. zadnji zbor pervega druatvenega leta 15. septembra t. I. Pri (em zboru je bil tudi pervikrat nazoč c. k. okrajni komisar. Pervoaednik pove, da med tem časom ni dobil uič dopisov v diuštvenib zadevah, in da tudi ni sila, da bi »e zapianik zadnjega zbora bral, ker je čiefo kratek, kakor ga je že ,,Tovarš" priobčil. Razgovarja ae o pervi točki: ,,dom in šola naj otroke vadi samodelavnosti". G. F. Kenda pravi: Naše življenje je vedeo boj, b kterim ee aioramo boriti z vaemi iiiočini, ako bočemo, da bi ne propali. Dclati mora vsakdo, kdor ima zdrave ude. Tudi živali delajo po svoji rnoči, ali tnarveč po svojem nagibu — in kako umetna so njib dela! Clovek pa nhna nagiba, ima pa um iu proslo voljo, in v tem se odlikuje od živali. Toda kar človek eam od sebe etoii, se ni dovolj, vaditi se mora reči dobio in na korist izdelovati; dela naj sicer eam, toda drugi naj mu popravlja in boljae kaže; elovek ali marveč otrok naj se vadi tedaj aamodelavnoati. Samodelavnost mora pa že dom in potem šola otroke vaditi. Ni dovolj, da otrok le odgovarja, anipak mora tudi vediti, zakaj je to ali uno tako , a ne drugače, in na to se mora s spraaevanjem napeljevati. Otrok se mora tedaj vaditi misliti; le kdor popred dobro prevdarja, kaj bode govoril in kaj delal, ta bo prav storil, in ne bo se mu treba bali, da bi se osramotil. Otrok že v zibelki pričenja delati in to (irnveč, kolikor mocnejši pribaja. Ko pa otrok večji prihaja, razvija se mu tudi razumnoet, ter premišljuje, kako bi to ali uno naredil, in čim delavniši je njegov duh, čiin živejša njegova domialjija, tiin boljše je tudi njegovo delo. Ta nagon naj dom in šolo dobro pozna, in naj ga pri otrocih podpira, da ne zaostaja in hira. Vcčim otrokom naj se tudi o koriati dela veckrat kaj pripoveduje, da delo človeka ne sramoti, ampak le čast povišuje; udje se z delom razmajajo, včverstijo in okrepčajo, duh se razvedri, in je vedno popolniši. Poglejmo pridnega delavca, ki opravi ob pravem času svoje delo, in pa lennha, ki svoja dela vedno odlaga, poglejmo ju, kako se razliknjeta; pervi je čverst, kaže že na obrazu zdravje, zadovoljnost, ta pa tava okrog, ne ve, kam bi se djal, šteje dueve, ure in mionte, gleda, kdaj bode solnce šlo za goro, da bi bil zopct izbrisan en dan iz njegovega trudapolnega življenja. On je