ANALIZE & PRIKAZI VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE | Mag. Marjanca Šteblaj | Nepravilnosti, ki jih pri delu zavezancev zaznavamo inšpektorji za šolstvo in šport | str. 46 - 54 | 46 NEPRAVILNOSTI, KI JIH PRI DELU ZAVEZANCEV ZAZNAVAMO INŠPEKTORJI ZA ŠOLSTVO IN ŠPORT Mag. Marjanca Šteblaj, Inšpektorat RS za šolstvo in šport Irregularities Identified by Education and Sport Inspectors in Entities Subject to Inspection IZVLEČEK Inšpektorji Inšpektorata Republike Slovenije za šolstvo in šport zagotavljamo spoštovanje predpisov s področja vzgoje in izobraževanja ter športa s strani izvajalcev tovrstnih dejavnosti. V ta namen izvajamo inšpekcijske nadzore, v okviru katerih ugotavljamo obstoj morebitnih kršitev predpisov iz naše nadzorstvene pristojnosti. Obseg, vsebina nadzorov, ugotovitve ter izrečeni ukrepi, ki jih vsako leto predstavimo v letnih poročilih, se z leti spreminjajo in so v precejšnji meri tudi odraz stanja in sprememb na drugih družbenih področjih. V prispevku so predstavljeni temeljni izsledki dela in- špektorata v poročevalskem obdobju petih let od leta 2016 do leta 2020 ter na njih temelječi izzivi za delo v prihodnje. Ključne besede: inšpekcijski nadzor, nadzorstvena pristojnost, kršitve predpisov ABSTRACT The inspectors of the Inspectorate of the Republic of Slovenia for Education and Sport ensure that providers of educa- tion and sport activities comply with the rules and regulations in the fi elds of education and sport. To this end, supervi- sions are carried out to determine any breaches of the regulations under our authority. The scope, content, conclusions, and adopted measures, which are presented in annual reports, evolve constantly and, to a considerable extent, refl ect the situation and changes in other segments of society. This paper presents the main fi ndings of the inspectorate’s work over the fi ve-year reporting period from 2016 to 2020 and, pursuant to these fi ndings, the challenges that lie ahead. Keywords: inspection supervision, supervisory power, infringements Inšpektorat Republike Slovenije za šolstvo in šport (v nadaljevanju: IRSŠŠ) je eden izmed sedemindvajsetih inšpekcijskih organov v Republiki Sloveniji, v okviru katerega delujeta dva sektorja, Sektor za šolstvo in Sek- tor za šport. Vsak izmed njiju s svojim delom zagotavlja spoštovanje predpisov na podro čjih iz svoje nadzorstvene pristojnosti. Inšpektorji za šolstvo nadzirajo spoštovanje določb predpisov, ki urejajo organizacijo in opravljanje de- javnosti vzgoje in izobraževanja, ki jo opravljajo izvajalci na podro čju predšolske vzgoje (vrtci (VRT), varuhi pred- šolskih otrok (VAR)) ter izvajalci vzgoje in izobraževanja od osnovnošolskega do višješolskega izobraževanja in izobraževanja odraslih (osnovne šole (OŠ), glasbene šole (GŠ), srednje šole (SŠ), višje strokovne šole (VIŠ), organiza- cije za izobraževanje odraslih (OI), osnovne šole za otroke s posebnimi potrebami (OŠPP), zavodi za otroke in mla- dostnike s posebnimi potrebami (ZPP), domovi za učence in dijaški domovi (DD)). Inšpektorji za šport nadzirajo spoštovanje dolo čb Zakona o športu, 1 ki je bil spremenjen l. 2017 (v nadaljevanju: ZŠpo-1), in na njegovi podlagi iz- danih predpisov. Nadzor na podro čju športa poteka pri raz- ličnih izvajalcih športa ali športnih programov, kot so npr.: športna društva in športne zveze; zavodi za šport; pravne osebe in samostojni podjetniki, posamezniki, registrirani za opravljanje dejavnosti v športu itd. Inšpektorji opravljamo naloge v skladu z vsakoletnim Let- nim programom dela Inšpektorata za šolstvo in šport, ki temelji na Strateških usmeritvah Ministrstva za izobraže- vanje, znanost in šport ter na podlagi predhodno izdelanih Ocen tveganja in predlogov Direktorata za predšolsko vzgojo in osnovno šolstvo, Direktorata za srednje in višje šolstvo ter izobraževanje odraslih in Direktorata za šport. Tako v okviru inšpekcijskih upravnih postopkov izvajamo načrtovane redne nadzore ter izredne nadzore, uvedene po uradni dolžnosti na podlagi prejetih prijav oz. pobud, obravnavanih skladno s Kriteriji za dolo čitev prioritet dela 1 Zakon o športu (Uradni list RS, št. 29/17, 21/18 – ZNOrg, 82/20 in 3/22 – ZDeb). ANALIZE & PRIKAZI | 2022 | št. 3-4 | VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 47 2 Kriteriji za dolo čitev prioritet dela inšpektorata RS za šolstvo in šport (dostopno na: https://www.gov.si/assets/organi-v-sestavi/IRSSS/DOKUMENTI/kriteri- ji_prioritete-dela-IRSSS.pdf. 3 Javni vrtci kot mati čni vrtci ali kot enota OŠ oz. zasebni vrtci. 4 Osnovne šole. 5 Srednje šole kot samostojni pravni subjekti ali kot organizacijske enote šolskih centrov. 6 Osnovne šole za otroke s posebnimi potrebami. 7 Glasbene šole. 8 Zavodi za otroke in mladostnike s posebnimi potrebami. 9 Redni nadzori so bili v letu 2019 usmerjeni le na eno vsebino (šolska prehrana) in znotraj le-te na tri podro čja, ob tem pa so bile ugotovljene kršitve tudi na povezanem podro čju (uresni čevanje pravic in obveznosti strokovnih delavcev). 10 Tudi v letu 2020 so bili redni nadzori pri posameznih vrstah zavezancev usmerjeni hkrati le na ozko usmerjena vsebinska podro čja in ne na ista pri vseh istovrstnih zavezancih (npr. v 19-ih vrtcih se je preverjalo spoštovanje dolo čb predpisov na podro čjih izpolnjevanja pogojev v okviru izpolnjevanja kadrovskih pogojev, izpol- njevanje standardov in normativov, v 5-ih pa organizacije dela v zvezi s sestavo, volitvami oz. imenovanjem in konstituiranjem nekaterih organov zavoda; v 5-ih OŠ se je preverjalo spoštovanje dolo čb predpisov na podro čju preverjanja in ocenjevanja znanja, v 15-ih na podro čju izpolnjevanja pogojev, izvajanja dejavnosti skladno s predpisi s podro čja izpolnjevanja kadrovskih pogojev, v 1 pa izpolnjevanje standardov in normativov v zvezi z obveznostjo strokovnih delavcev). Inšpektorata Republike Slovenije za šolstvo in šport, 2 ter vodimo inšpekcijske prekrškovne postopke, ko gre za kršit- ve predpisov, ki so opredeljene kot prekršek in so zanje predpisane sankcije. NADZORSTVO NA PODROČJU ŠOLSTVA V zadnjem petletnem poro čevalskem obdobju (od l. 2016 do l. 2020) je bilo na podro čju šolstva opravljenih ve č kot 5100 inšpekcijskih postopkov (od tega ve č kot 4400 uprav- nih in ve č kot 700 prekrškovnih). V navedenem obdobju je bilo na leto v povpre čju oprav- ljenih nekaj ve č kot 40 rednih nadzorov, ki so bili pravi- loma usmerjeni na razli čna področja, vendar ne na vsa in v enakem obsegu pri različnih vrstah zavezancev, ravno tako pa ne vsako leto pri vseh vrstah zavezancev. Števi- lo opravljenih rednih nadzorov in število ugotovljenih nepravilnosti po nadzorstvenih podro čjih ter število izre čenih ukrepov v posameznem letu nadzora je prika- zano v preglednicah v nadaljevanju.  PREGLEDNICA 2: Število ugotovljenih kršitev po podro čjih nadzora pri rednih nadzorih na podro čju šolstva v obdobju od l. 2016 do l. 2020 Področje kršitve 2016 2017 2018 2019 9 2020 10 Izpolnjevanje statusnih, materialnih in kadrovskih pogojev 63 35 77 15 35 Organizacija VI-dela 46 25 56 78 10 Izpolnjevanje standardov in normativov za izvajanje VI-programa 25 15 2 / 49 Izvajanje vpisa in izpisa otrok in udeležencev izobraževanja 3 9 2 / 8 Uresničevanje pravic in dolžnosti udeležencev izobraževanja 12 53 23 / / Preverjanje in ocenjevanje znanja / / 36 / 17 Uresničevanje pravic in obveznosti strokovnih delavcev 5 10 16 2 / Vodenje pedagoške dokumentacije in izdajanje javnih listin 18 24 19 / 2 Prispevki staršev in njihova namenska raba / / 19 / Sodelovanje staršev in zavoda in njihova obveščenost / / 1 / / Izpolnjevanje nalog ravnatelja 18 14 2 2 / Drugo 81 11// Skupaj 198 196 254 97 121  PREGLEDNICA 1: Število rednih nadzorov po posameznih vrstah zavezancev na podro čju šolstva v obdobju od l. 2016 do l. 2020 leto 2016 2017 2018 2019 2020 Skupaj Vrsta zavezanca VRT 3 1 6/1 2/2 45 2 OŠ 4 16 24 20 28 21 109 SŠ 5 88/852 9 OŠPP 6 /72//9 GŠ 7 //4//4 ZPP 8 /12//3 Skupaj 40 40 40 36 50 206 ANALIZE & PRIKAZI VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE | Mag. Marjanca Šteblaj | Nepravilnosti, ki jih pri delu zavezancev zaznavamo inšpektorji za šolstvo in šport | str. 46 - 54 | 48  PREGLEDNICA 3: V rsta, število in delež izre čenih ukrepov pri rednih nadzorih na podro čju šolstva v obdobju od l. 2016 do l. 2020 Število in delež 11 posamezne vrste ukrepa Ukrep 12 20162017201820192020 Odredba (32. člen ZIN 13 ) 1 0,01 1 0,01 1 0,00 0 0,00 1 0,01 Opozorilo (33. člen ZIN) 184 0,94 176 0,91 230 0,91 72 0,75 85 0,91 Predlog (9. točka 14. b-člena ZSolI 14 ) 9 0,05 17 0,09 21 0,08 15 0,16 7 0,08 Opozorilo (53. čl. ZP-1 15 ) 2 0,01 0 0,00 2 0,01 6 0,06 0 0,00 Opomin po ZP-1 0 0,00 0 0,00 0 0,00 3 0,03 0 0,00 Skupaj 16 196 194 254 96 93 11 Delež glede na vse izre čene ukrepe v posameznem letu 12 Ukrepi v pristojnosti inšpektorjev za šolstvo, opredeljeni v materialnih predpisih, Zakonu o šolski inšpekciji (Ur. list RS, št. 104/05 - UPB1), Zakonu o inšpekcijskem nadzoru (Ur. list RS, št. 43/07 - UPB1, 40/14) ali Zakonu o prekrških (Ur. list RS, št. (Ur. list RS, št. 29/11 - UPB8, 21/13, 111/13, 74/14 – odl. US, 92/14 – odl. US, 32/16, 15/17 – odl. US, 73/19 – odl. US, 175/20 – ZIUOPDVE in 5/21 – odl. US). 13 Zakon o inšpekcijskem nadzoru. 14 Zakon o šolski inšpekciji. 15 Zakon o prekrških. 16 Število ukrepov je ponekod manjše od ugotovljenih kršitev, ker je bila v nekaterih primerih lahko z enim ukrepom odrejena odprava ve č kršitev hkrati oz. je zaveza- nec sam odpravil nepravilnost tekom postopka pred izrekom ukrepov. 17 V letu 2020 so se vse v prijavah o čitane nepravilnosti kategorizirale med dvanajst podro čij. Domnevne nepravilnosti, ki so se nanašale na nasilje, so glede na vse- bino in okoliš čine razvrš čene praviloma na podro čje pravic in dolžnosti udeležencev izobraževanja (kadar gre za vzgojno delovanje pri medvrstniškem nasilju ali pa pri nasilju s strani strokovnih delavcev), v primeru neustreznega odziva pristojnih zaposlenih ali pa neustrezne vsebine internih aktov na podro čju vzgojnega delovanja, pa tudi na podro čje uresni čevanja pravic in dolžnosti strokovnih delavcev ali organizacije dela. 18 Manj kot 0,5 odstotka.  PREGLEDNICA 4: Deleži v prijavah o čitanih domnevnih nepravilnosti po področjih v obdobju od l. 2016 do l. 2020 Področje kršitve 2016 2017 2018 2019 2020 17 Dokumentacija, evidence, listine 0,01 0,02 0,01 0,01 0,03 Imenovanje in razreševanje vodstvenih delavcev 0,03 0,03 0,03 0,05 0,06 Izpolnjevanje pogojev, izvajanje dejavnosti skladno s predpisi 0,11 0,13 0,16 0,12 0,09 Izpolnjevanje standardov in normativov 0,04 0,04 0,03 0,03 0,05 Izvajanje nalog ravnatelja 0,08 0,06 0,08 0,06 0,25 Organizacija dela 0,12 0,13 0,12 0,14 0,23 Pravice in dolžnosti strokovnih delavcev (iz pristojnosti IRSŠŠ) 0,10 0,09 0,09 0,05 0,07 Pravice in dolžnosti udeležencev izobraževanja 0,17 0,16 0,17 0,17 0,11 Preverjanje in ocenjevanje znanja 0,13 0,16 0,13 0,13 0,08 Prispevki staršev in študentov VIŠ 0,02 0,02 0,02 0,01 0,01 Sodelovanje staršev z zavodom in njihova pravočasna informiranost 0,04 0,03 0,02 0,02 0,02 Vpis in izpis otrok in udeležencev izobraževanja 0,02 0,03 0,09 0,02 0,00 18 Nasilje 0,12 0,10 0,09 0,10 / Drugo 0,06 0,01 0,02 0,09 / ANALIZE & PRIKAZI | 2022 | št. 3-4 | VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 49 V nekaj primerih v l. 2017, 2019 in l. 2020 so bile v okviru rednih nadzorov ugotovljene tudi kršitve predpisov, ki so v nadzorstveni pristojnosti drugih organov, katerim so bile ugotovitve posredovane v pristojno reševanje (npr. nep- ravilnosti v postopkih zaposlovanja strokovnih delavcev – Inšpektorat RS za delo). V obdobju od leta 2016 do leta 2020 je IRSŠŠ prejel ve č kot 3800 prijav o domnevnih nepravilnostih na področju šolstva, število po posameznih letih pa je prikazano v spodnjem grafu. V navedenem obdobju je zaznati trend pove čevanja števila prijav na letni ravni.  GRAF 1: Število prijav na področju šolstva v obdobju od l. 2016 do l. 2020 2016 600 650 700 750 800 850 900 632 752 800 791 879 2017 2018 2019 2020 19 Podatki za leto 2020 se nanašajo na izredne nadzore, ki se niso neposredno nanašali na domnevne nepravilnosti glede spoštovanja predpisanih ukrepov v obdobju epidemije covida-19, ugotovitve in ukrepi v tem okviru so predstavljeni lo čeno v nadaljevanju.  PREGLEDNICA 5: Število ugotovljenih kršitev po podro čjih nadzora pri izrednih nadzorih na podro čju šolstva v obdobju od l. 2016 do l. 2020 Področje kršitve 2016 2017 2018 2019 2020 19 Dokumentacija, evidence, listine 29 30 33 24 7 Imenovanje in razreševanje vodstvenih delavcev 9 11 10 16 7 Izpolnjevanje pogojev, izvajanje dejavnosti skladno s predpisi 72 89 111 74 6 Izpolnjevanje standardov in normativov 11 19 17 16 29 Izvajanje nalog ravnatelja 29 25 41 13 18 Organizacija dela 44 70 86 56 47 Pravice in dolžnosti strokovnih delavcev (iz pristojnosti IRSŠŠ) 39 26 47 19 19 Pravice in dolžnosti udeležencev izobraževanja 55 65 71 63 19 Preverjanje in ocenjevanje znanja 85 59 60 54 34 Prispevki staršev in študentov VIŠ 15 8 9 5 0 Sodelovanje staršev z zavodom in njihova pravočasna informiranost 12 8 11 11 3 Vpis in izpis otrok in udeležencev izobraževanja 7 8 9 8 0 Nasilje 36 30 34 28 / Drugo 2 3 17 19 / Skupaj 445 451 556 406 189 Vsako leto se je ve č kot 85 % prijav nanašalo na domnevne nepravilnosti v vrtcih, osnovnih in srednjih šolah, preos- tanek pa na preostale vrste zavezancev, med katerimi se je največji delež nanašal na varuhe predšolskih otrok kot za- vezance s področja predšolske vzgoje (med 1,2 % (l. 2020) do 5,5 % (l. 2018)). Delež prijav zoper osnovne šole se tako v obravnavanem 5-letnem obdobju rahlo zmanjšuje (od 59,7 % do 52,8 %; povpre čno 56,3 %), medtem ko so deleži prijav zoper vrtce in srednje šole v povpre čju zelo podobni in se gibljejo med 12 % in 21 % (VRT – povpre čno 15,2 %; srednje šole – povpre čno 15,8 %). ANALIZE & PRIKAZI VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE | Mag. Marjanca Šteblaj | Nepravilnosti, ki jih pri delu zavezancev zaznavamo inšpektorji za šolstvo in šport | str. 46 - 54 | 50  PREGLEDNICA 6: V rsta, število in delež izre čenih ukrepov pri izrednih nadzorih na podro čju šolstva v obdobju od l. 2016 do l. 2020 Število in delež 20 posamezne vrste ukrepa Ukrep 20162017201820192020 21 Opozorilo (33. čl. ZIN) 230 0,576 257 0,647 323 0,667 182 0,487 75 0,503 Predlog (9. točka 14. b-čl. ZSolI) 68 0,170 80 0,202 89 0,184 87 0,233 37 0,248 Predlog ravnatelju za uvedbo disciplinskega postopka zoper delavca 5 0,013 1 0,003 2 0,004 2 0,005 3 0,020 Predlog ravnatelju za razrešitev pomočnika ravnatelja, vodje enote oziroma podružnice 10 , 0 0 3//////// Predlog pristojnemu organu za razveljavitev aktov organov vrtca oziroma šole, ki so v nasprotju z zakoni, drugimi predpisi ali splošnimi akti / / 2 0,005 3 0,006 / / 3 0,020 Predlog pristojnemu ministrstvu za izbris vrtca oziroma šole iz razvida izvajalcev javno veljavnih programov 1 0,003 / / / / 1 0,003 / / Seznanitev pristojnih organov 18 0,045 28 0,071 16 0,033 19 0,051 / / Seznanitev ustanovitelja z ukrepi za odpravo nepravilnosti 5 0,013 4 0,010 3 0,006 3 0,008 3 0,020 Razveljavitev ocene in odreditev ponovnega ocenjevanja 4 0,010 3 0,008 2 0,004 1 0,003 4 0,027 Prepoved izvajanja vzgojno-izobraževalne vsebine, ki ni sestavina predpisanega kurikula 10 , 0 0 3//////// Prepoved izvajanja vzgojno-izobraževalne dejavnosti na način, ki je v nasprotju s pravili in dognanji stroke //////10 , 0 0 310 , 0 0 7 Prepoved uporabe nepotrjenih učbenikov / / / /////20 , 0 1 3 Odreditev vrtcu oziroma šoli vrnitev nezakonito zbranih prispevkov staršev 1 0,003 / / 2 0,004 / / / / Suspenz po 16. čl. ZSolI / / 1 0,003 / / / / 1 0,007 Nujni ukrepi v javnem interesu (u odločbo po ZUP 22 ) 5 0,013 1 0,003 1 0,002 / / / / Prepoved opravljanja dejavnosti 6 0,016 2 0,005 11 0,023 8 0,021 / / Odredba (32. čl. ZIN) 10 0,025 6 0,015 9 0,019 13 0,035 / / Opozorilo po 53. čl. ZP-1 23 1 0,003 2 0,005 8 0,017 18 0,048 8 0,054 Opomin po ZP-1 24 12 0,030 5 0,013 2 0,004 16 0,043 5 0,034 Prekrškovna globa 25 31 0,078 5 0,013 13 0,027 23 0,061 7 0,047 Skupaj 26 399 397 484 374 149 20 Delež glede na vse izre čene ukrepe v posameznem letu. 21 Podatki za leto 2020 se nanašajo na izredne nadzore, ki se niso neposredno nanašali na domnevne nepravilnosti glede spoštovanja predpisanih ukrepov v obdobju epidemije covida-19, ugotovitve in ukrepi v tem okviru so predstavljeni lo čeno v nadaljevanju. 22 Zakon o splošne upravnem postopku (Ur. list RS, št. 24/06 – UPB2, 105/06 – ZUS-1, 126/07, 65/08, 8/10, 82/13, 175/20 – ZIUOPDVE in 3/22 – ZDeb). 23 Ukrep izre čen praviloma ob zaznavi prekrška. 24 Ukrep ni nujno izre čen za kršitev, ki je bila ugotovljena v istem koledarskem letu, saj je uvedba postopka o prekršku na dolo čb ZP-1 dopustna v roku dveh let od dneva, ko je bil prekršek storjen. 25 Kot opomba 23. 26 Praviloma število izre čenih ukrepov ne sovpada s številom ugotovljenih kršitev, ker zavezanci nekatere odpravijo sami takoj po seznanitvi z njimi oz. tekom postop- ka pred izrekom ukrepov, lahko se izre če en ukrep za odpravo ve č nepravilnosti hkrati ali pa gre za prekrškovni ukrep v postopku o prekršku, ki je bil izre čen v ANALIZE & PRIKAZI | 2022 | št. 3-4 | VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 51  GRAF 2: Delež ugotovljenih kršitev po podro čjih nadzora pri izrednih nadzorih na podro čju šolstva v obdobju od l. 2016 do l. 2020 V povprečju se 80 % v prijavah navedenih domnevnih nep- ravilnosti nanaša na domnevne kršitve predpisov iz nad- zorstvene pristojnosti IRSŠŠ, preostale pa na domnevne kršitve predpisov, ki so v nadzorstveni pristojnosti drugih nadzornih organov. V letu 2020 se je zaradi pojava virusa SARS-Cov-2, s tem povezanimi ukrepi za prepre čevanje in obvladovanje okužb z nalezljivo boleznijo covid-19 in s tem tudi zaradi spremenjenih okoliš čin izobraževanja spremenila tudi vsebina prijav. Tako se je 16,7 % prijavnih zadev nanaša- lo na nespoštovanje ukrepov, kar je bilo opredeljeno kot domnevne nepravilnosti organizacije dela ali izvajanja ravnateljevih nalog (npr. v smislu nadzora pri spoštova- nju ukrepov pri strokovnih delavcih), vse do jesenskega obdobja pa IRSŠŠ na tem podro čju zaradi nepristojnosti ukrepanja nadzorov ni izvajal. Iz zgornje preglednice in grafa je razvidno, da se delež ugotovljenih kršitev na posameznem podro čju v obdobju od l. 2016 do l. 2019 ni bistveno spreminjal, v letu 2020 pa se je zaradi spremenjenih okoliš čin in s tem povezanih sprememb najbolj pove čal delež ugotovljenih nepravil- nosti na podro čju organizacije dela, najbolj pa zmanjšal na področju izpolnjevanja pogojev, izvajanja dejavnosti skladno s predpisi. Ob ugotovljenih kršitvah predpisov so inšpektorji pristojni in dolžni odrejati različne vrste ukrepov iz svoje pristojno- sti, ki so predstavljeni v naslednji preglednici. Iz zgornje preglednice izhaja, da je v povpre čju v ve č kot 57 % primerov izre čen ukrep za odpravo nepravilnosti opozorilo po 33. členu ZIN, v povpre čju v ve č kot eni petini primerov pa je kot ukrep podan predlog po 14. b- členu ZSolI. Tako vsi preostali ukrepi obsegajo v povprečju slabo četrtino izre čenih ukrepov, opozorila po ZP-1 in prekr- škovne sankcije pa v povpre čju obsegajo slabo desetino vseh izre čenih ukrepov. Poleg navedenega je IRSŠŠ v letu 2020 v obdobju epide- mije covida-19 skladno s svojimi pristojnostmi 46. a- člena ZNB 27 nadzoroval spoštovanje ukrepov za prepre čevanje in obvladovanje okužb z nalezljivo boleznijo covid-19 in v zvezi s tem opravil 944 nadzorov, in sicer: – 817 nadzorov v zavodih, ki izvajajo javnoveljavni pro- gram oz. v njihovih enotah (v nekaterih enotah je bilo opravljenih ve č nadzorov v različnih časovnih obdob- jih), kjer je bil predmet nadzora ugotavljanje morebitnih kršitev na podlagi Zakona o nalezljivih boleznih v pove- zavi z Odlokom o za časnih ukrepih za zmanjšanje tve- ganja okužbe in širjenja okužbe z virusom SARS-CoV-2 in Odlokom o za časni prepovedi zbiranja ljudi v zavodih s področja vzgoje in izobraževanja ter univerzah in sa- mostojnih visokošolskih zavodih; – 127 nadzorov pri varuhih predšolskih otrok, kjer je bila preverjena skladnost izvajanja varstva predšolskih otrok s predpisi. Pri tem so bile ugotovljene nepravilnosti in izre čeni ukrepi v 129-ih nadzorih zavodov oz. enot, kar je v 15,8 % nadzorov v teh zavodih, pri čemer je bilo kršiteljev znotraj enega zavoda lahko ve č (npr. ve č strokovnih delavcev ni nosilo maske). Posamezna odstopanja (npr. dejavnosti ne izvajajo ve č oz. je nikoli niso, dejavnost izvajajo na drugem naslovu itd.) pri varuhih predšolskih otrok so bila ugotovljena v 83-ih primerih, kar je v 65,4 % nadzorov, zaradi česar so bili izre- čeni ukrepi iz pristojnosti šolske inšpekcije. Na podlagi števila potrjenih kršitev predpisov v povezavi s številom zavodov, ki so predmet inšpekcijskih postopkov, raznolikosti zavodov, raznovrstnosti pobud, števila le-teh in deležev potrjenih o čitanih nepravilnosti ocenjujemo, da se stanje zakonitosti poslovanja zavodov na podro čju vzgoje in izobraževanja v obravnavanem obdobju bistveno ne spreminja. Seveda pa je ob tem treba upoštevati tudi specifičnost leta 2020, ko je zaradi epidemije covida-19 šolanje v veliki meri potekalo tudi na daljavo, spreminjali so se normativni okviri itd. Na podlagi izvedenih inšpekcijskih postopkov tako lahko izpostavimo nekatere klju čne ugotovitve oz. dejstva, ki so 27 Zakon o nalezljivih boleznih (Ur. list RS, št. 33/06 – UPB1, 49/20 – ZIUZEOP , 142/20, 175/20 – ZIUOPDVE, 15/21 – ZDUOP , 82/21 in 178/21 – odl. US). 0,00 0,10 0,20 0,30 0,40 0,50 0,60 0,70 0,80 0,90 dokumentacija, evidence, listine imenovanje in razreševanje vodstvenih delavcev izpolnjevanje pogojev, izvajanje dejavnosti skladno s … izpolnjevanje standardov in normativov izvajanje nalog ravnatelja organizacija dela pravice in dolžnosti strokovnih delavcev (iz pristojnosti … pravice in dolžnosti udeležencev izobraževanja preverjanje in ocenjevanje znanja prispevki staršev in študentov VIŠ sodelovanje staršev z zavodom in njihova pravočasna … vpis in izpis otrok in udeležencev izobraževanja nasilje drugo 2016 2017 2018 2019 2020 ANALIZE & PRIKAZI VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE | Mag. Marjanca Šteblaj | Nepravilnosti, ki jih pri delu zavezancev zaznavamo inšpektorji za šolstvo in šport | str. 46 - 54 | 52 lahko izhodiš če za pripravo sprememb na podro čju vzgoje in izobraževanja tako na ravni delovanja posameznih za- vezancev kot na ravni normativnega urejanja predpisov ter strokovnih usmeritev, ne nazadnje pa tudi na ravni dela našega nadzornega organa. – Iz leta v leto je zaznano naraš čanje števila pobud, za katere je glede na vsebino in ob preu čitvi vseh dejstev in okoliščin moč zaključiti, da so posledica pomanjklji- ve ali neustrezne komunikacije med vsemi deležniki izobraževanja (med strokovnimi delavci in vodstvom, starši, udeleženci izobraževanja), zato je treba izboljšati komunikacijo med vsemi deležniki v okviru sistema vzgoje in izobraževanja. – Zaznati je pomanjkanje ustreznih specialnih znanj izvajalcev vzgojno-izobraževalnih programov na razli č- nih podro čjih, predvsem na podro čju dela z udeleženci izobraževanja potrebujejo dodatno strokovno pomo č kot učno pomo č. Navedeno se npr. odraža v zaostro- vanju odnosov med šolo in starši predvsem zato, ker strokovni delavci niso dovolj strokovno opolnomo čeni in tako staršem, ki imajo pri čakovanja glede znižanja minimalnih standardov, ne znajo strokovno argumen- tirano predstaviti svojega dela z otroki. Zato je treba na sistemski ravni zagotoviti ustrezno pridobivanje strokovnih znanj strokovnih delavcev tako na področju dela z učenci s specifičnimi učnimi težavami kot na po- dročju ustrezne komunikacije, bodisi z zagotavljanjem pridobitve ustreznih specialnih znanj v okviru samega izobraževanja bodisi z izvajanjem ustreznega izpopol- njevanja za u čitelje. – Na nekaterih podro čjih je normativna ureditev na sis- temski ravni preveč ohlapna oz. dvoumno opredeljena, zato ni mogo če ugotavljati kršitev in s tem na ustrezen način izvesti ukrepov za njihovo odpravo (npr. nekonkre- tizirani in premalo dolo čeni izreki odlo čb o usmeritvi otrok s posebnimi potrebami; številne dolo čbe podza- konskih aktov so v nasprotju z zakonskimi dolo čbami, npr. postopek priprave osebnih izobraževalnih na črtov za učence, ki se vzporedno izobražujejo itd.). Glede na navedeno je treba urediti posamezne normativne pod- lage, s čimer bodo zavezanci lahko pridobili odgovore na nekatera odprta vprašanja, ki se jim zastavljajo v zvezi z ustreznostjo njihovega delovanja na razli čnih področ- jih. – Na podro čju preverjanja in ocenjevanja znanja udele- žencev izobraževanja se nepravilnosti pojavljajo bodisi zaradi nepoznavanja predpisov tega področja s strani strokovnih delavcev bodisi zaradi nekaterih nejasnih razmejitev med podzakonskimi predpisi, u čnimi načrti oz. katalogi znanj in t. i. avtonomnim odlo čanjem posa- meznika ali zavezanca. – Člani organov, ki vodijo postopke imenovanja ravna- teljev in drugih organov oz. v njih sodelujejo, nimajo znanj s področja prava ali pa so ta pomanjkljiva, zaradi česar prihaja do ve č zapletov in nepravilnosti. Za od- pravo tovrstnih nepravilnosti v zakonodaji praviloma ni predvidenih ukrepov oz. sankcij za organ, ki v postopku izvede aktivnosti v nasprotju s predpisi, zato bi bilo treba zagotoviti pridobitev ustreznih znanj njihovim članom. – Na področju vzgoje in izobraževanja se uporabljajo raz- lične aplikacije za elektronsko vodenje predpisane do- kumentacije (npr. eAsistent, LoPolis itd.), ki v nekaterih segmentih ne omogočajo vodenja dokumentov v celoti v skladu s predpisi oz. jih uporabniki premalo poznajo, zaradi česar pride do nepravilnosti na tem področju. Ocenjujemo, da bi k zmanjšanju ugotovljenih nepravil- nosti v veliki meri lahko prispevali izvajalci vzgojno-iz- obraževalnih programov sami, če bi svoje delo opravljali profesionalno v najve čji možni meri. To pa je mogo če le, če bi vsak zaposleni na podro čju vzgoje in izobraževanja: – bil strokovnjak na svojem predmetnem podro čju, kjer je pridobil predpisano izobrazbo, ter se stalno strokovno izpopolnjuje; – poznal vse strokovne in pravne okvire oz. omejitve svo- jega dela, ki so dolo čeni bodisi na ravni šole – npr. za po- dročje ocenjevanja znanja (šolska pravila za ocenjevanje znanja (OŠ); vzgojnega delovanja (vzgojni na črt, pravila šolskega reda (OŠ); šolska pravila (SŠ) itd.); – na ravni usmeritev stroke (npr. u čni načrti, katalogi znanj, smernice na posameznih strokovnih podro čjih itd.) ali na ravni sistemskih pravnih okvirov (zakoni in podzakonski akti) ter deloval skladno z njimi, strokovno in zakonito; – pri svojem delu skrbel za eti čno ravnanje, ki je poleg znanja in vrednot eno najpomembnejših poslanstev vzgoje in izobraževanja. NADZORSTVO NA PODROČJU ŠPORTA V zadnjem petletnem poro čevalskem obdobju (od l. 2016 do l. 2020) so inšpektorji na podro čju športa vodili ve č kot 1600 inšpekcijskih postopkov (od tega skoraj vsi upravni in le nekaj prekrškovnih). V navedenem obdobju je bilo na leto v povpre čju opravlje- nih nekaj ve č kot 100 rednih nadzorov, ki so bili praviloma usmerjeni na različna področja, odvisno od vrste zavezan- cev, in tudi ne vedno ista podro čja znotraj posamezne vrste zavezancev. Na področju izvajanja letnega programa športa je najve č nepravilnosti oz. neskladnosti z ZŠpo-1 pri izvedbi postopka sofinanciranja ter izbire programov oziroma podro čij Let- nega programa športa in izvajalcev razpisanih programov. Na področju izpolnjevanja pogojev za opravljanje nalog v športu nacionalnega pomena in namenske porabe sredstev je največ nepravilnosti nanaša na delovanje v nasprotju s temeljnim aktom ter ustrezno usposobljenost strokovnega kadra. Pri preverjanju normativov in standardov na podro čju usposabljanja strokovnih delavcev v športu so kot nepra- vilnosti ugotovljene: – neustrezne vsebine objavljenih razpisov, – nepopolnosti pri seznamih predavateljev in osebnih map udeležencev, – neskladnosti med prijavljenimi in izvedenimi urami usposabljanj, ANALIZE & PRIKAZI | 2022 | št. 3-4 | VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 53 – nepravilnosti pri upoštevanju izpolnjevanja pogojev za vključitev v program usposabljanja, – nepravilnosti pri vodenju zapisnikov o izpitih glede na pravila. Na športnih prireditvah se ugotovljene nepravilnosti nanašajo predvsem na nepridobitev dovoljenja upravne enote za izvedbo športne prireditve ter pomanjkljivosti pri označevanju vhodov oz. vstopnic z grafičnimi ali pisnimi opozorili na predmete ali snovi, ki jih je prepovedano prinašati na prireditveni prostor (alkoholne pija če, orožje, eksplozivne snovi, pirotehni čni izdelki, nevarni predmeti in snovi) ter na neustrezno ozna čbo oz. opremo redarjev ter pomanjkljivost pri sklepanju pogodb o medsebojnih razmerjih med lastniki objektov in organizatorji prireditev. V obdobju od leta 2016 do leta 2020 je IRSŠŠ prejel skupaj 250 prijav o domnevnih nepravilnostih na podro čju športa, število po posameznih letih pa je prikazano v grafu (Graf 3). V pobudah navedene nepravilnosti se nanašajo na: – nenamensko porabo javnih sredstev, – nedelovanje društev in zvez skladno s temeljnim aktom, – neustrezno usposobljenost strokovnih delavcev za opravljanje strokovno organizacijskega dela v športu, – nepravilnosti pri izvajanju programov usposabljanja, – točenje alkoholnih pija č med športno prireditvijo in druge nepravilnosti na športnih prireditvah, – uporabo športnih objektov,  PREGLEDNICA 7: Področja nadzora pri rednih nadzorih pri posameznih vrstah zavezancev Leto Področje Vrsta zavezanca 2016 2017 2018 2019 2020 Izvajanje letnega programa športa Lokalna skupnost / / / 20 76 Izpolnjevanje pogojev za opravljanje nalog v športu nacionalnega pomena in namenska poraba sredstev Športna društva, športne zveze, nacionalne in mestne panožne športne šole 80 88 80 49 / Normativi in standardi pri usposabljanjih Izvajalci usposabljanj za delavce v športu 10 8 / / / Športne prireditve Izvajalci športnih prireditev 10 10 20 22 59  PREGLEDNICA 8: Število ugotovljenih kršitev in povpre čno število ukrepov na posamezen redni nadzor po podro čjih nadzora Leto 2016 2017 2018 2019 2020 Področje Št. nepravilnosti / št. ukrepov na posamezen nadzor Izvajanje letnega programa športa / / / 18 / 0,90 128 / 1,68 Izpolnjevanje pogojev za opravljanje nalog v športu nacionalnega pomena in namenska poraba sredstev 56 / 0,70 102 / 1,16 86 / 1,08 56 / 1,14 / Normativi in standardi pri usposabljanjih 11 / 1,10 10 / 1,25 / / / Športne prireditve 3 / 0,30 1 / 0,10 5 / 0,25 5 / 0,23 1 / 0,02 – neprimerne prostore za vadbo, – športno dejavnost v času omejitev zaradi epidemije co- vida-19, – preostalo: štipendija in suspenz člana iz kluba, izpisnice iz kluba in zara čunavanje nadomestila za prestop špor- tnika v drugo športno organizacijo, nedostojno obnaša- nje trenerjev. V okviru izrednih nadzorov so najpogosteje ugotovljene naslednje nepravilnosti: – organi ne delujejo v skladu s temeljnim aktom, – strokovni delavec, ki opravlja vzgojno-izobraževalno delo, nima ustrezne strokovne usposobljenosti, – društva nimajo vseh aktov, opredeljenih v temeljnem aktu, – neizdaja izpisnice športniku za prestop iz ene športne organizacije v drugo.  PREGLEDNICA 9: Število ugotovljenih kršitev in povpre čno šte- vilo ukrepov na posamezen izredni nadzor po podro čjih nadzora Leto 2016 2017 2018 2019 2020 Št. nepravilnosti 24 22 16 30 30 Št. ukrepov na posamezen nadzor 0,32 0,58 0,48 0,48 0,45 ANALIZE & PRIKAZI VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE | Mag. Marjanca Šteblaj | Nepravilnosti, ki jih pri delu zavezancev zaznavamo inšpektorji za šolstvo in šport | str. 46 - 54 | 54 Iz Preglednice 9 izhaja, da je bilo nepravilnosti in s tem tudi ukrepov pri izrednih nadzorih na podro čju športa pred uveljavitvijo novega Zakona o športu manj, vse od uvelja- vitve sprememb pa se stanje iz leta v leto po časi izboljšuje. Poleg navedenega je IRSŠŠ v letu 2020 v obdobju epide- mije covida-19 skladno s svojimi pristojnostmi 46. a- člena ZNB nadzoroval spoštovanje ukrepov za prepre čevanje in obvladovanje okužb z nalezljivo boleznijo covid-19 in v zvezi s tem opravil ogled 847-ih objektov v 82-ih ob činah, v okviru katerih je bilo izre čenih 30 ukrepov v 13-ih razli č- nih občinah. Na podlagi vseh izvedenih nadzorov na podro čju športa in ugotovljenih nepravilnosti ocenjujemo, da stanje na pod- ročjih športa, ki je v nadzorstveni pristojnosti IRSŠŠ, še ni zadovoljivo, zato je treba nadaljevati nadzore na vseh pod- ročjih nadzorstvenih pristojnosti IRSŠŠ in si prizadevati za čim večjo uzaveščenost obveznosti in dolžnosti vseh deležnikov za zakonito opravljanje dejavnosti na podro čju športa.  GRAF 3: Število prijav na podro čju športa 2016 0 10 20 30 40 50 60 70 50 38 33 63 66 2017 2018 2019 2020 VIRI IN LITERATURA Kriteriji za določitev prioritet dela Inšpektorata Republike Slovenije za šolstvo in šport, št. 010- 56/2020/1 (I1-01), z dne 31. 12. 2020. Pridobljeno s https://www.gov.si/assets/organi-v-sestavi/IRSSS/ DOKUMENTI/kriteriji_prioritete-dela-IRSSS.pdf (dostopno 5. 1. 2022). Letni plan dela Inšpektorata Republike Slovenije za šolstvo in šport za leto 2020. Pridobljeno s https://www.gov.si/assets/organi-v-sestavi/IRSSS/ DOKUMENTI/letni-program-dela-IRSSS-2020.pdf (dostopno 5. 1. 2021). Letno poročilo Inšpektorata Republike Slovenije za šolstvo in šport za leto 2020. Pridobljeno s https:// www.gov.si/assets/organi-v-sestavi/IRSSS/POROCI- LA/Letno-porocilo-IRSSS_2020.pdf (dostopno 5. 1. 2021). Letno poročilo Inšpektorata Republike Slovenije za šolstvo in šport za leto 2019. Pridobljeno s https:// www.gov.si/assets/organi-v-sestavi/IRSSS/PORO- CILA/Letno-porocilo-IRSSS_2019.pdf (dostopno 5. 1. 2021). Letno poročilo Inšpektorata Republike Slovenije za šolstvo in šport za leto 2018. Pridobljeno s https:// www.gov.si/assets/organi-v-sestavi/IRSSS/POROCI- LA/Letno-porocilo-IRSSS-za-2018.pdf (dostopno 5. 1. 2021). Letno poročilo Inšpektorata Republike Slovenije za šolstvo in šport za leto 2017. Pridobljeno s https:// www.gov.si/assets/organi-v-sestavi/IRSSS/PORO- CILA/51fab39528/Letno_porocilo_IRSSS_2017.pdf (dostopno 5. 1. 2021). Letno poročilo Inšpektorata Republike Slovenije za šolstvo in šport za leto 2016. Pridobljeno s https:// www.gov.si/assets/organi-v-sestavi/IRSSS/POROCI- LA/Letno_porocilo_IRSSS_2016.pdf (dostopno 5. 1. 2021). Repenšek, D. (2021). Nadzor športa v Republiki Slo- veniji: postopki, pristojnosti, pooblastila in ukrepi inšpektorjev za šport. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.