Ljubljanski Zvon () h. ..... Zbiratelj teh pripovedk, gimnazijski ravnatelj Strohal v Karlovcu, jc lep del svojega delovanja posvetil proučevanju ljudstva in jezika ob hrvatsko-slovcnski meji od Reke tja do Zagreba. Znani so njegovi dialektološki prispevki (o narečju reškem 1885 in 1895, karlovškem 1902, vrbovskcni 1902 (?), lokvarskcm 1903 in delniškem 1903). Ob teh dialcktoloških zbirkah stoje zbirke narodnih pripovedk, prva izšla okoli leta 1886. (pripovedke iz sela Stative pri Karlovcu), druga leta 1901. (pripovedke iz Karlovca, Lokev, Delnic in Vrbovskega), a tretja sedaj. — Pred pripovedkami vsakega kraja je kratek pregled njegove zgodovine, kjer se kaže osobito mešanje ljudstva v minulih vekih, s ponatiskom starih listin ter so imenovani ljudje, ki so zbiratelju pripovedovali pripovedke, „rojeni in odgojeni" v dotičnem kraju. — Stro-halovc zbirke pripovedk nimajo samo folklorističnc vrednosti (prini. Polivkovo razpravo v Zborniku za narodni život), ampak tudi dialektološko; objavljene so vse v narečjih in prva ima za zgled vsakega narečja na glaske. Narečje na Ravni gori in Brodu nalikujc še zelo kranjskim narečjem. — Na koncu jc dodan knjigi „rječnik nekih stranih i manjc poznatih riječi"; vanj so sprejete tudi besede v dialcktnem izgovoru kakor „aknu" — okno; s posameznostmi se tu nc ujemamo. G. ravnatelj Strohal jc vse tri knjige izdal na svoje stroške, žrtvujoč tako dobri stvari dušne in gmotne svoje sile. Dr. Fran Ilcšič. Zpräva o museu kralovstvi čcskčho za rok 1903. V Prazc 1904. Knjižica obsega zanimive statistične podatke o razvijanju in napredovanju češkega muzeja v Pragi. Časopis krälovstvi českeho 1994. Rcdaktori: Frani. Kvapil, Čcnčk Zibrl. Kočnik LXXVNI. Svazck prvni a druhy. Ta zvezek prinaša več zanimivih razprav in spisov, med drugimi spis A. Kasparja: „Z korrcspondcncc Julia Zcyera." Koncert „Glasbene Matice" na korist penzijskemu fondu M. maja t. I. Pod vodstvom (ličnega koncertnega vodje g. M. Htibada so nastopili dne 14. maja t. I. v veliki dvorani „Narodnega doma" gojenci „Glasbene Malice" in izvajali krasen program. Koncerta glavni namen je bil, pokazati, kako vsestransko in temeljito se goji v „Glasbeni Matici" vokalna in instrumentalna glasba. Ta koncert hi bil pač zaslužil še boljše udeležbe, kajti moralni uspeh je bil pač popoln - ne pa tako tudi gmotni. Nastopil je v prvi točki pomnoženi vojaški koncert, in sicer z dr. Ant. Dvoraka „Slovanskimi plesi" št. 4. (I)-dur). Sodelovalo je v orkestru 13 gojencev goslačev „Glasbene Matice" in nekaj drugih gospodov, ki so iz prijaznosti prevzeli ta posel. Orkester jc bil torej jako številen, in bil je krasen užitek, poslušati slavnoznanc „Slovanske plese", ki so se pod obče priznanim odličnim vodstvom g. koncertnega vodje M. Hubada z vso vnemo in preciznostjo izvajali. Tudi Fr. Schubcrtova simfonija v „H-molu" je bila izborno naštudirana in je napravila na poslušalce kar najboljši vtisk. Gojenci goslači so svirali precizno in neustrašeno in so nemalo pripomogli cnsemblu goslačev do odličnega uspeha. S tem nastopom je „Glasbena Matica" pokazala, da se gojenci v šoli za goslarje pod g. prof. Vedralom prav temeljito in s pridom uče. Tudi v zadnji točki, v dr. Ant. Dvorakovcm „Slavnostnem spevu", so gojenci goslači sodelovali v orkestru. S solom na klavirju je nastopila gdč. Vida Prelesnik. Igrala je Lisztov „Notturno št. 3." in V. Novakovo „Slovaško suito št. 3." Obe težki skladbi je izvajala gospodična na pamet, zelo čuvstveno in sigurno ter je žela zasluženo priznanje. Tudi gdč. Ana Kilar je krasni prvi stavek Beethovnove „Sonate za klavir v C-duru" na pamet odlično igrala. Obe gospodični sta že iz zadnjih šolskih koncertov občinstvu v spominu kot zelo nadarjeni in spretni pianistinji, ki delata čast tako zavodu kakor svojemu učitelju. Zelo nadarjeni gojenec na gosli, gosp. Niko Štritof, jc sviral „Koncert za violino št. 23."; spremljal ga jc na klavirju gosp. prof. Vedral. Ton in tehnika sta občinstvo presenetila, kajti redki so tako mladi gojenci s tako umetniškim pojmovanjem. Občinstvo jc mlademu nadebudnemu vijolinistu burno aplavdiralo. Gosp. dr. Gvido Scrncc jc pel K. Löwcja nordiško balado „Div" in Iv. pl. Zajca „Domovini i ljubavi". Uspeh je bil lep in je žel gosp. solist zasluženo priznanje osobito z lahkejšo Zajčevo pesmijo, ker jc prva za solistov glasovni obseg in moč manj prikladna in razmeroma težka. Zaključil sc je koncert s „Slavnostnim spevom" dr. Ant. Dvoraka ob sprcmljevanju orkestra. Pel je šolski dekliški in dijaški zbor in oddelek ženskega zbora „Glasbene Matice". Ta skladba — zadnje glasbeno delo tc vrste prerano umrlega češkega mojstra — se je tukaj prvič proizvajala. Skladba ni pretežka, pa veličastna in izrazovita. Zbor mladih pevk in pevcev je rešil brez hibe svojo častno nalogo, za kar gre neomejeno priznanje neumornemu konccrtncmu vodji gosp. Hubadu, ki je vzgojil tako izborcn pevski naraščaj. P r. Glasba ■ n Splošni pregled Anton DvoMk f. Preminil je slaven mož naše dobe, preminil jc Anton Dvorak, skladatelj svetovnega imena, Čeli po rodu in mišljenju, Čeli po skladanju, ljubljenec in dika pa vsega muzikalucga sveta. Na višeliradskem pokopališču v Pragi, kamor poklada češki narod velike svoje može, počiva sedaj njegovo truplo, tja položeno v tihi grob prve dni maja, v dobi najcvctncjšcga razvoja spomladi. V nedeljo 1. maja letos je umolknil veliki glasbenik, v starosti 02 let — naglo zadet od kapi. Porodil se jc Dvorak dne 8. septembra 18-11. I. v Nclahozcvsi na Češkem kot sin revnega krčmarja. Namenili so ga starši za mesarski obrt, talenti njegovi so ga pa silili na torišče glasbe, na katerem je dospel sprva po trnjevi poti, pa čim dalje tem hitreje do ugleda prvih glasbenikov, monumcntalnih prikazni glasbene zgodovine. Kot violist narodnega gledališča, pozneje kot organist pri Sv. Vojtchu in učitelj v konservatoriju je deloval prva leta v Pragi in ostal Pragi zvest do svoje smrti, poslednjo dobo vodeč ondotni konservatorij kot ravnatelj. Le tri leta jc bival zunaj Češke, pozvan 1. 1892. v Novi Jork, kjer jc vodil do I. 1895. ondotni ameriški narodni glasbeni zavod. Vseučilišči v Pragi in v Cambridgu sta mu podelili častni doktorski diplom, 1. 1899. mu je podelil cesar red železne krone III. razreda, 1. 1898. pa častni znak za umetnost in vedo in ga imenoval 1. 1901. za člana gosposke zbornice. Bil jc Dvorak tudi redni član češke akademije za umetnost in vedo. V Dvoräku jc našla češka narodna glasba svojega glasitelja, svojega titana, ki jo jc povzdignil na prestol toli sijajen, da ji je postalo možno, nakloniti si vesoljni glasbeni svet. Dvignil jc Dvorak zaklade, ki jih jc nakopičila muzikalna narav češkega ljudstva v svojih pesmih, svojih plesih, zgradil jc ob teli zakladih presenetljive stvore svojih simfonij, oratorijev, svojih oper, simfoniških rapsodij, plesov in kantat. Poln ncizcrpljivc fantazije, velik v koncepciji, mogočen v svojem izražanju, silen v svoji izvirni moči, jc bil Dvorak ko prepojen od duha češke narodne glasbe. Kar je ustvaril, jc dihalo vonj češke mclodike, in svital sc jc iz vsega ritem češkega narodnega blaga. Ncoporckljiva jc individualnost Dvoräkovcga skladanja, ncoporekljivo pa tudi, da se zrcali v njegovih skladbah narodovo čutenje, narodova duša. Soroden v tem oziru svojemu predniku Bcdrichu Smetani, jc znal Dvorak spričo krepkejše in zmagovitejše svoje narave uspešneje vplivati, hitreje, da, mahoma pridobivati si kakor srca svojega naroda, tako spoštovanje in občudovanje ostalega sveta. Ko bistrina izpod skalovja, ki se širi v veselem rajanju skokoma v blesteče kaskade, slapove in dalje v mogočnost reke, je vplival Dvorak, od prvega svojega nastopa vzbujajoč zadivljenost in strmenje, po svežosti in izvirnosti svoje glasbe. Naklonil si jc s svojim talentom Johanncsa Brahmsa, Hannsa v. Bülowa, Josipa Joachima, Edvarda Hanslicka, le-ti so mu pa bili ob pričetku njegove slave na roko, da si jc hitreje in lože priboril priznanje sveta. Kmalu jc vzbudila njegova muza pozornost i v Angliji in v le-tej jc našel — kakor nekdaj Händel — svojega mogočnega mecena, ki rtiu jc populariziral ime, ki jc naročal pri njem oratorijc za velike svoje glasbene festivale. Ob zmagoslavju, ki ga jc slavila Dvora kova glasba, jc pa došla do solnčncga svita tudi ostala češka glasbena produkcija in jc bil torej Dvorak likratu pionir dobrega imena češke muzikc, v kateri sc jc razkrilo vedno širšim krogom osupljivo bogastvo čistega dobrega zlata. V najraznejših strokah glasbenega ustvarjanja jc deloval Dvorak: v pesmi, v zborih, oratorijih, operah in simfoniških skladbah. Najuglednejši je v svojih orkestralnih skladbah, kajti bil jc mojster pred vsem kot skladatelj absolutne muzikc in je v le-tcj ustvaril dela klasiške veljave. Taka dela so njegove simfonije Es-dur (1874), [•'-dur (1875), D-dur (1881), D-moll (1885), G-moll (1889) in ameriška simfonija „Iz novega sveta" (1894), dalje njegove simfoniške balade „Povodnji mož", „Gozdni golob", „Polcdnicc", „Zlato vreteno" (1895), ali njegove uverture „Jan Kajetan Tyl" (1881), .Husitska* (1883) in „Narava", „Življenje* in „Ljubezen" (1892), tri slovanske rapsodije (1878), „Slovanski plesi" (1878), „Simfoniške variacije" (1877), „Scherzo capriccioso" (1884), „Notturno" (1875), „Suita" (1878), „Legende" (1880), „Dumky" (1891), dalje več triov in kvartetov, kvintetov in sekstetov za komorno glasbo. Velik uspeh jc dosegel Dvorak s svojimi oratoriji: „Stabat mater" (1876) in „Sv. Ljudmila" (1886), „Mrtvaški ženin" (1881), z mašo (1888), z rekviemom (1890), in dramatsko kantato „Hymnus" iz Malčkovih „Dedičev Bele Gore" (1873). Opere njegove so: „Kralj in oglar", „Tvrdoglavci" (1874), „Vanda" (1875), „Šelma sedläk" (1877), „Dimitri" (1882), „Jakobin" (1888), „Rusnlka" (1901) in zadnje njegovo delo „Armida" (1903). V Slovencih jc Dvorak dobro znan, saj jc „Glasbena Matica" v Ljubljani proizvajala na svojih koncertih že nekaj Dvo?akovih del, tako razen drobnejših zborov in ljubeznivih moravskih dvospevov njegovo simfonijo v D-duru, njegove oratorijc „Stabat mater", „Mrtvaški ženin" in „Sveta Ljudmila" (L del), dalje „Slovanske plese" ter simfoniške skladbe „Karneval", „Povodnji mož", „Gozdni golob" i. dr. „Glasbeni Matici" jc bil Dvorak častni član v spomin na njen dunajski konccrl dne 26. marca 1896. leta, na katerem jc proizvajala Dvora ko vega „Mrtvaškega ženina" pod osebnim vodstvom skladateljevim. Bil jc to edini koncert, na katerem se jc predstavil Dvorak osebno dunajskemu občinstvu, pa tudi edina prilika, ki jc zbližala Dvoraka in Slovcncc k osebnemu občevanju. Vsem članom takratnega Matičnega zbora ostane pač ta koncert v nepozabnem spominu. —ter. Mavricij Jokai *j\ niaja jc umrl v 80. letu svoje dobe Maurus Jokai, nc največji, pač pa najpopolnejši in v inozemstvu najbolj poznani pisatelj madjarski. Alfred Jensen, znani slavist švedski, o čigar zaslužnem delovanju jc že večkrat poročal „Zvon", jc izdal pred kratkim v Stockholmu znamenito študijo o češkem pesniku Jaroslavu Vrchlickem. Knjiga obsega 21 pol in tretjino zavzemajo prevodi del Vrchlickega. Študija spada med najboljše, kar se jih je dosedaj napisalo o tem češkem velikanu, in v kratkem izide prevod, ki ga izda Otto v Pragi. J. P.