Časopis .NAPREJ* izhaja dvakrat mesečno in sicer 4. in 18. Uredništvo, administracija in ekspedicija: Idrija št. 446. Vse denarne pošiljatve na naslov: Upravništvo .Naprej*. Vse dopise in spise na uredništvo. Lastnik lista: .Idrijska okrajna organizacija.* Naročnina za celo leto: v Idriji (brez donašanja na dom); K 1'92, (z donaša-njem na dom) : K 2-40, po pošti K 250; v Nemčijo 3 krone. Posamezne številke 8 vin. Iz seje mezdnega komiteja. Naznanja se vsem rudarjem, da oddajo za mesec november svoje prispevke v obrambeni fond istim zaupnikom kot so jih oddali v mesecu oktobru. V lastnem interesu vsakega pa je, da vsak odda za gotovo določeni prispevek. Pobiralo se bo 18. popoldne in zvečer ter 19., 20. in 21. zvečer v prostorih rudarskega društva (gostilna A. Kogej, 1. nadstropje). Na infamije nekih zakotnih listov glede varnostnega shranjenja obram-benega fonda izjavlja mezdni komité, da se bo po končanem mezdnem gibanju že obračunalo z izdajalci delavskih interesov. Za sedaj zadostuj zagotovilo, da garantuje vseh 22 članov komiteja za ves denar z vsem, kar imajo. Predsedstvo. Iz izvanredne revirne konference. Dne 10. t. m. se je vršila v Trbovljah izvanredna revirna konferenca, na kateri so se posvetovali zastopniki rudarjev iz Trbovelj, Hrastnika, Ostrega, Velenj, Štorov, Zabukovca, Zagorja, Kočevja, Karpane, Vinesa, Stremaca in Idrije o odgovorih rudniških podjetnikov na zahteve delavskega ljudstva po zvišanju plač. Posamezni delegati so podali najpo-prej poročila o odgovorih, nato se je v tajni seji debatiralo o daljšem postopanju. Javni seji se je nato predložila sledeča resolucija, ki se je tudi enoglasno sprejela: «Delegati zbrani na izvanredni revirni konferenci, dne 10. nov. v Trbovljah, izjavljajo po zaslišanju poročil iz vseh okrajev revirja, da vsprejemajo dane priboljške na znanje, obžalujejo pa kar najiskrenejše, da se ni resolucijam z dne 14. okt. po zboljšanju plač v polnem obsegu ugodilo. Zato so pa prisiljeui, da stopijo z nova pred rudniška vodstva z zopetno zahtevo, zlasti radi tega, ker se v dosedanjih priboljških ni miralo na one delavce, to je na kopače, pod-kopače i. t. d. v rovih, ki poboljška najbolj potrebujejo. Delo v akordu je najnevarnejše in naj-umornejše. Delavec dela z vsemi silami, da bi kaj več zaslužil. Pazniki tudi povsod pazijo, da delavec ne lenari, ampak, da trdno dela. Umevno je tedaj, da se mora v akordu sploh najmarljivejše delati. Vsak premijski sistem pa je t akordu nesmisel, ker ne veča produkcije in ker se na slabih poljih sploh ne doseže premijskega minimuma. Rudar sploh bolj delati ne more kot že itak dela. K večjemu je premijski sistem varanje delavčeve moči in ubijanje delavčevih fizičnih sil. Radi tega se mora z vso odločnostjo vstrajati na zahtevi, da S0 dosedaj usuelni akord za 20°/o poviša. Ta zahteva je že radi tega opravičena, ker delavci v akordu ne dobe po dosedanjih priboljških skoro ničesar, draginja pa jih zadene v isti meri kot vse druge, katerim se je zboljšalo. Naroča se zaupnikom delavstva, naj v tem zmislu povsod zopet ponove zahteve po zvišanju akorda v gori omenjenem zmislu z dodatkom zahteve osemurnega šihta za inasiniste in kurjače. Obenem pa naj opozore vse indiferentne delavce, naj vsi pristopijo k edini strokovni organizaciji, ki je «Unija rudarjev avstrijskih». Glede idrijskega rudarskega delavstvapa izjavlja konferenca: «da vsi rudarji južnega revirja pazno in z največjim interesom zasledujejo idrijsko mezdne gibanje; zagotavljajo tudi izdatno pomoč v slučaju potrebe. Upajo pa na konferenci zbrani delegatje, da bo c. kr. poljedelsko ministrstvo ugodilo vsem zahtevam idrijskih rudarjev ter šlo v tem pogledu z dobrim vzgledom pred privatnimi rudarskimi podjetniki». V prihodnjih dneh bodo zopet shodi v vseh krajih, ki bodo ukrepali dalje. Da bi bili podjetniki previdnejši nego so, bilo bi res iskreno želeti! Rudarjem pa želimo najboljše uspehe ! Rudarji ! Edini zaščitnik delavskega ljudstva je njegova strokovna organizacija. Edini zaščitnik rudarjev je zato strokovna organizacija rudarjev! Strokovna organizacija rudarjev za avstrijske dežele pa je edino: Unija radarjev avstrijskih s sedežem v Teplicah na Češkem. Za idrijske rudarje je torej edina organizacija: podružnica Idrija (vplačevalnica Sp. Idrija) «Unije rudarjev avstrijskih». Pristopite torej vsi oni, ki še niste organizirani, k tej organizaciji. Izvršili bodete s tem sveto dolžnost, ki jo imate napram sebi, svojcem in svojim tovarišem ! Kaj so krščanski socialci? V delavskih krogih se vedno trdi, da so krščansko-socialne organizacije samo zato nastale, da dajejo podjetnikom stavkokaze. Krščanski socialci sicer taje, da bi bilo to res. Ali nedavno se je doprinesel celo pred c. kr. sodnijo dokaz, da niso krščansko-socialne organizacije za nič drugega kot za dodajanje stavkokazov. V Bielicu imajo krščanski socialci med tekstilnimi delavci svoje «strokovno društvo*. Tkalec Miodonski iz Bielica pa je trdil, da je tajnik krščansko-socialnih tekstilnih delavcev, po imenu Buda, pošiljal tovarnarju Schancerju stavkokaze, in da je za vsakega stavkokaza dobil pet kron. Bula je tožil Miodonskega zaradi razžaljenja časti. Miodonski je nastopil dokaz resničnosti. Delavec Kubica je izjavil, zaslišan pred sodnijo, da je rekel knjigovodji tovarne Schancer, gosp. Ičkoviču: «kako bodete delali v tovarni s takimi krščansko-social-nimi tkalci, ki stane vsak pet kron, in še delati ne zna». «Naj stane kolikor hoče* odgovoril mu je Ičkovič. «Starih delavcev ne bomo v tovarni nič več trpeli». Sodrug Arbeitel pa je izpovedal kot priča : «krščanski socialci so obljubili, da bodo z nami vred stavkali, ali storili tega niso. Mi smo radi tega prisiljeni misliti, da so se s Schancerjem dogovorili, da ne bodo stavkali. Zato smo tudi mi poslali delavce v tovarno za delo vprašat, ali tovarnar je rekel vsakemu: «prinesite priporočilo od krščansko-socialnega strokovnega društva». Nato se je eden naših socialnih demokratov vpisal v krščansko društvo in dobil je takoj priporočilno pismo na tovarnarja Schancerja. (Priča pokaže pismo). Krščanski socialci so celo v letakih poživljali delavce, naj drugod delo popuste ter naj gredo k Schancerju za stavkokaze. Ge pa niso hoteli iti, jih je pa tajnik Buda toliko časa nagovarjal, da so šli. Tajnik Buda je pisal tudi v Skočane po tkalce. Ko ni pismo izdalo, je telegrafiral. Policijski komisar iz Skočanov je potrdil kot priča, da je pismo in telegram Budov videl ter oddal obrtni oblasti. Ko je tajnik Buda videl, da je dokazano njegovo agentstvo s stavkokazi, je izjavil : «Dolžnost krščanskih socialcev je uničiti socialne demokrate. Zato moramo krščanski socialci tam, kjer socialni demokratje stavkajo, dajati stavkokaze. Ta izjava je značilna, govori za cele knjige ter priča, da so krščanski socialci samo sluge kapitalističnih podjetnikov in največje njihovo veselje je videti, kako kakšna stavka propade. Sodnik je popolnoma oprostil tkalca Miodonskega, češ, da je dokaz resničnosti popolnoma doprinešen. Torej: c. kr. sodnija je potrdila, da imajo delavci prav, ki smatrajo krščanska strokovna društva za organizacije stavkokazov. Naveli bi sicer lahko vse polno slučajev, ki bi potrjevali gorenje, ali upamo, da omenjeni slučaj najjasnejše kaže te ptičke. — V Idriji pa čutimo te ljudi na svojem lastnem telesu. Mrtvi govorijo! V rudnikih pokopani govorijo: Mi smo žrtve lažnjive civilzacije, ki je dovolila enemu razredu ljudij izkoriščevati drugi razred. Ge bi naši gospodje ne mislili na nič druzega nego na svoj dobiček — mi bi ne bili pokopani v temnih šahtah. Kdo hoče pa odpraviti s skrbnim uporabljevanjem vseh rezultatov vede nevarnost, v kateri je našlo že toliko delavcev smrt? — Socializem! Od lakote umrli govorijo: • Mi ne zahtevamo maščevanja, ampak kruha, kruha za svoje otroke, za svoje žene. Kdo pa more dati kruha vsem ljudem? — Socializem! V vojskah ubiti govorijo: Narodi! Pustite prepire! Ustvarjeni ste za boje dela in napredka. Obrnite svoje železo k zemlji in ne proti človeškemu telesu; današnji čas vojsk nadomesti naj vzajemno prijateljstvo. Kdo more zagotoviti narodom mir? — Socializem! Umrli v bolnišnicah in brlogih bede govorijo: Umrli smo, ker nam veda ni prišla na pomoč, ko je bolezen zapretila našemu življenju, umrli smo, ker so nezdrava stanova-lišča in nezadostno hranjenje omogočila razvoj bolezni, ki je glodala naše kosti. Kdo more z razširjevanjem zdravstva in s splošnim zboljšanjem življenja revnih ljudij omejiti razširjenje bolezni? — Socializem. V krvavih stavkah usmrčeni govorijo: Umrli smo, ker smo v trenutku svetega in poštenega navdušenja smatrali za svojo največjo dolžnost in za svojo največjo pravico skupno dvigniti glave in zahtevati saj mali del našega zaslužka, s katerim so se dosedaj polnile blagajne lenih užitkarjev. Umrli smo, ker so bili doslej naši tovariši v delu in v trpljenju v vseh deželah slabo organizirani. Kdo more iztrgati vladajočim razredom barbarska sredstva, s katerimi more neoborožene delavce, ki so se pregrešili le s težnjo, da bi se tudi sami mogli veseliti iz polnega zaslužka osvobojenega dela? Edino: močna in zavedna organizacija, katero ustvari Socializem. S. Entrata. Kdo uničuje proizvajanje v malem? Karol Kautsky. Kapitalistični način proizvajanja. V srednjem veku se je rokodelstvo v Evropi čim dalje bolj razvijalo; delitev dela v družbi je napredovala — tako se je razdelilo tkavstvo v suknarstvo (volneninarstvo), v tkavstvo platna in v barbanterijo ; in razna opravila, ki so bila nekdaj združena s tkav-stvom, so se razvila v posebno obrt, n. pr. suknobrivništvo (postrigavništvo). (Postali so rokodelci, ki se imenujejo tudi suknostrižniki. Op. prev.) Obenem pa se je razvijala trgovina, zlasti ker so se zboljšala prometna sredstva, glavno vsled tesanja ladij. Pred štiristo leti je cvetelo rokodelstvo; bila pa je to seveda znamenita doba za trgovino. Iznašli so morsko pot v Indijo, v to bajno deželo, polno neizmernih zakladov, in odkrili so Ameriko, z njenimi neizčrpljimi zalogami srebra in zlata. Bogastva so preplavila Evropo, bogastva, katera so evropski klativitezi v novoodkritih deželah nagrabili potom kupčije, goljufije in ropa. Največji del teh bogastev je prišel v roke trgovcem, ki so bili v stanu si nabaviti in opremiti ladje ter jih preskrbeti z mnogoštevilnim in močnim moštvom, ki je bilo sila predrzno ter vsega zmožno (skrupulozno). V tem času pa se je porajala tudi moderna država, centralizirana uradniška in vojaška država, najpoprej v obliki absolutne monarhije. Ta država je odgovarjala istotako potrebam povspenjajočega se kapitalistiškega razreda, kakor je njegove pomoči potrebovala. Moderna država, država razvite kapitalistične produkcije ne črpa svojih moči iz osebnih služb, ampak iz denarnih dohodkov. Monarhi so imeli zato dovolj vzroka tiste, ki so prinašali denar v deželo, to je trgovce in kapitaliste, varovati in podpirati. V zahvalo za to varstvo so posojevali kapitalisti vladarjem (monarhom) in državam denar, napravili so jih s tem za svoje dolžnike, jih naredili od sebe odvisne ter so s tem sedaj šele prav prisilili državno moč, da je služila kapitalističnim interesom z varstvom in z raz-razširitvijo prometnih potov, s pridobivanjem in držanjem zamorskih kolonij, z vojskami proti konkurujočim trgovskim državam. Naši gospodarski abecedniki nam pripovedujejo, da je izvir kapitala v varčenju. Mi smo se pa naučili spoznavati povsem druge vire kapitala. Največ bogastva kapitalističnih narodov pohaja iz kolonialne politike, to je iz ropanja v tujih deželah, iz pomorskega ropanja, iz kontrabantarije, iz trgovine s sužnji in iz trgovskih vojsk. Zgodovina teh narodov nam poroča sem do naših časov dovolj primerov takšnih metod, kako se kapital «privarči». In državna pomoč se je pokazala kot jako sredstvo za pospeševanje tega