Navod za podiičevanje v petju, (Dalje.l //. Vaja. Eleinentarne vaje. a) Ponavljanje poprejšnega poduka. Potem nadaljevaje: 1.) Desno roko dol'! gor'! — dol'! gor'! — doP! gor'! — 2.) Dol'! na levo! na desno! gor'! — Dol! na Ievo! na clesno! gor'! — 3.) Do 1'! na desno! gor'! — Uo 1'! na desno gor'! -— i. t. d. Zdaj naj učitelj igra kaki napev, učenci pa po ukazu njegovem ali poleg 1.), ali 2.), ali pa 3.) taktirajo, kakor že napev eno ali drugo taktiranje tirja. Koliko take vaje koristijo, se pokaže drugo šolsko leto. b) in c) Učitelj predigra: a, gis, a, — a, h, a, — a, h, cis, — cis, h, a, — a, h , cis, d, — d, cis, h , a. Pri vsakem izgledu se presojuje: Koliko glasov? Kteri je višji ? Kteri je nižji? Kteri so si enaki? — Potem učitelj še enkrat izgled predigra, in zdaj ukaže učencom ga zapeli, in na vsaki glas udariti ali na klop ali pa v levo dlan. d. Združenje besede z glasom se izpeljuje tako le: Učitelj predigra kak glas. Poteiu narekva kako enozložno besedo z dolgiin naglasom, p. Bog, ter veli učencom, jo z predigranini glasom združiti, zapeti. Treba je, da izpeljejo to učenci brez pomoči ueiteljeve. Učenec mora, kakor pri drugih učnili predinetih, tako tudi tukaj biti samostojin, in ravnati z zavestjo, kolikor mogoče brez opiranja na pomoč učiteljevo. Tako naj se še zapojd kake druge eno-, potem tudi ninogozložne besede po posamnih in pa tudi po združenih glasovih iz lojterce IJ-dur. Kolikor zlogov, toliko ludi glasov. Za spremeinbo naj učilelj včasi popred besedo pove in potem glas predigra. Zapoje pa naj nikar, ker se niora učenec vaditi samostojuo združevati dano besedo z zaslišanim glasoni. Pesmica, ki se mi naj pripravniša zdi nasledovati unikrat navpdeni ,,mlado jagnje" jp ,,Zinia" iz ,,Hašnikovih Dobrovoljk". Taktira se, kakor je pri ,,nilado jagnje" rečeno bilo. Tudi ta napev je za enoglasno petje previsok, toraj naj se igra iz C-dur, po okoliščinah se bo marsikaki šoli še celd B-dur prilegel. V tretjein šolskeni razredu, kjer se tudi ninogoglasno poje, je pa navedeni napev iz D-dur, in sicer na tanko, kakor je postavljen, popolnoma na svojem mestu. ///. Vaja. JElcmentarne vaje. a) Učitelj igra iu učenci taktirajo, kakorje v II. vaji rečeno. b) in c) Učitelj predigra: c, Ii, c. Učenci štejpjo glasove, potem presojujejo: Drugi glas je bil nižji, kot pervi; tretjije bil višji, kot drugi; — tretjije bil pervemu popolnoma enak. Zdaj zapoje učitelj te glase z la, la, Ia. Učenci pa k vsakemu glasu udarijo tiho na klop ali pa v levo dlan. Ropota ali ploskanja se ne sine nič slišati. Potem zapojo učenci in zmiraj zraven taktirajo. Učitelj mora pa skerbno paziti, da zadnjega, tretjega glasu prenizko ne vzampjo. Sploh se nikoli ne sme terpeti, da bi učenci detonirali. Zgubljen učitelj je, ki je celo leto z nečistim petjem zadovoljin, misleč: drugo leto pojde bolje. Ako se ti vrine v šolo detoniranje, sp ga dolgo, dolgo, ali pa celd nikoli več znebil ne boš. — Potem vdrugič igra učitelj ravno ta izgled, in šteje k vsakemu glasu dva udarca: en*)-dva, en-dva, en-dva. Zdaj naj igra še enkrat. Polovica učencov k vsakemu glasu dvakrat udari, druga polovica pa zraven na glas šteje: I, 2; -1,2; -1,2. - Zdaj poje ena polovica, druga šteje, vsi pa taktirajo, toda ne jjdol'! gor'!", ampak, kakor je že večkrat rečeno bilo, z zgolj navzdolnimi, lahnimi udarci na klop ali v levo dlan. — Potem naj na vsaki glas po trikrat udarijo in štejejo: 1,2, 3; -1,2, 3; -1,2, 3. - Poslednjic naj na vsaki glas štirikrat udarijo in štejejo: 1,2, 3, 4; -1,2, 3, 4; - 1, 2, 3, 4. - Zdaj naj jini učitelj pove, da tej vaji se pravi ..sklep od zdolej." Zakaj ? Zato, ker je predzadnji, drugi glas nižji, kakor zadnji, tretji, in toraj to vajo sklenivši glas iz nižje na višjo stopnjo prestopi: od zdolej na vzgor. Treba je, da učenci vedd vselej prav zapeti, ako jim pervi glas predigraš in jim veliš: Storite na ta glas ,,sklep od zdolej!" d} S ,,sklepom od zdolej" se dajo tudi besede združiti, kakor: ,,Sve-ti duh", — Brož-ni cvet", — wve-ko-maj" i. t. v. Polovica učencov poje, polovica glasno šteje, vsi pa taktirajo. Tudi poglej še enkrat opomine pri II. vaji pod čerko d.)! Pesmico bi tukaj nasvetoval Praprotnikovo nPozimi" s svojim napevom; ki ga pa, žalibog! tukaj ne morem uverstiti, ker ,,Tovarš" nasvetvanega notnega tiska še zdaj nima, kanmotisnih doklad pa tudi ne donaša. Rodoljubi! podpirajte ,,Tovarša", da bo čversto ^živel", ne pa ,,životaril", in ne delil osode svojih siromašnih tovaršev! Že v poslednjem listu natisnjena I. vaja je tako rekoč brez glave, kpr ji notnih izgledov ni bilo mogoče na doiičnih mestih natisniti. Današnji II. in III. jih še bolj pogrešate, in kmali s svojimi spisi že več naprej ne boni mogel, ako notnega tiska ne bo. **) Ako čpš plavati, pojdi v vodo: ako češ muzikalne izglede dajati, piši in natiskuj note! Cd«ij. Prih > *) Zavoljo enozložnosti namesto: eden. Pis. **~) Precej, ko bo h količkaj mogoče, si bomo napravili notni tisk Vrtdn.