O NAPOVEDIH IN PLAČEVANJU DOHODNINE Direktor uprave za družbene prihodke v občini Ljubljana Moste-Polje je Marko Ilič. Kot prvi človek »davčne uprave« je vsekakor najpristojnejši za vrsto pojasnil in vprašanj, ki so se pojavila ob spremembah davčne zakonodaje in uvedbi novih stopenj prometnih davkov. Davčna zakonodaja se je pravza-prav spremenila že ob koncu predlan-skega leta, veljati pa je začela 1. janu-arja 1991. Osnovni zakon, ki ureja obdavče-vanje fizičnih oseb, je zakon o dohod-nini, vendar bo ta zakon praktično začel veljati šele v tem letu, saj smo v minulem letu vse davke plačevali le akontativno, poračun pa bo narejen šele letos. Vsi, ki prejemajo kakršne koli dohodke, bodo morali do 31. marca letos napovedati svoje pri-hodke. Pričakujemo, da bo v naši občini okoli 40.000 davčnih zavezancev, od tega 10.000 upokojencev. To bo prvo srečanje tako velikega števila obča-nov z davkarijo. Doslej smo se v glav-nem ukvarjali z obdavčevanjem obrt-nikov in nekaterimi premoženjskimi davki, zdaj pa bo obdavčen vsak ob-čan, ki prejema kakršnekoli dohodke. Občinske uprave za družbene pri-hodke se bodo v kratkem centralizi-rale. Kaj pa to pomeni za občino? Ker se je odločanje o davčnem si-stemu in davčni politiki preneslo na republiko, je seveda smiselno, da se tudi izvajanje prenese na isto raven. Sedanji položaj, ko so občine samo izvajalke, za vse težave pa so »krive« občinske uprave, ki so pod stalnim nadzorom davkoplačevalcev, na sšmo odločanje pa nimajo možnosti vpli-vati, je nekoliko Čuden. Pred kratkim so se bistveno spre-menili tudi prometni davki. Kako se to odraža občini Moste-Polje? Sistem, ki smo ga sprejeli, se pribli-žuje evropskim rešitvam. To ni davek na dodatno vrednost, kot ga imajo evropske države, razen Francije in Švice, vendar je veliko preglednejši. Prej so obdavčevanje prometa s proiz-vodi in obdavčitev storitev urejali trije sitemski zakoni - zakon o temeljnem davku, zakon o začasnih ukrepih in zakon o posebnem ali republiškem prometnem davku. Imeli pa smo še občinske odloke, ki so urejevali ob-davčevanje različnih storitev. Vse to je zdaj združeno v en sam, veliko preglednejši zakon, ki pa povečuje število davčnih zavezancev, kajti na-men je bii povečati osnovo na račun znižanja stopenj. Tako se je splošna stopnja znižala, na žalost pa se je povečala obdavčitev osnovnih pre- hrambenih izdelkov s 3 na 5 odstotno stopnjo. Se vam zdi, da je to prav, oziroma da imamo zdaj ustrezen davčni si-stem? MisJim, da je to pravi način, na podlagi katerega lahko dosežemo zni-žanje davčnih stopenj. Gledano s so-cialnega stališča, obdavčevanje živ-ljenjsko najnujnejših potrebščin ni sprejemljivo. Po drugi strani pa so se znižali davki za avtomobile, toda no-ben logičen davčni sistem ne more temeljiti na tem, da takrat ko kupiš avto, pravzaprav kupiš dva. Zgledo-vati se je treba po evropskih rešitvah. Največ nejasnosti se pojavlja v zvezi z izpolnjevanjem napovedi za odmero davkov od bruto osebnih do-hodkov... Kot že rečeno, bo treba do 31. marca letos napovedati dohodke. Vsak izplačevalec je moral do konca januarja zavezancem sporočiti, ko-likšna je bila njihova bruto plača, ko-liko so znašali prispevki za socialno varstvo in prispevki, izločeni po po-sebnih predpisih ter akontacije med letom plačanega davka. To so osnove za izpolnitev obrazca, ki ga prodajajo v večini knjigarn po 4,5 tolarja, na njem pa je tudi navodilo, kako izpol-niti davčno papoved. V nekaterih časopisih §o bralce po-zivali, naj davčne napovedi na obči-nah oddajo šele zadnji dan. Bo datum oddaje napovedi bistveno vplival na čas plačila odmeijenega davka? Da bi se rešili vrst pred našimi okenci, pozivam vse davčne zave-zance, naj napovedi izpolnijo čimprej in jih tudi prinesejo na občino, kajti podatke bomo začeli vnašati, vsaj v naši občini, od zadaj. Zakaj? Zato. ker je štirideset tisoč ljudi prevelik obseg za našo upravo, kajti obseg zaposlenih smo v primerjavi z Ianskim Ietom zmanjšali. Da bi se rešili vrst, želim, naj davčno napoved davčni zavezanci oddajo čimprej. Bi lahko podrobneje opisali davčne osnove? Osnovni viri dohodnine so osebni prejemki - plače, pokojnine, hono-rarji, defa po pogodbi 1'n dohodki \z kmetijstva. Ti so v občini Lj.-Moste izredno nizki, ker temeljijo na kata-strskem dohodku. So pa pri tej vrsti dohodkov problemi, ker zakon o do-hodnini obdavčuje posamezne fizične osebe posebej, torej posameznega lastnika zemljišča, medtem ko smo doslej obdavčevali gospodinjstva. Tako imamo podatke zbrane po go-spodinjstvih in si bodo morali davčni zavezanci po gospodinjstvih ta kata-strski dohodek razdeliti. Če vemo, da je bil v minulem letu obdavčen le eden, to pomeni, da je le en davčni zavezanec fmei katastrski dohodek večji kot 60.000,00 tolarjev. Naslednji vir so dohodki iz dejavnosti: sem so-dijo obrtniki, in sicer vsi, kajti zdaj ni več pavšala, osnova pri njih bo samo dobiček. Podoben vir imajo tudi sa-mostojni kulturni delavci, zasebni razvijalci, vsi, ki se ukvarjajo z do-mačo obrtjo, le da se njim avtomatsko upoštevajo 40-odstotni stroški." Os-nova se jim zniža za normirane stro-ške, v osnovi za dohodnino pa se upo-števa dobiček, že zmanjšan za normi-rane stroške. Ker zdaj davek oz. do-hodnina nima več proporcionalne, ampak progresivno lestvico, se ob sa-mem izplačilu ne ve natančno, kakšna je obdavčitev, kajti višji dohodki so bolj obdavčeni. Moramo se zavedati da je dohodnina edini davek in zdaj se bo ugotovilo, kolikšen znesek bo treba obdavčiti. Pri napovedih za odmero dohod-nine lahko vsak zavezanec uveljavlja določene olajšave. Kakšne olajšave pridejo v poštev? Ob olajšavah za vzdrževanje dru-žinskih članov, otrok, zakoncev, ki nimajo lastnih prihodkov, lahko zni-žamo osnovo do višine 10-ih odstot-kov. Prav tako bodo olajšav deležni tisti, ki so vložili denar v nakup delnic in obveznic, internih delnic, ki so jih izplačevali v podjetjih, za deleže v za-drugah, za posodobitev stanovanj. 80 odstotkov najemnine, nakupi knjig oz. učnih pripomočkov, računalnika, članarine. Skupni znesek pa ne more preseči 10 odstotkov osnove za do-hodnino. Osnova za dohodnino je bruto prejemek. z.manjšan za plačane prispevke za socialno varnost. Pri satni napovedi ne bo potrebno predložiti vseh računov, za katere bodo posamezniki zahtevali olajšavo, vendar jih je treba hraniti za more-bitno kontrolo. Žal na konkretnem primeru ne mo-remo ponazoriti višine davka. Še zmeraj ni podatka za povprečni osebni dohodek za lanski december, ta znesek pa je osnova za določitev lestvice za dohodnino. Drugi problem pa je, da je dohodnina davek, ki se razlikuje od posameznika do posa-meznika. Že med letom so posamez-niki plačevali različne akontacije, kdor je uveljavljal olajšavo za enega otroka, se mu je osnova že med letom zmanjšala za 10 odstotkov njegove bruto plače, pri dveh otrocih za 15 odstotkov, tako da ne moremo izra-čunati merodajnega zneska za vse za-vezance, vendar pa bodo po naših izračunih razlike pri povprečnih do-hodkih znašale okrog 5 tisoč tolarjev. MILAN SKLEDAR