34. štev. Glasilo jugoslovanske socialne demokracije. iy’ ~"ll"irrT1'~irfl11 fr———r- aarrr- nirmm i i n liaaa——mm— i V Ljubljani, v torek, dne 20. aprila 1909. Izhaja v Ljubljani vsaki torek, četrtek is sobeto. Naročnina za avstro-ogrske kraje za celo leto 14 K, za pol letg 7 K, za četrt leta 3'50 K, mesečno 1 ‘20 K; za Nemčijo za pol leta 7-90, za četrt leta 4 K; za Ameriko za pol leta .9-50 K za četrt leta 4'80 K. Pesanntu itavElfete 39 v. Reklamacija io poiUi&o priti«, Nafirankinna pisna ut s* »pre- ^4«. Rokopis! »• aa vramj«, UlU< Saariapa« ptčit-vnllc* (iiriaa 88 um) n takrat SO vla., vtikrai pa dagavtra. Leto XII NASLOVA: Za dopise in rokopisa za list: Uredništvo •Rdečega Prapora*, Ljubljana. — Za denarne pošiljatev, naročila na list, reklamacije, inserate i. t. d.: Upravništvo •Rdečega Prapora«, Ljubljana, Dunajska cesta štev. 20. Prvi majnik. Zopet se prikazuje delavski praznik, tisti dan, ko pokazuje delavstvo, da ni trop topih sužnjev, temveč armada ljudi, ki se zavedajo svojega razrednega položaja in svoje velike zgodovinske naloge. Praznik delavstva je prvi majnik in v njegovem praznovanju se nam kaže simbol, tako veličasten, da nobena korporacija y kole-darju svojih svetkov ne more pokazati enakega. Nasprotniki delavstva slutijo globoki pomen tega praznovanja in zato se mu upirajo na vso moč, zato ga ovirajo, kjerkoli ga morejo. Kapitalizmu je profit visoko božanstvo, toda to ne bi zadosti razložilo nenavadnega sovraštva, ki ga kažejo kapitalisti in vsi njihovi trabanti proti delavskemu prvemu majniku. Saj je v cerkveni pratiki toliko praznikov, ki jih morajo rešpektirati, da bi en dan na leto res ne prišel bogve kako v poštev. Toda vsebina delavskega praznika peče kapitaliste; zaradi njegovega pomena ga sovražijo in izkušajo vsa sredstva, da bi ga prepreči«. Prvi majnik je praznik zbujenega delavstva. Kapitalizem v prvem začetku ne sovraži delavcev, temveč jih prezira. Med svojim in proletarskim razredom vidi razdaljo, tako veliko ia široko, kakor med človeškim plemenom in tovorno živino. V svojih podjetjih, osnovanih za vstvar-janje profita, potrebuje velike delavske množice; nič drugega ne zahteva od njih, nego da mu izdelujejo čim več blaga, ki se izpreminja v denar in povečuje kapital v njihovih rokah. Toliko vrednosti ima zanj delavec kolikor stroj v njegovi tovarni, a -še več skrbi posvečuje temu, zakaj če se pokvari stroj, je treba poseči v žep, če se poškoduje delavcc, se dobi drugi brez kupne cene. Instrument mu je delavec, ne pa človek; in čim bolj je instrument in Cim manj človek, tem ljubši mu je. V poprečnem kapitalistu se niti ne zbudi misel, da ima delavec občutke in misli kakor on. Dolgo so bili delavci res podobni živim strojem. Beda, ki je bila nujna posledica njihovega gospodarskega položaja, je uničila t njihovih dušah zavest človeškega dostojanstva. Ubogi proletarec, ki nima nikakršne lastnine, od katere bi mogel živeti, je smatral kapitalista, mu je lahko dal dela in zaslužka, za višje bitje; če ga je iprejel v svojo tovarno, v svoj rudnik, na ■vojo železnico, se mu je zdelo, da mu je go-•pod izkazal veliko milost, za katero mora biti hvaležen njemu in božji previdnosti. Čutil se je majhnega, nizkega, v vsakem oziru odvisnega od gospodarja; njegova usoda se mu je zdela neizpre-menljivo začrtana za vso večnost in vsako izboljšanje se mu je zdelo mogoče edino od milosti gospodove. Toda ta milost je bila skopa, čemu naj bi bil gospodar usmiljen in dobroten, ko mu ni bilo treba P Saj je bilo vedno toliko delavcev, ki so bili Vsak hip pripravljeni, delati fie ceneje, nositi še težja bremena. Za tega pasjeponižnega delavca ni »ogel imeti gospodar mnogo več kakor pasje zaničevanje. Prvi majnik pa izraža, da se je to izprcmenilo. delavec je spoznal, da ne uživa on milosti kapitalistove, temveč da si kapitalist množi bogastvo z ojegovim delom. Spoznal je, da daje gospodaiju mnogo več, nego dobiva od njega. In zbudila se Je v njem zavest lastne vrednosti. Tedaj še mu je zasvetilo, da so razmere krivične, da pa ni resne pomoči zanj, dokler veljajo take razmere. V njegovi duši se je človeški ponos začel upirati redu, ki ga ponižuje kakor živino in izroča gospodarsko močnejšemu. Zavest, da je človek, da ni slabši od drugih, da ni manj vreden od ošabnežev, ki ga izkoriščajo, je dvignila njegov pogum in ga napotila, da je začel proučevati razmere in iskati sredstva, s katerimi bi se izpremenile in izboljšale. In uvidel je, da njegova rešitev ni odvisna od dobrote drugih, temveč od njegove volje in od njegove lastne moči. To je bilo najvažnejše spoznanje. To spoznanje se izraža v praznovanju prvega majnika. To pravijo milion delavcev, ki praznujejo svoj dan: «Ponižani smo, -toda vstati hočemo! Tuja sila nas je vkovala v verige gospodarske bede in odvisnosti, s svojo močjo jih hočemo raztrgati in se osvoboditi. Za milost ne beračimo, za pravice se hočemo bojevati.* In zato sovražijo kapitalisti praznovanje prvega majnika. * * * Jubilejno leto je letos za delavce. Devetnajstkrat so praznovali prvi majnik, lfetos ga praznujejo dvajsetič. Vredno je po taki dobi, ozreti se na mi-nole boje in na vspehe, Ali je dvajset let delavskega, socialno-demokratičnega boja rodilo kaj dobrega, ali pomeni ta doba za delavce kaj napredka? Do leta 1889 — kakšen je bil položaj slovenskih delavcev? Le starejši delavci se bodo natančnejše spominjali. In oni nam povedo, da je bil delavec brezpraven kakor suženj v stari rimski državi. V vseh strokah so bile razmere neurejene. Gospodar je lahko ravnal kakor je hotel, zakaj nikjer ni bilo korektira proti njegovi samovolji. Delavskih organizacij ni bilo skoro nikjer, socialist je bil na Slovenskem kakor eksotična žival, oblasti so bile od prve do zadnje na strani podjetnikov, socialnega zakonodajstva sploh ni bilo, političnih pravic za delavce tudi ne, pač pa je čutilo malo številce socialistov vso težo izjemnih zakonov in policijskih progonov. Provokatersko vohunstvo je cvetelo, nekoliko sodiugov je živelo večno v izgonu, nekoliko jih je bilo v ječah, na nezaslišano težke kazni obsojenih. Ob najmanjšem gibanju je bila na nogah vsa policija in žandarmerija; včasi so se godile reči, ki spominjajo na Rusijo. A tudi slovenski delavci so si vzlic vsem težavam ustanovili organizacije; začeli so se združevati politično; nastala je socialno "demokratična stranka tudi na Slovenskem in prišli ao boji, gospodarski in politični. In razmere so se temeljito izpremenile 1 Vprašajte peke, rudarje, železničarje, tiskarje, krojače, vprašajte delavce po vseh strokah, kako se je delalo, garalo in trpelo pred dvajsetimi leti in koliko se je v tem času izboljšalo 1 Po vseh strokah se je skrajšal delavni čas, so se regulirale mezde, se je vpeljal počitek, so se uredile delovne in službene razmere. Parlament je bil prisiljen, baviti se s socialnimi vprašanji in vpeljati ki bo vsaj deloma izboljšale položaj. Oblastni organi so se boljinbolj vadili, rešpektirati postavne določbe tudi proti delavcem. V praksi si je delavstvo priborilo kos združevalne, zborovalne, tiskovne svobode, In končno je proletariat v Avstriji dosegel veličasten, za vse čase slaven vspeh; Splošno in enako volilno pravico za državni zbor. Res, da si slovenski delavci tudi z novim volilnim zakonom še niso mogli priboriti parla* mentarnega zastopstva; toda šele splošna in enaka volilna pravica je omogočila, da je prišlo v državni zbor sploh 89 socialističnih poslancev, ki tudi slovenske delavce lahko zastopajo, kakor ne bi bilo mogoče brez nje. In šele splošna in enaka volilna pravica je omogočila, da se delavstvo tudi na Slovenskem uveljavi kot političen faktor, ki sili druge stranke, da ga morajo vpoštevati in se kolikor toliko v svoji politiki ozirati tudi na socialne momente. In moč organiziranega delavstva je prisilila državo, da je uvažila tehtno socialno zahtevo proletariata; parlamentu je predložen zakon o socialnem zavarovanju. Kdo more misliti, da bi bil ta zakon, ki ima zagotoviti delavstvu vsaj nekoliko brezskrbne starosti, kdaj prišel na dnevni red brez socialne demokracije, brez moči in odločnosti, s katerim se je zanj bojevalo organizirano delavstvo? Dvajset let ni dolga doba. Ampak vrsta vspe-hov, ki jih je doseglo delavstvo v tem času, je dolga. Čeprav smo še daleč od svojih zadnjih ciljev, čeprav še mnoge zahteve sedanjosti še niso izpolnjene, moramo vendar izreči s ponosom, da je bil naš boj plodovit in da je delavstvo v težavnih razmerah slavno izkazalo svojo moč. Ko praznujemo dvajsetič prvi majnik, si moramo obnoviti obljubo, ki smo jo dali sami sebi: Da hočemo vztrajati na svoji poti, da se hočemo bojevati, da se ne damo zaslepiti in da bomo neumorno, ne oziraje se na nasprotja in težave, zbirali iz združevali in organizirali delavstvo v njegovi stranki, neodvisno od onib, ki ne morejo biti prijatelji in sobojevniki delavstva, da bomo nadaljevali svoje delo, dokler ne bo vse delavstvo združeno v oni mogočni armadi, ki ima zgodovinsko nalogo, iztrgati svet pijavkam ter ga osvojiti za ljudstvo, ki dela, ki nosi svet na svojih ramah. To obljubo si daje dne prvega majnika vsak zavedni delavec 1 Praznite torej, slovenski delavci, dvajseti prvi majnik in skrbite, da bo praznovanje dostojno Vaše delavske veljave. Šeriat. Mladoturke je zapustila sreča, ki se jim je s ponižno vdano prijaznostjo nasmehljala lani, ko so jo bili pograbili ponosno in hrabro za roko. Ko-maj da se je slišalo o malenkostnih pojavih proti mladoturškemu komiteju, o «liberalni združitvi*, o •mohamedanski zvezi*, o nasprotjih, katerim se nihče ni čudil, pa pride naenkrat, kakor strela z jasnega, vest o revolti, ki zdrobi in odpiha moč Mladoturkov v dobrih štiriindvajsetih urah. In celo gibanje je kakor uganka; nihčo ne more natančno določiti virov, nihče ne pozna jasno in popolnoma namenov. Samo po znamenjih, ki jih kaže upor, ■e lahko ugiba. Teh znamenj pa se nabira vendar toliko, da najde, ugibanje navsezadnje trdna tla. V revolti, vprizorjeni od vojakov, igrajo mohamedanski duhovniki in njih gojenci veliko vlogo; in glasneje kakor vse druge zahteve se sliši klic po ieriatnem zakonu. Kolikor je torej še neumev-nega v gibanju, o islamskem, klerikalnem značaju ne more biti dvoma. Seriat je verski zakon mo-hamedancev in stoji nad vsako posvetno postavo. Po svoji vsebini je reakcionaren in če bi se strogo tolmačil in izpolnjeval, bi bil v mohamedanski državi dovoljen samo brezpogojni absolutizem in bi bila enakopravnost nemohamedancev popolnoma nemogoča. Turčija te bistveno razlikuje od vseh modernih držav v tem, da je njen temelj strogo verski. Mo* slimanska država se je razvila iz verske organizacije, ki je hotela razširjati islam z vsemi sredstvi. Sultan je naslednik proroka Mohameda, torej predvsem verski poglavar vseh »pravernih*; posvetna vlada je pa od verske nerazdružljiva in po mohamedanskih nazorih le posledica prve. Mohamed je nastopal kot verski prorok. Njegovi zakoni, naloženi pristašem pod plaščem Alahove avtoritete, se pa bavijo z najraznovrstnejšimi pojavi življenja in obsegajo predpise za vse mogoče prilike in slučaje, ki pogostoma nimajo niti sence verskega pomena. V koranu nahaja mohamedanec ukaze takorekoč za vsak korak. Koranove predpise pa spopolnjuje ustmena predaja «hadis», potem zbirka odlokov prvih štirih Mohamedovih naslednikov, imenovana »Idžma-i-immet* in takozvana «Kijas», ki obsega izreke raznih starih mohamedanskih modrijanov, nekakšnih »cerkvenih očetov*. Vsi navedeni predpisi skupaj s koranom so »Šsriat*, prvi in najvišji mohamedanski Zakon za versko in posvetno življenje. Šeriatni zakon smatra mohamedanec kot Alahovo ljudstvo za upravičene gospodarje syeta. Osvojiti svet je bila naloga islama. Kjer ga je osvojil, je imel mohamedanec vladati tako, da nihče poleg njega ne more uživati enakih pravic. Vsa zemlja je last mohamedancev, drugoverci pa so malopravna «raja» in podložni mohamedancem; sultan ima pravico, če osvoji deželo, poubijati jetnike ali pa jih zasužnjiti. Sultan (kalif, imam) je vrhovni poglavar mohamedancev, ni pa duhovnik. Zato imenuje izmed ulemov (duhovnov) svojega prvega verskega svetovalca, ki se imenuje «šejh il islam* in ima zelo veliko oblast nad samim sultanom. Noben posvetni zakon («kanun») ne sme nasprotovati verskemu; šejh il islam pa ima presojati, če se novi zakoni vjemajo s šeriatom, tako da je vse zakonodajstvo odvisno od njega. Celo tako daleč sega njegova moč, da se lahko na njegovo zahtevo odstavi sultan, če šejh iqavi, da ne vlada po koranovih predpisih; takt slučaji so se večkrat primerili. Ko so Mladoturki zmagali, so že pristaši starega zistema izkušali nahujskati ljudstvo proti njim, češ, da konstitucionalne reforme kršijo verski zakon. V resnici so imeli prav. Toda takrat so ulemi razlagali, da se konstitucija in parlamentarizem ujemata z Mohamedovimi predpisi. A če noče parlament živeti samo na papirja ali pa kakor sultanova senca, se mora vedno bolj oddaljevati od šeriata. Prvotni strogi verski zakoni so se v praksi pač že davno ublažili; verska nestrpnost bodisi proti pravoslavnim, bodisi proti katoličanom je ie davno izginila, krščanskim duhovnikom in zlasti višjim verskim dostojanstvenikom so se priznavale razne pravice. Odkar zbonge parlament, se je pa zgodilo že marsikaj, kar je kolikortoliko podobno enakopravnosti nemohamedancev. Mladoturki so sicer močno varovali prvenstvo Turkov; državni jezik n. pr. je imel brezpogojno ostati turški. Bilo je videti, kakor da se jim ima posrečiti kompromis; vse ustaje so ponehale, med raznimi narodi se je začela razvijati solidarnost, kakršne ni bilo, odkar je turška država. Kako bo pa zdaj, je nemogoče uganiti. Zadnji dogodki lahko čez noč razbijejo slogo mohamedancev in nemohamedancev in naenkrat so lahko vnamejo krvavi boji, ki so let« in leta divjali po Turčiji. Potem pa pride zopet posredovanje zunanjih držav in »vzhodno vprašanje* se povrne z vso nevarnostjo, v kateri se skriva možnost svetovne vojne. Revolucija in kontrarevolucija na Turškem. Vesti iz Turčije n križajo in druga pobija drugo. Ta hip se nikakor ne more jasno vedeti, kaj se godi, ne vedeti kaj se zgodi. Mogoče pa prinese že bližnja ura jasnost. Doslej predleže sle« deče vesti: Solun 17. aprila. Mladoturški komiteje poslal sultanu Abdul Hamidu brzojavko, v kateri zahteva, da. mora tekom 48 ur imenovati za velikega velikega vezirja Hilmi pašo. Ako se to ne zgodi, bo 40.000 mož 3. armadnega kora naskočilo Carigrad. Mladoturški odbor je poslal sultanovemu tajniku ultimatum, na katerega je zahteval tekom 48 ur točnega odgovora. Sultan je dal netočen odgovor, na kar je armada odrinila iz Soluna. Major Enver bej je včeraj dospel semkaj tor se udeležil tukajšnjega mladoturlkega protest* nega shoda. Mladoturški odbor je sklenil, da z armado pod vsakim pogojem naskoči Carigrad in se strahovito maščuje nad izdajalci in nasprotniki. Vsa armada v Makedoniji je konsignirana. Vsak vojak je dobil 125 ostrih patron. Vsi rezervisti 3. kora so poklicani pod zastave. Armadi se je pridružilo na tisoče prostovoljcev. Slušatelji pravne akademije v Solunu so se od prvega do zadnjega vpisali med prostovoljce. Mladoturki so sklenili defenzivno in ofenzivno zvezo z makedonskimi Bolgari, Srbi in Grki. Vsi ti narodi so se zavezali, da bodo z vsemi svojimi močmi podpirali Mladoturke, ti pa so jim dali pismeno obvezo, da bodo takoj, ko pridejo do vlade in vzpostavijo mir in red, sestavili zakonski načrt, s katerim se bo dovolila avtonomija vsem neturškim narodom v Makedoniji, Stari Srbiji in Drinopolju. Bolgari, Srbi in Grki so dali Mladoturkom na razpolago 10.000 mož. Carigrad, 17. aprila. Prefekt predmestja Pere, ki je bil prej poveljnik v Solunu, je dobil obvestilo, da je 16 bataljonov na potu proti Carigradu. Drino polj, 17. aprila. MladoturSke organizacije v Drinopolju, Janini in Bitolju so odposlale svoje voje proti Carigradu. Carigrad, 17. aprila, Naznanjeni proglas zbornice na narod hvali vojaštvo ter pravi, da je parlament vse priobčene mu pritožbe takoj sprejel in bo nedostatke odpravil, vsled česar se naj vojaštvo pomiri. Parlament bo tudi v bodoče spoštoval svete šeriatske zakone. — Proglas poziva vojsko in narod na mir. Tukajšnje čete se ne imenujejo več »osmanske*, ampak »cesarske* čete. Poveljnik I. zbora, Muktar-paša, je zbežal v Atene. Izjavil je, da bi bil upor takoj prvi dan zadušil, ako bi bil dobil dovoljenje od vezirja Hiimi-paše, ki ga ni hotel dati. Bero lin, 17. apnila. Mladoturki so z armado 20.000 mož na potu proti Carigradu ter so proglasili Rešat efendija za sultana. Prve čete so že dospele pred trdnjavo Catalča, ki je samo 30 km oddaljena od Carigrada. V Čaltačo je prispelo mnogo mladoturških oficirjev iz Carigrada. Rešat efendi je rojen L. 1844. in je torej samo 2 leti mlajši, kakor sultan Abdul Hamid. Solun, 17. aprila. Poveljstvo nad Makedonijo ima Mladoturk Mahmud Sefzet paša. Vsa Makedonija je baje prisegla, da bo zvesta Mladoturkom. Srbski in bolgarski prostovoljci so se vpisali v mla-doturške čete. čete sq zasedle brzojavni urad. Železniško vodstvo je dobilo povelje, da pripravi vozove; po celi Macedoniji so razširjeni letaki, ki proglašajo za provizorično glavno mesto Solun, zahtevajo, da >e sultan odstavi in proglasi svobodomiselna republika. Pariz, 17. aprilal «Echo de Pariš* poroča, da so turškega majorja Eaver beja, ki je odpotoval z Dunaja v Turčijo, na Turškem zaprli. Solun, 17. aprila. Mladoturški odbor dobiva neprestano iz vseh garnizijskih mest zagotovila, da je armada zvesta mladoturški stranki in da je pripravljena, da se odpravi proti Carigradu. Iz D jakova je odšlo že 20.000 mož, takisto je zapustilo že več polkov Seres in Dramo. Od tu je odšel posebni vlak s 17 vozovi vojaštva (580 mož), dvema vozovoma častnikov, 8 vozovi konj in 2 vozovoma vojnega materiala. Danes zjutraj je dospel v Kaltačo, 30 kilometrov izven Carigrada, poseben vojtfki vlak. V nekaj urah dospe tjakaj drugi vojaški vlak. V Kuleli Burgas, iužno od Drinopolja v dolini Marice ob križišču telezdišklh prog is Soluna in Drinopolja, sta prispeli dva bataljona. Prihod več polkov pričakujejo. — Člani mladoturške stranke v Ariji javljajo, da bodo preprečili odpošUjatev azijskih polkov v Carigrad. Doslej so odšli štirje posebni vlaki z vojaštvom proti Kuleli Burgasu. Vojakom se je pridružilo na tisoče prostovoljcev, ki so bili takoj oboroženi in poučeni o rabi orodja. Odhajajoče vojaštvo je spremljala tisoč glava množica na kolodvor. Med navduševalnimi govori, ki so bili v prvi vrsti naperjeni proti sultanu, so se vojaki odpeljali proti Carigradu. Politični odsevi. * Driavol zbor se snide 28. aprila. * £ opozicijo v delegacijah žugajo krščanski socialci. Njih korespondenca «Austrija» piše: »Naj si je tudi Aehrentbal v zadnjem času pridobil velike zasluge, vendar to m bo oviralo krščansko socialne stranke, da odreče skupni vladi redni proračun in vse izvenredne kredite ter da zavzame v delegacijah vseskozi opozicionalno stališče, če se uresničijo govorice, da so se Ogrski napravile večje vojaške koncesije * * Danajska policija je v soboto aretirala pet poslančev in tako kršila poslansko imuniteto ve-doma. Zgodilo se je tako: V tovarni /», */.. */> in 1 kg. 104—37 Jantarjeve glazure za pode, Edino trpežno in naj-lepše mazilo za trde in mehke pode. Voščila, štedllne&a, brezbarvnega in barvastega za pode; najcenejše in najboljše. Rapldola, pripravnega sa vsakovrstne prevlake. Brunollna za barvanje naravnega lesa in pohištva. Olje In mazilo za stroje, olje proti prahu. Maščobo za usnje. Oljnatih barv, priznano najboljših. Oljnatih barv e tubah, g. dr. Schonfeida. Flrneža, prirejenega iz lanenega olja, kranjskega, Steklarskega kleja, pristnega, zajamčeno trpežnega. Olpss, alabasterskega in štukaturnega. Karbollneja, najboljšega. Fasadnih barv za apno. Barv, suhih, kemičnih, prstenih in rudninskih. Kleja za mizarje in sobne slikarje. Vzorcev za slikarje, najnovejših. u,‘umm Adolf Hauptmann v Idubljanl I. kranjska tovorna oljnatih barv, firnešev, lakov in steklarskega kleja. Ustanovljeno I. 1832. fr fr ti fr A fr fr M It izdajatelj ia odgovora! vodnik Fna Barij, TiaiM iv* Pr, Uatprot v Kranju,