72 opravljajo res imenitno delo. Še naprej želimo Matični knjižnici Kamnik in vsem njenim sodelavcem veliko zado- voljnih udeležencev na pravljičnih po- tepanjih in veliko bralcev družinskega izletniškega vodnika Kamniške pravljič- ne poti! Tilka Jamnik MLADINSKI ROMAN O VERI Siobhan Dowd: Barjanski otrok. Prev. in spr. beseda Tina Mahkota. Hlebce: Zala, 2014, 327 str. Pripoved je spletena iz treh vzporednih tokov, ki se nam razkrivajo skozi razu- mevanje in občutenje osrednjega junaka Fergusa McCanna. Prvi tok je Fergusov vsakdan v letu, ko je dopolnil 18 let. Živi v majhnem kraju z izmišjenim imenom Drumleash, nekje na tromeji irskih grofij Donegal, Leitrim in Fermanagh. Poleg mame go- spodinje, očeta, ki je zaposlen v bližnji delavnici, in brezposelnega strica ima še mlajši sestri in starejšega brata, ki je kot pripadnik republikanske armade v tem času zaprt v zaporu HM Maze.1 Pripravlja se na maturo in šoferski izpit ter sanja o študiju medicine v Aberdeenu na Škotskem. Je navdušen tekač. Čeprav doma ne trpijo pomanjkanja, se tudi njim pozna gospodarska kriza, zato si pomagajo z drobnimi iznajdljivostmi, kot je skrivno rezanje šote v hribih. Na enem od teh podvigov Fergus odkrije v šoto zakopano truplo deklice in s tem do- godkom se zgodba začne. Zaradi najdbe barjanskega trupla pride v Drumleash arheologinja, ki se s hčero Coro nastani v Fergusovem domu. Kot najditelj Fergus z njima sodeluje in se v Coro zaljubi. To prelomno poletje zanj, za njegovo druži- no in deželo opravi maturo in ob kaosu, povezanim z njegovim bratom, opravi tudi zrelostni izpit, s katerim se poslovi od otrošva. Drugi tok dogodkov določata zgodo- vinski kraj in čas. Prizorišče pripovedi je namreč mejno območje med najsever- nejšo grofijo Republike Irske Donegal2 in Severno Irsko. To mejno območje je bilo vse od konca osamosvojitvene vojne in razdelitve Irske na Republiko Irsko in britansko Severno Irsko leta 1921 pri- zorišče ilegalnih prehodov ljudi, orožja in idej (največkrat v obliki »težav« ali »The Troubles«, kot imenujejo Angleži obdobje od 1969 do 1972). Čas dogajanja je uokvirjen v poletne mesece leta 1981, verjetno enega najbolj zaznamovanih let novejše irske zgodovine, ko se je gladovna stavka irskih republikanskih borcev prevesila v svoj tragični vrh. Prva gladovna stavka zaprtih pripadnikov Za- časne IRE (Irske republikanske armade) je bila v resnici že maja leta 1972, ko so z njo dosegli status vojnih ujetnikov. Toda leta 1976 je nova laburistična vlada ta privilegij odpravila in zapornike preseli- la v nov zapor, ki ga je postavila v opu- ščenem letalskem oporišču Long Kesh z imenom HM Prison Maze. Od takrat so zaprti pripadniki IRE na različne načine protestirali proti ukinitvi statusa vse do oktobra 1980, ko je sedem zapornikov začelo gladovno stavko. Po 53 dneh so stavko prekinili, ker so mislili, da je britanska vlada njihove zahteve sprejela. Ko je postalo jasno, da njihovih zahtev London ne bo izpolnil, je Bobby Sands, 1 HM: Her Majesty (Njenega veličanstva). 2 V grbu grofije Donegal je napis v latinščini: Mutuam habeatis caritatem (Have love for one another / Ljubite drug drugega). 73 vodja zaprtih članov Začasne IRA, 1. marca 1981 začel novo gladovno stavko, ki je trajala do 3. oktobra 1981. Stavko je organiziral kot strateško stopnjevanje pritiska tako, da se je vsak teden stavki pridružil po en zapornik. 9. aprila je na nadomestnih parlamentarnih volitvah za poslanca spodnjega doma iz volilnega okraja Fermanagh-South Tyrone zmagal zapornik Bobby Sands kot kandidat liste Anti H-blok (po zaporniškem bloku H), republikanske politične stranke Sinn Fein. Kljub veliki pozornosti medijev britanska vlada ni popustila in Bobby Sands je 5. maja umrl. V dveh tednih po njegovem pogrebu so umrli še trije stavkajoči. V juniju in juliju so se na pobudo irske Komisije za pravičnost in mir začela pogajanja, ki pa umiranja stradajočih niso ustavila in tako je 20. avgusta umrl že deseti prosto- voljec gladovne stavke. V času pogajanj so za nekatere stavkajoče, ki so bili že v nezavesti, njihovi svojci prevzeli odloči- tev o prekinitvi stavke. Do 6. septembra so z zdravniško pomočjo iz stavke izlo- čili 6 stavkajočih. V 217 dneh stavke je umrlo deset stavkajočih: sedem članov začasne armade IRA in trije iz Irske Na- rodnoosvobodilne vojske (INLA). V teh sedmih mesecih pa je bilo izven zapora v sektaškem nasilju ubitih 61 ljudi.3 Tretji tok je določen z istim zemlje- pisnim območjem, to je z neskončnimi barji gričevnatega Donegala, a časovno pomaknjen skoraj 2000 let nazaj, v čas okoli leta 80 našega štetja. V ta čas druge polovice železne dobe nas preseli najdba trupla v obmejnem šotišču, enega od številnih v vrsti t. i. bog bodies ali bog people (Barjanci, Močvirniki), kot jih v svoji knjigi o ohranjenih truplih iz žele- zne dobe (1965) imenuje danski arheolog Peter Vilhelm Glob.4 Angleška beseda the bog izhaja iz irščine oz. škotske gel- ščine in pomeni mehka, močvirna tla. Naravno mumificirana trupla so našli že v 18. stoletju (1747 v Angliji), večino pa v 20. stoletju, najdišča pa se razprostirajo od Irske, osrednje Anglije, Nizozemske, Danske ter Nemčije.5 Znimivo je, da je eno od najdb, moški par iz Nizozemske (»Weerdinge couple«, okoli 100 pr. n. št.– 50 n. št., najden 1904) skupaj z navedbo rimskega pisca Tacida v Germanii izrabil nacistični ideolog Heinrich Himmler za dokaz o upravičenosti kaznovanja homoseksualcev.6 Danes velja teorija P. V. Globa, da so železnodobna trupla po večini obredne žrtve, ki so jih takratne skupnosti žrtvovale ob hudih stiskah ali pomembnih odločitvah.7 Take značilne znake (zapestnica, zanka okoli vratu, ne- govani nohti in poslednji obrok) je imela tudi deklica, ki jo je pri rezanju šote po naključju našel Fergus in ji kasneje dal ime Mel. Roman o veri Roman je razdeljen na tri poglavja: Prva svetloba, Drugi pogled in Boj ali beg. In vsa tri poglavja so usodno povezana z ve- ro. Čeprav roman neposredno ne govori o kaki veroizpovedi, verski skupnosti ali 3 Povzeto po BBC History (http://www.bbc.co.uk/history/events/republican_hunger_strikes_ maze), 1981 Irish hunger strike (https://en.wikipedia.org/wiki/1981_Irish_hunger_strike) in Bobby Sands and the 1981 Hunger Strike Documentary (https://www.youtube.com/watch?v=- I0chC9 zibyo). 4 https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Glob. 5 Primer: List of bog bodies, https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_bog_bodies. 6 Primer: https://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Holocaust/homosexuality1.html. 7 Eamon P. Kelly: Irish Iron Age Bog Bodies, predavanje, 1/10/2012 http://www.screencast. com/t/YOLcozoRJp94. 74 verskem sistemu, je avtorica v pokrajino in dogodke namenoma posejala tiste vsakdanjosti, geste, besede, misli, ki bralca nevsiljivo opozarjajo na dejstvo, da je vera eden od usodnih pogonov kolesja, ki tiktaka minute in ure tega romana. Tudi mladi bralec v pripovedi zlahka prepozna stvari iz svojega okolja; nekatere pač so in so enostavne, nekatere pozna, pa so mu nerazumljive ali celo ne- prijetne. Z nekaterimi bo obračunal med branjem, nekatera sporočila bodo prišla za njim, ko bo že pozabil na zgodbo. Avtorica verjame, da je zgodba potrebna in da bo svet zaradi zgodbe boljši. Ker se tega dokazati ne da, ostane vera. Vera kot ena od treh človekovih kreposti. Nekaj postankov vere, ki se razkrivajo v romanu: – vsak v kaj verjame (srečo, bogastvo, uspeh, vrline, človeka, smisel …) – nekateri svojo vero ščitijo s pravili – nekatera pravila postanejo drugemu človeku sovražna – kaj narediti z ostanki človekovih ve- rovanj: jih porušiti, razbiti, jim slu- žiti … – je vera človekova krepost oz. vredno- ta; jo je potrebno gojiti ali opustiti? – kaj v resnici pomenijo pojmi domo- vina, zvestoba, junak, domoljubje, korenine, državni simboli, razvoj, napredek … Prva svetloba Ko se pred svitom Fergus odpravi s stri- cem v hribe po šoto, morata med potjo preveriti položaj na zemljevidu. Obmo- čje, po katerem se peljeta, deli nevidna ločnica med dvema Irskama, katoliško in protestantsko, in človek nikoli ne ve, kje stopi na napačno stran. Ne glede na prepričanje, je njuno gibanje in razmi- šljanje močno povezano z vsem, kar so stoletja nabrala in zgostila na to območje v imenu ali zgolj pod krinko vere. »Toda nekega dne, nekega dne …« mrmra stric Tally (str. 11) … bo tudi ta stričeva sanj- ska prihodnost povezana z dejanji njune sedanjosti. S to usodno povezanostjo preteklosti in sedanjosti je zaznamovano vse v tem romanu. Na strani 20 se prvič pojavi glas bar- janske deklice, ki ga lahko razumemo kot Fergusovo živo domišljijo, intenziv- no empatijo do najdbe, ki je brez dvoma pretresla njegovo običajno doživljanje sveta in razumevanje življenja. Lahko pa glasove deklice beremo kot stranske od- bleske nekega časa, ki zaradi največkrat nezavednih kulturni povezav kot vzpo- redna prispodoba spremljajo sedanjost. Na tej strani deklica predstavi svojo družino in svoje preprosto življenje. Med zadol žitvami je tudi pometanje hiše. V Bretaniji so hišo smele pometati samo nedolžne roke, da so mrtvi v hiši lažje dihali (str. 20), in to čez dan, da ponoči ne bi ranili sprehajajočih duš.8 Izjemno prepričljivo pisateljica opiše atmosfero, ki v jutranjem siju plane na dan, ko Fergus odkrije truplo; takoj se sproži nekakšen refleks spoštovanja do človeškega telesa, čeprav mrtvega (ali prav zato), in kasneje še do častitljivega kljubovanja, s katerim se je po 2000 letih izvilo iz šote. Najdena deklica s svojo pojavo ustavi delo velikega bagra, zbere pristojne organe z obeh strani sprte meje ter strokovnjake iz Anglije in Irske. Pride jo pogledat skoraj ves Drumleash. Nekateri vidijo v deklici, za katero v vzporedni zgodbi njen oče pravi, da je otrok, ki ga je čas pozabil (str. 20), zgolj arheološko znamenitost, ki bo odslej 8 Primer: Chevalier: Slovar simbolov, 1995. Zanimivo je, kako so se mnoga varnostna, zdrav- stvena, higienska in druga opozorila tekom stoletij spremenila v obredna pravila in si tako zagotovila trajnost tudi med najmanj izobraženimi ljudmi. 75 času kljubovala v kakem muzeju, drugi, kot npr. Fergus, pa čutijo do nje nekak- šno etično kulturno vez, povezanost s sebi enako vrsto živečega bitja. Kasneje Fergus od strokovnjakov izve, da je bila deklica po nekaterih znakih verjetno obredno žrtvovana. Komu, je težko re- či: lahko boginji zemlje in rodovitnosti Nerthus (str. 147), ki pripada germanski mitologiji, lahko tudi močvirju samemu. Kelti so namreč močvirje razumeli kot manifestacijo moči neba, kot duhov- no središče.9 V irski tradiciji je zemlja božanstvo, ki hrani človeka, s pridelki pa je tesno povezan bog Lugh (keltski Lugus, rimski Merkur; po izpeljanki je imenovanih mnogo mest v Evropi, kot Louth (Irska), Lyon, Loudon, Laon (Francija); Leyden (Nizozemska), Lugo (Španija), Liegnitz (Nemčija), Legnice (Poljska). Po njem se imenuje tudi praz- nik žetve Lughnasa. Vsebina praznika predstavlja spretnega Lugha, ki ukrade bogu Crom Dubh pridelek in ga razdeli ljudem. Tako predstavlja Lugh osnovno načelo vladanja v irski tradiciji in poroka za dobro letino.10 Ker nekateri prizori na srebrnem kotličku iz Gundestrupa (Ni- zozemska)11 kažejo, kako Lugh sprejema človeka kot žrtev, profesor Glob meni, da so mnoga železnodobna trupla iz šotišč v resnici obredne žrtve. Ob izjemnih preizkušnjah (lakota, bolezen, druge ogroženosti) so klanski voditelji ali vla- darji darovali bogovom najdragocenej- še – svojega otroka.12 Na to posredno namiguje tudi problem lakote, v katerem se znajde družina najdene deklice Mel (str. 67–68). Tudi ona je žrtvovana oz. se žrtvuje za svoje, da bi preživeli, da bi ži- veli (str. 235). V nekaterih podrobnostih so postaje njenega odhoda pretresljivo podobne dogajanju v zaporu HM Maze, npr.: dekličin oče, ki ne more odplačati dolga, ne da bi ogrozil življenja družine, v znak nepravične zahteve terjalcev po- grne svoj plašč čez svoj prag (str. 160), kot so zaporniki odklanjali zaporniško obleko, ki jih je enačila s kriminalci.13 Drugi pogled Drugo poglavje se začne z vprašanjem pravičnosti. Najprej dvom o enostavnosti presoje, kaj je pravično, izrazi deklica Mel. Je pravično, da ne vrneš dolga, ker ga ne moreš? Je pravično, da lovimo divje živali in jih jemo? (str. 109). V na- slednjih dneh Fergusa zasujejo dogodki, ki od njega zahtevajo premislek o prepri- čanem. Navidez absurdna vprašanja, kot so zastavljena zgoraj, njega in njegove bližnje zagrnejo v »vpletenost«: »Tudi oni sta vpleteni v vojno. Mi vsi smo v vojni.« (str. 117), prepričuje prijatelj Fergusa, ki noče sodelovati v akcijah republikancev, ker noče biti vpleten v pobijanje nedolžnih, kot sta npr. njegovi sestri. Zaradi grozeče možnosti, da se bo brat izstradal, in zaradi obljub, da bodo vplivni v IRI skušali gladovno stavko ustaviti, sprejme skrivno nalogo preti- hotapiti neznano vsebino čez mejo. Kako najti pravično rešitev med svojo voljo in voljo dogodkov? Ko z mamo obiščeta 9 Primer prav tam. Ob tem lahko omenimo mite in legende iz Glastonburya ter njegov vsakoletni festival, ki je največji glasbeni festival na svetu, povezan z uživanjem v blatu (en.wikipedia.org/ wiki/Glastonbury_Festival). 10 Primer: Eamon P. Kelly: Irish Iron Age Bog Bodies, predavanje, 1/10/2012 (http://www.screen- cast.com/t/YOLcozoRJp94). 11 https://en.wikipedia.org/wiki/Gundestrup_cauldron. 12 Primer: Eamon P. Kelly: Irish Iron Age Bog Bodies, predavanje, 1/10/2012 (http://www.screen- cast.com/t/YOLcozoRJp94). 13 Primer: http://www.bbc.co.uk/history/events/republican_hunger_strikes_maze. 76 brata v zaporu, dojame, kako resnično drugačna pogleda imata na isto pesem Johna Lennona, ki je za brata vendarle edini, ki se lahko v tem času primerja z Jezusom (str. 86): »I don’t wanna be a soldier Mama. I don’t wanna die.« Za Fergusa je to poet ljubezni in življenja, ne smrti in mučeništva, za njegovega brata pa pacifist, katerega luksuz ni za republikanske borce (str. 89). Kako gle- dajo na vse to njegovi najbližji? Cora in njena mama v glavnem ne razumeta, kaj se dogaja v tem delu sveta. Njegovi prijatelji so še vedno otroci, ki se radi igrajo nevarne igrice, njegov skrivnostno izmikajoči se stric, ki deklarativno noče biti vpleten, in naposled oče in mama, ki imata podobno mnenje o le redkih stva- reh, zagotovo pa ne o gladovni stavki. Mama je v družini edina verna, vendar ob nedeljah gredo v Drumleashu razen strica vsi k maši (str. 72). Pri maši molijo za zapornike in vsi vedo, da duhovnik s tem misli na dva fanta iz Drumleasha, in Fergus ve, da je eden od njiju njegov brat. Ve, da njegova mama veliko premoli za rešitev sina, čeprav je sam prepričan, da ga to ne bo rešilo. »Molitev zmeraj pomaga, Fergus. Zmeraj«. »in Fergus ve, da to pomeni upanje (str. 142). S tem upanjem se mama poveže z duhovnikom, ki deluje v zaporu HM Maze. Fergus pa napiše pismo predsednici britanske vlade Margaret Thatcher, v katerem jo prosi za upanje. »V tej stavki ni zmagovalcev, ampak so sami poraženci. Moj brat bo izgubil …, jaz bom izgubil …, mi bomo izgubili …, Vi boste izgubili … Tudi upanje bomo izgubili … Mar res ni dru- gega izhoda?« (str. 120). Toda pisma ne odpošlje. Njegova nedolžnost otroka raz- pada. Ve, da se za prijaznim pozdravom na koncu pisma skriva »vpleteni«, on, ki ilegalno prenaša pošiljke za IRO, ker mu grozijo, da bo v nasprotnem primeru likvidirana »legitim na tarča«,14 mejni stražar, s katerim sta se spoprijateljila. Boj ali beg Tretji del knjige se začne s pogrebom prvega od stavkajočih iz Drumleasha. »Ti boš naslednji,« misli Fergus na svo- jega brata, medtem ko ga duši žalobna molitev pogrebcev (str. 202). Dogodki po pogrebu Fergusov svet premaknejo kot plaz, ki se sproži na razmočenem hribu, v katerem vse trdno naenkrat izgubi svoje nevidne temelje in se nezadržno odpravi v neznano. Boj ali beg na pla- zečem pobočju? Še zadnjič mora preti- hotapiti pošiljko in medtem ko teče proti stražarnici, ve, da je sesut ves smisel tega početja. Nepravičnost vpletenosti ga po- stavi pred odločitev, da stražarju prijate- lju vse prizna. Skupaj pregledata pošiljko in odkrijeta bedasto prevaro: Fergus je nevede pomagal tihotapiti kondome in ne kako nevarno stvar za borce IRE (str. 239–247). Pri osmih letih je Fergus po naključju zasačil očeta, ki se je šel bo- žička. Takrat je zaključil: če božiček ne obstaja, tudi Bog ne obstaja (str. 72). Kaj od načel IRE zares obstaja? Občutil je bes zaradi trika in hkrati olajšanje, osvo- bojenost, kot takrat, ko mu je bilo 8 let. Kmalu zatem jim iz zapora sporočijo, da je brat padel v komo. Medtem ko Fergus izve, da Cora odhaja k očetu v Ameriko, se njegova mama oklene tanke bilke upanja, ki bi omogočila vrnitev njenega sina: družina bi se lahko odločila, da ga z zdravniško pomočjo izločijo iz stavke. Oče s teološko izjavo temu odločno na- sprotuje: »Ne moremo se igrati boga.« (str. 277). Vname se spopad mame »med- vedke z mladičem« in očeta, »načelom 14 Začasna IRA je po letu 1969 razglasila britansko vojsko, policijske enote in vse, ki so z njimi sodelovali na Severnem Irskem, za legitimne tarče in s tem opravičila njihove likvidacije. 77 zvestega Abrahama«. Fergus se v tem razkolu pridruži mami, ne sentimentalno kot otrok, ampak z razlogom kot bojev- nik. Očetu reče: »Lahko, da je to greh, če bomo posredovali v zvezi z mojim bratom, oče. Ampak dosti hujši greh bo, če ne bomo.« (str. 287). Očetova trdnjava načelnosti popusti, pokliče zdravnika in mu sporoči svoj pristanek, da začnejo njegovega sina oživljati z umetno hrano. Toda plaz se še ne ustavi. Fergus se po- slovi od Core, posloviti pa se mora tudi od od prijatelja stražarja, ki ga zadene eksplozija podtaknjene bombe, in od stri- ca, ki ga policija odkrije kot ilegalnega izdelovalca eksploziva za IRO in ga ob aretaciji ustreli. Ampak Fergus je zdaj borec, borec za svoje življenje. Maturo je uspešno opra- vil, odhaja na študij medicine.15 Med pr- tljago ima obraz barjanske deklice Mel, ki mu ga je narisala Cora. S seboj nosi vse prijaznosti družine, zaradi katerih se bo še vračal domov. »Se vidimo za božič«, zakliče mami ob slovesu. Ko je že na trajektu, vidi mamo, ki mu maha in nekaj kliče, verjetno kaj takega, s čimer želi zavezati trakove preteklosti in priho- dnosti: »Samo, da boš pridno študiral … in da ne boš pozabil iti k maši.« (str. 313) Viri BBC History. http://www.bbc.co.uk/history/ events/republican_hunger_strikes_maze Bobby Sands and the 1981 Hunger Strike Documentary. https://www.youtube.com/ watch?v=I0chC9zibyo Chevalier, Jean: Slovar simbolov. Ljubljana: Mladinska knjiga, 1995 Glastonbury festival. en.wikipedia.org/wiki/ Glastonbury_Festival Glob, Peter. https://en.wikipedia.org/wiki/ Peter_Glob Gundestrup cauldron. https://en.wikipedia. org/wiki/Gundestrup_cauldron Himmler Speech on the »Question of Homosexuality«(February 18, 1937). https:// www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Holo- caust/homosexuality1.html Irish diaspora. https://en.wikipedia.org/wiki/ Irish_diaspora Irish hunger strike. https://en.wikipedia.org/ wiki/1981_Irish_hunger_strike Kelly, Eamon P.: Irish Iron Age Bog Bodies, predavanje, 1.10.2012. http://www.screencast. com/t/YOLcozoRJp94 List of bog bodies. https://en.wikipedia.org/ wiki/List_of_bog_bodies Mitologija: ilustrirana enciklopedija. Ljublja- na: Mladinska knjiga, 1988 Vojko Zadravec ČUDODELNI ISKALEC VODE Jan Ormerod, Čudodelni iskalec vode. Prevod: Barbara Majcenovič Kline. Za- ložba Skrivnost, 2014 Ko nastopi obdobje suše, ki prizade- ne Davidovo družino, njihove živali in poljščine, se deček odloči, da bo nada- ljeval dedkovo pot iskalca vode. Kljub norčevanju sester in materinemu skep- ticizmu David ne odneha, ampak se z vztrajnostjo in optimizmom loti iskanja vode, da bi pomagal svojim najbližjim. Z uporabo tehnike bajalištva, o kateri mu je pripovedoval oče, neumorno išče vir dragocene tekočine in na koncu se njegov trud poplača. Knjiga Čudodelni iskalec vode več- krat nagrajene avstralske pisateljice in ilustratorke Jan Ormerod je preprosta in 15 Danes živi izven matičnega otoka okoli 80 milijonov Ircev, med leti 1840 in 1890 je odšlo v tujino 40 % na Irskem rojenih ljudi. Vir: https://en.wikipedia.org/wiki/Irish_diaspora.