RAST 1983 11 ... da občutim v sebi le eno veličast vesoljstva tihega: Rast. (Srečko Kosovel, Prerojenje) »ŠEL JE POPOTNIK SKOZI ATOMSKI VEK...« Pluralizem, enotnost... in potem ? Na Repentabru je bil 10. septembra tradicionalni študijski dan Slovenskega kulturnega kluba (znan tudi kot »mini-draga«). Medtem ko je zjutraj predaval dr. Emidij Susič o odnosih med Slovenci in Italijani na teh tleh z vidika sociologa in psihosociologa, je bila popoldanska okrogla miza posvečena vprašanju pomena, ki ga imajo v naši narodnostni skupnosti pojmi, kot so pluralizem, enotno nastopanje, strpnost, enakopravnost. Prireditelji so postavili naslov v obliki dveh provokativnih vprašanj: »Je pluralizem ovira za enotnost? Ali enotnost uničuje pluralizem?« Oba diskutanta — Maria Ivašič in Ivo Jev-nikar — sta argumentirano zavrnila misel, ki se pojavlja v obeh vprašanjih. Tako v uvodnih mislih kot v razgovoru s prisotnimi pa so se pojmi še nekoliko ¡zbistrili. Tu ni mogoče obnavljati precej zanimivega srečanja. O njem je izšlo tudi nekaj poročil (najbolj precizno je vsebino stališč referentov prikazala sama Marta Ivašič v uvodu v svoj članek v tržaškem Delu z dne 26. sept.). Kot udeleženec pogovora bi rad izrazil le nekaj misli. Študijski dan bi moral res oostati izhodišče za globlje razmišljanje o obravnavanih temah — jutranji in popoldanski. Zelo škoda bi bilo, če bi ostala »minidraga« epizoda, brez odmeva v življenju samega kluba, ki je priredil srečanje, oz. v skupnosti, ki se ji krog prirediteljev prišteva. Taka srečanja imajo večji pomen, če jih znajo prireditelji uporabiti kot trenutek rasti, ki se vpleta v klubsko življenje in daje pobude za nove dejavnosti. Marsikaka kritična misel je prišla ng dan na Repentabru. Mladini primerno je, da se v stvar še poglobi in doprinese svoj delež k izboljšanju položaja, starčevsko tarnanje ali vzvišeno, odmaknjeno razsojanje sta za druge. Med pogoji, ki sem jih navedel za resnično možni pluralizem, so bili: strpnost, kritičnost in samokritičnost, jasnost v lastnih nazorih, enakopravnost in svoboda. Že dolgo je v nekem okolju kriza društvenega življenja kriza identitete. Manjka pogoj »jasnosti v lastnih nazorih«, v idealih, ki jim sledimo, v ciljih, ki jih želimo doseči. Do prave izmenjave ne more priti, če subjekti niso v se- »Petletje 1978-1983 je bilo odločilno za uresničitev modernizacijskega programa avtocestne in železniške mreže in zagotovitev povezav med Srednjo Evropo, Furlanijo - Julijsko krajino in pristanišči v Trstu in Tržiču...« Tako pravi informativna brošura o cestnih povezavah, ki jo je v času volilne propagande izdala avtonomna dežela Furlanija - Julijska krajina. Lastniki zemljišč med Sesljanom In Sv. Križem in v okolici Boijunca že vedo, kako pravzaprav poteka uresničitev teh načrtov in o tem tudi veliko pišejo časopisi. A obstajajo še drugi vidiki tega »napredka«. Eden izmed teh je recimo usoda Kanalske doline. Letos me je pot tja gor zanesla štirikrat. Od Humi-na naprej sem vsakokrat vzdignil oči od knjige in se zagledal ven, v hribe, v obronke Beneških gora, ali v pobočja grebenov nad Fieklanico in Dunjo, ali v pašnik ob poti, ali v zapuščen zaselek ... Sedaj pa vse to nekako stopa v ozadje. Potnikom skozi Kanalsko dolino sili v oči nekaj drugega, en sam objekt, in sicer nova avtocesta na betonskih stebrih. Ne moreš drugače, kot da buljiš v to novo betonsko pošast, saj je ob njej vse drugo pritlikavo, skoraj smešno. Tržačani bi rekli »un pugno nelTocio«, in res je ta oznaka še najprimernejša za novo avtocesto. Ob vsem občudovanju, ki nujno prevzame človeka, ko vidi tak uspeh človeškega načrtovanja in premagovanja naravnih ovir, me pogled na avtocesto vedno bolj boleče spominja na znane verze »Šel je popotnik skozi atomski vek...« Mnogi, s katerimi sem se pogovarjal o novi cesti, so me prepričevali, da je bila pač nujno potrebna, da se bo zmanjšalo število prometnih nesreč, da bo pripomogla k razvoju turizma v Italiji in Jugoslaviji, da bo dala novega zagona tržaškemu gospodarstvu. Možno bi trdni. In tu je tudi predsodek, da je že to proti pluralizmu, če se kdo za kaj odloči, če išče v določeno smer. Brez vsiljevanja in ob samokritičnosti sme in mora mladinska organizacija predlagati vrednote, življenjski nazor, široko oojmovane politične izbire. V odprtosti in pripravljenosti na dialog, a vendar brez manjvrednostnih občutkov. Kje naj ima drugače mladi človek priložnost, da se z vsem tem spoprime? i j je, da je v tem nekaj resnice. A vendar, kakšna žalost! Na oltarju nekaj milijonov nemških mark smo žrtvovali eno izmed najlepših visokogorskih dolin v Evropi. Pa tudi domačini so z novo povezavo nekako odtrgani proč od Evrope. Evropa bo švigala mimo, oni pa bodo naposled res verjeli, da njihovo mesto ni tam, da gre visokogorske vasice zapustiti planincem, kakim navdušenim skavtom in redkim turistom, ki si bodo namesto Krka, Raba in Paga izbrali raje oddih v kakih Žabnicah, Naborjetu a!i Ovčii vasi. Kako čisto drugače, pomirjajoče in skladno vpliva stara avstrijska južna železnica s svojimi predori, mostovi in postajami z drevoredi! Ko danes človek bere spise kakega l