LIST ZA SLOVENSKI NAROD + GESLO + ZA RESNICO IN PRAVICO Slogajači ^ ENTERED AS SECOND CLASS MATTER OCTOBER n. 1919. AT POST OFFT CE AT CHICAGO, ILL., UNDER THE ACT OF MARCH 3rd 1879 "J^faesloga tlačjf STEV. (No.) 57. CHICAGO, ILL., SOBOTA, 13. MAJA 1922. PISMO IZ PARIZA. (Za "Edinost" L. Kuhar.) Paris, aprila, 1922. Z mirovno pogodbo v roki je mislila Francija ,da sme mirno gledati v bodočnost, da bo mogla popraviti škodo in da bo imela mir na svoji zemlji. Pride doba konferenc. Državniki se vozijo iz ene države v drugo, iz severa se podajo na jug, iz notranjosti dežela se popeljejo na morsko obal in vsa ta veriga sestankov ni prinesla Franciji druzega, nego razočaranje na eni, sovraštvo na drugi strani in pa nove obljube. Medtem, ko je imela Anglija v pristaniščih in na zemljevidu vidna znamenja svojo zmage, je Francija nasprotno spoznala, da ji trgajo še edini papir iz rok in ker se brani, jo zmerjajo za imperialistično. Pride Genova; nova stacija na cesti, po kateri se evropska diplomacija sprehaja po sklenjenem miru. Tam so si dali evropski rekonstruk-terji rendez-vous, da dajo mir narodom in blagostanje kontinentu. Pariška vlada, ki pod točko odškodnine ne more beležiti takorekoč nobene postavke, je izjavila, da ne more privoliti v novo diskusijo mirovnih pogodb. Računala je na brezpogojni da od strani zaveznikov, ker tudi ona ni delala nikakih težav, ko je Anglija prenesla na svojo aktivo nemško broaovje in kolonije. Ta korak so ji že zamerili. Nadalje si je morala izgovoriti, da se ne sme govoriti o mostovih, predno mirovne pogodbe ne stopijo tudi napram nji in v njen dobrobit v fazo izvrševanja. Rezumirajmo stališče Francije. Od mirovne pogodbe ona do danes nima nič druzega, kot Alzacijo in Loreno, Kamerun in del Togo, 160 milijonov v zlatu in nekaj miljard v naturalijah, zato pa je obtežila svoj proračun za 90 miljard, katere je dala za obnovo severa in ki imajo priti na račun Nemčije. Plačila, ki jih pogodba predvideva, so vsa v bodočnosti. To je enrazlog, zakaj da Francija nič ni prav navdušena za zgrajenje mostov, ker bi pri tej operaciji le sama trpela. Vlada stoji nasprotno na sledečem stališču: Mirovne pogodbe, tako versajska kakor st. germainska, trianonska in neuillyska so podlaga za novo Evropo. Na tej podlagi samo se more izvršiti obnova in mir bo le tedaj zasiguran na kontinentu, ako bodo vsi narodi ljubosumno ščitili temelj, na kojem sloni novi red v Evropi. Zato je francoski zastopnik moral govoriti proti Čičerinu, ki je hotel indirektno načeti vprašanje mirovnih pogodb, zato je morala Francija reči svoj veto, ko se je objavil nemško — boljševiški dogovor, ker je naperjen proti obstoječemu redu. Namesto, da bi bila Anglija francosko tezo podprla, ji je dala zaušnico. Zidajmo mostove, pobratimo se! eno besedo: Francija čuva v Genovi mirovne pogodbe. Kaj sledi iz tega za nas, oziroma zakaj ji je naše časopisja to zamerilo? Ali ni delo mirovne konference en sam velik organizem, ki je poosebljen v mirovnih pogodbah v Versailles. St. Germain, Trianon, Neuillv? Ali vsi ti diplo-matični akti niso tesno med seboj združeni tako, da drug druzega podpirajo? Versajski mir je obračunal z Nemčijo; ker je za nas manj važen, so seveda bolj razpoloženi govoriti za njegovo revizijo. Kaj pa ako bi vrgli na mizo mirovno pogodbo, ki nosi ime St. Germaina in Trianona? Mislimo, da nas ta besedila zelo živo zanimajo, saj ravno na njih sloni nova politična organizacija Srednje Evrope. V njih je tudi izražena volja Slovencev in Hrvatov, da hočejo proč od Avstrije. Kako hočemo zagovarjati obstoj tistih pogodb, ki govorijo v našem interesu, ako rohnimo proti versajski, s katero so naše pogodbe tesno združene? Ako začnemo z revizijami, nikdo ne more reči, kdaj in kje se bodo revizije končale. Versajski diktat, kot se rado imenuje delo mirovne konference, je juridična podlaga za Jugoslavijo, Čehoslovaško in Poljsko. Začnimo rušiti na tem temelju, delali bomo samo v interesu tistih, ki vidijo v nasled-stvenih državah vso zlo Evrope in ki bi s popolno revizijo versajskega diktata radi potisnili zgodovino nazaj tja, kjer je bila 1914. Če Francija ljubosumno zagovarja in čuva mirovno pogodbo, s tem tudi straži eksistenco držav Srednje Evrope. Zato bodimo veseli, da ta "osamljeni orač" v Genovi ni hotel biti vpre-Žen v Lloyd Georgev plug, ki bi rezal brazde ne samo versajskemu miru, ampak tudi življenje naših slovanskih domov v Evropi. Naša vlada pa Šele po britkih prevarah spoznali, kako prav je imela. Da, Cerkev ve. kaj je kulturni boj. ve kaj hoče, ve da imajo kulturobojneži, gori od veteranov, rimskih krona-nih trinogov, pa doli do generalnega štaba novejših kulturnih bojev, fraj-maurerjev, katerih gmajnarji in trenarji so tudi socialisti, ve, pravim, da imajo vsi ti v ustih: kulturo, napredek, prosveto itd., zadaj pa nož za njeno srce. Ne boji se ga, ker ve. da.njeno srce nikoli ne bo izkrvavelo, naj ]>rj tej krasni pesmi so je še tolikokrat prebodeno. Boji se za nas, svoje otroke, ki nimamo takih ušle misli nazaj, nazaj v obljub kakor ona, neštete žrtve kulturnih bojev pričajo, boj. Tudi naša tetka "Prosveta" misli, da 1><> na ta večji biznes lala. Zato je po zgledu svojega ljubljanskega bratca "Napreja", od katerega je svoj "Kulturni boj" prepisala, skrila nož, ki ga ima nabrušenega za srce Cerkve, skrila ga celo pod Kristusov plašč. Kar cedi se ljubezni čko mi je v roke smrdljiva cunja iz Chi-, _ cage. Začudil sem se en malo ko | Da pa "e bl nai"°d Prehltro sPre' zagledam v njej dopis iz Canonsbur-'gleda1' kakl SO tJ voIkovl v OVČJI ga. Odtam se en rdečkar prav jezi !oblekl- Pa pošiljajo okrog svoje zada jih je Jože Ambrožič zapustil V|Stopn,ke S rOŽnim vencem v roki- Xc ko je to resnica, da je to storil je \dolg° tega' p° tukaišni bližni immoral -že vzrok imeti zato da ;else,bini- hodiI zastopnik "tetke Pro- vendar enkrat pesek izpraliz svojih !kIete" 2 rožnim vencem v žePu* A" oči, ki mu ga j« nasulo vaše golju- k° je pnse1 v hlš°' kjer so stanova!i fivo in lažnjivo prepričanje. Sedaj !soclialisti- ie udrihal po farjih, da se je Jože. kakor razvidno izpregleda! I,e VSC kadil°* kakor hitro Pa J*e Pri" da ni vse zlato, kar se sveti In. dal*el v hiš°- kjer so stanovali katoli-t i "rdeča hancia" v Chicagi prav p»-*?anje se -ie hliniK da katoličan in steno guli in vara naš zmešani slov. kazal r"*ni venec- Tak<> znai ' nan,d v Ameriki. On je bil predobro Vld,te ,ill ignorante, kakor sem jaz v korist družili. Cenjeno uredništvo pa prosim. da potrdi, da jaz nisem pisal istega dopisa. Jože Ambrozic, mirovni sodnik. Potrjujemo, da Jože Ambrožič iz Alexander. Pa., ni v nobeni zvezi z dopisom, ki je bil objavljen v Edinosti št. 48. pred nekoliko časom iz Alexander, Pa. Urednik. Cleveland, Ohio. — Cenjeni g. u-rednik: — Zopet Vam moram pisati en par vrstic zaradi tega, da bodo tudi drugi ljudje po drugih naselbinah kaj čuli iz naše slov. metropole. Tukaj je umrla starišem Antona devet-Ietna hčerka. Bila je dalj časa bolna na srčni bolezni. Pogreb se je vršil včeraj v ponedeljek. Družini Mr. Ogrica izražamo soialje! Posebno nas zanima tudi lepi dopisi v Edinosti. Tako radi jih čita-mo, vsaj vemo, kako se godi Slovencem po drugih naselbinah. Ravno zato sem tudi jaz prijel za pero, da (Nadaljevanje na 3. strani) •IDfNOir H AMERIŠKA SLOVENKA. GOSPODINSTVO. [pomirjevalno in osvežujoče, Zdrobova juha. Deni na razbelje- [zvečer* no zabelo, mast ali maslo, drobno se-' sekljano čebulo. Ko zlasti nasveti za perice. se zrumeni, do-sesekljan peteršilj, nato za vsako osebo i do i a pol velikih žlic pše-tticnega gresa kar neprestano mešaj, pndeni tudi žlico paradižnične kon-ferve- Ko se vse to navzame zabele i" se nekoliko zrumeni, prilij vrele Xnde, kakor za prežgano juho, a pa-2l- da se ne napravijo štrukeljčki. ^soli in prideni malo popra in skor-J° sira. Da zadobi juha pravi okus, mora vreti pol ure. Snežene kepe. Snov: 3 jajca, pol htra mleka, 10 kavinih žličk sladkorja. Mleko, kateremu prideni 2 žličk i sladkorja, skorjico limona. Košček vanilije, ako imaš pri rokah, zavri. Beljake stopi v sneg: ko mleko zavre, devaj z žlico kepe snega v mleko, katere obrni po par sekundah — preveč kuhane strde — sna-mi iz mleka ter položi na krožnik eno poleg druge. Mleko, ki se ustavi na krožniku, prilij ostalemu mleku potem, ko si skuhala že ves sneg. nakar se mora to shlaciiti. Rumenjake zmesi z ostalim sladkorjem, da se peni. Ko je mleko shlajeno. primesi ga počasi rumenjakom. Nato postavi posodo s to zmesjo zopet k ognju, ki ne sme biti premočan, ter neprestano mešaj, dokler se ne zgosti v kremo. To kremo prilij k sneženim kepam in sladščica je gotova. ki služi ne-le kot naslada, temveč tudi kot redil na in lahko prebavljiva jed za otroke in bolnike. Čajni biskoti. Snov: t kg. bele moke. jo dkg surovega masla. 25 dkg sladkorja. 1 jajce, malo soli. t Oet-ker-jev prašek ter pol kozarca vode ali še bolje pol koz. vina. Moki primesi navedeno množine sladkorja masla, stepeno celo jajce in potrebno količino mrzlega vina ter sc.li. \ se to zmesi v testo, kateremu si pridela nazadnje presejan in z moko pemešan prašek: testo, ki ne sme biti pretrdo, zvaljaj a ne pretanko. in zreži iz njega s kozarcem krožke, katere položi na malo namazano ploščo ter speci jih v ne prevroči pečici, da lepo narastejo: Ko s<> lepo rumeni, so gotovi. Predolgo pečeni strdijo. Citn več masla pride-neš tem rahlejši bodo. Lahko prebavna in tečna večerja za otroke. Namaži košček kruha s surovim maslom in vrhu masla prideni par žličk medu. Tak kruh "je okusen in se prilega k čaju ali sko- Rjo iz perila odpravimo, ako po-vlažimo madeže s tekočino, sestavljeno iz oxalne kisline (strup) citro-nove kisline, kuhinjske soli in 8 delov čiste vode, in jih držimo nad ci-nasto posodo, napolnjeno z vrelo vodo, dokler popolnoma ne izginejo. Prvotno zamazani del tkanine izperemo v milnici. Bleščeče belo perilo je ponos vsake gospodinje. Dosežemo ga prav lahko s sledečim neškodljivim sredstvom : od dveh delov alkohola in enega dela čistega, zelo svetlega ter-pentinovega olja vlijemo 2 polni, veliki žlici v 50 1 plavila in s tem poplavimo perilo. Nerazredčeni del te zmesi lahko vporabimo za odstranitev velikih mastnih ali smolnatih madežev, vendar moramo opozarjati. da je vsled nevarnosti ognja previdnost tu na mestu. Drugo bolj priprosto. a našim gospodinjam še manj znano sredstvo, s katerim lahko dosežemo bleščeče perilo so limone. Vzamemo zelo sočno limono, razrežemo z lupino vred na tanke ploščice in priložimo milnici, v kateri se še kuha perilo. Vsi madeži iz predpasnikov, kuhinjskih krp itd. izginejo in perilo je snežno belo. Seveda se v porablja to sredstvo le pri nebarvanemu perilu. Plesnoba v perilu izgine že mnogokrat. če namočimo plesnjivi peril-ni kos vsako jutro z vodo in ga izpostavimo vročemu poletnemu soln-cu. Hitreje dosežemo naš namen, ako plesnivo tkanino povlažimo s tekočino. sestavljeno iz 1 žličke kuhinjske soli in 1 male žličke salmia-ka. nakar jo posušimo na solncu. Lahko vporabljamo tudi vrelo pinje-no oziroma kislo mleko ali siratko. v katero namočimo zamazano perilo, kjer ostane dalj časa. ga nato v milnici čisto izperemo in madeži izginejo. Madeže črnega vina odpravimo iz perila lahko na ta način, da še na moker in svež madež natrosimo kuhinjske soli. ga v mlačni vodi kolikor mogoče čisto izperemo in položimo zamazani perilni kos v vrelo sladko mleko, kjer ga pustimo dalj časa ležati. Nato ga v istem izperemo in ponovimo ta način pranja toliko časa. da madež popolnoma izgine. To sredstvo za snaženje vinskih madežev je zelo priporočljivo, ker j ostane pri tem tkanina popolnoma pili bodo naši malčki s petjem in svi-ranjem, siedi dvospev in mešan zbor "Danice", na to igra v treh dejanjih, šaljiva pošta, žrebanje dveh zlatov, prosta zabava s vsemi dodatki, v vsakem oziru je vse kar najbolje in prvovrstno preskrbljeno. — Rojaki in rojakinje v Brooklynu in Greater New Yorku! Na svidenje v obilem številu pri pošteni zabavi v domačem krogu. Dopisnik. NAZNANILO IN PRIPOROČILO Našim cenjenim naročnikom in dobrotnikom naših listov, kakor tudi vsem rojakom po naselbinah v državi Minnesota, naznanjamo, da jih bo v kratkem obiskal naš potovalni zastopnik Mr. Leo Mladich, ki je pooblaščen pobirati naročnino za naše liste, kakor tudi oglase in vsa druga naročila, ki so v zvezi z našimi listi. Vsem našim naročnikom in blagim dobrotnikom, kakor tudi vsem rojakom, ga najtopleje priporočamo in prosimo, da grejo Mr. Mladichu, ki se trudi in širi katoliški tisk, kolikor največ mogoče na roke pri njegovem delu za katoliški tisk.I Rojaki pomagajte mu širiti naše liste ! (Nadaljevanje z 1 strani.) kretar Bojič na okrožnem načelstvu pretepal z razpletenim bičem in zahteval, naj prizna, da je njen mož dobival bombe od Mladena Ostojiča. Vsled neznosnega mučenja, je priznala, kar so zahtevali, dasi je bila gola laž. — Priča Salko Karahmeto-vič izpove, da so ga sekretar Bajič, inšpektor Todorovič in kapetan A-leksič v zaporu neusmiljeno pretepali. Okrožni načelnik mu je prebil nogo, a v sekretarjevi uradni sobi so mu izbili dva zoba in ga pre tepli z žilami. Strašne stvari je izpoevdal kot priča Mladen Ostojič. Po ukazu načelnika Perumičiča in inšpektorja Todo-roviča so mu pod nohte zabodli igle! Ko je bil že ves oblit s krvjo, so ga silili :*Priznaj, priznaj !' A Ostojič ni ničesar vedel in ni mogel ničesar priznati. Začeli z nova neusmiljeno biti po njem, dokler se ni onesvestil. Ko se je zavedel, je bil v kleti. Tu so ga slekli, privezali na klop in kapitan Aleksič mu je z lastno roko naštel 50 udarcev. Ker tudi sedaj ni priznal, kar so zahtevali od njega, so hodili po njem, ga vlačili za noge sem in tja, končno so pa prinesli lesene lešče in mu zagrozili, da mu Uprava Ave Maria, Edinosti, bodo nek del telesa tako dolgo sti- in Glasnika P. S. J. SRSENI. skali, da bo priznal. Tedaj je Ostojič omagal in priznal laž. Bil je tako izmučen, da ni mogel več govoriti. nakar so ga odnesli, a inšpektor Ubogi samosrajčnik Prokletarec, i" načelnik sta naročala, naj poskr- be za to. da za Ostojičevo smrt. ako bi umrl. nihče ne izve. Toliko 'mrt »čilo v 4'Naši Pravdi". Mi kličemo vso našo javnost, naj sodi. ali je režim, ki je v svojo obranijo uvedel taka sredstva, vreden, da le še en dan dalje živi. Doli s skru-nilci jugoslovanskega imena, doli z režimom krvi ! Ta režim je sramota za Jugoslavijo in največja nevarnost za obstoj države same. ( Novi Čas, št. 74. > leljci ječmenove kave. Med vpliva nepokvarjena. (Nadaljevanje z 2. strani.) 1 je pa laž prve vrste. Pred Bogom pokažem malo sliko drugim na- smo vsi enaki tako revež, kakor bo-selbinam iz naše sredine. Prav tako,igatin! Zato Prosveta laže, ko piše, dopisovalci, le pridno dopisujmo v da cerkev drži s kapitalisti! list, ki zasluži vse hvale in časti od Pozdravljam vse rojake širom A-nas Slovencev. tnerike! John Wenzel. S zanimanjem sem prečital tudi —- spis "Naša vojska", ki ga je spisal j Brooklyn, N. Y. — Tretjo nedeljo Mr. And. Tomec, slovenski premo-: tega mesca 21. maja pop. o 5. uri bo-gar iz Johnstowna. Pa. Izvrstno je do imela vsa naša društva izredno zadel žrebelj ravno na glavo. Da, ko prireditev v prospeh svoje sloven-bi mi Slovenci imeli vsaj še enih parj ske Brooklynske cerkvene občine v takih mož. kakor je on, da bi branili dvorani sv. Trojice na Montrose že dva tedna piše, pa vse kar napiše, je brez naslova in brez glave. Sklepamo, da je tudi Zajček brez glave. Saj je zadnjič potožil Kozma Tele-banu. da se zadnje čase spušča silno veliko šrotov proti njegovi prazni glavi. Zato nam menda ne bo zameril, če povemo, da dvomimo, da r»i imel naš "junaški" Zajček glavo na pravem koncu . . . * * * No, ja. če se vzame, v roke zadnji Proletarec in prečita odstavek, ki omenja chicaške patre in pa Mr. Klepca .in če nato še pomislimo, kdo se je mudil predzadnji teden v Chi-cagi. je prav lahko sklepati, kdo je dal potrebne informacije Kozma Telebanu. za dotični odstavek. Kjer se osli valjajo, tam dlako puste! * * * Lavvndalski koritarji se zadnje dni tako boje cerkve sv. Štefana, da me-žijo, ko se peljejo okrog sv. Štefana. "Da je moral ta presneti Kazimir začeti graditi šolo, mi pa že vpijemo nad leto dni v Prosveti in Pro-ietarcu. da bo Kazimir samo denar nabral in jo potegnil, kaj bodo sedaj rekli naročniki Prosvete in Pro-tetarca. ko smo tako lagali čez Ka-zimirja . . ." Tako so se te dni pogovarjali za Martinovo baro, razni lawridalski hajduki, katerim je prav možko pritrjevalo par propalih pi-jančkov. * * * Naš Vilček. pravijo naši sosedje je zadnje čase postal tako učen, da že ne ve na katerem koncu bi svojo "učeno" glavico nosil . . . Kadar gre okoli našega župnišča. pravijo, da vsaki pot zmoli malo molitvico, da bi sedaj ni g. župnik še dolgo let žup-nikoval v Chicagi ... Je pač dobra dušica! (Nadaljevanje z 1 strani.) newyorških papirnicah, kjer so pred nekoliko 13ni zagrozili vposljenci, da* odidejo na stavko, so se danes pogodili z delodajalci in njih plače, katere so jim nameravali znižati ostanejo pri starem. V MICHIGANSKIH RUDNIKIH ZAPOSLJUJEJO DELAVCE. Iron-wood, Mich., 12. maja. — Kakor posnemamo po poročilih, so pričeli rudniki, ki so last Oliver Mining Co., zopet obratovati in več delavcev se je zadnje dni zaposljilo v rudnikih. Delavci v tem okrožju so bili skoro celo zimo brez dela. MRTVA TOČKA. Besednjaki tolmačijo "mrtvo točko", da se je stvar razvila v tak stadij, kjer je zamotana, da je vsak napredek absolutno nemogoč. Poslanska. zbornica postane mrtva točka pri predlogu, porotniki pri svojem izreku. Zaprtnica u pogledu telesnega sestava je tudi nekakšna mrtva točka. Mišičevje preveč delujoče iz ene strani je enostavno zastavljeno od nasprotne strani prebavnih delov telesa. Ta mrtva točka se mora rešiti, ker zaprtnica je izvor, kjer se pojavijo bolezni. Zastrupljeni ostanki v telesu, ako niso hitro in točno očiščeni, se vmešajo v kri in posledica je razne bolezni, revmatizem, zgu-ba spanca, i. t. d. Trinerjevo grenko vino je uprav pravo zdravilo za take slučaje. To zdravilo pomete ven vse take ostanke iz prebavnih delov života, ohrani delovanje prebave in ojača vse prebavne organe. Vaš lekarnar ali trgovec z zdravili ima Trinerjevo grenko vino kakor tudi druga slavna Trinerjeva zdravila v zalogi za vas. Katoliški Slovenci, vse vaše jednote, vsa vaša društva, vse bo šlo rdečkarjem v roke, če ne boste imeli močnega časopisja na svoji strani. Proda se! Kaj pomaga prezirati nasprotnika, ako| ""V" '"""J ........................I V " • t\t u I! pa vedno raste in že brusi nož na te? S nase katoliško prepričanje pred so . Avenue med Uraham m Manhattan ■ m ga ne boš odp0(iii, če ga nočeš ri-| vražniki s peresom in dejanji, pa bij Ave. z bogatim vsporedom. Nasto- deti. bilo res drugače tudi med nami Slo-| ——————— venci. Da. solidarnosti je treba na naši strani pa bi šlo. Ko bi se kato-ličanje zavedli, da bi stopili skupaj in to, kakor hitro mogoče in ustanovili svoj lastni list dnevnik, pa bi tetki Prosveti kmalu odklenkalo med Slovenci. Zadnjikrat je enkrat tetka Prosveta zapisala v svojih kolonah, da katoliški listi in cerkev drži z bogatinom. Za božjo voljo, ne tolcite sami sebe po zobeh, ko pa to vendar ve vsako dete, da je to laž. Naštejte mi koliko bogatinov pa podpira cerkve. In če kateri prav podpira cer-ker saj to je njegova dolžnost. Ker vsak katoličan, ako je katoličan mora podpirati cerkev po svoji moči. Da bi cerkev gojila na svojih prsih bogatine in sicer delavce pa tlačila, Dvonadstropna velika hiša na vogalu Robey in 21st Place. Spodaj so dve trgovine. Ima pet stanovanj, eden s 6. sobami, dr.ugi 4. so po 4 sobe. Lease (najemninska pogodba) od trgovine poteče tekom 90 dni. Je izvanredna prilika za podjetnega človeka, zlasti trgovina, kjer je vedno obilo prometa. Proda se za ugodno ceno če se kupi takoj. Za pojasnila vprašajte pri: EVA 1959 W. 21st. PL, AFILD, Chicago, 111. V BLIŽINI slovenske cerkve sv. Štefana imamo na prodaja več hiš. Kd >r si želi kupiti dober in zanesljiv dom, naj prire k nam, da mu lazkažemo hiše, ki jih imamo na prodaj od $2000.00 naprej. POSEBNO NEKAJ UGODNEGA PA IMAMO: Tri-nadstropno zidano hišo v kateri je pet modernih stano-vani. ki nosijo nad $80.00 renta mesečno. Pod hišo je izvrstna klet. nekoliko vrta in dobra stala, ki se da porabiti za garage. Če se proda v kratkem je cena: $8500. Dvonadstropna zidana hiša s 4. stanovanji, ki nosijo $68.00 renta. Hiša je v najboljšem stanju, ako se proda takoj se jo dobi za $6400.00. Dvonadstropna zidana hiša, z 5. renti, ki nosijo $65.00 renta mesečno. Hiša je skoraj nova in ima vse udobnosti, ki ga mora imeti moderno stanovanje. Ako se proda takoj, bi se dobila za -6700.00. Tri nadstropna zidana hiša s 5. renti, ki nosijo čez $80.00 renta mesečno. Hiša je opremljena z vsemi udobnostmi in ima posebno izvrstno klet. Cena $8000.00. Dvonadstropna hiša v kateri je 6. stanovanj, ki nosijo $67.00 renta mesečno. Hiša je deloma zidano deloma lesena in je na zelo lepem kraju. Če se jo proda v kratkem je cena $5000.00. Zidana in deloma lesena hiša z dvema stanovanjema ki nosita $36.00 mesečno. Pod hiša dobra klet. če se jo proda takoj se jo dobi za $3100.00. Zidana in deloma lesena hiša, na lepem kraju, ima dva renta, ki nosita $34,00 renta. Hiša je v dobrem stanju. Cena $3000.00. Kdor želi dobiti najem v bližini slovenske cerkve, naj se zgla-si v našem uradu in poskrbimo stanovanje. Naš urad je odprt vsak večer do 9. ure ztvecer. Kadar imate opravek na sodniji in rabiti odvetnika ali odvetniških nasvetov, pridite k nam, kjer je Vam na razpolago slovenski odvetnik, s kateremu se boste pogovorili v domačem jeziku. LINCOLN REALTY COMPANY 1901 West 22nd Street, Chicago, 111. Uradniki: John Petrovčič, 1920 West John Jerich, 1849 West 22nd 22nd St. Street. Leo Mladich, 1929 West R. F. Kompare, slovenski 22nd Place. odvetnik. Phone : Canal 0098. ..^iuJu.-1- .fara,^ sL^L ir^' ft, "■nun -1 m. . ...--J , tr-.. ..... 1 _ to**.- - ■ ^ •- .. V RUDNIKU. Spisal za "Edinost" Andrej Tomec, Johnstown, Pa. "Oh, gorje nam ubogim siromakom, kako se moramo mučiti po teh jamah za te pr . . . kapitaliste", je žalostno vzdihnil Pečinov Jaka proti Ce-klarjevemu Jerneju ravno ko sta dobila zadnji voz za rudo in sta počivala vsak pri svoji "pelci" in povžila svojo jed. "Da, prav imaš Jaka", mu odvrne Jernej, kot v podzemski ječi, kjer pa moramo še trdo delati, da se preživimo, kjer si kvarimo zdravje in celo tvegamo svoje življenje medtem, ko si brezvestni kapitalisti kopičijo milijone iz naših žuljev." "Potem te pa še far straši s peklom, dasi ga imamo že zdaj na tem svetu". Pravi zopet Jaka. "Zato, ker delaš in trpiš, ker si ti dela krivica od strani kapitalizma in ce polegtega še pošteno in pravično živiš, če se ravnaš po Božjih zapovedih, te gotovo nihče ne straši s peklom, temveč te mora ravno to tolažiti in ti dajati upanje na plačilo za vse to kar trpiš in storiš dobrega; med najbolj dobro delo, pa gotovo spada trpljenje in prenašanje krivice. Če se pa žuga s peklom hudobnežem in krivičnežem, med katere spadajo gotovo tudi brezvestni kapitalisti, čez katere se tudi ti pritožuješ, je pa popolnoma prav, ker eni imajo na tem svetu nebesa bogatini in kapitalisti, na onem pa pekel, mi pa na tem svetu pekel, pa na onem svetu nebesa. S peklom se torej ne straši poštene in pravične po nedolžnem preganjane, stiskane in zatirane, temveč one, ki ne spolnujejo Božjih in cerkvenih zapovedi in so udani strastem in pregreham." "Toda, farji pridigujejo o peklu in dožnosti po cerkvah samo siromakom, ne pa bogatinom." "I seveda ne bogatinom, ker ti ne hodijo v cerkev in duhovniki nimajo v cerkvi nikogar drugega pred seboj, kakor siromake in kako naj potem komu drugemu pridigujejo, kakor siromakom? Bogatini in kapitalisti se pač ne brigajo ne za cerkev, ne za duhovnika, ne za vero, ne za Boga in njegove zapovedi, ne za nebesa, ne za pekel na onem svetu, temveč samo za nebesa na tem svetu, za prijetno in razkošno življenje neme-neč se, če imajo zato siromaki pekel, ker jim ti s svojimi žulji spravljajo skupaj ogromna bogastva, sami pa žive v bedi. Pa žal. tudi mnogo siromakov je, katerim duhovniki ne pridigujejo. ker jih v cerkev ni, med katere spadaš tudi ti, ker so jim brezvestni pro-tiverski hujskači in sleparji vzeli vero in jih s tem naredili tako nesrečne, da ne bodo imeli nikdar nobenih nebes; na tem svetu jih tako nimajo, na onem svetu jih pa ne morejo imeti, ker so odpadli od Boga in vere. Saj se bere tudi v sv. pismu, da se evangelij ubogim oznanuje in Kristus, katerega nauke uče in razlagajo duhovniki, žuga bogatinom rekoč: "Gorje vam bogatinom, ker lažje gre kamela skozi šivankino uho, kakor bogatin v nebeško kraljestvo!" "Ni res, da bi delavec ne mogel iti v cerkev, saj drugi itak skoro nihče ne hodi v cerkev,»kakor delavci in njihove družine in tudi ni res, da bi bilo življenje delavcev tako neznosno, da bi se morali tako sami sebi smiliti. Samo vam, ki čitate rdeče liste, ki vas tako milo objokujejo in vašo bedo tako strašno slikajo zato, da bi jih imeli za svoje prijatelje, je življenje lahko neznosno. To je torej tista sreča, tista zadovoljnost, tista nebesa, katere Vam obetajo rdeči voditelji in njih listi, da vas delajo tako nesrečne in nezadovoljne, aa se čutite že v peklu, da se imate že za na križ pribite. Ne, mi pa take sreče, takih nebes, kakoršne znajo delati rdeči "učenjaki, ne maramo!" "Vidiš Jaka', nadaljuje Jernej, "socijalističnih listov ni nič drugega, kakor sama hujskarija in boj proti duhovnikom, a nikakor ne boj proti kapitalizmu za delavske koristi. Da pa morejo vneti sovraštvo do duhovnikov pri nezavednih delavcih, zato duhovnike vred s kapitalisti tlačijo v cn koš, aasi je med njimi tolik prepad in sta to dva nasprotujoča si elementa. Eden izhaja navadno iz delavskega in kmečkega stanu, med katerimi tudi živi, dela in trpi, posebno veliko zavžije zabavljanja, zaniče--vanja in preganjanja od "delavskih" prijateljev. Drugi živi v vsem razkošju, prezira reveže, brezvesten, brezsrčen je, kopiči si silno bogastvo iz delavskih žuljev. Dalje socijalistični listi in z njimi vred tudi vi od njih zapeljani delavci trdijo, da duhovniki in kapitalisti skupaj drže in da duhovniki uče delavce, da jih bo hudič vzel, če ne bodo krotki, da se ne smejo po robu postaviti kapitalistom, ko jih izkoriščajo in da si ne smejo poizkusiti si svoj delavski položaj izboljšati, da so duhovniki tako rekoč kapitalistični hlapci, ki hočejo pomagati kapitalistom zatirati delavce, toda kdo ne vidi, Sa so vse te trditve same na sebi največja budalost?" "Pa je vendar resnica, da so duhovniki večji prijatelji kapitalistov, kakor delavcev in nočejo, da bi se kdaj delavcem bolje godilo", pravi zopet Jaka. "Kako moreš to trditi? Kje so dokazi? Kdo pa duhovnike vzdržuje? Kdo pa napolni ob nedeljah cerkve? Kdo občuje z duhovniki? Komu duhovniki služijo in kdo jih zato plačuje? Kdo preskrbi in postavi duhovnike? Ali ne delavci? In delavci naj bi si preskrbeli in postavili duhovnika, ga zato plačevali in hodili v cerkev poslušat, kako pridiguje v prilog kapitalistov in škodo delavcev — kaj? In kako korist naj bi imel duhovnik, če bi se delavcu slabše godilo? Ali bi ne bil s tem tudi on prizadet? Kajti če delavec ne bo zaslužil, bo tudi težje vzdrževal cerkev in duhovnika. Kdo mu bo to vzdrževal če ne on sam? Morda kapitalist?" "Toda jaz sem slišal od mojega prijatelja, da so vsi duhovniki te naše naselbine takrat, ko je bil premogarski štrajk, dobili mnogo denarja od kompanij, da bi pregovorili delavce, da bi šli delati, ne da bi se jim ugodilo njihovim zahtevam. In tudi to sem slišal, da so bila v angleških caj-tenbah objavljena imena vseh tukajšnih duhovnikov, kateri so izjavili, da pojdejo v rudnike delati namesto premogarjev, če se premogarji nečejo vdati in da naj jim kapitalisti ne zvišajo plače in jih puste štrajkati, kolikor časa hočejo, te se pravi, da pojdejo skebat in da bojo tako nadomestili premogarje " "Ha, ha, ha!" smejal se je Jernej. "Saj pravim, da ni tako velike bu-dalosti, na eni strani, da bi jo vi rdečkarji ne vrjeli, in tako pametne in dokazane resnice na drugi strani, da bi jo vrjeli. Zlobnež, kdor kaj takega trdi, še večji norec, kdor naj takega vrjame. Kakšno uslugo pa so naredili duhovniki kapitalistom ob štrajku, aa bi jim zato plačali. Saj vendar kapitalisti ne plačajo nikomur nič, če ne •vedo zakaj. In pomisli, rdeči listi ubogega majnarja tako pomilujejo in nad njegovo usodo tako jokajo in tudi ti sam imenuješ rudnik delavski pekel, kjer se mučimo za kapitaliste — in zdaj'naj bi kar na enkrat šli duhovniki. kateri po trditvi rdečkarjev,*niso za nobeno rabo in tako brez dela in zlahka živijo v ta delavski pekel se mučiti, kot se muči samo delavec! Da bi teh 25. duhovnikov nevajenih premogarskega dela. z mehko kožo na rokah, nadomestilo 27 tisoč izurjenih, trdemu delu in trpljenju vajenih majnerjev!