Št. II. In 12. V Ljubljani za meseo junij 1872. Leto lil. — DBlIllilEl rilAVNln 3 gld. 80 kr., slovenski. List za pravosodje, upravo in državoslovje. Budnim pravica. Vigilantibus jura. Izdavatelj in urednik Dp. J. R. Razlag, odvčtnik. Oporoka. (Dalje.) Naredbe poslednje volje se smejo do zadnje ure življenja spremeniti ali tudi popolnoma razveljaviti. Tudi se smejo stesniti s pristavkom pogoja, dobe, naročila ali izrecnega namena. Pogoj se imenuje p^igodek, od kterega zavisi po naredbi kaka pravica. Za nepristavljene pogoje se imajo pri naredbah poslednje volje a) celo nerazumljivi pogoji (conditions perplexae), b) razvezni nemogoči pogoji, c) nedopuščeni t. j. nenravni pogoji, d) pogoj, da dedič ali volilojemnik tudi po doseženi polnoletnosti (pod ktero se vedno naravna, ne pa pravna polnoletnost razumeva), ne sme v zakon stopiti, kar se le vdovcem ali vdovam z enim ali več otroci sme prepovedovati in kteri pogoj je izpolnjen, ako taka osoba ni več v zakon stopila, dokler ni vseh otrok izgubila. Pogoj pa, da dedič ali volilojemnik odločno povedane osobe ne sme v zakon vzeti, se sme pravoveljavno pristaviti. Tudi veljavno zapustnik svoji ženi naroči užitek cele zapuščine ali enega dela z utesnjavo na dobo njenega vdovstva in vsled dvornega dekreta od 23. maja 1844, št. 807 se sme tudi drugim oso-bam kaj naročiti do vstopa v zakon. Prtvnik »lov. U III. 11 po pošti pa i gld. za vse ilijak« in narodne učitelje samo 2 gld. Kar dobo zadeva, na ktero je zapustnik utesnil namenjeno pravico, velja to utesnjenje za pogoj, ako je negotovo, alj bode doba prišla ali ne; ako doba mora priti, prehaja namenjena pravica tudi na dediče in samo izročitev se odloži do postavljenega obroka. Ako bi se bil zmotil zapustnik v računenji časa, se ima doba odločiti po verjetni volji zapustnika. Ako je zapustnik pristavil nalog, velja to za pogoj, da se izpolni, sicer se naročena reč izgubi. Razveljavlja se oporoka s tem, da se napravi pozneje druga razun primerljeja, ko bi zapustnik v poznejši dal razločno spoznati, da naj prva celo ali deloma velja in ako se v poznejši oporoki postavlja dedič le za del dedine, pripadejo drugi deli postavnim dedičem, ne pa v poprejšni oporoki postavljenim. Drugače pa je pri zapisjih (kodicilih); teh more več eno poleg drugega obstati, ker poznejše jemlje moč po-prejšnim naredbam poslednje volje le na toliko, kolikor si nasprotujejo, torej tudi vtegne dedina in volila v solast več postavljenih dedičev ali volilojemnikov priti, ako se ne more razločiti; ktera oporoka ali ktero zapisje je poznejše. Iz tega je razvidno, da je koristno pismenim naredbam pristaviti dan in leto, kdaj so se napravile, kar sicer ni bistveno. Ako je zapustnik naredbi svoje poslednje volje pridejal pristavek, da bode vsaka poznejša naredba nična in neveljavna (clausula derogatoria), se ima v poznejši naredbi temu pristavku iz-rečno moč vzeti, sicer ne velja poznejša naredba, temuč poprejšna. Brez nove naredbe se razveljavi oporoka ali zapisje z ustnim ali pismenim preklicem in z vničenjem listine. Ustni preklic mora imeti toliko in takih prič, kakor so za veljavo ustne oporoke potrebne; pismeni pa mora imeti oblike pismene naredbe poslednje volje; to isto sme tudi po sodniji izrečeni zapravljivec storiti. Oporoka ali zapisje je tudi preklicano, ako se podpis prereže, prečrta, celi obseg izbriše ali cela naredba vniči; ako pa se le po naključbi pismo pokvari ali izgubi in se naključba dokaže, ostane naredba poslednje volje veljavna, kakor ustna. (Dalje sledi.) Boj za pravico. (Govor profesorja K. J lie ring-a pred odhodom iz Dunaja; govorjen 11. marca 1872. — Prestavil sjtud. juris L. Baš.) (Konec.) Navedel bodem nekoliko izgledov iz rimske pravde tega časa: Jaz terjam nazaj svoje posojilo, toženec mi ga odreka; ako pusti priti do pravde, plača mi za kazen tretjino več. Toženec je obljubil, ob določenem času gotovo plačati, jaz sem mu dal odlog, on zopet ne izpolni svoje besede; za kazen mi plača polovico več. V nekterih drugih razmerah, kjer toženec vedeti mora, ali je moja tožba utrjena ali ne, n. pr.: actio legis Aquiliae, plača dvojno, ako taji. Tako tudi v razmerah, ktere rimsko pravo posebne razmere zaupanja imenuje: mandatum, societas, depositum, tutela. Ako nasprotnik do pravde priti pusti, in jaz mu dokažem, da je krivico res zakrivil, zadene ga kazen infamije (nepoštenosti). Tako pozna rimsko pravo celo vrsto takih kazni, ki so za to, da kaznujejo toženca za nameravano krivico. Ravno rimska pravda je posebno bogata takih kazni. Zanimivo prikazen v tem pomeru dajajo pretorični interdikti, posebno interdieta prohibitoria. V nekterih razmerah je, kakor znano, pretor izdal in-terdikt, posebno prohibitoričen: vim fieri veto. Dosedaj je morebiti stvar med obema strankama bolj vprašanje objektivne krivice bila; odkar je pretor svojo prepoved izdal, se stvar premeni; kdor se še sedaj upira, ta se upira pretoru samemu; pretor kot zastopnik prava se poziva pred žaljeno osobo. Nasprotniku je dana volitev, odstopiti ali ne; pretor pravi: ako ne odstopiš, tedaj vedi, da ne gre več za vprašanje pravice ali krivice, temveč za očitno žaljenje prava. Podobna naprava rimskega prava je arbitriam judicis. Pri nekterih pravicah rimski sodnik ni precej s sentencijo 11* na denar spoznal, temveč on je poprej izrekel arbitrium. Bil je poskus na poravnanje z dobrim, ako tako reči smem, njegova razsodba je hotela naturalno restitucijo, in bilo je na tožencu, ali hoče slediti temu svetu ali ne. Pa sodnik mu je sedaj povedal svojo misel, svojo sodbo o stvari, in sedaj spada upor pod popolnem drugačno opazovališče. Toženec se ne more izgovarjati, da je mislil, da samo svojo pravico brani, in ako sedaj naloge ne izvrši, potem ga zadene kazen, ki obstoji v tem, da sme tožnik priseči iuramentum in litem. Kako tenko, gospodje, so Rimljanje to opazovališče, interes predmeta in interes žaljenja prava, oni patologični interes razločevali, za to imamo dokaz v znani kategoriji tožeb, ki se imenujejo aetiones vindietam spirantes, iniuriarum aetiones, opoziv podaritve zarad nehvaležnosti, in pred vsemi najbolj zanimiva: querela inofficiosi testamenti. Ta tožba hoče oporoko ovreči, hoče odpraviti brezsrčnost proti dediču; ni denar, kar tožnik dobiti ima, temveč žaljenje, ktero je oče storil, naj se poravna, in tožba ima namen, temu srdu zadovoljiti. To opazovališče je posebno s teui naglašeno in označeno, da te tožbe na dediče navadno ne prehajajo. Dopustljive so samo tedaj, ako žaljeni žaljenje kot žaljenje v resnici občuti; ako injurijo prizna, ako se po injuriji zadetega ne čuti, tedaj je ne more veljavne storiti, querela inofficiosi mu ni dana, ako se žaljenega ne čuti. V tem leži razlog, da stoprv litis contestatio. talce tožbe tudi dedičem daje. Tako, gospodje, srednje rimsko pravo. V mojih očeh je to ideal. V tem pravu so terjatve žaljenega pravnega čutstva popolno priznanje našle, ravno tako daleč od onega ekstrema, kterega nam je starejše rimsko pravo pokazalo, kakor od onega ravnanja, ktero bodem pozneje označil. V srednjem rimskem pravu je ta pomer svoj vrhunec dosegel. Pa že v poznejši cesarski dobi je to razmerje oslabelo; v listih zgodovine poznejšega prava je za onega, ki čitati zna, zapisano, da je moralična moč naroda slaba postala, da je ohromela, da je bilo hlapčevsko pravno čutstvo starih Rimljanov proč. Zato se tudi spreminjajo pravna načela. Mnogo prej omenjenih kazni izginja. Upnik, kteremu se sramotno odreka, da je posojilo dal, dobiva samo svoj denar. Dolžniku, ki je plačilo na določen čas trdno zagotovil, ni treba plačevati polovice več. V teh slučajih nastopi popolnem isti vspeh, naj toženec nalašč taji ali ne. Sploh se kaže v mojih očeh karakteristična prikazen poznejšega prava, da z dolžnikom simpatizira, da se upnikova pravica v mnogih slučajih žrtvuje, in to je znamenje spridene dobe, ako postavodavec v napačnih mislih o pravu trdno, dobro pravico upnika žrtvuje, da bi dolžniku prizanašal. To vodi k brezkreditnosti in ne upam si dalje razviti tu svojega mnenja, bojim se, da bi me za krivoverca zmerjali, ako bi s vso ostrostjo temu pomeru na-sproti stopil, morebiti tudi nisem kompetenten, pa moja misel je, da tudi dandanes na tej hibi bolehamo. (Hrupni bravo-klici.) No, gospodje, ta Vaša pohvala mi daje pogum storiti zadnji skok in preiti od justinijanskega prava na dandanašnje. Moja sodba v tem pomeru ni jako ugodna; šli smo dalje nazaj, ko justinijansko pravo. V justinijanskem pravu se še nahaja nekoliko naredeb, ki imajo gornji namen, mi nismo imeli razumljenja ali morebiti ne poguma, da bi jih porabili. Vidi se, to smem reči, da je naše današnje privatno pravo šlo skoz sito učenosti; učenjak pač ne čuti tako, ko mož življenja, praktik; pozna se našemu privatnemu pravu nove dobe, da so ga učenjaki obdelovali. One naredbe rimskega prava, ki še žive v justinijanskem pravu, so pač popustili. Važne kazni tajenja, frivolnega ta-jenja, kje so ostale? One figurirajo v naših kompendijih, ravno tako, kakor privatne kazni; v življenji ne pridejo do veljave. Dandanes je tedaj upnik, kteremu se sramotno obstanek dolga odreka, v istem položji, ko oni, ki od dedičev svojega dolžnika dolg terja. Ali se strinja to s pravičnostjo? To se pravi naravnost darilo ponujati onemu, ki taji. V naj- ugodnišem slučaji ne plača ljubi mož nič, v najneugodnišem slučaji stori to, kar bi bil imel že popred storiti. Pogledati hočem na eno poglavitnih slabosti našega pravosodja, na pravde zarad škode. Jaz se samo veseliti moram, da nisem v položji začeti kako pravdo zarad škode, niti kot odvetnik, niti kot deležnik po tem, kar vem. Moje odkrito pravno čutstvo jo vse raz-srdeno, ako vidim, da je vsa pravda zarad škodo tako narejena, da upnik ob svojo dobro pravico pride. Gorje onemu, ki je škodo trpel, naj toži ali ne, vedno ima škodo. (Bravo!) Pa še druga stran je, v kteri je naše pravo brezpomočnosti popolnem enako. Jaz sam sem to bridko občutil. Šlo je za nek slučaj z mojo deklo. Na enkrat je hotela proč iti, trdila je, da je odpovedala, pa ni odpovedala. Jaz nisem mogel nič storiti, proti temu ni pomoči. Iskal sem pomoč pri policiji; deklo so inkvirirali in izpovedla je, da ni odpovedala, pa dalje služiti ni hotela; koncem mi reko pri policiji: »tožite zarad interesa!" (Dolga veselost.) In pred sodnijo? Dekla taji, policija je testis singularis, ktere lastnost .... (Pomnožena veselost.) Tedaj sem pač, reči smem, čutil žrelo pretrpljene pravice, ako človek ima dobro pravico in so državne naredbe take, da z najboljšo voljo človek svoje pravice do veljave spraviti, uresničiti ne more. In tega dolžim današnja pravna načela, ona so tako narejena, da je mož s krepkim pravnim čutstvom dandanes naravnost prisiljen, ono maloduš-nost storiti, o kteri sem poprej govoril, popustiti svojo dobro pravico. Hitim h koncu. Eno sliko Vam pokazati, mi morate še dovoliti, slika je hrambe v sili. V novejšem času je nastopila dobrodejna reakcija proti propalim nazorom o hrambi v sili. Bramba v sili v prejšnej dobi, kaj je bila? Zlo, ktero so hoteli kolikor mogoče obmejiti in vsak pravoslovec je mislil, da stori dobro delo, ako je pridal kako obmejenje. Tu so pred vsem gledali na vrednost predmeta, na mero vrednosti napadenega predmeta, in na mero blaga, ktero jaz, ki sem v nevarnosti, za svojo brambo primem. Pred vsem, gospodje, bi rad vedel, ako mi mož tudi objekt od 100.000 gl. ponuja, ali mi ni moja ura, ktero mi vzeti hoče, ljubša, ko njegovih 100.000 gld. (Veselost.) Kako bi mi prišlo v glavo v talcem trenotku premišljevati, ali mi naj bode onih 100.000 gl