Za poduk in kratek čas. S7. igra v gornjem Amergavu iia Bavarskem. Kdor je zmiraj doina za }»e6jo, ni6esar prav ne ve, kako se po svetu godi. In ker človek tudi ne ve, ali bode črez 10 let ae živel, ali ne, namenil sem se letos že ogledati si slove6o igro trpljenja GoBpodovega v Oberamergavu, ktera igra, kakor je znano, se le vsako desetletje igra. Peljal sem se s svojim dobrim prijateljem in sosedom 6. g. Jur. BezenSekom v naglem diru 6rez Koroško na Tirolsko v Innsbruck, kjer sva ogledovala znamcnitosti tega poglavitnega mesta Tirolskega. Či ez visoki Brcnner peljaje se gledala sva velikanske gore, pokrite z ve6nim snegom, občudovala pa tudi železnico, ki jc Rruelo uapcljana 6rez visoki hrib podoben Seuieriškeinu, ki ima avojih 33 predorov ali tunelov. V četrtok 10. scpt. ava si-e6no došla v Monakovo, poglavitno mesto Bavarskega kra- ljestva in 7 soboto Z7e6er bila sva že 7 zaželenem Amerga^u. To je gorska ve8, ki ima kakih 200 biš in ateje blizo 1200 stanovnikov, ki so večjidel kmetovalci in rokodelci. Druga leta je tu vse tiho in mirno ali letos je čuda živabno in glasno. Vse mrgoli ljudstva. Vse hiti gledat sloveče igre, ki jo doma6i priprosti igralci predstavljajo. Tu pridejo imenitni in priprosti, učeni in neučeni, katoličani in drugoverci, Angleži, Francozi, Nemci pa tudi Slovani, z eno besedo, vsi narodi Evrope in celo iz Amerike so zastopani. Težko se dobi stanovanje, težko prostor v glediš6i, ki je pod milim nebom narejeno in ima dovolj prostora za 5000 gledalcev. Nobena posvetna igra, 6e je še tako imenitna, ne vabi, ne vle6e tako, kakor ta božja igra. In zakaj — ker je Izvelicar sam rekel: kedar bom enkrat povzdignen, bom vse k sebi vlekel. Kristu8ovo trpljenje, 6e ga še tolikokrat beremo ali premišljujemo, nas zmirom na novo zanima, nas zmirom vle6e in toliko bolj vle6e, ako ga. gledamo kakor tu. Tukaj se nam vse pred o6i stavi; žive osebe vidimo, kakor nam jih sv. evangelisti popisujejo. Česar smo v žoli- u6ili se, tukaj živo gledamo. Godi 8e natenko tako, kakor se je godilo pred 1800 leti v Jeruzalemu in na Golgati. To gledanje trpljenja Gospodovega je tedaj ona čudna nioč, ki toliko kršeanskih src vle6e, da ne porajtajo ne stroškov, ne težav potovanjskib, ampak hitijo od blizo in dale6 7 ta prej skriti, zdaj pa toliko 8love6i kraj zgrnj. Amergav. Sv. igra tukaj se je iz obljube takole začela: V prejšnjih še bolj vernih 6asib so predstavljenje Kristusovega trpljenja po večib krajib igrali, tudi po našem Stiriskcin, kakor zgodovina pričuje. Ali duh časa je te svete igre odpravil, in vzlasti je bila tega vzrok Lutrova kriva vera, ki je sploh cerkveno življenje več ali manj skvarila. Le tukaj v skritem kraji na Bavarskem v gorab se je sv. igra ohranila. L. 1633. je po totih krajib sc vsejala grozovita kuga, ki je veliko ljudij pomorila. Nek delavec je kugo zanesel tudi v zgornji Amergau. On je umrl in se 84 drugib ljudij v teku enega tedna. Pobožni Amcrgavci so v toliki stiski iskali pomo6i pri Bogu in jo tudi najšli. Obljubili so, čejib Bog reši tote nadloge, da ho6ejo vsakib 10 let igrati av. igro Gospodovega trpljenja. Bog jih je uališal; nobeden ni ve6 umrl za kugo od tistega 6asa. L. 1634. so prvokrač iz obljube igrali. L. 1680 so pa 4 leta prej igrali, ko je od zadnje igre 10 let minulo, da bi zanaprej igrali ob deaetletji z okroglo številko, kar ae je toraj vršilo uže 200 let. Igrajo tedaj letoa in bodo zopet igrali 1. 1890, 1. 1900 itd. Iz za6etka ao se vdeleževali tote sv. igre le doma6i in iz bližnjc okolice. Zdaj pa, kakor je bilo že omenjeno, pridejo gledalci iz vse Evrope in Amerike. Igra sama se pa takole godi: Najprvo je 1. predgovor; 2. Kristus jczdi v Jeruzalem, 3. Veliki zbor Jndovski se poavetuje, 6. Sv. 7e6erja, 7- Izdajalec Judež, 8. Jezus na Oljski gori moli. To se igra dopoludne, popoludne pa: 1. Jezus pred Anom, 2. Jezus pred Kajfežem, 3. Judež obupa in se obeei, 4. Jezus pred Pilatom. 5. Jezus pred Herodom, 6. Bičanje, kronanje, 7. Jezus obsojen k smrti, 8. Jezus na križevem potu, 9. Jezua na Golgati in križanje, 10. Vstajenje in vnebohod. Med posameznimi tookami pride kor na oder in napove, kaj se bo predstavljalo in ee pokažejo predpodobe Kristusovega trpljenja v starem zakonu, ki so poaebno zanimive. Zjutra ae začne igra ob 8. uri in traja do '/»ll ure. Zdaj je kratek prenehljaj. Potem se zopet začne ob 1. uri popoludne in trpi do Vz^ Igra ae le v nedeljo in letoa le še dvakrat. Čeravno smo igro gledali celi dragi den v nedeljo 12. septembra, nismo se utrudili. Poslušalci so bili do solz genjeni. Kakor je množica na Golgati nekdaj na prsi trkala in zdiLovala: Resni6no, ta je Sin božji, tako so tudi zdaj gledalci razšli se utrjeni v av. veri in v ljubezni do Križanega. Euo so vsi gledalci vzeli seboj domov: globoki vtis Gospodovega trpljenja v svojih srcih, ki se ne da nikdar ve6 zbrisati, nikdar več pozabiti. — Zdaj greva z g. tovaršem v Kostnico, kjer zbor nemških katolikov zboruje in potem 7 Kolin gledat glasoviti dom, ki so ga stavili 600 dolgih let in ob6udovat atolpov njegovib, ki so v Evropi najvišji, namre6 160 met. visoki. ^ Janez Modic. Smešničar 40. Žena imela je moža pijanca, pravo pijano mubo. Nekokrat ga težavno iz aejma spravlji domov ter ga nevoljna pokrega rekoč: s teboj je res velik križ, ni mogo6e te dalje spraviti, pred vsako krčmo postojiš! ,,Ob, ljuba žena, ne bodi tako krivična, ali se nisem dnes večkrat ae kde drugod tudi ustavil?" Žena mu reče: ,,se ve, da še tje kakano krčmo postavijo".