PRIROČNIK ZA UMEŠČANJE ZNANJ IN SPRETNOSTI S PODROČJA TRAJNOSTNOSTI IN BLAŽENJA PODNEBNIH SPREMEMB V POKLICNE STANDARDE LIFE IP CARE4CLIMATE (LIFE17 IPC/SI/000007) Naslov: Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde Avtorji: mag. Darja Štarkl, Tanja Sunčič Strokovni pregled: Barbara Krajnc, Barbara Bauman, Ivana Belasić Jezikovni pregled: Danuša Škapin Oblikovanje: Silveco, d.o.o. Založnik: Center RS za poklicno izobraževanje Elektronska izdaja Ljubljana 2024 Publikacija je v elektronski obliki dostopna na spletni strani Centra RS za poklicno izobraževanje www.cpi.si Nosilec avtorskih pravic: Center RS za poklicno izobraževanje Priročnik je nastal v okviru ukrepa LIFE IP Care4Climate, ki ga financira Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo, s sredstvi Sklada za podnebne spremembe. Publikacija je brezplačna. CIP Cobiss ID 187738371 Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 187738371 ISBN 978-961-7139-42-6 (PDF) Kazalo UVOD ...................................................................................................................................5 1..Podlage.za.umeščanje.znanj.in.spretnosti.s.področja.trajnostnosti. v.poklicne.standarde. .................................................................................................... 6 2..Kompetenčni.okviri.umeščanja.znanj.in.spretnosti.s.področja.trajnostnosti.in. blaženja.podnebnih.sprememb.v.poklicne.standarde. ............................................... 8 3..Prenos.znanj.in.spretnosti.s.področja.trajnostnosti.v.poklicne.standarde. ........... 10 4..Umeščanje.znanj.in.spretnosti.s.področja.trajnostnosti.iz.kompetenčnih. okvirov.v.poklicne.standarde ...................................................................................... 14 5..Praktični.primer.opisa.poklicnega.standarda,.v.katerem.so.vključena.znanja. in.spretnosti.s.področja.trajnostnosti ........................................................................ 23 Priloga ...............................................................................................................................29 Viri ......................................................................................................................................33 Kazalo.tabel.......................................................................................................................33 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde UVOD Podnebne spremembe, izčrpavanje naravnih virov, vedno večja onesnaženost zraka in izguba biotske raznovrstnosti so le nekateri od okoljskih izzivov sodobne družbe, ki jih je treba nasloviti z načeli trajnostnega razvoja. Trajnostni razvoj predstavlja ključni koncept, ki omogoča uskladitev človeških potreb z ohranjanjem okolja in narave za prihodnje generacije. Za reševanje teh izzivov je treba sprejeti premišljene ukrepe v smeri trajnostnega razvoja, na primer energetsko učinkovitost, ohranjanje habitatov, spodbujanje obnovljivih virov energije ter spremembe potrošniških navad. Mladi imajo pomembno vlogo pri prehodu v brezogljično družbo, zato ima vzgoja in izobraževanje ter ozaveščanje o trajnostnih izzivih ključno vlogo pri spodbujanju trajnostnosti.1 Pomembno vlogo pri opolnomočenju mladih za izzive prihodnosti ima tudi Center RS za poklicno izobraževanje, ki pripravlja izobraževalne programe za mlade, ki vstopajo na trg dela. Kako mlade izobraževati v smeri trajnostnega razvoja, smo obravnavali v dveh razvojnih projektih s področja trajnostnosti: Care 4 Climate ter Podnebni cilji v vzgoji in izobraževanju v obdobju 2022–2023, v katerih smo razvili podlage za umeščanje vsebin trajnostnosti v poklicne standarde in izobraževalne programe. Priročnik, ki je pred vami, je eden izmed rezultatov obeh razvojnih projektov. Poleg njega so pri razvoju vsebin projekta nastala še druga gradiva, ki so med seboj povezana: priročnik Na poti k trajnostnim izdelkom oz. storitvam, zbornik Prispevki k razumevanju trajnostnosti na področju poklicnega in strokovnega izobraževanja ter Zbir kompetenčnih okvirov za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti v poklicne standarde in izobraževalne programe. Priročnik je prvenstveno namenjen delovnim skupinam, ki pripravljajo nove ali revidirajo obstoječe poklicne standarde. Vsebuje usmeritve, kako poklicne standarde, ki so obvezna podlaga za pripravo izobraževalnih programov v poklicnem in strokovnem izobraževanju, opremiti z znanji in spretnostmi s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb. Najprej so predstavljene podlage za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti v poklicne standarde, sledi poglavje, ki predstavi kompetenčne okvire, nato pa poglavje z orisom strukture poklicnega standarda. Osrednja pozornost v priročniku je namenjena premisleku pri identifikaciji znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in vključevanju le-teh v poklicne standarde s pomočjo kompetenčnih okvirov za posamezni sektor. 1 Trajnost in trajnostnost – Slovenski ustreznik za ang. sustainability je trajnostnost. Samostalnik je tvorjen iz pridevnika trajnostni (ang. sustainable), ki označuje lastnost nečesa, kar se obnavlja in vzdržuje skozi čas. Samostalnik trajnost, ki pomeni ‘značilnost česa glede na to, koliko časa lahko obstaja, je uporabno’ (SSKJ2), pa je tvorjen iz pridevnika trajen, v SSKJ2 razložen kot ‘ki je, obstaja, se pojavlja neomejeno dolgo obdobje’. Trajnostnost torej označuje lastnost nečesa, kar je trajnostno (mnenje terminološke sekcije SAZU, 2022). 5 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde 1. Podlage za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti v poklicne standarde Usklajenost poklicnega in strokovnega izobraževanja s potrebami na trgu dela Poklicno in strokovno izobraževanje ima pomembno vlogo pri pripravi mladih na vstop v svet dela. Opremi jih z znanji in veščinami, ki jih potrebujejo za uspešno opravljanje poklica. Seveda mora zato slediti potrebam delodajalcev, ki iščejo delavce z ustreznimi znanji in spretnostmi. Poklici, ki jih spremljamo na trgu dela v okviru poklicnega in strokovnega izobraževanja, odsevajo stopnjo tehnološkega razvoja družbe, tako po vsebini kot zahtevnosti. Trajnostni razvoj postaja ključen odsev razvoja družbe: vse večji vpliv podnebnih sprememb zahteva od zaposlovalcev okolju prijaznejše pristope k poslovanju. Izobraževalni sistem se na izzive sodobne družbe mora odzvati in mlade opremiti z znanji in spretnostmi, ki so nujne za prehod v brezogljično družbo. Dokument, ki povezuje obe strani, torej delodajalce ter poklicno in strokovno izobraževanje, je poklicni standard, v katerem delodajalci zapišejo, katera znanja in spretnosti se pričakuje za uspešno opravljanje določenega poklica. Več o samem dokumentu in njegovi strukturi je predstavljeno v nadaljevanju. Zelena delovna mesta Zelena delovna mesta igrajo pomembno vlogo pri prehodu v brezogljično družbo, tako z vidika zmanjšanja emisij toplogrednih plinov kot tudi z vidika ustvarjanja trajnostnih gospodarskih sistemov. Prva opredelitev zelenih delovnih mest, ki sta jo leta 2008 pripravili Mednarodna organizacija dela (ILO) in Program Združenih narodov za okolje (UNEP), zajema zaposlitve v kmetijstvu, proizvodnji, gradbeništvu, montaži, vzdrževanju ter znanstvenih, tehničnih, administrativnih in storitvenih dejavnostih, ki pomembno prispevajo k ohranjanju ali obnavljanju okoljske kakovosti (Castillo, 2023). Zelena delovna mesta so tista, ki zmanjšujejo negativni vpliv na okolje ter spodbujajo okoljsko, ekonomsko in družbeno trajnostnost podjetij, gospodarstev in družbe. Kot zelena delovna mesta se opredeljujejo tista, ki: • zmanjšujejo porabo energije in surovin, • omejujejo emisije toplogrednih plinov, • zmanjšujejo količino odpadkov in onesnaževanje, • varujejo in obnavljajo ekosisteme ter • omogočajo podjetjem in skupnostim prilagajanje na posledice podnebnih sprememb (Kavka Gobbo, Tkalec, 2023). Mednarodna organizacija dela (ILO) je leta 2016 posodobila definicijo zelenih delovnih mest. Po tej definiciji so zelena delovna mesta dostojna delovna mesta, ki prispevajo k ohranjanju ali obnavljanju okolja, bodisi v tradicionalnih sektorjih, kot sta proizvodnja in gradbeništvo, bodisi v novih, nastajajočih zelenih sektorjih, kot so obnovljivi viri energije in energetska učinkovitost. Zelena delovna mesta pomagajo: • izboljšati učinkovitost rabe energije in surovin, • omejiti emisije toplogrednih plinov, • zmanjšati odpadke in onesnaževanje, • zaščititi in obnoviti ekosisteme, • podpirati prilagajanje na učinke podnebnih sprememb (Kavka Gobbo, Tkalec, 2023). 6 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde Delodajalci, ki zaposlujejo na zelenih delovnih mestih, pomembno prispevajo k doseganju podnebnih in okoljskih ciljev, kot so: • zmanjšanje emisij toplogrednih plinov, • povečana odpornost in prilagoditvena sposobnost družbe na vplive podnebnih sprememb, • razvoj in uporaba obnovljivih virov energije ter razvoj in uporaba drugih tehnologij, ki prispevajo k prehodu na varno in trajnostno gospodarstvo z nizkimi emisijami ogljikovega dioksida, • zmanjšana raba virov ter povečana snovna in energetska učinkovitost, • spodbujanje prehoda na promet z nizkimi emisijami in na javni promet, • preprečevanje nastanka odpadkov, ponovna raba, reciklaža ali predelava odpadkov, • okolju prijazno zajemanje ogljikovega dioksida, • ohranjanje visoke stopnje biotske raznovrstnosti in varovanje naravnih vrednot, • odpravljanje posledic obremenjevanja okolja, izboljšanje porušenega naravnega ravnovesja, • ponovno vzpostavljanje regeneracijskih sposobnosti.2 Poklicni standardi Poklicni standard je dokument, ki je obvezna podlaga za pripravo javnoveljavnih izobraževalnih programov poklicnega in strokovnega izobraževanja. Poklicni standardi izhajajo iz opisa poklica in se razvijajo v sodelovanju z delodajalci, ki predlagajo znanja, spretnosti in kompetence, pomembne za opravljanje določenega poklica. Strokovni svet RS za poklicno in strokovno izobraževanje predlaga poklicne standarde v sprejem ministru, pristojnemu za delo. Dokument vsebuje naslednje obvezne elemente: 1. ime in kodo poklicnega standarda, 2. ime in kodo poklica, 3. raven zahtevnosti, 4. poklicne kompetence, 5. opis poklicnega standarda ter 6. delovno skupino, ki poklicni standard pripravi. V priročniku se osredotočamo na 5. element poklicnega standarda, tj. opis poklicnega standarda, kamor zapisujemo potrebna znanja in spretnosti za določen poklic. 2 Vir: ZRSZ: Javno_Povabilo_ZDM.pdf (gov.si) 7 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde 2. Kompetenčni okviri umeščanja znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde in izobraževalne programe Kompetenčni okviri umeščanja znanj in spretnosti v področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde in izobraževalne programe (v nadaljevanju kompetenčni okviri) so pripomoček za identificiranje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti v poklicnih standardih in so namenjeni delovnim skupinam, ki pripravljajo poklicne standarde. Pripravljeni so za različne gospodarske dejavnosti oziroma sektorje, skupaj je zasnovanih 34 kompetenčnih okvirov. Kompetenčni okviri so nastali kot rezultat že omenjenih razvojnih projektov: Care 4 Climate in Podnebni cilji v vzgoji in izobraževanju v obdobju 2022–2023. Zajemajo tri vidike trajnostnosti: okoljski, ekonomski in družbeni vidik in so razdeljeni v deset področij trajnostnosti: • SKRB ZA ZDRAVJE • RAVNANJE Z ODPADKI • PROMET • ENERGIJA • UREJANJE PROSTORA IN GRADNJA • EKO DIZAJN • AKTIVNO DRŽAVLJANSTVO IN DRUŽBENA ODGOVORNOST • POSLOVNO IN FINANČNO NAČRTOVANJE • RABA NARAVNIH VIROV IN BIOTSKA RAZNOVRSTNOST • SUROVINE, MATERIALI IN IZDELKI Opise področij trajnostnosti najdete na povezavi: Spletna knjižnica | CPI Kompetenčni okviri izhajajo iz dveh pomembnih vlog, ki jih ima posameznik pri prehodu v brezogljično družbo: prva je vloga ozaveščenega posameznika, ki krepi zavest o odgovornosti za stanje v okolju in je motiviran za spreminjanje osebnih vrednot (Zgojznik, 2020), druga pa je vloga, ki jo ima zaposleni, da s svojim delom prispeva k ohranjanju narave in zmanjševanju negativnih vplivov na okolje in družbo. Znanja in spretnosti, ki so potrebna za uresničevanje obeh vlog posameznika, so v kompetenčnih okvirih postavljena v kontekst kompetenc. Kompetence, ki so pomembne za ozaveščenost posameznika, so poimenovane kot splošne ozaveščevalne kompetence in so opredeljene kot zmožnost.posameznika,.da.postane.bolj.zaveden,.informiran.in.kritičen.glede. razvoja.družbe.z.vidika.trajnostnosti.in.blaženja.podnebnih.sprememb.3 Opisi znanj in spretnosti v splošnih ozaveščevalnih kompetencah izhajajo iz opisov področij trajnostnosti, ki so predstavljeni v zborniku Prispevki k razumevanju trajnostnosti v poklicnem in strokovnem izobraževanju (Spletna knjižnica | CPI). 3 Definicija je povzeta in za potrebe projekta prilagojena po Urša Zgojznik (2020): Ozaveščam, ozaveščaš, ozaveščamo! Društvo ekologi brez meja. Dostopno na: https://ebm.si/prispevki/ozavescam-ozavescas-ozavescamo 8 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde Znanja in spretnosti, ki so pomembne za trajnostno ravnanje zaposlenih pri njihovem delu znotraj določenega sektorja, so poimenovane kot sektorske kompetence in so opredeljene kot zmožnost. posameznika,. da. vključuje. trajnostna. ravnanja. pri. svojem. poklicnem. delovanju. znotraj. posameznega.sektorja. Znanja in spretnosti, opisane v sektorskih kompetencah, imajo podlago v poznavanju značilnosti sektorja in možnostih za njegov trajnostni razvoj. Pripravili so jih strokovnjaki iz različnih sektorjev, ki so izdelali 34 kompetenčnih okvirov za različne sektorje. Znanja in spretnosti, ki so navedene v sektorskih kompetencah, se iz kompetenčnih okvirov smiselno prenesejo v poklicni standard, medtem ko se znanja in spretnosti iz splošnih ozaveščevalnih kompetenc prenesejo v posamezne enote izobraževalnega programa. Omejitve uporabe kompetenčnih okvirov V kompetenčnih okvirih so opisana možna trajnostna ravnanja, ki jih lahko izvajamo pri delu v posameznem sektorju in vključujejo vseh deset področij trajnostnosti. Opisujejo tiste trajnostne prakse, za katere so strokovnjaki iz sektorjev presodili, da jih je možno izvesti v sektorju. Hkrati pripravljavcem poklicnih standardov dajejo možnost, da razmislijo tudi o tistih možnih trajnostnih praksah, ki jih kompetenčni okviri niso zajeli. Upoštevati je namreč treba, da se trajnostne prakse spreminjajo, nekatere zamenjajo stare ali pa se dopolnjujejo z novimi. Povezava na kompetenčne okvire: Spletna knjižnica | CPI 9 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde 3. Prenos znanj in spretnosti s področja trajnostnosti v poklicne standarde Struktura poklicnega standarda Opis poklicnega standarda je v 5. točki strukturiran po področjih del, katerim se pripišejo ključna dela ter pripadajoča znanja in spretnosti. Ključna dela tvorijo podlago za oblikovanje kompetenc v poklicnem standardu. Tabela 1: 5. točka: Opis poklicnega standarda PODROČJA DEL KLJUČNA DELA ZNANJA IN SPRETNOSTI Analiza, načrtovanje in organizacija dela Priprava dela oziroma delovnega mesta Operativna dela Komercialna dela Administrativna dela Vodenje Nadzor dela Zagotavljanje kakovosti Vzdrževanje in popravila Komunikacija Varovanje zdravja in okolja Področja del v poklicnem standardu so v veljavni metodologiji opisana (Priloga 1). Ker opisi ne predstavljajo dovolj dobre podlage za identifikacijo znanj in spretnosti s področja trajnostnosti, smo oblikovali sklope del, ki sledijo delovnim procesom in jih je hkrati možno v največji meri povezati s trajnostjo. Znanja in spretnosti iz teh sklopov lahko s pomočjo tega priročnika prevedemo v področja del po aktualni metodologiji za pripravo poklicnega standarda. Sklopi del za potrebe identifikacije znanj in spretnosti na področju trajnostnosti in njihovo umeščanje v poklicne standarde Načrtovanje.in.organizacija.dela Načrtovanje in organizacija dela sta ključna vidika učinkovitega upravljanja in izvajanja nalog v poslovnem okolju. Pomagata zagotoviti, da se organizacija premika v želeno smer, obvladuje izzive ter dosega svoje cilje. Oba procesa sta medsebojno povezana, vendar imata svoje specifične naloge in cilje: 10 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde • pri načrtovanju se je treba vprašati, kaj oz. katera dela se bodo izvajala. Načrtovanje obsega določanje ciljev, razčlenitev nalog in njihovih prioritet, določanje potrebnih virov, časovne okvire izvedbe ipd. • pri organizaciji dela se vprašamo, kako bomo delo izvedli. Organizacija dela obsega odločitev, kako bomo razporedili naloge med zaposlene, kako bomo upravljali s financami, opremo ipd. Znanja in spretnosti s področja trajnostnosti, identificirana iz tega sklopa, lahko prenesemo na naslednja področja del v poklicnem standardu: • analiza, načrtovanje in organizacija dela, • priprava dela oziroma delovnega mesta. Nabava Nabava v organizaciji običajno vključuje pridobivanje različnih vrst virov, potrebnih za nemoteno delovanje podjetja. To lahko vključuje: • nabavo materialov in surovin, • nabavo embalažnih materialov, • storitve zunanjih izvajalcev, • nakup opreme in delovnih sredstev, • zagotavljanje energentov, • zagotavljanje transportnih in logističnih storitev ipd. Znanja in spretnosti s področja trajnostnosti, identificirana iz tega sklopa, lahko prenesemo na naslednja področja del v poklicnem standardu: • analiza, načrtovanje in organizacija dela, • komercialna dela. Upravljanje.in.vzdrževanje.delovnih.sredstev.ter.delovnih.prostorov Pri vsakem delu upravljamo z delovnimi sredstvi (orodja, stroji in naprave), pri čemer so za rokovanje z njimi potrebna ustrezna znanja in spretnosti. Za nemoteno delovanje delovnih sredstev je potrebno njihovo redno vzdrževanje, kot so popravila, nadgradnje, posodobitve, odpravljanje napak ipd. Delovni prostor je fizični prostor ali lokacija, kjer posameznik opravlja svoje delo (delovno mesto v organizaciji, delo na terenu, delo od doma). Znanja in spretnosti s področja trajnostnosti, identificirana s tega sklopa, lahko prenesemo na naslednja področja del v poklicnem standardu: • vzdrževanje delovnih sredstev in strojev, • operativna dela. Zagotavljanje.kakovosti. Zagotavljanje kakovosti je integriran proces, ki podpira nenehno izboljševanje delovnih procesov, da bi dosegli optimalne rezultate ter zadovoljili potrebe in pričakovanja strank ter ostalih deležnikov. Kakovost dela upošteva različne vidike: upoštevanje predpisanih standardov kakovosti in regulativ, nadzor delovnih procesov, preverjanje in testiranje izdelkov ali storitev, izvajanje korektivnih ukrepov ali odstopanj ter izboljšavo delovnih procesov. 11 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde Znanja in spretnosti s področja trajnostnosti, identificirana iz tega sklopa, lahko prenesemo na naslednja področja del v poklicnem standardu: • analiza, načrtovanje in organizacija, • zagotavljanje kakovosti, • nadzor dela, • vodenje, • operativna dela. Pakiranje.in.shranjevanje/skladiščenje.izdelkov. Pakiranje izdelkov je pomemben del trženja, ki privablja kupce in promovira blagovno znamko. Nekateri ključni elementi pakiranja izdelkov vključujejo: • primerno embalažo, • etikete oz. informacije o izdelku, • navodila za uporabo, • oznake za recikliranje, • varovanje izdelka ipd. Pri skladiščenju in shranjevanju izdelkov je pomembno upoštevati več dejavnikov, da se zagotovi njihova varnost, kakovost in učinkovitost. Pri tem je treba upoštevati ustreznost prostorov za skladiščenje in shranjevanje, npr. temperaturo, vlago, varovanje pred svetlobo, sledljivost zalog ipd. Znanja in spretnosti s področja trajnostnosti, identificirana iz tega sklopa, lahko prenesemo na naslednja področja del v poklicnem standardu: • operativna dela. Ravnanje.z.odpadki Ravnanje z odpadki v organizaciji predstavlja pomemben niz dejavnosti, ki so namenjene učinkovitemu obvladovanju, zmanjševanju, recikliranju in odstranjevanju odpadkov, ki nastajajo v procesih dela. Znanja in spretnosti s področja trajnostnosti, identificirana iz tega sklopa, lahko prenesemo na naslednja področja del v poklicnem standardu: • varovanje zdravja in okolja, • operativna dela ali druga področja del v poklicnem standardu, odvisno od tega, v katerem procesu dela nastanejo odpadki. Trženje. Trženje zajema širok spekter dejavnosti, ki omogočajo podjetjem, da dosegajo svoje cilje na trgu. To vključuje različne strategije in taktike, kot so lahko: • raziskava trga, • prodaja, • promocija izdelkov ali storitev, • marketing (osebna prodaja, digitalni marketing, direktna prodaja), • odnosi z javnostmi, • umeščanje blagovne znamke na trg, • socialna odgovornost podjetja ipd. 12 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde Znanja in spretnosti s področja trajnostnosti, identificirana iz tega sklopa, lahko prenesemo na naslednja področja del v poklicnem standardu: • komercialna dela. Poslovno.komuniciranje. Poslovno komuniciranje v organizaciji zajema vse interakcije, izmenjavo informacij in komunikacijske procese med zaposlenimi, oddelki ter drugimi deležniki znotraj in zunaj organizacije. Vključuje tako timsko delo kot pisno in ustno komuniciranje, ki lahko poteka v različnih okoljih (na primer fizično ali digitalno okolje). Znanja in spretnosti s področja trajnostnosti, identificirana iz tega sklopa, lahko prenesemo na naslednja področja del v poklicnem standardu: • administrativna dela, • komunikacija. Varovanje.zdravja Varovanje zdravja na delovnem mestu je ključnega pomena za dobro počutje zaposlenih in varno delovno okolje. Pomembno je, da delodajalci in zaposleni sodelujejo pri ustvarjanju varnega in zdravega delovnega okolja. Splošna načela varovanja zdravja na delovnem mestu so naslednja: • ocena tveganj za identificiranje potencialnih nevarnosti in ukrepi za njihovo zmanjševanje, • usposabljanje zaposlenih za varno delo, • zagotovitev ustreznih ergonomskih pogojev, da se zmanjšuje tveganje za poškodbe, • uporaba ustrezne varnostne opreme, • spodbujanje okolja, ki zmanjšuje stres in preprečuje preobremenjenost, • uvedba preventivnih programov za prepoznavanje zdravstvenih težav. Znanja in spretnosti s področja trajnostnosti, identificirana iz tega sklopa, lahko prenesemo na naslednja področja del v poklicnem standardu: • varovanje zdravja in okolja. Vsi zgoraj navedeni sklopi del so lahko vključeni v delovni proces v različnih fazah dela. Na primer, komunikacija poteka v vseh fazah v delovnem procesu: ob stiku z dobavitelji, s sodelavci in nadrejenimi, s potencialnimi kupci ipd. Različni sklopi del se lahko v delovnem procesu pojavijo večkrat in ne potekajo vedno v enakem zaporedju. Znanja in spretnosti s področja trajnostnosti zato smiselno prenašamo na vsa področja del v poklicnem standardu, odvisno od delovnega procesa in/ali tehnološkega postopka, ki se izvaja v poklicu. 13 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde 4. Umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti iz kompetenčnih okvirov v poklicne standarde Znanja in spretnosti s področja trajnostnosti bomo zaradi njihovih prepoznanih lastnosti praviloma vključevali v vsa področja del poklicnega standarda, kjer lahko posameznik s svojim delovanjem oz. ukrepanjem prispeva k okoljski ozaveščenosti, zmanjšanju ogljičnega odtisa, ravnanju z energijo in krožnemu gospodarstvu. Preden pristopimo k opremljanju poklicnega standarda z znanji in spretnostmi s področja trajnostnosti, naj bo v pomoč vprašanje: Kateri so glavni viri onesnaževanja v sektorju oz. dejavnosti? V nadaljevanju navajamo dva primera sektorjev, ki ponazarjata, kam naj usmerimo pozornost pri opredelitvi potrebnih znanj in spretnosti s področja trajnostnosti. Primer: Živilski sektor Živilski sektor vključuje vse od predelave sadja in zelenjave, mesa, mleka do proizvodnje pijač. Pri predelavi in proizvodnji živil se porabi velika količina vode. Prav tako nastane veliko organskih odpadkov (npr. skorje, semena, kože, kosti …) ter anorganskih odpadkov, kot je zavržena embalaža, sestavljena iz plastike, stekla in kovine. Zaposlene v sektorju je treba usposobiti za podporo procesom: • zmanjševanja porabe vode in uporabe naprednih praks čiščenja vode, • zmanjševanja embalaže in uvajanja embalaže, ki jo lahko recikliramo, • načrtovanja in nadzora pri zmanjševanju odpadkov, • proizvodnje zdrave hrane brez uporabe aditivov ipd.4 Primer: Gradbeni sektor Gradbeni sektor je eden glavnih virov onesnaževanja okolja po vsem svetu. Prispeva 30 % emisij toplogrednih plinov, povezanih z energijo, 40 % vseh odpadkov in 12 % porabe vode. Poleg tega gradbeni sektor zaposluje 10 odstotkov delovne sile in je po ocenah vreden 10 % svetovnega BDP. Glede na hitro rast prebivalstva in urbanizacijo po vsem svetu, ima ta sektor velik pomen za gospodarstvo, trg dela, izkoriščanje virov. Za doseganje okolju prijaznejšega gospodarstva je potrebno zaposlene usposobiti za: • trajnostno načrtovanje stavb, • trajnostne gradbene tehnologije in gradbene materiale, • proizvodnjo električne energije iz obnovljivih virov, • energetsko učinkovitost stavb, • obdelavo trdih odpadkov, • ponovno uporabo materialov ipd.5 Izhodišče pri premisleku, katera znanja in spretnosti s področja trajnostnosti vključiti v poklicni standard, je kompetenčni okvir za sektor, ki ga obravnavamo (Spletna knjižnica | CPI). Kompetenčni okviri obsegajo znanja in spretnosti s pripadajočimi kompetencami, razvrščenimi v splošne ozaveščevalne kompetence in sektorske kompetence. V poklicne standarde smiselno prenesemo znanja in spretnosti iz sektorskih kompetenc. Te lahko tudi preoblikujemo ali oblikujemo čisto na novo. 4 Greening Technical and Vocational Education and Training: A practical guide for institutions (2017) UNESCO, dostopno na https://unevoc.unesco. org/up/gtg.pdf 5 Prav tam 14 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde Kompetenčni okviri namreč opisujejo tiste trajnostne prakse v obliki znanj in spretnosti, za katere so strokovnjaki iz sektorjev presodili, da jih je možno v sektorju izvesti. Hkrati pripravljavcem poklicnih standardov dajejo možnost, da razmislijo tudi o tistih možnih trajnostnih praksah, ki jih kompetenčni okviri niso zajeli. Upoštevati je namreč treba, da se trajnostne prakse spreminjajo, nekatere zamenjajo stare ali pa se dopolnjujejo z novimi. Pri prenosu znanj in spretnosti iz kompetenčnih okvirov v poklicne standarde se torej osredotočamo na tista trajnostna ravnanja, ki jih je mogoče izvesti v določenem poklicu. Ključna dela ter pripadajoča znanja in spretnosti v 5. točki poklicnega standarda na ta način dopolnimo z znanji in spretnostmi s področja trajnostnosti. V podporo pri izvedbi te naloge uporabljamo tudi zbornik Prispevki k razumevanju trajnostnosti na področju poklicnega in strokovnega izobraževanja (Spletna knjižnica | CPI), v katerem so predstavljeni opisi področij trajnostnosti ter druge teme, pomembne za razumevanje trajnostnega razvoja in prehoda v brezogljično družbo. Pri prenosu znanj in spretnosti s področja trajnostnosti iz kompetenčnih okvirov v poklicne standarde so v pomoč vprašanja, ki spodbudijo k razmisleku, kako v posameznih delovnih procesih iskati rešitve, da bodo zaposleni ravnali bolj trajnostno. V nadaljevanju so navedena možna vprašanja za razmislek na nivoju sektorja, organizacije in poklica. Primeri znanj in spretnosti s področja trajnostnosti so navedeni iz poklicnega standarda Izdelovalec/izdelovalka sladic. Načrtovanje.in.organizacija.dela Načrtovanje in organizacija dela sta ključna vidika učinkovitega upravljanja in izvajanja nalog v poslovnem okolju. Pomagata zagotoviti, da se organizacija premika v želeno smer, obvladuje izzive ter dosega svoje cilje. Oba procesa sta medsebojno povezana, vendar imata svoje specifične naloge in cilje: • pri načrtovanju se vedno vprašamo, kaj oz. katera dela se bodo izvajala. Načrtovanje obsega določanje ciljev, razčlenitev nalog in njihovih prioritet, določanje potrebnih virov, časovni okviri izvedbe ipd. • pri organizaciji dela se vprašamo, kako bomo delo izvedli. Organizacija dela obsega odločitev, kako bomo razporedili naloge med zaposlene, kako bomo upravljali s financami, opremo ipd. Vprašanja za razmislek na Vprašanja za razmislek na nivoju Vprašanja za razmislek na nivoju nivoju sektorja organizacije poklica Kako sektor s poslovnim Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da in finančnim načrtovanjem • podpira trajnostno naravnanost zmanjšuje vpliv na okolje? vpliva na družbo, ekonomijo poslovanja in organizacije, Primer: in okolje? • v načrtovanje dela vključi delovanje • Načrtuje delo tako, da preprečuje v družbeno korist (npr. sodelovanje z ostanke surovin v delovnem procesu. lokalnimi skupnostmi, pravična politika • V proizvodnjo izdelka uvaja zaposlovanja), spremembe, ki nižajo porabo energije, • v načrtovanje dela vključi etične vode in zmanjšujejo količino odpadkov. kodekse (kodeks obnašanja, vključujoče delovanje, podpora zaposlenim …), • načrtovanje in organizacija dela sledi okoljskim regulacijam in standardom? 15 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde Vprašanja za razmislek na Vprašanja za razmislek na nivoju Vprašanja za razmislek na nivoju nivoju sektorja organizacije poklica Kateri delovni procesi so Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da odvisni od transporta? • omogoča in promovira uporabo zmanjšuje ogljični odtis na račun trajnostnih oblik, transporta zaposlenih transporta? in uporabnikov ponuja spodbude, souporabo vozil, časovno prilagoditev urnika, možnost dela od doma ...), • optimizira logistiko in logistične procese v delovnem procesu? Kako je sektor povezan s Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da posegi v prostor ali gradnjo? • upošteva trajnostno gradnjo in prenovo zmanjšuje vpliv na okolje zaradi stavb oz. razvoj prostora? posegov v prostor ali gradnje? V katerih delovnih procesih v Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da sektorju se porablja energija? • spremlja porabo energije v delovnih zmanjšuje porabo energije? procesih, • načrtuje delo za učinkovito rabo energije v posameznih delovnih procesih? Kako sektor vpliva na biotsko Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, raznovrstnost in kako na • prilagodi delovne procese tako, da da zmanjšuje vpliv na biotsko biotsko raznovrstnost bodo vplivi na biotsko raznovrstnost raznovrstnost? vplivajo s sektorjem povezane minimalni? dejavnosti (posreden vpliv, kot je npr. pridobivanje surovin, ki so ključne, za delovanje sektorja, in neposreden vpliv kot je npr. uporaba pesticidov v kmetijstvu)? Kako so lahko principi eko Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da dizajna vključeni v delovanje • vključuje principe eko dizajn v vključuje principe eko dizajna? sektorja in v katerih delovnih načrtovanje in organizacijo dela? procesih? 16 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde Nabava Nabava v organizaciji običajno vključuje pridobivanje različnih vrst virov, potrebnih za nemoteno delovanje podjetja. To lahko vključuje: • nabavo materialov in surovin, • nabavo embalažnih materialov, • storitve zunanjih izvajalcev, • nakup opreme in delovnih sredstev, • zagotavljanje energentov, • zagotavljanje transportnih in logističnih storitev ipd. Vprašanja za razmislek na Vprašanja za razmislek na nivoju Vprašanja za razmislek na nivoju nivoju sektorja organizacije poklica Kakšen je ogljični odtis Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da dobavnih verig v sektorju? • zmanjšuje ogljični odtis dobavne zmanjšuje ogljični odtis dobavnih verige? verig? Primer: • Prednostno nabavlja lokalne surovine za izdelavo polnil in nadevov. Katere materiale, surovine in Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako naj zaposleni izvaja delo, da izdelke (vključujoč opremo) se • zmanjša ogljični odtis zaradi uporabe zmanjšuje ogljični odtis materialov, uporablja v delovnih procesih surovin, materialov, izdelkov in opreme, surovin in izdelkov? sektorja? ki se uporablja za delovne procese (npr. uporaba lokalnih surovin, sezonskih izdelkov, recikliranih materialov …), • nabava poteka skladno z načeli trajnosti (npr. zeleno naročanje), • uporablja trajnostne surovine in materiale (npr. reciklirani materiali), • je inovativna pri nabavi surovin, materialov, opreme, zagotavljanju energentov …? Kateri deležniki so vključeni v Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako naj zaposleni izvaja delo za delovne procese (npr. zunanji • spremlja porabo energije v delovnih trajnostno sodelovanje z zunanjimi izvajalci, dobavitelji …)? procesih, deležniki? • načrtuje delo za učinkovito rabo energije v posameznih delovnih procesih? Katere vrednostne verige* so Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da ključne v sektorju? • so vrednostne verige trajnostne (npr. zmanjšuje ogljični odtis vrednostnih prepoznavanje in preprečevanje verig? okoljske degradacije ali kršenja človekovih pravic na račun pridobivanja surovin za sektor)? * Vrednostna veriga zajema celoten niz dejavnosti in procesov, ki jih sektor izvaja za ustvarjanje vrednosti za končnega potrošnika, in vključuje vse korake od nabave surovin, proizvodnje izdelkov, distribucije in marketinga do končne prodaje in storitev po prodaji. 17 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde Upravljanje.in.vzdrževanje.delovnih.sredstev.ter.delovnih.prostorov Pri vsakem delu uporabljamo in upravljamo z delovnimi sredstvi (stroji, orodji, napravami), pri čemer so za rokovanje z njimi potrebna ustrezna znanja in spretnosti. Za nemoteno delovanje delovnih sredstev je potrebno njihovo redno vzdrževanje, kot so popravila, nadgradnje, posodobitve, odpravljanje napak ipd. Delovni prostor je prostor, kjer posameznik opravlja svoje delo (delovno mesto v organizaciji, delo na terenu, delo od doma) Vprašanja za razmislek na Vprašanja za razmislek na nivoju Vprašanja za razmislek na nivoju nivoju sektorja organizacije poklica Katere stroje, naprave in Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da delovna sredstva se uporablja • stroje, naprave in delovna sredstva zmanjšuje porabo energije? v delovnem procesu in kakšna uporablja na optimalen način z vidika Primer: je njihova poraba energije? porabe energije, • Optimizira uporabo strojev in naprav, • vzdržuje stroje, naprave in delovna da se izogne nepotrebnemu zagonu in sredstva na način, da jim podaljša ugašanju naprav. življenjsko dobo, • Upošteva optimalen čas vklopa in • razume in upošteva navodila izklopa naprav. proizvajalcev strojev, naprav in delovnih sredstev? Katere naravne vire se Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da uporablja pri vzdrževanju • zagotavlja optimalno rabo naravnih zmanjšuje porabo naravnih virov? delovnih sredstev in okolja? virov v delovnem procesu (npr. raba vode za čiščenje)? Zagotavljanje.kakovosti. Zagotavljanje kakovosti je integriran proces, ki podpira nenehno izboljševanje delovnih procesov, da bi dosegli optimalne rezultate ter zadovoljil potrebe in pričakovanja strank ter ostalih deležnikov. Kakovost dela upošteva različne vidike: upoštevanje predpisanih standardov kakovosti in regulativ, nadzor delovnih procesov, preverjanje in testiranje izdelkov ali storitev, izvajanje korektivnih ukrepov ali odstopanj ter izboljšava delovnih procesov. Vprašanja za razmislek na Vprašanja za razmislek na nivoju Vprašanja za razmislek na nivoju nivoju sektorja organizacije poklica Kako lahko izdelki ali Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da storitve sektorja vplivajo na • navaja jasne informacije o izdelku zmanjšuje porabo energije? okolje, družbo ali zdravje ali izvedeni storitvi z namenom Primer: uporabnikov? zmanjševanja vpliva na okolje, družbo • Preverja rok uporabnosti surovine in ali zdravje uporabnikov, opozarja na nepravilnosti pri surovinah • hkrati uveljavlja trajnostne prakse in (poškodbe embalaže, tujki, vonj). zagotavlja kakovost (npr. ponudba živil brez embalaže)? 18 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde Pakiranje.in.shranjevanje/skladiščenje.izdelkov. Pakiranje izdelkov je pomemben del trženja, ki ščiti izdelke pred poškodbami med prevozom, in privablja kupce in promovira blagovno znamko. Nekateri ključni elementi pakiranja izdelkov vključujejo: • primerno embalažo, • etikete oz. informacije o izdelku, • navodila za uporabo, • oznake za recikliranje, • varovanje izdelka ipd. Pri skladiščenju izdelkov je pomembno upoštevati več dejavnikov, da se zagotovi njihova varnost, kakovost in učinkovitost. Pri tem je potrebno upoštevati ustreznost prostorov za skladiščenje in shranjevanje, kot je temperatura, vlaga, varovanje pred svetlobo, sledljivost zalog, ipd. Vprašanja za razmislek na Vprašanja za razmislek na nivoju Vprašanja za razmislek na nivoju nivoju sektorja organizacije poklica Katero embalažo se uporablja Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da v delovnih procesih - pri • uporablja vhodne surovine, materiale in zmanjšuje porabo embalaže? vhodnih in izhodnih izdelke, ki so brez odvečne embalaže, Primer: surovinah, materialih in • uporablja vhodne surovine, materiale • Minimalizira uporabo embalaže izdelkih? in izdelke, ki so pakirani v embalaži (npr. večja pakiranja). z manjšim ogljičnim odtisom (npr. • Izogiba se dvojnemu pakiranju. reciklirana embalaža), • prepozna izdelke, ki se jih v sektorju lahko ponudi brez embalaže, • oblikuje ponudbo izdelkov s povratno embalažo, • se izogne nepotrebnemu večkratnemu pakiranju, • uporablja embalažo z manjšim ogljičnim odtisom (npr. reciklirana embalaža), • zagotavlja energetsko učinkovit prostor za skladiščenje? Katera navodila potrebuje Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da uporabnik za zmanjšanje • zagotovi, da je uporabnik seznanjen z uporabnikom zagotovi navodila vpliva izdelka ali storitve na navodili, ki zmanjšajo vpliv izdelka ali za zmanjšanje vplivov izdelka ali okolje, družbo ali zdravje storitve na okolje, družbo ali zdravje storitve na okolje, družbo ali zdravje uporabnikov? uporabnikov? uporabnikov? 19 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde Ravnanje.z.odpadki. Ravnanje z odpadki v organizaciji predstavlja pomemben niz dejavnosti, ki so namenjene učinkovitemu obvladovanju, zmanjševanju, recikliranju in odstranjevanju odpadkov, ki nastajajo v procesih dela. Vprašanja za razmislek na Vprašanja za razmislek na nivoju Vprašanja za razmislek na nivoju nivoju sektorja organizacije poklica V katerih delovnih procesih Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da nastajajo odpadki? • nastaja minimalna količina odpadkov? zmanjšuje odpadke? Primer: • Zmanjšuje delež ostankov v delovnem procesu (postrga posodo z živilom, dosledno porabi vse surovine iz embalaže in posode). • Preračuna količino potrebnih surovin za pripravo različnih vrst testa in mas iz osnovne recepture, da zmanjšuje delež odpadnih surovin. • Ostanke živil uporabi za izdelavo novih izdelkov. Kakšni odpadki nastajajo Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da (npr. biološki odpadki, nevarni • z odpadki ravna na način, da se zmanjšuje vpliv odpadkov, ki nastajajo odpadki …)? zmanjša vpliv na okolje in poveča v delovnem procesu, na okolje? uporabnost odpadkov v drugih sektorjih (npr. ločevanje, ponovna uporaba v drugih procesih, povezava z drugimi sektorji …), • omogoča ponovno uporabo odpadkov, ki nastajajo v delovnem procesu? Kakšne so priložnosti Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da podpira sektorja za prehod v krožno • so njena ravnanja skladna s krožnim vpeljavo krožnega gospodarstva? gospodarstvo? gospodarstvom? 20 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde Trženje. Trženje zajema širok spekter dejavnosti, ki omogočajo podjetjem, da dosegajo svoje cilje na trgu. To vključuje različne strategije in taktike, kot so lahko: • raziskava trga, • prodaja, • promocija izdelkov ali storitev, • marketing (osebna prodaja, digitalni marketing, direktna prodaja), • odnosi z javnostmi, • umeščanje blagovne znamke na trg, • socialna odgovornost podjetja ipd. Vprašanja za razmislek na Vprašanja za razmislek na nivoju Vprašanja za razmislek na nivoju nivoju sektorja organizacije poklica Na kakšen običajno poteka Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da trženje v sektorju in kako je • izdelke ali storitve trži na način, ki ima zmanjšuje porabo embalaže? lahko bolj trajnostno? majhen ogljični odtis (npr. na spletu), Primer: • ob trženju ozavešča uporabnike o • V prodajo izdelkov uvaja, ko je to trajnosti? možno, koncept nakupa brez embalaže. • Promovira slaščičarske izdelke prek družbenih omrežij. Kje in kako običajno poteka Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da izvaja prodaja izdelkov oz. izvajanje • pri prodaji izdelkov ali izvajanju storitev storitve ali prodajo izdelkov na način, storitev? porablja majhne količine energije in ki ima majhen ogljični odtis? naravnih virov, • načrtuje logistiko prodaje z majhnim ogljičnim odtisom? .Poslovno.komuniciranje Poslovno komuniciranje v organizaciji zajema vse interakcije, izmenjavo informacij in komunikacijske procese med zaposlenimi, oddelki ter drugimi deležniki znotraj in zunaj organizacije. Vključuje tako timsko delo kot pisno in ustno komuniciranje, ki lahko poteka v različnih okoljih (na primer fizično ali digitalno okolje). Vprašanja za razmislek na Vprašanja za razmislek na nivoju Vprašanja za razmislek na nivoju nivoju sektorja organizacije poklica Na kakšen način običajno Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da poteka poslovno • omejuje uporabo papirne poslovno komuniciranje poteka komuniciranje v sektorju? dokumentacije, skladno z načeli trajnosti? • uveljavlja digitalno poslovanje, Primer: • omogoča digitalno komunikacijo med • Zmanjšuje uporabo papirja pri vodenju zaposlenimi in z zunanjimi deležniki? različne dokumentacije. • Uporablja digitalne medije in zmanjšuje večje količine tiskanega in okolju neprijaznega materiala. 21 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde Varovanje.zdravja Varovanje zdravja na delovnem mestu je ključnega pomena za dobro počutje zaposlenih in varno delovno okolje. Pomembno je, da delodajalci in zaposleni sodelujejo pri ustvarjanju varnega in zdravega delovnega okolja. Splošna načela varovanja zdravja na delovnem mestu so naslednja: • ocena tveganj za identificiranje potencialnih nevarnosti in ukrepi za njihovo zmanjševanje, • usposabljanje zaposlenih za varno delo, • zagotovitev ustreznih ergonomskih razmer, da se zmanjšuje tveganje za poškodbe, • uporaba ustrezne varnostne opreme, • spodbujanje okolja, ki zmanjšuje stres in preprečuje preobremenjenost, • uvedba preventivnih programov za prepoznavanje zdravstvenih težav. Vprašanja za razmislek na Vprašanja za razmislek na nivoju Vprašanja za razmislek na nivoju nivoju sektorja organizacije poklica Kateri delovni procesi vplivajo Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da na zdravje zaposlenih? • zmanjšuje zdravstvena tveganja za zmanjšuje porabo embalaže? zaposlene in uporabnike/stranke? Primer: • Zmanjšuje uporabo sladkorja v slaščičarskih izdelkih. • Zmanjšuje uporabo aditivov v proizvodnji slaščičarskih izdelkov. • Uvaja uporabo polnozrnatih mok, kjer je to mogoče. • Informira stranko o vsebnosti alergenov v slaščičarskih izdelkih. • Omejuje in zmanjšuje uporabo nevarnih kemikalij. S katerimi ravnanji in v katerih Kako naj se v organizaciji izvaja delo, da: Kako zaposleni izvaja delo, da hkrati delovnih procesih lahko • hkrati ozavešča uporabnike o zdravem prispeva k ozaveščanju uporabnikov o sektor prispeva k ozaveščanju življenjskem slogu? zdravem življenjskem slogu? uporabnikov o zdravem življenjskem slogu? 22 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde 5. Praktični primer opisa poklicnega standarda, v katerem so vključena znanja in spretnosti s področja trajnostnosti 5. OPIS POKLICNEGA STANDARDA Izdelovalec/izdelovalka sladic PODROČJE DELA KLJUČNA DELA SPRETNOSTI IN ZNANJA Analiza, načrtovanje pregleda dokumentacijo in • pregleda tehnološko dokumentacijo (šifre za izdelek, in organizacija dela organizira delo recepture, tehnološki postopek izdelave, čas in način mešanja, oblikovanje, vzhajanje, peka), analizo surovine, navodila za delo in opredeli postopek dela • izpolnjuje tehnološko dokumentacijo • razume analizne izvide za surovine • upošteva pravila in standarde organizacije surovin dela • načrtuje delo tako, da preprečuje ostanke v delovnem procesu • v proizvodnjo izdelka uvaja spremembe, ki nižajo porabo energije, vode in zmanjšujejo količino odpadkov skrbi za sledljivost in vodi • zbira predpisano dokumentacijo o izvoru in kakovosti ustrezno dokumentacijo vhodnih surovin • označuje in spremlja gibanje surovin v proizvodnem procesu (od sprejema surovin do končnih izdelkov) • vodi predpisano dokumentacijo za sledenje alergenih sestavin • vodi dokumentacijo o sledljivosti surovin v proizvodnem procesu • preprečuje navzkrižno kontaminacijo z alergeni • upošteva veljavno zakonodajo o kriterijih kakovosti vhodnih surovin • dela skladno z dobro higiensko prakso 23 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde PODROČJE DELA KLJUČNA DELA SPRETNOSTI IN ZNANJA Priprava dela oz. pripravi vse potrebno za izvedbo • obleče predpisano zaščitno delovno obleko delovnega mesta dela • pripravi si delovno mesto in delovna sredstva (priprava materialov, strojev, naprav in orodij) • opravi količinski in predpisani osnovni kakovostni pregled surovin • uvaja uporabo polnozrnatih mok, kjer je to mogoče • zmanjšuje uporabo sladkorja v slaščičarskih izdelkih • zmanjšuje uporabo aditivov v proizvodnji slaščičarskih izdelkov • upošteva kemijske, fizikalne in tehnološke lastnosti surovin v slaščičarstvu • preprečuje mikrobiološka, kemijska in fizikalna tveganja zaradi nepravilnega ravnanja z živili • upošteva načela dobre higienske prakse v proizvodnji sladic Operativna dela Pripravi različne vrste testa in • prednostno nabavlja lokalne sestavine mas: kvašeno testo, listnato testo, • pripravi vse osnovne in pomožne surovine ter dodatke za kvašeno listnato testo, vlečeno posamezno testo ali maso testo, kuhano-paljeno testo, makronove mase, biskvitne mase, • pripravlja sladice iz osnovnih surovin penaste mase ... • zmanjšuje uporabo aditivov • ročno ali strojno tehta surovine po recepturi • pripravi vse potrebne surovine in jih obdela • ročno ali strojno meša, mesi testo ali stepa mase • izbere in pripravlja modele za različne vrste izdelkov • zmanjšuje delež ostankov v delovnem procesu (postrga posodo z živilom, dosledno porabi vsa živila iz embalaže in posode ...) • uporabi najprej najstarejše sestavine (FIFO. - first in, first out) • enakomerno oblikuje testo in brizga mase • polni testo z nadevi • na osnovi analize tveganj loči med tveganimi in manj tveganimi živili • vliva mase v modele ali brizga na pekače • izračuna prehransko vrednost sladic • upošteva mikrobiološko občutljivost živil • primerja značilnosti in osnovne sestavine različnih vrst testa in mas • preračuna količino potrebnih surovin za pripravo različnih vrst testa in mas iz osnovne recepture, da zmanjšuje delež odpadnih surovin • pripravi sestavine po predpisanem tehnološkem postopku • toplotno in mehansko obdela surovine po recepturi iz tehnološkega postopka • upravlja stroje in naprave za izdelavo test in mas • optimizira uporabno strojev in naprav, da se izogne nepotrebnemu zagonu in ugašanju naprav • obvlada tehnološke postopke za izdelavo posameznih vrst testa ali mas • spremlja procese v času mesitve (fermentacija ...) • izbere ustrezen postopek oblikovanja testa ali mas 24 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde PODROČJE DELA KLJUČNA DELA SPRETNOSTI IN ZNANJA • obleče predpisano zaščitno delovno obleko • pripravi si delovno mesto in delovna sredstva (priprava materialov, strojev, naprav in orodij) • opravi količinski in predpisani osnovni kakovostni pregled surovin • uvaja uporabo polnozrnatih mok, kjer je to mogoče • zmanjšuje uporabo sladkorja v slaščičarskih izdelkih • zmanjšuje uporabo aditivov v proizvodnji slaščičarskih izdelkov • upošteva kemijske, fizikalne in tehnološke lastnosti surovin v slaščičarstvu • preprečuje mikrobiološka, kemijska in fizikalna tveganja zaradi nepravilnega ravnanja z živili • upošteva načela dobre higienske prakse v proizvodnji sladic peče slaščice in peciva iz • nadzira fermentacijo kvašenega testa različnih vrst testa in mas: potice, • pripravlja oblikovane kose za peko kolače, zavitke, izdelke z nadevi, cvrto pecivo, kipnike, narastke, • peče, kuha ali cvre izdelke sveže polnjeno pecivo, polizdelke • nadzira temperaturo in čas peke, kuhanja ali cvrenja iz različnih test ... • nadzira ohlajevanje izdelkov • dekorira slaščice in peciva • upravlja stroje in naprave za toplotno obdelavo testa • upošteva optimalen čas vklopa in izklopa strojev • pripravi izdelke za peko • upošteva zahteve za dietetične sladice • izbere primerno temperaturo ter vlago za peko • spremlja procese, ki potekajo v testu med fermentacijo in peko • določi čas pečenja glede na vrsto testa ali izdelka • pravilno ohladi in shrani pecivo izdela polnila in nadeve: • prednostno uporablja lokalne surovine za izdelavo kreme, nadeve, obloge, mase polnil in nadevov iz lupinastega sadja, strjenke, • kuha, meša, stepa kreme, pudinge marmelade, džeme, želeje ... • kuha marmelade, džeme, želeje • meša in pripravlja nadeve • pripravlja in ohlajuje strjenke • nadzira čas in pogoje shranjevanja polizdelkov • izbere surovine in način priprave glede na njihove lastnosti • preračuna potrebno količino polnila in nadeva, da preprečuje ostanke • upravlja stroje in naprave za izdelavo polnil in nadevov • izdeluje posamezne vrste krem, nadevov, strnjenk in druge mase po tehnološkem postopku izdeluje prevleke (glazure) in • pripravlja surovine po recepturi prelive • racionalno uporablja surovine pri pripravi prevlek in prelivov • meša, kuha ali temperira glazure • upošteva značilnosti posameznih vrst prevlek (glazur) in prelivov • izdeluje posamezne vrste prevlek in prelivov • nadzira čas in pogoje shranjevanja polizdelkov 25 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde PODROČJE DELA KLJUČNA DELA SPRETNOSTI IN ZNANJA izdeluje sveže polnjeno pecivo: • oblikuje pecivo z rezanjem ali s pomočjo modelov torte, rezine, rolade, deserte, • premazuje, polni in krasi s smetano, kremo ali masami, mignone ... preliva, glazira površino • uporablja lokalne in sezonske sestavine za izdelke in dekoracije • izdela dekorativni material • pecivo dekorira s sadjem, s čokoladnimi ornamenti, z lupinastim sadjem, s figuricami ali z drugimi dekorativnimi materiali • nadzira ohlajevanje • nadzira čas in pogoje shranjevanja izdelka • upošteva lastnosti surovin za krašenje in njihovo pripravo • izdela posebne mase po tehnološkem postopeku • obvlada tehnike rezanja, obmazovanja, premazovanja in prelivanja • obvlada tehnike krašenja izdelkov • upošteva zakonitosti pri kombiniranju polnil z osnovnimi masami ali testi • uporablja tehnike brizganja, modeliranja in sestavljanja kompozicij izdeluje dekorativne elemente • racionalno uporablja surovine za dekorativne iz posebnih mas (čokolade, elemente marcipana, percipana, nougata, • pripravlja različne mase za dekoracijo ticina, griljaža ...) • oblikuje dekorativne elemente izdelke iz teh mas • dekorira izdelke s pomočjo teh mas • upošteva lastnosti surovin za izdelavo dekorativnih elementov iz posebnih mas • pripravi surovine za posamezne dekorativne elemente • izdela posebne mase po tehnološkem postopku izdeluje porcijske sladice: • izbere surovine za izdelavo porcijskih sladic strjenke, panna cotte, modelno • preračuna in pripravi surovine za porcijske sladice oblikovane kreme, sladice, pripravljene za hladno-tople • meša, stepa in kuha kreme bifeje ... • vliva in oblikuje kreme • dekorira in servira porcijske sladice • izdeluje strjenke, panna cotte, modelno oblikovane krem… izdeluje slovenske narodne • uporablja lokalne surovine pri izdelavi slovenskih in praznične sladice: potice, narodnih in prazničnih sladic štruklje, pogače in gibanice, krofe, • pripravi surovine po recepturi in specifikacijah flancate ... • mesi testo ali stepa mase • pripravi nadeve • oblikuje pecivo • upošteva značilnosti slovenskih narodnih in prazničnih sladic ter njihovo raznolikost • upošteva tehnološki postopek za izdelavo zaščitenih sladic 26 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde PODROČJE DELA KLJUČNA DELA SPRETNOSTI IN ZNANJA pakira in skladišči izdelke • daje prednost trajnostnim materialom pri pakiranju slaščičarskih izdelkov • daje prednost lokalnim dobaviteljem pri nabavi embalaže • minimalizira uporabo embalaže (npr. večja pakiranja) • izogiba se dvojnemu pakiranju • ročno ali strojno tehta in pakira izdelke v primerne embalažne materiale • opremi izdelke z ustrezno deklaracijo • označi izdelke, ki so narejeni na trajnosten način • ostanke živil uporabi za izdelavo novih izdelkov • omejuje uporabo plastične embalaže • embalažo kompostira ali reciklira, če je to mogoče • kontrolira maso pakiranih izdelkov • nadzira hlajenje, zmrzovanje svežih slaščic in pripravljenih sladic • upošteva predpise o pakiranju, deklariranju in skladiščenju izdelkov • upravlja stroje in naprave za pakiranje in skladiščenje izdelkov • kontrolira čas in pogoje skladiščenja Administrativna dela izpolnjuje delovno dokumentacijo • izpolnjuje delovno dokumentacijo in zapisuje porabo materiala in surovin • zapisuje naročila in proizvedene količine • izpolnjuje obrazce za spremljanje proizvodnje in obrti • zmanjšuje uporabo papirja pri vodenju različne dokumentacije • uporablja digitalne medije in zmanjšuje večje količine tiskanega in okolju neprijaznega materiala • obvlada delo z računalnikom in računalniško vodenimi stroji Komercialna dela prodaja slaščičarske izdelke • pravilno naloži pecivo na pladnje • preprečuje navzkrižne kontaminacije izdelkov • vabljivo predstavi izdelke v izložbenem oknu • pravilno shranjuje in razvršča izdelke v prodajnih vitrinah • izračuna ceno sladice • v prodajo izdelkov uvaja koncept nakupa brez embalaže, ko je to mogoče • upošteva želje strank in se jim prilagaja • dogovarja se s strankami glede naročil, posebnih naročil, prilagojenih izdelkov • informira stranko o vsebnosti alergenov v slaščičarskih izdelkih • promovira slaščičarske izdelke prek družbenih omrežij • promovira trajnostno izdelane sladice • pravilno zapakira in ponudi slaščičarske izdelke 27 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde PODROČJE DELA KLJUČNA DELA SPRETNOSTI IN ZNANJA Zagotavljanje zagotavlja kakovost izdelkov in • preverja rok uporabnosti surovine in opozarja na kakovosti opravljene storitve nepravilnosti pri surovinah (poškodbe embalaže, tujki, vonj) • kontrolira kakovost končnega izdelka • beleži vsebnost alergenih sestavin • izvaja načela dobre proizvodne in higienske prakse • ravna v skladu z zakonskimi in internimi predpisi, ki veljajo na področju slaščičarstva • spremlja novosti na poklicnem področju • pravilno ravna s surovinami, aditivi, polizdelki in končnimi izdelki • kontrolira osnovne parametre kakovosti surovin in izdelkov • upošteva standarde kakovosti Vzdrževanje in upravlja s stroji in napravami • čisti stroje, naprave in delovno okolje popravila • za čiščenje delovnih površin uporablja čistilna sredstva z manjšim vplivom na okolje • upošteva varnostna navodila pri uporabi in skladiščenju kemikalij • nastavi stroje za uporabo • nadzira porabo energije z izklopom naprav • preverja delovanje strojev in naprav • primerja porabo energije različnih strojev in naprav v proizvodnji slaščic • opravi manjša popravila in vzdrževalna opravila ter vodi dnevnik popravil • uporablja čistila v skladu z navodili proizvajalca Komunikacija komunicira z zaposlenimi in • komunicira z zaposlenimi in drugimi deležniki v in izven drugimi deležniki v in izven delovne organizacije delovne organizacije • organizira sestanke z dobavitelji na daljavo, ko je to mogoče • uporablja digitalna orodja za komunikacijo z dobavitelji in kupci • korektno in odgovorno komunicira s kupci • izbere primeren način komunikacije pri reševanju problemov in izvajanju posameznih nalog • uporablja sodobna komunikacijska sredstva • promovira izdelke na družbenih omrežjih Varovanje zdravja in varuje zdravje in varno delovno • uporablja predpisano osebno varovalno opremo na okolja okolje delovnem mestu • vzdržuje osebno higieno • vzdržuje higieno prostorov za predelavo živil • upošteva zahteve in zakonske predpise o varnosti in zdravju pri delu, varovanju okolja in varstvu pred požarom • upošteva potencialna tveganja v delovnem okolju (npr. možne poškodbe zaradi napačne uporabe strojev ipd.) • upošteva delovno zakonodajo, predpise o varstvu pri delu in o požarni varnosti • omejuje in zmanjšuje uporabo nevarnih kemikalij • išče alternative, da odpadek postane surovina za nov izdelek • ločeno zbira in odstranjuje odpadke • zbira odpadke iz živilske proizvodnje za namen pridobivanje alternativnega vira energije 28 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde Priloga PRILOGA 1: Opisi področij del po kriterijih za definiranje del in nalog v: Priprava poklicnih standardov: formalne podlage in metodološki pripomočki KRITERIJI ZA DEFINIRANJE DEL IN NALOG ANALIZA,.NAČRTOVANJE.IN.ORGANIZACIJA.DELA Pri primerjavi različnih profilov poklicev smo ugotovili, da se velikokrat v planiranje in analizo vključi tudi organizacija lastnega dela ali dela skupine, ki ji je posameznik v določenem poklicu nadrejen. Zato smo v ta sklop del vključili tudi organizacijo dela. Iz različnih definicij planiranja/načrtovanja in analize ter primerjave profilov poklicev smo izdelali nekaj kriterijev za uvrščanje del v ta sklop: • načrtovanje lastnega dela (kdaj, kje, s čim) • načrtovanje dela skupine oz. načrtovanje poteka projekta (kdaj, kdo, kje, s čim) • zbiranje različnih informacij in dokumentov, ki so pomembni za začetek dela (prevzem tehnične dokumentacije, navodil za delo) • spremljava predpisov, normativov, standardov (če vplivajo na načrtovanje dela) • načrtovanje vsebine projekta oz. dela (priprava tehnične dokumentacije, priprava strokovnih rešitev za izboljšanje poslovanja) • organiziranje lastnega dela oz. dela skupine oz. dela sodelavcev (razdelitev delovnih nalog v skupini) PRIPRAVA DELA OZIROMA DELOVNEGA MESTA Priprava proizvodnje z vidika podjetja v veliki meri vpliva na učinkovitost proizvodnje. Ravno tako je učinkovitost dela posameznika odvisna od priprave delovnega mesta oz. od priprave na delo. Seveda je od kompleksnosti poklica odvisno, kakšno pripravo del bo zajel neki poklic. Znotraj tega področja del se opisujejo tista dela, ki so namenjena pripravi sebe na delo oz. pripravi delovnega mesta, in ne tista dela, ki poklic določajo ali opisujejo. Na podlagi primerjave profilov poklicev so tipična dela znotraj tega sklopa: • izbira ustreznega orodja in materiala za delo • transport materiala in orodij na delovno mesto • izdelava delovnih skic in specifikacij materiala • izdelava operativnih planov dela • oblačenje predpisane delovne obleke ipd. • prevzem delovnega naloga • priprava dokumentacije • priprava stranke, uporabnika • predstavitev storitve, izdelka 29 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde OPERATIVNA DELA Ta sklop del je jedro poklica, gre torej za tista dela, ki poklic v osnovi določajo. Zidar zida z različnimi materiali in tehnikami, varnostnik varuje ljudi in premoženje, strokovni sodelavec za vzdrževanje in razvoj sistemske opreme namešča in konfigurira strojno in programsko opremo ter vzdržuje informacijski sistem. KOMERCIALNA.DELA V mnogih poklicih se vse bolj pojavlja potreba po širitvi del ozkega poklicnega področja predvsem na področje komerciale. To je značilno tako za obrtniške poklice kot za tiste, ki se pojavljajo v industriji in na področju intelektualnih storitev. Na podlagi primerjave profilov poklicev so tipična dela znotraj tega sklopa: • priprava ponudbe • izdelava kalkulacije cene storitve ali izdelka • svetovanje strankam, naročnikom, kupcem • iskanje strank, naročnikov, kupcev • sodelovanje pri nakupu opreme • pridobivanje ponudb Če pa opisujemo dela komercialista ali trgovca, sodijo ta dela v sklop operativnih del, saj so jedro tega poklica. ADMINISTRATIVNA DELA Ta sklop del je bolj prisoten v poklicih, ki niso »pisarniški« in pri katerih mora posameznik poleg svojih operativnih del pripravljati še poročila o opravljenem delu ali arhivirati dokumentacijo, ki je nastala med delom ipd. Na podlagi primerjave profilov poklicev so tipična dela znotraj tega sklopa: • izdelava poročil • arhiviranje dokumentov • vodenje in ažuriranje evidenc VODENJE V mnogih poklicih mora posameznik delovati tudi kot vodja skupine, s katero dela. To vodenje mora biti formalizirano v smislu odgovornosti za kakovost in količino dela skupine. Na podlagi primerjave profilov poklicev so tipična dela znotraj tega sklopa: • vodenje dela skupine • koordinacija dela skupine • dajanje navodil • reševanje problemov, ki izhajajo iz procesov dela 30 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde NADZOR DELA Kot vodja skupine mora posameznik tudi nadzorovati delo skupine. V ta sklop uvrščamo tudi dela, ki zajemajo nadzor nekega delovnega procesa. Na podlagi primerjave profilov poklicev so tipična dela znotraj tega sklopa: - nadzor dela skupine - nadzor delovnega procesa - preverjanje delovanja delovnih procesov - preverjanje izvajanja delovnih nalog ZAGOTAVLJANJE KAKOVOSTI V vsakem poklicu mora biti delo opravljeno v skladu s standardi, ki so lahko formalno predpisani oz. so stvar nekega konsenza o kvalitetno opravljenem delu. Na podlagi primerjave profilov poklicev so tipična dela znotraj tega sklopa: • uporaba delovnih sredstev in materialov v skladu z navodili proizvajalca • preverjanje kakovosti materialov in elementov pred uporabo • preverjanje natančnosti meritev in oznak • delovanje v skladu s predpisano zakonodajo • delovanje v skladu z normativi • zagotavljanje kakovosti lastnega dela in dela drugih • varovanje poslovnih skrivnosti • varovanje osebnih podatkov • upoštevanje kodeksa poklicne etike in poslovnih običajev VZDRŽEVANJE.IN.POPRAVILA Predvsem v poklicih, ki se opravljajo z določenimi delovnimi sredstvi, je od zaposlenega zahtevano, da opravlja vzdrževalna dela in preprosta popravila sam. Tako npr. zidar orodje, s katerim dela, vzdržuje sam, šivilja vzdržuje šivalni stroj, na katerem šiva itd. Ta sklop je pomemben tudi zato, ker od zaposlenega zahteva tudi določeno znanje o delovnih sredstvih, s katerimi dela. Na podlagi primerjave profilov poklicev so tipična dela znotraj tega sklopa: • redno vzdrževanje naprav, ki ji nekdo uporablja pri delu • opravljanje manjših popravil in organiziranje večjih • organiziranje rednih vzdrževanj opreme • obveščanje nadrejenih o napakah in okvarah KOMUNIKACIJA Ta sklop del je eden od tistih, ki v mnogih poklicih ne izstopajo in je skoraj neviden. Vendar smo po primerjavi različnih profilov poklicev in tujih izkušenj opazili, da se pojavlja tudi v poklicih, kjer prevladujejo strogo strokovna dela. Pri nekaterih poklicih je ta komunikacija omejena le na sodelovanje s sodelavci, pri drugih pa se širi tudi na komunikacijo s strankami. 31 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde Kot poseben sklop je komunikacija pomembna zato, ker posebej izpostavlja tista dela, ki so skrita v poklicu in hkrati dovolj pomembna, da moramo misliti nanjo, ko določamo znanja v poklicnem standardu. Na podlagi primerjave profilov poklicev so tipična dela znotraj tega sklopa: • komuniciranje s sodelavci in z nadrejenimi • komuniciranje s strankami • komuniciranje v tujem jeziku (aktivno/na višjem nivoju, pasivno/na nižjem nivoju) VAROVANJE ZDRAVJA IN OKOLJA Ta sklop del zopet izpostavlja dela, ki ne izstopajo v poklicu, vendar so zelo pomembna tako za posameznika, ki delo opravlja, kot za delodajalca, ki se mora zavedati pomembnosti varovanja zdravja in okolja ter mora upoštevati zakonske predpise s tega področja. Na podlagi primerjave profilov poklicev so tipična dela znotraj tega sklopa: • zagotavljanje lastne varnosti in varnosti uporabnikov • opravljanje dela v skladu s sanitarno higienskimi predpisi, predpisi o varovanju okolja, požarnimi predpisi • opravljanje dela v skladu s predpisi o varnosti in zdravju pri delu 32 Priročnik za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde Viri Bianchi, G., Pisiotis, U., Cabrera, M. (2023). GreenComp: evropski okvir kompetenc za trajnostnost: poročilo skupnega raziskovalnega središča v okviru znanosti za politiko: prevod. Zavod RS za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/greencomp.pdf Dokument 52022PC0142: Predlog uredbe Evropskega parlamenta in Sveta o vzpostavitvi okvira za določitev zahtev za okoljsko primerno zasnovo za trajnostne izdelke in razveljavitvi Direktive 2009/125/ES. COM/2022/142 final. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SL/TXT/ PDF/?uri=CELEX:52022PC0142 Greening Technical and Vocational Education and Training: a practical guide for institutions (2017) UNESCO International Centre for Technical and Vocational Education and Training, https://unevoc. unesco.org/up/gtg.pdf Kavka Gobo, Ž., Tkalec, T. (2023). Pomen ozaveščanja pri prehodu v trajnostno družbo in zelena delovna mesta. Štarkl, D., Belasić, I. (ur.) Prispevki k razumevanju trajnostnosti na področju poklicnega in strokovnega izobraževanja. Zbornik. Center RS za poklicno izobraževanje. Kompetenčni okviri za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde in izobraževalne programe. (2023). Center RS za poklicno izobraževanje, Spletna knjižnica | CPI Piciga, D. et all (2023). Konceptualizacija VITR z umestitvijo podnebnih sprememb. Zavod RS za šolstvo. Potting, J., Hekkert, M., Worrell, E., Hanemaaijer, A. (2017). Circular Economy: Measuring Innovation in the Product Chain. PBL Netherlands Environmental Assessment Agency Slovenska poslovna točka. (b. d.). Kaj je družbena odgovornost podjetij. https://spot.gov.si/sl/teme/ kaj-je-druzbena-odgovornost-podjetij/ Šlander, V., Marentič, U., Kunčič, B. (2002). Priprava poklicnih standardov: formalne podlage in metodološki pripomočki, Center RS za poklicno izobraževanje. Štarkl, D., Belasić, I. (ur.). (2023). Prispevki k razumevanju trajnostnosti na področju poklicnega in strokovnega izobraževanja. Zbornik. Center RS za poklicno izobraževanje. Spletna knjižnica | CPI Zeleni prehod – prehod v nizkoogljično trajnostno krožno gospodarstvo. Republika Slovenija. GOV. SI. (b. d.). Zeleni prehod. https://www.gov.si/zbirke/projekti-in-programi/nacrt-za-okrevanje-in-odpornost/ Zgojznik, U. (2020). Ozaveščam, ozaveščaš, ozaveščamo! Društvo ekologi brez meja. https://ebm. si/prispevki/ozavescam-ozavescas-ozavescamo Slovenska poslovna točka. (b. d.). Kaj je družbena odgovornost podjetij. https://spot.gov.si/sl/teme/ kaj-je-druzbena-odgovornost-podjetij/ Kazalo tabel Tabela 1: 5. točka: Opis poklicnega standarda ................................................................................ 10 33 Document Outline UVOD 1. Podlage za umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti v poklicne standarde 2. Kompetenčni okviri umeščanja znanj in spretnosti s področja trajnostnosti in blaženja podnebnih sprememb v poklicne standarde 3. Umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti v poklicne standarde 4. Umeščanje znanj in spretnosti s področja trajnostnosti iz kompetenčnih okvirov v poklicne standarde 5. Praktični primer opisa poklicnega standarda, v katerem so vključena znanja in spretnosti s področja trajnostnosti Priloga VIRI