Zdrav Vestn 2007; 76: 83940 839 144. SKUPČINA SLOVENSKEGA ZDRAVNIKEGA DRUTVA POMANJKANJE ZDRAVNIKOV - RESNICA ALI UTVAR Novo mesto, 19. in 20. oktober 2007 IMAMO V SLOVENIJI DOVOLJ ZDRAVNIKOV IN ZOBOZDRAVNIKOV PREGLED STANJA IN PRIMERJAVA Z EVROPO Branko Pir Zdravnika zbornica Slovenije, Dalmatinova 10, 1000 Ljubljana Načrtovanje potreb po človekih virih v zdravstveni Zagotavljanje kakovostnih zdravstvenih storitev je oskrbi je zapostavljena tema, o kateri se sicer veliko močno odvisno od tevila izobraenih zdravstvenih razpravlja, vendar metodoloke slabosti e niso raz- delavcev. Prav tako je izpolnjevanje potreb in zahtev reene. Glede na to, da gre pri izdatkih za opravljeno bolnikov mono samo ob zadostnem tevilu zdrav-delo večina denarja iz zdravstvenega sistema, je pre- stvenega osebja. Poročilo organizacije WHO o zdrav-senetljivo, da je načrtovanje in raziskovanje učinkovi- ju predstavlja osnovo za program dela s človekimi tega načrtovanja zapostavljeno tudi v zdravstvenih si- viri v letih 20062015.2 Prioritete, ki so zapisane v pro-stemih razvitih drav. Politika načrtovanja zdravstve- gram, so: zagotavljanje učinkovitih strategij upravljane oskrbe je osrednja tema drav, ki se soočajo s po- nja z delovno silo, okrepitev z novo delovno silo, pomanjkanjem zdravnikov. V večini primerov ta sledi moč e obstoječim delavcem za izboljanje delazmo-ekonomskim kazalcem, predvsem izdatkom za zdrav- nosti, zmanjevanje tevila zdravstvenih delavcev, ki stvo. V načrtu zdravstvenega sistema drave moramo zapustijo delovno mesto v zdravstvenem sistemu. Prav upotevati, da je potrebno izobraziti zadostno tevilo zadnje predstavlja v tevilnih dravah Evropske uni-ljudi, da ob določenem času zagotovimo zdravstveno je, ki se soočajo s pomanjkanjem delavcev v zdrav-oskrbo za pokritje potreb prebivalstva za ceno, ki si stvu (EU), znaten odstotek delavcev in tako dodatno jo lahko privočimo. prispeva k neravnovesju med tevilom specialistov, Načrtovanje zdravstvene delovne sile ni proces, ki se neenakomerni razporejenosti v regijah, slabim delov-podreja samo punudbi in potrebam, ampak je odvi- nim pogojem in ibki bazi znanja.3, 4 sen predvsem od političnih odločitev in sledi vredno- Načrtovalci velikokrat ne razpolagajo s podatki, ki bi tam, ki so opredeljene v organizaciji nacionalnega zajemali celoten zdravstveni sistem, zato načrtovanje zdravstvenega sistema.1 Tako tudi metoda za oceno mnogokrat predstavlja tehnični proces, ki zagotavlja potrebe po zdravstveni oskrbi odseva politične in eko- predvsem kvantitativne vidike, medtem ko je kvalita-nomske določbe ter socialne vrednote, ki so v skladu tivni vidik velikokrat zapostavljen. Posebno teavo z zdravstvenim sistemom. V sistemu, kjer je financira- predstavlja zbiranje podatkov, ki so časovno in meto-nje zagotovljeno z javnimi sredstvi, so podlage za iz- doloko neusklajeni. Načrtovanje tevila zdravnikov račun potreb glavne determinante potrebe in epide- poteka po načelu zagotavljanja tevila specialistov, ne mioloki podatki, kar je značilnost sistema odločanja zajema pa drugih poklicev, ki sodelujejo v zdravstve-tudi v nai dravi. Namen procesa načrtovanja je iska- nem sistemu oziroma ne predvideva sodelovanja, re-nje ravnoteja oziroma uravnavanje med tem, kaj je cimo v timskem delu, v katerem lahko nadomestni dostopno v pogojih, postavljenih v procesu, in med delavci opravijo določena dela. tevilni avtorji pred-tem, kaj je potrebno, da se zdravstvena oskrba zago- lagajo prilagoditev in izboljave obstoječih metod, ki tovi v skladu z načrtom. Za oceno potreb in zahtev po pa so značilno povezane z določenimi slabostmi človekih virih v zdravstveni oskrbi obstaja več me- zdravstvenega sistema. tod. Različne metode uporabljajo različna predvide- V Sloveniji je bilo konec marca leta 2007 po podatkih vanja in različne vrste podatke za izračun strokov. registra Zdravnike zbornice Slovenije registriranih Za dobro oceno je potrebnih veliko podatkov in pred- 4666 zdravnikov, aktivnih v zdravniki slubi. Med ak-videvanj tako za zdravstveni sistem kot za ustanove, tivne zdravnike se po dogovoru vtevajo zdravniki, kjer poteka izobraevanje. Za določevanje potreb po zaposleni v bolninicah, zdravstvenih domovih ozi-zdravstvenih delavcih so v svetu v uporabi tiri meto- roma v javnih zavodih, ki so financirani s strani ZZZS, de: glede na potrebe, glede na zahteve, glede na raz- kot tudi zdravnike zasebnike s koncesijo ali brez. Ne-merje med tevilom zdravstvenih delavcev in tevi- kaj več kot 22 % aktivne zdravnike populacije pred-lom prebivalcev in glede na postavljene cilje. Vsaka stavljajo specializanti. Ostali zdravniki od 5934 regi-od metod ima omejitve in slabosti, zato je najbolja striranih so bodisi zaposleni na fakultetah, v javni upra-metoda kombinacija dveh ali več. vi, na intitutih in v drugih podjetjih ali so upokojeni. 840 Zdrav Vestn 2007; 76 6,0 5,0 4,0 3,0 2,0 1,0 0,0 JUl T\ I nnrrnn n T L L L L LTT.T t nnllnn 1r Sl. 1. tevilo zdravnikov na 1000 prebivalcev. Vir: Health Care Resources, OECD, 2007 in WHO, Whostat, 2006. Opomba: 1 podatki za leto 2005. Kaj te tevilke pomenijo v evropskem merilu, je prikazano na sliki s tevilom zdravnikov na 1000 prebivalcev (Sl. 1). Povprečje v članicah OECD znaa 3,0 aktivne zdravnike na 1000 prebivalcev. Izračun povprečja naj bi po dogovoru upoteval samo aktivne zdravnike z licenco in specializante. Nekatere drave se tega pravila ne drijo povsem, bodisi zato, ker nimajo natančnih podatkov, oziroma določenih kategorij zdravnikov ne morejo uvrstiti glede na postavljene pogoje. Na primer: Francija, Grčija, Nizozemska in Portugalska, ki poročajo o visokem povprečju zdravnikov, v svoji bazi podatkov ohranjajo tudi določeno tevilo upokojenih zdravnikov, nezaposlenih zdravnikov, zdravnikov, zaposlenih v industriji oziroma raziskovalnih organizacijah. Prikazana razmerja tako niso primerna za neposredni izračun primanjkljaja v drugih dravah. Je pa res, da ta odstopanja v večini primerov ne presegajo več kot 10 % predstavljene vrednosti in tako povprečje predstavlja dober pribliek. Slovenija zaostaja za povprečjem za 0,7 zdravnika na 1000 prebivalcev, za nekaterimi dravami EU pa vsaj za 12 zdravnika na 1000 prebivalcev. Glede tevila zobozdravnikov so podatki nekoliko bolj spodbudni, saj smo s tevilom zobozdravnikov celo nad povprečjem EU, čeprav premorejo nekatere drave e enkrat toliko zobozdravnikov, kot jih zaposlujemo pri nas (Sl. 2). Omejitev, koliko zdravnikov bomo izobrazili, je seveda v prvi vrsti odvisna od vpisa na medicinski fakulteti in nato od dotoka diplomantov, ki se odločijo nadaljevati delo kot specializanti za določeno specialistično področje. Razpis specializacij v okviru javnega pooblastila pripravi Zdravnika zbornica dvakrat letno v sodelovanju z ZZZS in ministrstvom za zdravje. Meril, ki jih zbornica upoteva za določitev tevila razpisanih specializacij, je več: merilo zastopanosti vrste specializacije v regiji in v primerjavi s povprečjem tevila specialistov v EU, podatke o potrebnem nadomečanju zdravnikov za obnavljanje obstoječe mree, po- I r 1 l | 1 11,11, 11, I IIJ I, I -L Sl. 2. tevilo zobozdravnikov na 1000 prebivalcev.Vir: European health for all database, 2005. trebe, ki jih javijo javni zavodi ter omejitve zaradi omejenega tevila specializantskih delovnih mest v kliničnih ustanovah.5 S tem se v prvi vrsti zagotavlja enakomerna razporejenost specialistov po regijah. Tako sestavljen sistem je trenutno najbolji način za izračun oziroma najbolj stvarno oceno primanjkljaja zdravnikov. Pripravljene projekcije oziroma napovedi ne kaejo monosti kratkoročnega prirastka k tevilu zdravnikov. Pričakovanja o prihodu zdravnikov iz tujine se niso uresničila. Prirastek ostaja na predvideni ravni 1 %, ki ga je e pred leti določila vlada. Ob upotevanju vseh dejavnikov po izračunih Zbornice trenutno v Sloveniji primanjkuje 400500 zdravnikov specialistov. Ob upotevanju povečanega tevila diplomantov bomo z nadaljnjo rastjo tevila zdravnikov ob upotevanju predvidenega zmanjevanja tevila prebivalcev po letu 2010 dosegli povprečje EU v tevilu zdravnikov na 1000 prebivalcev leta 2020. Literatura 1. Dreesch N, Dolea C, Dal Poz MR, Goubarev A, Adams O, Aregawi M, et al. An approach to estimating human resource requirements to achieve the Millennium Development Goals. Health Policy Plan 2005; 20: 26776. 2. WHO. Human resources for health. Models for projecting workforce supply andrequirements. Geneve: World Health Organization; 2001. 3. Chen L, Evans T, Anand S, Boufford JI, Brown H, Chowdhury M, et al. Human resources for health: overcoming the crisis. Lancet 2004; 364: 198490. 4. El-Jardali F, Jamal D, Abdallah A, Kassak K. Human resources for health planning and management in the Eastern Mediterranean region: facts, gaps and forward thinking for research and policy. Hum Resour Health 2007; 5: 9. 5. Fras Z. Zdravnikov premalo kaj pa kakovost? ISIS 2006; 14(2): 30.