Inja Smerdel »Dolincove sani« iz Stare Loke Uvod Slovenskemu etnografskemu muzeju se je spomladi leta 1984 ponudila prilož- nost za nakup petih sani, ki so jih prodajali potomci Franca Dolenca, lastnika lesnega podjetja Trgovina z lesom na Trati pri Škofji Loki. Ob nakupu smo iz- delali etnološko dokumentacijo, ki jo z dopolnitvami objavljamo na tem mestu. Za objavo smo pripravili le gradivo o štirih Dolenčevih saneh, ki so bile tudi iz- delane v Stari Loki in tvorijo celoto, pete, novejše sani, ki so po pripovedovanju iz Lesc pri Bledu, pa smo izločili iz obravnave. Znano je, da sodijo sani med zelo stare prvine materialne kulture.' Zapisano je tudi, da doslej ne poznamo dejstev, ki bi nasprotovala domnevi, da jih je slo- vensko kmečko prebivalstvo uporabljajo že pred mnogimi stoletji. Vendar so kmečke sani na Slovenskem uporabljali po vsej verjetnosti predvsem za pre- važanje tovorov.2 Tej verjetnosti v prid priča tudi obstoječa zbirka sani v Slo- venskem etnografskem muzeju, ki jo sestavljajo v glavnem tovorne sani: za prevažanje hlodov, drv, sena, kamenja, gnoja in vode, čeprav so se v goratih krajih sani uporabljale tudi za osebni prevoz.' O takem prevozu pričajo v muze- ju le trije posebni sedežni nastavki, ki so jih ob porokah in nekaterih drugih prazničnih priložnostih pritrjevali na navadne tovorne sani.'* Med odkupljenimi »Dolincovimi sanmi« so: ene lažje tovorne in tri za osebni prevoz. Od ostalih sani, ki oblikujejo enotno raven zbirke (le kmečke sani in večinoma le tovorne), te zaradi socialnega okolja, iz katerega izvirajo, odstopa- jo, obenem pa zbirko dopolnjujejo. Omenjeni predmeti pomenijo izredno mu- zejsko pridobitev: imajo natančno znan izvor, znan je lastnik (in njegov voznik), znani so obrtniki (kolar, kovač, sedlar), ki so jih izdelali, in čas izdelave; imajo pa tudi oblikovne kvalitete. Vse to omogoča ne le izčrpno dokumentacijo, tem- več tudi poskus razčlenitve razmerij med lastnikom, izdelovalci, voznikom in sanmi. LASTNIK - IZDELOVALCI - SANI Lastnik Rod Dolenčev izvira iz zaselka Krivo brdo v Selški dolini. Na hribovskem grun- tu, vulgo P'r Bolantincu, so bili trije bratje. V drugi polovici 19. stoletja je eden ' Schräder, O.: Reallexikon'der indogermanischen Altertumskunde II. Berlin-Leipzig 1923, str. 321-325. ^ Makarovič, Gorazd: Slovenska ljudska umetnost. Ljubljana 1981, str. 382. ' Bogataj, Janez: Promet, transport in komunikacijska sredstva. Slovensko ljudsko izročilo, Ljub- ljana 1980, str. 90. ^ ^ . * Makarovič, Gorazd: Slovenska ljudska umetnost. Ljubljana 1981, str. 382. 182 Inja Smerdel »Dolincove« sani iz Stare Loke 183 Voznik J. Košir leta 1918, v Dolenčevem vrtu. Fotografiral ga je »gospod«. izmed njih, Jože Dolenc, vulgo Bolantincov Joško, prišel v ŠI Štukl, France: Knjiga hiš v Škofji Loki I. ZAL, Gradivo in razprave 4, Škofja Loka 1981, str. 95. " Štukl, France: nav. delo, str. 94. Rupar, Franc, roj. 1930, strojni ključavničar in orodjar, Titov trg 5 (prej Kapucinsko predmestje 16), Škofja Loka. " Tušek, Maruša, roj. 1949, ekonomistka. Cesta talcev 1 (prej Stara Loka 2), Škofja Loka. 188 Inja Smerdel je moral na fronto. Po njegovi smrti je obrt prevzel sin Jože (r. 1905, f 1978), ki je tako začel delati kot sedlar že s trinajstimi leti. Dolenčeve sani za osebni prevoz je oblazinil in pobarval Janez Tušek, sedež sani za prevoz manjših to- vorov pa je oblazinil sin Jože. »Biže« - domačija J. Koširja leta 1930. Sani št. 1 Predmet: sani (dvojne), inv. št. EM 16524. Material: les (jesen), železo, žamet. Mere: višina 115 cm, dolžina 217 cm, širina 98 cm. Stanje: dobro ohranjene; poškodovana in pomanjkljiva sedlarsko izdelana oprema. Funkcija: osebni prevoz. Lastnik: Franc Dolenc (r. 1867,1 1938), vulgo Doline, veleposestnik, lesni podjetnik, Stara Loka 2. Voznik: Janez Košir (r. 1900), vulgo Marovšk' Janez in kasneje Bižalov Janez iz »Biž«, Cesta talcev 28. Izdelovalci: kolar Janez Čemažar (r. 1867, t 1943), Stara Loka 4; kovač Franc Rupar (t 1929), vozni in podkovski kovač, Kapucinsko predmestje 16 (Titov trg 5); sedlar Janez Tušek (r. 1876, t 1918), Cesta talcev 1. »Dolincove« sani iz Stare Loke 189 Čas izdelave: izdelane so bile konec 19. stoletja, v letih 1890-1900. Opis: Sani imajo sestavljene sanice, krivine, ki se končajo v plastično oblikova- nem polžastem svitku. Spodnji, nosilni del je kovaško obdelan z okrasjem, ki bi ga lahko označili kot vitičevje. Povzpetje na zadnji sedež olajšuje stopnička. Zgornji, leseni sedežni del sani, ki po izvedbi spominja na voz koleselj, je črno pobarvan (oba »oplena« sta pobarvana rdeče); na hrbtišču 190 Inja Smerdel zadnjega sedeža je napisan monogram FD (Franc Dolenc). Zadnji sedež je oblazinjen v zelenem žametu. Pod oblazinjenjem je v sedežu predal (za orodje ipd.). Na levem in desnem ročaju je gumb (za natikanje pregrinjala za noge). Na sprednjem sedežu sta levo in desno nastavka za laterne. Sani so brez zavore in toka za bič. Krivine in ves sprednji del sani (od vozniko- vega sedeža naprej) so novejši (popravilo ?). »Dolincove« sani iz Stare Loke 191 Sani št. 2. Predmet: sani (dvojne), inv. št. EM 16525. Material: les Oesen), železo, žamet, usnje. Mere: višina 115 cm, dolžina 217 cm, širina 98 cm. 192 Inja Smerdel »Dolincove« sani iz Stare Loke 193 Stanje: dobro ohranjene; poškodovana in pomanjkljiva sedlarsko izdelana oprema. Funkcija: osebni prevoz. Lastnik: Franc Dolenc. Voznik: Janez Košir. Izdelovalci: kolar Janez Čemažar, kovač Franc Rupar, sedlar Janez Tušek. Čas izdelave: izdelane so bile konec 19. stoletja, v letih 1890-1900. Opis: je, razen detajlov, enak opisu sani št. 1. Razlike so: sani so brez monogra- ma; »oplena« sta nepobarvana; pod zadnjim sedežem ni predala; ob zad- njem sedežu je na desni strani ročica za zaviranje z zavoro; ob sprednjem, voznikovem sedežu je na desni strani usnjen tok za bič; na sredi sprednje strani sani je kovaški okras srčaste oblike, ki se konča v nastavku za oje; sani nimajo mlajših dodatkov ali nadomestnih delov. 194 Inja Smerdel Sani št. 3. Predmet: sani (enojne), inv. št. EM 16526. Material: les (jesen), železo, žamet, usnje. Mere: višina 116 cm, dolžina 214 cm, širina 98 cm. Stanje: dobro ohranjene; poškodovana in pomanjkljiva sedlarsko izdelana oprema. Funkcija: osebni prevoz. »Te so ble za takšnga, da se je sam kučiral.« Imeli so jih za »športiranje«. Lastnik: Franc Dolenc. Voznik: Franc Dolenc in ljudje iz njegovega sorodniškega in prijateljskega kroga. Izdelovalci: kolar Janez Čemažar, kovač Franc Rupar, sedlar Janez Tušek. Čas izdelave: v letih 1900-1910. »Dolincove« sani iz Stare Loke 195 196 Inja Smerdel Opis: Sani imajo l