Kompiliral je iz Rutarja in Grudna vse, kar je dobil v njunih knjigah o Primorski, in podal tako pregledno itanko zgodovinskih dogodkov od pradobe do francoske ere. Naronikom, ki jih prolost rodne zemlje zanima, je s to knjigo gotovo ustregel. (Konec prih.) Joa Lovrenci . SRBSKO-HRVATSKA DELA Anton Bonifai: Pjesme. 1926. Str. 118. Izrazit sodobni lirik s tem duhovnim obrazom: suenj moderne civilizacije, analitik svojega jaza, pesimistino obtoujo, vendar pa nikak izkoreninjenec, saj preveva vse njegove pesmi veni refren odjek njegove domovine na dalmatinskem otoju. Tako se prepaja evropski dinamizem z regijonalistino poezijo, kar dokazujejo tudi vzporedno se menjajoi izrazi blues, jazz, radio, reflektor sa drednota, Melbourne, Vancouvre, Queensland Trsat, Vis, Krk, Bakar, Sv. Andrej, Gospa od Trsata, Sv. Ante Padovanski, itd. Ta vzporednost se izraa tudi iz motivov: Analitinemu Pilotu odpeva Majska pobonost, metaforini Radio je diametralno nasproten Molitvi BI. Djevici za mornare, subjektivistini Mjeseini in raskrajajoemu Pustolovu od-pevata Jadranska barkarola in entonika. Ob Mornarjevi izpovedi, Ma-trosu velegrada in Antipodih sem se spomnil snovno in oblikovno sorodnih pesmi amerikih lirikov, ki jim je Whitman vtisnil neizbrisno znamenje. Stilno je Bonifai tipien sedanjik: verz je skrajno lapidaren, brzojavno oster, kovinsko suh in brezbarven, samo enkrat se pojavi slaboten odjek romantike, v Plavih obalah, ki pa so po metafori tudi naslonjene na pokrajinarstvo. Osnoven karakter pesnikovega duha je trojnolik: analitien (Sam vuem po stubama svoga Ja, grim u pesti prolost i matam), emersonsko prispodoben (Pjesnici su listonoe, koji itaju zatvorena pisma iz oblaka, stvari i snova, i oslobodaju sakrite tajne) in metafizien (U pauinastoj mrei pjevam labudi pjev od poroda do smrti, Bog je pauk, to se igra.). Knjigo smemo pritevati k najboljim zbirkam moderne srbsko-hrvatske lirike. Miran Jarc. Nikola Mirkovi: Zora u dui. Beograd. Izdan je S. B. Cvijanovia, 1927. Str. 40. Lina zbirka lirinih pesmi, ki jih odlikujejo iskrenost, emocijonalnost in oblikovna sladkost z nastrojem. Pesmi so po veini refleksivno doutne (ivot, Veni pot, Psalm patnje, ...) ali pa so muzikalni paralelizmi (Peer Gvnt), ki pa izzovejo v itatelju ugoden odmev. Tudi pokrajina se prelije v godbo, ki jo oznaujejo temneji toni razoaranja in breznadejstva. Idejno spada Mirkovi v generacijo predvojne moderne lirike, dasi je marsikateri izraz e privzel iz sodobnega doivljanja. Kot posebno uspelo smatram Srebrno pesem, kjer je pesnik oivil gorski svet v solnavi z drzno prispodobo: boanske vojske, ki se z blesteim kopjem spua nizdol, da se razlije po dolini. Zbirko zakljuuje Veerna pesem, ki se je v njej iskalec sprostil v verz Svuda je srcu mome ostao sunev trag... in podrtal zmagovitost radosti, ki ga je reila iz temot v zoro u dui. Miran Jarc. KRONIKA DOMAI PREGLED Svetosavski hram v Beogradu. Vsakemu obiskovalcu Beograda je e padlo v oi, da to prestolniko mesto nima niti ene veje in monumentalneje 190