322 Knjievne novosti. je bil Andrej III. (j 14. jan. 1301.). Ogri so pozvali Večeslava III., kralja čekega, ki je bil sin Andrejeve hčere. Večeslav se je dal venčati ter je dobil ime Ladislav V., ali nevočljivi nemki kralj Albert in prevzetni pape Bonifacij VIII. sta bila njegova nasprotnika, zato se je moral umakniti Anuvincu Robertu, katerega so 1. 1308. končno vsi Ogri priznali za kralja. Tudi Anuvinci so bili v rodu z v Arpadovci. Marija, hči kralja tefana V. (1270.1372.), sestra Ladislava IV.(1272.1290.),je bila omoena z napoljskim kraljem Anuvin- v cem Karlom II. Sepavcem. Ko je umrl Ladislav IV. brez rodu, je oglasil Karlo II. svojega prvorojenega sina za naslednika. Ta sin se je imenoval Karlo Martello, in o njem pravi Dante v Raju VIII. 64.66: »Fulgeami gia in fronte la corona Di quella terra, ehe il Danubio riga, Poiche le ripe tedesche abbandona.« Svetila se mi je e na čelu krona one deele, katero napaja Donava, potem ko je zapustila nemke bregove. Karlo Martello je dobil sicer od papea Nikole IV. naslov ogrskega kralja, ali v resnici je kraljeval Andrej III. Karlo Martello je umrl 1. 1295. Mlaji brat njegov Robert je potem izpodrinil po smrti Andrejevi Večeslava. (Konec prihodnjič.) Pisanice. Pesmi za mladino. Zloil Oton Zupančič. Ljubljana. 1900 L. Schvventner. Pesmi, ki jih je objavil Zupančič v »Vrtcu«, v »Zvončku« in dve, tri v svoji »Cai opojnosti«, je zbral v knjiico, ki jo je z naslovom »Pisanice« podaril slovenski mladini za letonjo Veliko noč. Tega lepega daru se je gotovo razveselila mladina, a razveselil se ga je z menoj vred tudi odrasli svet. Znana in priznana je resnica, da je teko pisati za mladino. Duh, ki snuje, mora biti obziren, si mora staviti meje, izven katerih ne sme kreniti, ako hoče govoriti mladini. Pesnik, ki pie zanjo, se mora poglobiti v oni idealni svet, po katerem cveto roe, in katerega obseva svee jutro brez viharne, brez-zvezdnate noči za seboj, katerega ivi brezskrbna, veselja potrebna in eljna mladina. Pesnik, ki peva mladini, ne sme povedati vsega, kar bi mogel, in e to mora pisati tako, da ga razumejo tisti, katerim pie. Misliti si mora, da ga obkroajo mlada, cvetoča ličeca, ki mu napeto gledajo pod pero in s slastjo pouzivajo vsako besedo, ki jo zapie. Kdor se bavi z mladino, ve, kako je radovedna. Vse hoče videti, povsod hoče imeti svoj nosek. Ako ji je kaj ne- Knjievne novosti. 323 umljivega, je to znak, da se je tisti, ki pie zanjo, dvignil izven njegovega obzorja in da je pozabil, komu pie. Pesem, namenjena mladini, ne sme biti uganka. Pesmi mladina ne bere tako rada kakor kratke pripovedne spise. In zlo-voljna dene pesem iz rok, ki ji ni ob prvem pogledu umevna. »Ah, kdo bi to bral! . . .« Raja ima mnogo besed, ki zvene lepo in ubrano, ki teko gladko in ivahno, najsi povedo malo, nego pa malo besed, ki izraajo globoke misli in globoka čuvstva, ki razkrivajo pesnikove nazore in ideje, ki torej povedo mnogo. Pesnik mladinskih pesmi je v slubi strogega in izbirčnega, a tudi hvalenega gospodarja. Cc mu ne zapoje po najbolji volji, ga kaznuje temni pogled ivega očesca in odločna gesta zametavosti. Ce mu je pesem več, zahvali pesnika za prijetni uitek radosten nasmehljaj, ki zaigra okolo veselonabranih ustnic. To so kritični ljudje, ti mladi bralci! Zupančič gotovo vse to ve, zato veje v njegovih »Pisanicah« tista topla in cvetoča pomlad, ki odeva mladost, in kateri se bodo na steaj odpirala srca slovenske mladine. A ne ob vsaki pesmi! Mnogo jih je med njimi, ki ugajajo nam, a ki ne bodo mladini, ker jih ne bo umela. Sicer je pa pojem »mladine« dalekoseen. Med mladino uvrčamo ljudi tja do dvajsetega leta in e dalje, nekateri ljudje ostanejo otroci celo vse svoje ive dni! Zupančič je hotel podariti s »Pisanicami« vsakemu nekaj: otrokom izpod desetih let to, otrokom nad desetim letom ono. »Vran« ni za nikogar izmed njih . . . Najlepe so one pesmi, v katerih je Zupančič jasen. In poudarjati moram, da se je iznebil v »Pisanicah« one meglenosti, one dekadentske bolehnosti, ki je na kvar njegovi »Časi opojnosti«. Pred seboj ima otroka, ki mu govori na mnogih mestih umljivo in prisrčno brez refleksivnih čuvstev. Njegova muza objema mlada srčeca z vso milobo in ljubeznijo. Prijazno kramlja njim kot babica, ki se je zopet pootročila, po zimi za pečjo s svojimi vnuki. In kjer je Zupančič preprost, kjer ve, da ustvarja za mladino, tam je resnično velik in lep, tam je mojster, kakrnih je ubogo malo med naimi mladinskimi pisatelji. Kaj takega, kakor so »arki«, »Boji volek«, »Na kolenu« in »O Indiji Koromandiji«, ni do danes v Slovencih e nihče napisal. To je v resnici pristna otroka poezija! Ne zdi se mi potrebno, da bi navajal vse tiste pesmi, ki ne bodo izgreile svojega namena. Kdor bo bral »Pisanice«, se bo sam preveril, kaj sodi vanje, kaj ne. Gotovo pa je, da so poleg zgoraj imenovanih pesmi primerne in krasne tudi tiste, ki se jih bodo prostovoljno naučili mladi bralci na pamet. In to je za kakovost otroke pesmi najbolji znak. Iz izkunje vem, da se nauči otrok pesem, ki mu prija, igraje na pamet, a pesem, ki je ne razume, in ki se ne prilega njegovi notranjosti, mu ne gre izlepa v glavo. »Pomladne bajke«, »Večera na morju«, »Vetru«, »Bore«, »Belokranjske balade«, «Ledenih ro« zadnje kitice in »Večera« ne bo nihče razumel izmed mladih bralcev. iJruge pesmi bo bral mladi svet z isto naslado, kakor sem jih jaz, kadar mu stopi pred obličje resnost ivljenja. Take so: »Vzdih«, »Barčica«, »Vrnitev«, »Milenica« (zadnja kitica), »Zvezdice«, prekrasni »Mornar« in »Ločitev«. Te pesmi je napisal Zupančič, da nas zataplja v ono dobo, ko smo bili sami e otroci. 324 Glasba. Kar se tiče oblike ki ni pri otrokih pesmih postranska reč moram priznati, da je z malo izjemami dovrena. Dikcija mu je preprosta, vendar slikovita, a brez nepotrebnega nakita. V izrazih je Zupančič fin, mnogovrsten in bogat. Poetike njegove barve se druijo v krasne verze, n. pr.: . . . nabrale mi bodo za boič potic, za svetega tefana srečo. (»Ajda«.) Zupančič je Belokranjec in Belokranjski dela čast. Na mnogih mestih sem bral lokalizme, ki se vsaj meni glase kot prijetna muzika preprostega belokranjskega rojaka na pročenju pri Treh farah . . . Drugi kulturni narodi se ponaajo z bogato mladinsko literaturo. Vedo, kolike vrednosti je za mladino lepa knjiga, polna poezije in ivljenja, ki diha iz njega svea mladost. Pri nas smo v tem obziru e na slabem. Omare, kamor shranja naa mladina svoje knjige, so prazne . . . Zupančič je obogatil s »Pisanicami« to nae ubotvo, in v mladinskih bibliotekah jim sodi vkljub temu, kar sem jim očital, odlično mesto. E. Gangl. Glasbene Matice III. redni koncert. Schuberth in Dvorak, po bogatosti melodij sorodna si genija, mojstra iz rodu onih srečnih in redkih skladateljev, katerim se izpreminja kakor pravljiski princezinji vsaka beseda v cvet, v cvet melodije, sta se oz vala pri zadnjem Matičinem koncertu, prvi s fragmentom h-mol-simfonije, drugi z oratorijem »Sveta Ljudmila«. V Schuberthovi h-mol-simfoniji se vijejo cveti melodij v bogate girlande. Podamo naj tu Hanslickove besede o tej simfoniji: »Komaj je pričela po nekolikih uvodnih taktih allegra klarineta z oboo nad mirnim epetanjem gosli s svojim sladkim spevom, spozna e vsakdo skladatelja, in ime »Schuberth« sili vsakomur na misel. Vsakdo ga spozna e po hoji, e po njega navadi, kako da odpira vrata. In ko zazveni po hrepenecem molovem napevu kontrastujoči tema violončela v g-duru, razkona melodija lahnega »landlerja«, zaplee srce, ko da se je po dalji odsotnosti zopet med nas vrnil. Ves stavek je nepregleden sladek tok melodij, tako čist v svoji krasoti in genijalnosti, da vidi vsak kamenček na dnu. In povsod tista prisrčnost, tisti zlati, v cvet poganjajoči solnčni svit! Sirje se razvija andatlte. Toba in gnev se vrstita v tem spevu, polnem nenosti in mirne sreče; preje so to efektni glasbeni bleskonosni oblaki nego nevarna strast. Ko da se ne more ločiti od svoje sladke pesmi, se skoraj predolgo obotavlja zakončati adagio. Poznamo to Schuberthovo razvado, ki oslabi dokaj učinek mnogih njegovih skladb. Tudi konec andanta se izgublja njegov polet v nevidne viine, toda trepetanje njegovih peruti e zmeraj čutimo. Čarobno krasotna je zvokovitost obeh simfonijskih stavkov. Z gozdnimi rogovi, z nekaj kratkimi soli klarineta ali oboe ob prav preprostem orkestrskem sprem-