Bratko Bibič Improvizacije na temo 93/13 Orientiranje prekernega glasbenika v novem svetovnem redu »Metelkova kot prostor neodvisne umetniške in kulturne produkcije kljub številnim poskusom uzurpacije še vedno deluje; kot izhodiščno mesto zavzetja, kot enklava, kot unikum v mestu in svetu, a tudi kot čitanka: destabilizacije, segregacije, konfrontacije, zažiranja, kolonizacije.« Andreja Kopač 1 »Metelkova mesto: Za naložbo je izdelan DIIP. Ocenjena vrednost posegov znaša 5.000.000,00 evrov. Rekonstrukcijo projektov bomo začeli v letu 2015 po podpisu pogodbe o upravljanju.«2 Strategija razvoja kulture v Mestni občini Ljubljana 2012-2015 1 Kopač, A. (2012): Utrjevanja No#. Serije performansov enega s preveč vložene entropije. Utrjevanja. Spektakel komorno vložene energije. Ljubljana, Programski list Nevena Korde. Aksioma. Prolog 2 Grilc, U. et al. (2012): Strategija razvoja kulture v Mestni občini Ljubljana 2012-2015. Ljubljana, Mestna občina Ljubljana. Po eni od analiz, ki se v genealogiji Metelkove mesta osredinja na ožjo problematiko razmerij med alternativno, avtentično, avtonomno na eni strani in neodvisno, (ne)institucionalno kulturo na drugi, je Metelkova »nastala iz potreb (v 80. letih, op. p.) na novo nastalega večštevilčnega subjekta - neodvisnih producentov - v mehanizmu javnih sredstev na področju kulture in sociale, ki je že bil programsko in izvedbeno oblikovan, za popolno izoblikovanje pa mu je manjkal še zadnji atribut institucije. Manjkal je (in še danes [leta 2008, op. p] manjka) prostor - javno financiran prostor.« (Korda, 2008: 6) Kot Korda pove pozneje, je bila Mreža za Metelkovo »sopotnica procesa etabliranja neodvisnih in neinstitucionalnih producentov«, ta proces pa je (bil) »del širšega procesa državne deregulacije javnih sredstev na področju kulture. Po analogiji nacionalne, institucionalne kulture tudi neodvisni zahtevajo financirane prostore produkcije, ki so največkrat strnjeni v splošne zahteve po ateljejih, vadbenih in prireditvenih prostorih. 3 Korda nadaljuje: »Tukaj nekje je področje, kjer si neodvisni in avtonomni pridejo nav- Konkretno bi večino teh težav reševali z institucijami, imenova- zkriž Čim bolj neodvisni realizirajo svoje . . r-, / ji-i , »j i,-i i, i-v» načrte, tem manj je prostora za neodvisno nimi npr. Center (sodobnih umetnosti), Multikulturno središče, .... , '' , . . ,, .. , , r iii i akcijo in narobe. Ko državi (kapitalu) spo- Institut (intermedijskih umetnosti)«.3 (ibid.: 23) dleti regulacija neodvisnega področja, se Če sledimo temu zagotovo ne edinemu in izčrpnemu, a rele- odpre realna možnost avtonomne scene. vantnemu interpretativno-problemskemu pogledu na Metelkovo, Metelkova je vedno nihala med zahtevo ugotovimo, da se je v več kot dvajsetih letih od začetka projekta neodvis„nih po prepoznanju , njihovega dela Metelkova (1990) in rušenja ter zasedbe severnega dela Metelkove nnovikajuoztnoootNicdioioškn1anpiaraantj