PLOVBA PO DRAVI V PRVI POLOVICI 19. STOLETJA NATAŠA KOLAR Reka Drava je bila pomembna prometna pot na ptujskem območju že v rimski dobi, to vlogo pa je obdržala tudi v srednjem in novem veku. Različno trgovsko blago so po Dravi prevažali s splavi, šajkami,! čolni in ladjami. Vendar pa Drava za razliko od Mure, ni bila vozna za ladje proti rečnemu toku.2 Kljub temu so se na Ptuju trudili, da bi po Dravi lahko vozili tudi navzgor. Tako najdemo v poročilu ptujskega magistrata št. 8331 z dne 25. aprila 18113 mnenje splavarskega mojstra Schranzhoferja, skupaj z željo trgovske zbor- nice po živahnejši plovbi po Dravi navzdol in naročilom višjih uradov o izposlovanju ladij- ske vožnje proti rečnemu toku. Tudi trgovska zbornica je bila zainteresirana za plovbo po Dravi v obeh smereh, saj bi se ji s tem povečal trgovski promet, ki se je v tem času zmanjšal zaradi vojne s Francozi. V istem poročilu pro- si magistrat trgovsko zbornico, da odstrani na Dravi vse ovire za hitrejšo in nemoteno plov- bo po reki navzdol, prav tako pa izrazi že- ljo, da bi prišlo kmalu do spremljanja^ladij proti toku, kar je zahteval najvišji ukaz. Že od časa cesarja Jožefa II. pa vse do srede 19. sto- letja so poskušali, da bi Dravo pripravili za plovbo navzgor, vendar je to vedno spodletelo zaradi nepremagljivih težav.4 Dolino Drave spremljajo od Dravograda do Maribora nepre- hodne skale, medtem ko se tok reke na Ptuj- skem polju menja zaradi pogostih poplav. 5 Med ovire na Dravi so sodili tudi mostovi in rečni mlini, med temi tudi štirje ptujski rečni mlini in ptujski most. V habsburški monarhiji je bil vodni promet po rekah urejen s cesarskim privilegijem. Splavarski mojstri (lastniki splavov) so se med seboj borili za čim ugodnejše privilegije, ki bi jim jih podelil vladar. V pismu, ki ga je poslal C kr. okrožni urad iz Maribora ptujskemu magistratu 26. marca 18116, je sporočeno, da je mariborski splavarski mojster Franc Repp vložil 28. februarja 1810 prošnjo na dvor, da bi mu bilo dovoljeno zasesti mesto njegovega predhodnika Franza Gutmanna in si pridobiti privilegij C. kr. splavarskega mojstra za mari- borsko okrožje, s tem pa tudi pravico do pre- voza trgovskega blaga (domačega in tujega) iz Maribora in s Ptuja, ne da bi ga smel pri pra- važanju in odvažanju po Dravi ovirati kateri koli posameznik ali ladijski ceh. V prošnji je še zapisal, naj ne bi imel takšnega pooblastila noben drug splavarski mojster mariborskega okrožja, ali da bi brez njegove vednosti sprejel na plovilo podobno trgovsko blago in ga celo prevažal po vodi; tak splavarski mojster naj bi j bil podrejen njegovemu vodstvu. Okrožni urad je končal svoj dopis s prošnjo, naj ptujski magistrat splavarskega mojstra, ki prebiva na Ptuju, povabi na pogovor o navedeni zadevi in nato sporoči njegovo mnenje. O tej zadevi je ptujski magistrat poslal okrožnemu uradu negativno mnenje s priporočilom, naj niti Franc Repp niti ptujski splavarski mojster Franz Schranzhofer ne dobita enakega privile- gija, ker bi potem eden izmed njiju ostal brez posla. 8 Dvoma pisarna je tako 9. septembra 1811 odbila splavarskiemu mojstru Franzu Reppu iz Maribora njegovo prošnjo za dodeli- tev privilegija kot edinemu c. kr. splavarske- mu mojstru mariborskega okrožja. Sklep viso- kega gubemijskega ukaza z dne 25. januarja 1812 je poslal magistrat v vednost organizira- ni mestni trgovski zbornici. Obenem je magi- strat še naročil, da morajo odstraniti ovire na Dravi. Zbornica je odgovorila odklonilno, češ da si o tem sploh ne dovolijo razmišljati, ker bi pri tem poškodovali meje.8 Splavarji so vozili trgovsko blago po Dravi navzdol do Varaždina, Legrada in Demije na Madžarskem, Osijeka in naprej. Na tej poti so večkrat naleteli na vodne ovire, predvsem med Legradom in Demijo, na katere sta opo- zorila tudi trgovska zbornica in splavarski mojster Schranzhofer. Zaradi teh ovir so ladje in splave od Legrada do Osijeka spremljali la- dijski piloti iz Legrada in Demije, ki so dobro poznali pot. V Legradu in Demiji je obstajal že od cesarja Karla VI. ceh ladijskih pilotov. Privilegij, ki jim gaje podelil cesar, je določal, da mora spremljati vsa plovila, ki vozijo niz- vodno po Dravi do Osijeka, ne glede na vrsto blaga, njihov ladijski mojster ali ladijski hla- pec. Za spremljevalca so morali splavarji pla- čati 60 goldinarjev za ladijskega mojstra, za ladijskega hlapca pa 50 goldinarjev. Ptujska Invalidska uprava^ je bila lastnica dela zemlje, na katerem je bil pristan. Iz za- pisnika z dne 6. novembra 1845, ki je bil se- stavljen po dogovoru med magistratom in splavarskim mojstrom Carlom Higersperger- jem in Johannom Hauswirtom, lahko razbere- mo, da je bil predmet pogovora varovanje obale reke Drave, predvsem tistega dela pri- stana, katerega lastnik je bila Invalidska upra- va. Vojaška državna blagajna je napravila vodno brano že leta 1815. Z njenim vzdrževa- njem je bilo povezanih letno veliko stroškov: leta 1845 na primer 461 goldinarjev CMZ. Iz vsebine zapisnika je še razvidno, da seje odlo- čila generalna komanda Invalidske uprave za ohranjanje obalne varovalne brane, ki je trpe- 185 Načrt ptujskega mestnega pristana iz leta 1841 (Zgodovinski arhiv Ptuj, AMP, šk. 15.) Ptujski pristan je obsegal zemljišče v velikosti 3 j oho v in 412,9 klafter. Med leti 1761 in 1857 je bil razdeljen med dva lastnika, mestno občino, kateri je pripadal del v velikosti 1 joh in 1457 klafter in Invalidsko upravo, katere del je bil velik 1 joh in 555,9 klafter. Načrt nam kaže to razdelitev. S črko A je označen mestni del pristana s tesališčem, s črko B pa pristan Invalidske uprave, kije bil prodan mestni občini leta 1857. V tem delu sta označena še dva prostora: s črko C vrt nadporočnika in s črko D zemljišče, ki ga je Invalidska uprava prav tako prodala. Na ozemlju, označenem s črko A, so iitteli obrtniki na voljo koče za shranjevanje materiala. Pod št. 1 je bila tesarska koča Sterbla Pod št. 2 je bila tesarska koča Schuckelgruberja Pod št. 3 je bila tesarska koča Weissenegga Pod št. 4 je bilo mestno skladišče z gasilsko opremo Pod št. 5 je bila Wemerjeva koča za skladiščenje desk Na zemljišču, kije označeno s črko B, pa je bila pod št. 6 čuvajnica, s črkami a, b, c pa je nakazan odvodni kanal. la vsako leto zaradi priveza ladij, splavov in čolnov, ker so se ta plovila privezovala zelo tesno na kamniti »talon« varovalne brane. Ko so plovila odplula, so običajno izvlekla te »ta- lone«, nastalih odprtin pa nato niso več zaprli. 10 Odločila se je, da bo naredila šest lastnih ladijskih privezov, kjer bodo lahko na- ložena plovila običajno pristajala. Z dovolje- njem gubemija pa bi tudi postavila opozorilne table, da se smejo plovila samo na teh prive- zih privezovati. Kdor bi bil proti, oziroma se ne bi držal tega določila, bi bil dolžan plačati denarno kazen v vrednosti 1 gld. CMZ; polo- vico tega bi dobil Invalidski fond, drugo polo- vico pa ptujski špital.i 1 Na Štajerskem dravskem območju je bil ptujski pristan ob mariborskem in ormoškem eden najpomembnejših. Vzdrževanje pristana je bilo stvar zemljiških lastnikov, ki so izter- jevali pristaniško pristojbino. Na prostoru pri- stana so bile postavljene pristaniške čuvajni- ce, ki so imele nadzor nad pristanom. Promet v pristanu je bil urejen s prometnim redom, ki je bil večkrat spremenjen. Prometni red za leto 1858 določa predpise za pravilni vrstni red pri pristajanju, razkladanju in pro- daji prispelega blaga, kakor tudi za varnost pri pristajanju plovil v pristanu in pri brodišču. Čolnov, ki so bili določeni za prevažanje bla- govnega tovora, niso smeli nalagati med trž- nim časom na običajnem pristajalnem prosto- ru. V tržnem času so smeli pripeljati za nato- varjanje le tisto blago, ki so ga odložili na pri- staniškem prostoru. Praznim nadomestnim čolnom so odkazali ožje pristajalne prostore; to pa je veljalo tudi za tiste, katerih natovarja- 186 nje ali vožnja naprej je trajala več kot tri dni. Enako je veljalo tudi za splave. Čolni ali spla- vi so se morali umakniti v tržnem času takoj po iztovarjanju, izven tega časa pa v 48 urah po pristanku. Pripeljano vskladiščeno sadje so morali lastniki takoj prevzeti, drugače so to napravili drugi na njihove stroške, obenem pa so morali za kazen plačati še en goldinar. Ne- katere vrste blaga so ležale v pristanu dalj časa. Lastniki takšnega blaga so dobili od ob- čine navodilo, da morajo vložiti prošnjo za uporabo skladiščnih prostorov. Najemnino za te prostore pa so plačali po veljavnem ceniku. Za lesnino, ki je ležala na neodrejenem mestu določen čas, je veljalo sledeče pravilo: opazo- vali so jo tri dni kot blago brez lastnika in jo nato prodali na javni dražbi. Od denarja, ki so ga dobili na dražbi, so odtegnili izdatek za or- ganizacijo le-te in ležarino, ostanek pa izročili pravnemu nasledniku. Za podaljšanje skladiščnega prostora je bilo treba prositi pred iztekom najemne dobe, si- cer pa so plačali 10 krajcarjev za vsakodnevno prekoračitev. Pristaniško nadzorstvo je bilo odgovorno za štetje vinogradniškega kolja pri prodaji, pred- vsem za število navedenih šopov. Če so bile te palice pomešane s sleparskim namenom, pa je bilo potrebno narediti prijavo na občinsko predstojništvo. Stroške za pripravo šopov je nosil prodajalec. 12 K prometnemu redu je spadal tudi cenik pristana za nakladiščni in izkladiščni prostor na obeh straneh Drave in na brodišču pri Ptu- ju. Cene so bile ovrednotene v avstrijski vred- nosti. Cenik navajam v dveh tabelah: Ob tem ceniku je obstajal še cenik za mestni pristan na Ptuju z vodno mitnino in posebno sodno pristojbino v vrednosti 15 krajcarjev CMZ ali avstrijske vrednosti 26 kr. za vsako plovilo v treh letnih sejmih: Jurjev 23. apri- la, Ožbaltov 6. avgusta in Katarinin 25. no- vembra. Ceniku je bila priložena opomba, da se te pri- stojbine od številke 1 do 7 lahko izterjajo samo 14 dni pred letnim sejmom in 14 dni po njem, ne pa na sejemske dneve, ker obstaja za letne sejme poseben cenik in imajo v tem času tudi splavarji prosti rok. Splavili in šajkarili so lahko le od marca do novembra. Šajke so nosile 250 do 300 centov, to je 14 do 17 ton, splavi pa 200 centov, to je 11 ton.l3 Glavno trgovsko blago je bil les, ob tem pa so po Dravi vozili še steklo, železarske izdel- ke, svinec in prehrambene izdelke. Pomem- bno blago je bilo tudi sadje. Na Ptujskem po- lju so trgovci odkupili sredi 19. stoletja skoraj celo letino sadja in ga prepeljali na čolnih proti Madžarski in Sedmograški. Z odprtjem železniške proge med Mariborom in Celov- cem leta 1864, je upadla plovba s šajkami na Dravi. Zadnja šajka je dozdevno peljala skozi Ptuj leta 188814, splavarstvo pa seje obdržalo vse do druge svetovne vojne. 187 Situacijski načrt zemljišča v pristanu iz leta 1843, katerega lastnik je bila Invalidska uprava. Zemljišče je označeno z desetimi mejnimi kamni, ki so označeni s kratico I. H. C. in zaporedno številko. SEZNAM MER IN UTEŽI 1 seženj (klaftra) = 6 čevljev = 1,896 m 1 oral = 1 joh = 1 kvadratna klaftra = 1600 kvadrat- nih sežnjev 1 cent = 100 funtov = 56 kg OPOMBE 1. Šajke (nemško Platten = plitvica, čoln) so imele obliko pontona; bile so okoli 10,5 m dolge in 5 m široke ter imele okoli 1,3 m visoke stranske stene iz 2,5 cole (ca. 6,5 cm) močne mostnice. Krmarilo jih je po 4 do 5 mož in so jih lahko vozili po reki navz- dol; glede na svojo velikost so imele nosilnost od 5 do 10 ton. Othmar Pickl, Mur und Drau als Ver- kerswege nach den Sudosten, Mednarodni zgodo- vinski simpozij Modinci 1977, Maribor 1977, str. 237. — 2. O. Pickl, n.d., str. 235. — 3. Zgodovinski arhiv Ptuj, Arhiv mesta Ptuja, šk. 15, mapa 36 (v nadaljevanju le ZAP, AMP). — 4. O. Pickl, n.d., str. 235. — 5. Franz Leskoschek, Schiffahrt und Flossrei auf der Drau, v ZdHVf Stmk. 63 Jg./1972, Str. 137. — 6. ZAP, AMP, šk. 15, mapa 36. — 7. ZAP, AMP, šk. 15, mapa 36, Poročilo št. 8331. — 8. ZAP, AMP, šk. 15, mapa 36, akt št. 331. - 9. In- validsko upravo na Ptuju je leta 1751 ustanovila cesarica Marija Terezija. S to ustanovo je želela po- magati mestu, da bi se gospodarsko zopet okrepil. V prvi polovici 18. stoletja so številne naravne ne- sreče, kuga in nazadujoča trgovina povzročile gos- podarsko propadanje mesta. V mestu je nastanila gamizijo vojnih veteranov, 1752. leta pa je uvedla tudi Invalidsko upravo zaradi nerednosti v upravi. Invalidska uprava je imela v mestu pet stavb. Leta 1761 si je pridobila od občine v svojo last polovico lenta za shranjevanje lesa in njegovo prodajo. To polovico lenta pa je 1857. prodala nazaj mestni ob- čini. Z odlokom cesarja Franca Jožefa je bila 3.9.1860 Invalidska uprava ukinjena. — 10. Zap., AMP, šk. 15, mapa 37, Hst 216. — 11. Ptujski špi- tal so ustanovili 1315. gospodje Ptujski. Dali so mu bogato donacijo, s katero seje lahko sam vzdrževal. Od 15. stoletja dalje je dobil špital še razne posebne dohodke od ptujskih meščanov v obliki različnih volil (denar, razna posestva - kmetije, vinograde, gozdove, njive itd.). Stalne dohodke je imel tudi od svoje pristave in mlina ter od kmečkih podložnikov na Bregu, Hajdini, v Skorbi in Hajdošah. S temi do- hodki so vzdrževali 12 ubožnih meščanov tako, da so jim nudili zavetje, obleko, oskrbo in drugo. Sredi 18. stoletja je prevzela špital v upravljanje Invalid- ska uprava. Zaradi slabega gospodaqenja je prodala nekaj njegovih nepremičnin, denar pa je uporabila za namene špitala. Jožef II. je razpustil špital leta 1787, vendar gaje na prošnjo ptujskih meščanov že naslednje leto zopet obnovil. Kot zavetišče ubožnih meščanov je ptujski špital služil do druge polovice 19. stoletja. — 12. ZAP, AMP, šk. 15, mapa 37. — 13. J. Curk, Razvoj prometnih zvez v severovzhod- ni Sloveniji, Mednarodni zgodovinski simpozij Mo- dinci 1977, Maribor 1977, str. 216. — 14. V litera- turi se navajata za plovbo zadnje šajke po Dravi dve letnici. Čeprav navaja Pickl v svojem članku Mur und Drau als Verkerswege nach den Sudosten podatke Fr. Mišica, je za plovbo zadnje šajke podal leto 1886. Fr. Mišic in Fr. Leskošek pa omenjata leto 1888, prvi v članku V žaru in čaru šumovitega Pohorja, str. 176, drugi pa v članku Schiffahrt und Flosserei auf der Drau, str. 139. 188