POUČEVANJE V ČASU KORONE Izzivi učitelja praktičnega pouka frizerstva pri poučevanju na daljavo Renata Strmec, učiteljica praktičnega pouka, Srednja frizerska šola v Ljubljani Poučevanje na daljavo je že v spomladanskem valu epidemije tudi za učitelje praktičnega pouka predstavljalo velik izziv. V novo šolsko leto smo vseeno stopili bogatejši za izkušnje, ki smo jih pridobili spomladi. V prispevku predstavljam, kako smo učitelji praktičnega pouka načrtovali pouk, s kakšnimi izzivi smo se srečali in kako smo jih reševali na sodelovalen način. store za športno vadbo, starši so postali nadomestni učitelji. Še bolj kot običajno se je v začetku epidemi- je pokazalo nezaupanje v učiteljevo delo, tudi zaradi šolske oblasti, ki je v minulih letih preveč dopuščala poseganje in vpletanje staršev v pouk (načrtovanje, preverjanje, ocenjevanje …). Vse prevečkrat se je zgo- dilo, da so za navodila za izvedbo pouka na daljavo starši in otroci najprej izvedeli iz medijev in ne od vodstev šol, kar bi bilo nujno potrebno. Slednje se je vsaj malo popravilo v novem šolskem letu. PRIČETEK NOVEGA ŠOLSKEGA LETA Tudi na Srednji frizerski šoli v Ljubljani smo se so- očili z vsemi izzivi in se hitro odzvali na epidemi- jo ter se bolj ali manj učinkovito spoprijeli z no- vimi načini poučevanja na daljavo. Pri pripravi na novo šolsko leto, ko do zadnjih dni nismo vedeli, kako bo potekal pouk, smo morali pri načrtovanju upoštevati tudi vse spremembe, ki jih je prinesla epidemija. Upoštevali smo priporočila in navodi- la MIZŠ in Zavoda za šolstvo. Otroke je pomladno obdobje zelo zaznamovalo in v novo šolsko leto so stopili s številnimi vprašanji in osebnimi stiskami. Čeprav živimo v obdobju, ko se tehnologija tako rekoč spreminja dnevno, se je pokazalo, da raču- nalnik, tablice, dostop do interneta, tiskalnik in vsa ostala oprema za pouk na daljavo niso nekaj samoumevnega in dosegljivega pri vseh otrocih. Mladostnikom, ki nimajo ustreznih pogojev, se dela težko popravljiva škoda, potisnjeni so na rob in imajo občutek, da so manjvredni, da niso ena- kovredni ostalim. Vsega tega se ne da popraviti čez noč. Zaznamovani so za celo življenje z občut- kom manjvrednosti. Raziskave so prav tako poka- zale, da je poraslo število anksioznosti, povečalo UVOD se je število depresivnih motenj in paničnih napa- V novo šolsko leto smo vstopili zaznamovani z epide- dov, da ne govorimo o skokovitem porastu pora- mijo, ki je v mesecu marcu nepričakovano in koreni- be in predpisovanju antidepresivov. Kljub vsemu to spremenila šolanje otrok in pristope k poučevanju. pa so problemi na svetu zato, da se zaradi njih ne Iz varnega šolskega okolja, kjer je bil osebni stik nekaj prepiramo. Da v zvezi z njimi ne obupamo. Da za običajnega, smo se »preselili« pred zaslone. Otroci so njih ne dolžimo druge. Niti da se zaradi njih sami se morali tako rekoč čez noč privaditi in prilagoditi na sebi smilimo. Vedno obstajajo rešitve. pouk na daljavo. Skoraj vse, kar je bilo prej dovoljeno, se je z epidemijo postavilo na glavo. V nekaj dneh so Dijaki vstopajo v svet, kjer je virus generator večine se stanovanja spremenila v učilnice, igralnice, pro- novic. Hkrati pa so v procesu odraščanja in iskanju 20 Didakta lastne identitete. Kar naenkrat je vse prepovedano. bujejo modele, na katerih se učijo znanja in veščin. Skoraj vse, kar je bilo še včeraj dovoljeno. Tukaj pa Le-te potem uporabijo na praktičnem usposabljanju moramo nastopiti starši in učitelji ter mladostni- pri delodajalcih in nato kot samostojni frizerji. Vse kom na njim razumen način predstaviti, da bo tudi našteto smo morali sedaj učitelji praktičnega pouka to obdobje minilo. Ne smejo se rokovati, objemati, načrtovati tako, da je pouk izvedljiv tudi v praksi – na kar naenkrat ni več druženja, prepovedani so vsi daljavo, z upoštevanjem vseh omejitev (dijaki se šola- obiski, ni koncertov, kinopredstav, s simpatijo se jo od doma, vsi nimajo svoje sobe, računalnika, ustre- lahko vidijo samo preko zaslonov. Če je bila pred zne opreme in niso vešči IKT tehnologije). Tu spet na- epidemijo prekomerna uporaba računalnikov, ta- stopi učitelj, ki mora odreagirati pedagoško modro blic in telefonov nezaželena, je sedaj kar naenkrat in na eni strani upoštevati učni načrt, priporočila za vse dovoljeno. Posledice se kažejo na znanju in gi- poučevanje na daljavo, priporočila NIJZ-ja, specifiko balnem področju. Če bo vse skupaj trajalo predolgo, predmeta in se na drugi strani zavedati pogojev, s se bo to poznalo tudi na zdravju, ko bodo ti mlado- katerimi se soočajo dijaki. stniki odrasli. Kljub vsemu ni primerno, da jih že se- daj označimo za korona generacijo. Tudi pri pouku na daljavo je potrebno upoštevati vse faze učenja: načrtovanje in podajanje snovi, utrjeva- Živimo v času, ko moramo poskrbeti zase in za dru- nje in ponavljanje, spremljava, preverjanje in, če bo ge. Bolj kot z novicami in negativnim pogledom na potrebno, tudi ocenjevanje posameznih izdelkov. Za dano situacijo se moramo ukvarjati z mislijo, kako uspešnost pouka moramo učitelji praktičnega pou- ohranjati optimizem, in v situaciji, ki se je z drugim ka pristopati individualno. Izpeljava video konferenc valom še zaostrila, prevzeti odgovornost in se ne v Teams-u in pouka prek Zoom-a, spletnih učilnic ali prepustiti malodušju. Številne teorije zarote in dvom drugega medija je praktično neizvedljiva, ker dijaki celo v stroko ne naredijo nič dobrega. istočasno ne morejo zagotoviti ustreznih pogojev za delo (primeren prostor, materiali, pripomočki, model ZA IZVEDBO PRAKTIČNEGA POUKA POTREBUJE- …). Največji izziv predstavljajo modeli dijakov. Zato MO USTREZNE POGOJE dijaki dobijo pisna navodila, video gradiva, ki pa ne Pouk praktičnega pouka je dinamičen in drugačen morejo nadomestiti direktne interakcije z učiteljem, od drugih predmetov. Za izvedbo pouka potrebuje- ki ga pri pouku vodi, spremlja, popravlja in spodbu- mo profesionalno opremljeno učilnico z vsemi pripa- ja. Povratna informacija dijakom pri poučevanju na dajočimi orodji, materiali in pripomočki. Dijaki potre- daljavo mora biti zato kvalitetna, dijaki morajo imeti možnost konzultacij. 21 Didakta POUČEVANJE V ČASU KORONE IZZIVI v spomladanskem delu KAKO RAVNATI OB IZZIVIH Preveč spletnih orodij, s katerimi smo sodelovali Na nivoju šole v jesenskem delu vsi učitelji upora- z dijaki. bljamo Teams, usklajenost učiteljev istega pred- meta. Dijake s slabšim znanjem smo dodatno usposo- Slaba usposobljenost dijakov za uporabo IKT-ja. bili za uporabo računalnika, po potrebi vzpostavi- mo osebni kontakt. Razrednik in učitelj stopi v stik z dijaki in najde Dijaki niso imeli ustreznih tehničnih pogojev (ra- ustrezno rešitev namesto tiskanja delovnih listov – čunalnik, tiskalnik, internetna povezava …). elektronsko izpolnjevanje delovnih listov in oddaja opravljenih nalog po e-pošti in aplikaciji Teams. Izvedba postopkov ličenja, striženja, barvanja, iz- Z dijaki, ki nimajo ustreznih pogojev, predelamo vajanje manikire na daljavo. minimalne standarde; naloge, ki jih ni mogoče iz- vesti na daljavo, prihranimo za delo v šoli. Pravočasna vzpostavitev sodelovanja med učite- Dijaki so potrebovali dodatno strokovno pomoč. ljem praktičnega pouka, svetovalno službo in di- jakom. Dijake se usmeri k usvajanju minimalnih standardov znanj. V šoli je z manj motiviranimi dijaki lažje, saj je stik Manj motivirani dijaki. neposreden; na daljavo moramo vložiti več truda, da dijake motiviramo za opravljanje nalog. V celoti prilagojeno situaciji, manj ocen, nižji stan- Ocenjevanje. dardi znanja, od dijakov ne zahtevamo dodatne- ga nakupa orodja in profesionalnih materialov in pripomočkov. 22 Tabela 1: Spomladanske izkušnje iz prvega obdobja poučevanja na daljavo – reševanje izzi- vov v novem šolskem letu Didakta NAČRTOVANJE POUKA IN IZZIVI ZARADI COVIDA-19 Z bolj strukturiranim delom se izognemo dodatnemu stresu. Učencem pomagajmo STRUKTURA delo strukturirati tako, da je čas, namenjen šoli, čim bolje organiziran in ne poteka DELA preko celega dneva. Usmeritev jim lahko damo že mi, in sicer tako, da jim informacije pošiljamo pravočasno in v skladu z dogovori in ob upoštevanju vseh drugih obreme- nitev in obveznosti. Sodelovanje s sodelavci, pomoč drug drugemu, izmenjevanje dobrih praks, delje- SODELOVANJE nje informacij. Ni nenavadno, če nečesa ne znamo, ne razumemo; učitelj in dijaki se vseskozi prilagajajo situacijam. Pomembno je poenoteno poučevanje vseh uči- teljev praktičnega pouka. Za dijake izbirajmo relevantne, zanimive, smiselne naloge, dejavnosti in izzive v skla- IZBIRA NALOG du z učnim načrtom in realno izvedljive pri poučevanju na daljavo. V situacijah, ko dijak zaradi neustreznih pogojev dela ne more izpolniti naloge, poiščemo nadome- stno nalogo (ker dijak nima svojih materialov in pripomočkov). Zaradi neenakih možnosti med dijaki načrtujmo pouk tako, da bodo zastavljen cilj MOŽNOSTI lahko realizirali tudi dijaki z najslabšimi pogoji in zmožnostmi – v nasprotnem pri- DIJAKOV meru se bodo razlike le še povečale. Učitelj pouk individualizira in ga približa vsem dijakom. Dijaki morajo imeti doda- tne možnosti (neenaki pogoji pouka na daljavo). DIJAKI Naloge naj bodo prilagojene dijakom, ki že v šoli potrebujejo več individualne po- Z UČNIMI moči, potrebne so dodatne usmeritve pri delu. Dijakom, ki so tega zmožni, pa omo- PRIMANJKLJAJI gočimo zahtevnejše izzive. KATERE Zahtevnejše vsebine prihranimo za čas, ko se bodo dijaki vrnili v šole. V nasprotnem VSEBINE primeru bodo ob vrnitvi v šolo razlike med dijaki prevelike. Večini starši ne morejo po- IZBRATI? magati pri učenju. Vzpostaviti moramo stik z vsemi dijaki. Dijaki naj imajo občutek, da so slišani. Upošte- vajmo tudi njihovo mnenje, vnaprej naj bodo seznanjeni, kako, kdaj in kam oddajajo STIK Z DIJAKI svoje naloge in kako bodo pridobili povratne informacije – povratne informacije mora- jo biti kakovostne že med procesom kot tudi ob koncu procesa (ob končnem izdelku). Po potrebi organiziramo krajša videokonferenčna srečanja s posamezniki ali manjšo skupino dijakov za izmenjavo izkušenj in dodatnega motiviranja. Dijake usmerjajmo tudi k vsebinam, ki niso direktno povezane s šolsko snovjo, a zmanj- šujejo stres in frustracije (sproščanje, primerne knjige, poslušanje sproščujoče glasbe, spodbujanje gibanja na svežem zraku …). SPROSTITVENE Ker je negativnih informacij, ki se širijo naokrog, preveč, vsaj mi poskrbimo, da smo DEJAVNOSTI pozitivni in da dijake spodbujamo, motiviramo, pohvalimo. Šolanje od doma naj ne postane še en vir neobvladljivega stresa, saj so dijaki doma skupaj s starši, ki imajo dovolj lastnih skrbi (kako bo z delom, kako s plačo, kako s krediti, koliko časa bo še vse skupaj trajalo …). Upoštevajmo, da so pogoji za delo doma povsem drugačni kot v šoli. Tudi tisti dijaki, ki imajo doma optimalne pogoje za delo, porabijo več časa, kot bi ga potrebovali v šoli. Marsikateri dijak občuti skrbi svojih staršev, tudi če jih ne delijo z njimi, zato bodimo vsaj mi obzirni, prisluhnimo jim, pogovarjajmo se z njimi. Naredite to, kar lahko, kar je v vaši moči. Kot učitelji iščimo znanje in ne neznanja, spodbujajmo, usmerjajmo, ne poudarjajmo POGOJI napak in kaj so dijaki naredili narobe – svetujmo jim in jih usmerjajmo, kako lahko ZA DELO naredijo bolje … Pomembno je, da učitelji sodelujemo z razredniki oz. razredniki med seboj, da je vklju- čena svetovalna služba in po potrebi tudi psiholog. Dijakom ponudimo tudi drugo možnost, če občutimo stisko in kakšno od obveznosti ne opravijo v točno določenem roku. Razlogov za to je lahko veliko: slaba internetna povezava, dijaki nimajo tiskalnikov, dijaki doma nimajo urejenega učnega okolja – svo- je sobe, dijaki morajo pomagati drugim družinskim članom … 23 Tabela 2: Na izkušnjah iz spomladanskega dela sem v vseh fazah poučevanja upoštevala nekatera priporočila za učitelja in tudi slogana: »manj je več« in »več je lahko hitro preveč«. Didakta POUČEVANJE V ČASU KORONE V obdobju poučevanja na daljavo imamo prilo- Epidemija je prinesla tudi veliko priložnost za raz- žnost da smo srčni, sočutni, empatični, ustvarjalni mislek, kakšna naj bo šola prihodnosti. Samo od in si dovolimo nekaj tistega, kar si zaradi omejitev nas je odvisno, da ne čakamo na boljše čase in sto- v šoli ne moremo. pimo iz cone ugodja ter ugotovimo, kaj od tega, kar preizkušamo in vključujemo v pouk v času ko- SKLEP rone, lahko uporabimo tudi v prihodnje. Če smo v Iz vsega zapisanega lahko ugotovimo, da je pouk času korone prišli do spoznanja, da je pomembno praktičnega pouka na daljavo le približek pouka srce, čut do sočloveka in ljubezen, potem korona ni v sodobno opremljeni učilnici. Učitelj je posta- prinesla samo slabega. vljen pred velik izziv, kako v povsem spremenjenih pogojih dela izvajati pouk, ki bo prilagojen vsem posebnostim pouka na daljavo. Dijaki imajo raz- lične pogoje dela (nimajo svoje sobe, računalnika, imajo slabo internetno povezavo, nimajo ustreznih materialov in pripomočkov, modelov …), razlike so velike, osebne stiske dijakov iz socialno šibkejših okolij niso majhne. Učitelj mora biti stalno pripra- vljen iskati individualne pristope, s katerimi rešuje izzive pri poučevanju na daljavo. Z dijaki, ki nima- jo tehničnih pogojev, mora skupaj z razrednikom poiskati rešitev, kako realizirati vsaj minimalne vsebine za praktični pouk na daljavo. Pri dijakih z učno pomočjo je potrebno sodelovanje učitelja, ra- zrednika, svetovalne službe in staršev. Mladostnik mora začutiti, da je pomemben, da se zanimamo zanj in da prisluhnemo njegovim stiskam. Povra- tne informacije, ki jih dijaki v času pouka v učilnici dobijo v direktni interakciji oz. pogovoru z učite- ljem praktičnega pouka, moramo nadomestiti s kvalitetnimi informacijami prek spletnih orodij (Te- ams). Preverjanje in ocenjevanje znanja postavlja pred učitelja svojevrsten izziv. Učitelj, ki je zgradil zaupanje že v šoli, bo imel vsekakor manjše težave LITERATURA tudi med poučevanjem na daljavo. Preden dijaka Musek Lešnik, K. (2020): Človeku prijazno izobraževanje na da- ocenimo, pa je nujno, da si faze učnega procesa ljavo v času koronavirusa. Dostopno na: https://www.abced.si/ post/%C4%8Dloveku-prijazno-izobra%C5%BEevanje-na-dalja- sledijo kot v šoli (podajanje snovi, utrjevanje, po- vo-v-%C4%8Dasu-koronavirusa?fbclid=IwAR1Tzq46TneOZuy- navljanje, odpravljanje pomanjkljivosti, preverjanje -N1VQh9Giumwyxq10v8ZDZBcz1-gqzCWB4wM9N-WfWLo. znanja in na koncu ocenjevanje). Povratne infor- Izvajanje Izobraževanja na daljavo v izrednih razmerah. Zavod macije morajo biti stalne, kvalitetne, pravočasne v Republike Slovenija za šolstvo (2020). Dostopno na: https://www. zrss.si/zrss/wp-content/uploads/2020-03-27-navodila-za-ravnate- vseh fazah poučevanja. lje_ss_26032020.pdf 24 Didakta