Prvi koraki novih občin in okrajev Prvega septembra se 3 e začelo itvljenie novih občin in okrajev. To dejstvo pomeni velik korak naprej v iz-gradnji socialističnih odnosov in mehanizma neposredne deinokracije v naši državi. Odprte so nove perspektive, toda postavljene so tudi nove naloge in problemi. KAJ PRINAŠA SEDANJA RAZDELITEV Politično teritorialna razdeli-teT Jngoslavije daje takole •Uke: Prej: okraji 338, občine 4113 Sedaj: okraji 187, občine 147S Stevilo občiu in okrajev se Je zmanjšalo za povprečno trikrat. Toda bistvo izvršenih spremcmb vi v teritorialiiem povečanjn okrajev in občin. Spremembe v organizaciji občin in okrajev so pomembne predvsem iz nasled- ajih razlogov: Prvo, samonpravljaDJe se je ie bolj približalo dclovncmu člo-Teku. Skoraj vsi tekoči posli, za katere so državljani najbolj ne-posredno ninteresirani, se bc-de lahko opravljali v občinl. Drugo, melo «e Jc okrepila eko-nomska baza občine. Sedanje ko- mnne bodo labko krile §voje glavne potrebe iz lastnih sred-stev in razširjale v svojem okviru proizvajalne sile. Tretje, proces viklajevanja Individualnih in splošnih koristi se bo vršil že na področjn same Občine, bodofi okraji pa bodo kot skupnosti komnn mnogo boij neposredno povezanl s tedera-cljo, kakor so mogli biti seda-nji majhni okraji. Na ta način dobivajo rcpublike drugačno vlogo. Svojo dejavnost otneja-Jejo 5e bolj kakor doslej prd-vsem na področje Solatva, kul-tnre, zdravstva, socialnega skrb-stva in ua koordinacijo in vskla-jevanje gospodarskega na-predka. Cetrto, borba za nadaljnjl raz-voj proizvajalnih sil in za druž-beni standard prehaja na ko-tnuno. S tera postaja naša ko-muna v resnici »osnovna šola socialističnega demokratizma«, kjer se bodo delovnl ljudje na lastnih izkušnjah učili ne samo gospodariti v korist oJje skup-nosti, marveč ttidi bolje razu-mevati potrcbe širše sknpnosti tn ceiotne doinovine ter sprav- ljati v sklad svoje na,pore s pri-zadevanjem delovnih ljudi v drugih predelih naše socialistii-ne driave. S tem, da oblast dejansko po-staja vse bolj oblast delovnega Ijudstva po najrazličnejiih ob-likah samoupravljanja, pa tadl odgovernost za nadaljnji napre-dek vse bolj prehaja na delov-ne ljodi po tovarnah, po goeiali-stično orientiranih zadrngah, T gospodarskih, prosvetnih, kul-turnih in drnžbenih sam*opr»v-nib ustanovah. NAJVA2NEJSE NALOGE Med nalogarai, ki gtoje pred nami in ki jib predvidevajo ob-iavljeni predpisi in obstoječi ZEMUEViD ADMINISTRATIVNO-TERITORIALKE RAZnELITVE JUGOSLAVUE odnosi, se nckatere ločljo kot najvažnejše. Sem spada pred-vsem gprejetje dokončnih statu-tov IJudskih odborov In prila o-ditev organizaclj In nstanov novi razdelitvl fankeij med ob-finami in okraji. Daljc, konkre-tizlranje odnosov med komuno In državljanl, tned komuno In podjetjem tcr drttgimi samo-upravniml ustanovatni, odrcja-nje odnosov med komunn In okrajem, med IJudskim "odbo- pravilno postavi in izvaja na najbolj demokratičen način, bo mogoče rcševatl i relativno tnanjširai tcžavami tudi druge naloge, ki stoje neposredno pred novimi ljudskimi odbori. Podaiki s terena govore, da so novi okraji in nove občine, a posebno okraji, v glavnem re-šili problem vodilnega uprav-nega in strokovnega kadra. Ni sicer ie povsod zagotovljena rom in njegovim lastnim apara-tom. Izgradnja kvalitetnega stro-kovuega kadra na vseh področ-jih komnnalne delavnosti in priprave za volitve noTih občin-skib in okrajnih Ijudskih odbo-roT spadajo tndi med zelo važ-ne naloge. Sereda ps bodo dale volitve v okrajne in občinske ljadske odbore polno fcorist šele takrat, ko bo novi organizem našel svoie mesto v našem si-stemu. V tem procesn se bo naj-bolje pokazalo, komu ljndje lah-ko zaupajo vodslvo od^ovornlh poslov lokalne skopnostL Dokončno sprejetje statuta ob-čin in okrajcv je zelo važen po-sel. Od statuta bo odvisno, v kakšni meri bodo državljani d -jansko lahko nživali pravice, :i jih zagotavlja naš sistem nepo-sredne drraokracije. Od tega. koliko dclovni ljodjc aktivn« sodelnjejo v organih samouprav-Ijanja, bo odvisen tudi nfihov prispevek k izgradnji socializma, izgradnji materialnih in polittč-nib p«gejev sa sociaJistitno de-mokracijo. Ce se statnt obCine in okraja tadi nstrezajoča kvaliteta, toda todi tisti kadri, ki nimajo p«-trebne strokovne in šolske iz-obraibe, pa imajo ˇ veliki ve-čini veeletne izkušnje v praksi izgradnje socializma. Imeli bodo možiiost in bodo tudi ladolženi, da kasneje razširijo svoje sploS-no in strokovno inanje. Tretiut-no je najvažnejše, da se spopol-nijo z ostrezajočim kadrom osnovne slnžbe in inštitoeije. Med njimi zavzemajo organi za planiranje vsekakar prvo mesto. Prav tako je važen aparal uprave za dohodek, lošpekcije, pravosodnih organov itd. Plače so precej perei pro-biem pri uprsvnem osebjn Ijod-skih odborov, predvsem plsč« višjih strokovnib oslažbenecr. Nekateri odhajajo v gospodar-stvo ali v republiški upravoJ aparat Predlagajo ekeije. zago-toviti učinknvileiše delo uprave za dohodke. skrb»-ti, da taine z delom apravni aparat sploh, /a-gotoviti nemotenn delo šol, zdravstvenih ustanov Hd., izvr-šiti nekatere najnnjnejše prila-goditve samonpravnih gospodar-skih in drugih organizacij novl po iticno-teritorialni razdelilvt. Z tar besedo, da novi organi- zem »sede«. Sele tedaj ooao zreli pogoji ta potrebna izbolj-šanja tudi na drugih področiih. Glede na to ni nobene potrebe niti za nstanavljanje zbora pro-irvajalcev v občinah, razen v bivših okrajjiih in mestnih sre-diščih, kjer je ta inStitucija že nbstajala, niti za vedno novirpi teritnrialniml spremembami. Obdobje neposredno po reor-ganizaciji je zelo važno za ori-entacijo in prakso v nadaljnji izgradnji naših komun. Vsako zaletavanje zdaj bi lahko ustvar- (Nadaljevanje s stranl 11) jalo težave Se dolgo časa. In obratno. Treba je pazljivo pro-učevati in prilagajati, korak za korakom, pa da bl se že na za-četku pokazalo, kje so probleml in kako jib je treba reševati. Taka postopna pot bo zagoto-vila tako kontinuitcto kakor to-di nadaljnji razvoj samouprav-ljanja delovnih Ijudi na vseh področjih. Pretečeni raesec kaže, da imo kljub nekaterim po-manjkljivoslim na pravilni poti, da so dejansko že bili zreli po-goji za ta veliki korak v napred-ku naše družbe na socialističnl poti. POUTIČNF ORGANIZACIJE IMAJO VAŽNO VLOGO Ni dvoma, da bo ndlooilno vlo-go v tem procesu še dalje imela ZKJ in SZIII.J. Stvari so šic mnugo bolje i?pod rok tara, kjer so so or~anizacije Zveze komu-nistov Jngoslavije in SZDLJ za-vedale, d» sc je treba boriti za izgradnjo socializma prav z de-lora pri vzpostavljanjo organov in institucij družbenega samo-upravljanja in z borbo za iz-gridnjo sociaH.stičnih odnosov •¦• teh organih samih. Njihovo delo pri političnem pojasnjevanju novih ukrepov in v razvijanju socialistične zavesti delovnih ljudi, da bi izkoristili pravice, ki jim jih daje sistem neposredne soeiaiistifne demo-kracije. je prav sedaj neobhodno potrebno. Izgradnjo komun smo začeli. kn proizva.jalne sile še niso zado ti razvi<» in ko obsta-ia.io še velike rafciike v razvo.iu posamezDh delov naše države, ko moramo dajati znaten del ustvarjehih sredstev za narodno obrambo in druge neobhodn-sklade. V taki situaciji je poleg dograditve ekonomskega siste-ma, ki be ustrezal našim mate-rialnim možnostim še prav po-sebno važno politično lotevanje nalog in stalno politično-vzgoj-no delo med delovnimi Ijudmi. Ce bi prepustili organiziranje novih občin in komunalne gra-ditve sploh »strokovnjakom«, opustili politično reševanje po-stavljenih nalog. zanemarili pri-vlačevanje iiajširših množic in stalno socialistično vzgojo de-lovnih ljudi, bi kasneje naleteli na mnoge težave. In obratno. Politično reševanje stvari bo vzbudilo nove sile socialistične ustvarjalnosti in socialistične iniciative delovnih Ijudi širom po naši domovini. TONE VKATUŠA