
SLAVKO SPL1CHAL* 

Reregulacija radiotelevizije v Vzhodni-
Srednji Evropi 

Medtem ko so imele politične spremembe v nekdanjem socialističnem taboru 
neposredne posledice na področju tiska, kjer je bilo ustanovljenih mnogo časopi-
sov v zasebni lasti in/ali so bili dotedanji časopisi in distribucijski sistemi v državni 
ali partijski lasti vsaj delno denacionalizirani, pa razprave o de- ali reregulaciji 
radiotele vizije še niso pripeljale do bistvenih praktičnih sprememb v pogledu 
demokratizacije. Res je sicer, da obstajajo pomembne razlike med posamičnimi 
državami in da se razmere povsod (lahko) hitro spreminjajo. Hkrati pa je res, d a j e 
zlahka mogoče prepoznati tudi tendence, ki so skupne vsem. V vseh postsociali-
stičnih državah so zakoni o radiodifuziji na določeni stopnji sicer počasnega spre-
minjanja zakonodaje. Tradicionalni zahodnoevropski model javne radiotelevizije 
je videti najprivlačnejši model, ki naj bi ga posnemali. Toda v nasprotju z Zaho-
dom, kjer vprašanja o tem, kako dobro deluje ekstremni tržni model, kakšna naj 
bo kulturna funkcija medijev, in vprašanja o razvoju novih medijev, ki je počasnej-
ši od pričakovanj, vsaj delno zavirajo ali preusmeijajo deregulacijo (Rovvland in 
Tracey, 1990, p. 9), nove politične elite v Vzhodni-Srednji Evropi nedvoumno 
zagovarjajo komercializirano »javno« radiotelevizijo iz zelo pragmatičnih politič-
nih in ekonomskih razlogov - da bi maksimirale svojo moč s pridobivanjem volilne 
podpore in da bi napravile »javne storitve« profitno donosne. Hkrati se povečuje 
delež uvoženih, zlasti rekreativnih programov - kljub pomanjkanju deviznih sred-
stev. Nacionalne mreže si prizadevajo pridobiti tuje investitorje in oskrbovalce 
s programi. Le v majhni meri pa se pojavljajo zasebne radijske in televizijske 
postaje na čisto komercialnih temeljih. 

Prodor zahodnih elektronskih medijev 

Morda najbolj vidno znamenje (potencialnih) sprememb v vzhodnoevropski 
radiodifuziji je odločitev o ukinitvi radiotelevizijske organizacije vzhodnega bloka 
(L'Organisation Internationale de Radiodiffusion et Television - OIRT) do leta 
1993. Tri članice O I R T - nacionalne radiodifuzne organizacije ČSFR, Poljske in 
Madžarske - so bile že sprejete kot pridružene članice v Evropsko radiodifuzno 
zvezo (EBU) , ki so jo ustanovile zahodnoevropske javne radiodifuzne korporaci-
je. Jugoslavija, ki je bila edina polnopravna članica E B U iz vrst socialističnih 
držav, je bila v O I R T le opazovalka. Pričakovati je, da bo E B U posamič sprejema-
la v svoje vrste evropske članice OIRT, medtem ko naj bi neevropske članice 
O I R T postale pridružene članice razširjene E B U (Walker, 1991, p. 42). 



V vseh nekdanjih socialističnih državah Vzhodne Evrope je bila cenzura medi-
jev sicer formalno odpravljena, nikakor pa ne državna regulacija radiotelevizije. 
Čeprav so novi zakoni o medijih očitno liberalnejši kot tisti za časa socializma, so 
v njih še vedno »zanke, ki vladam omogočajo vplivati na medije in določati, kaj je 
,odgovorno' novinarstvo ali kdo je profesionalni novinar in ima torej pravico do 
akreditiva« (Stone in Marks, 1991, p. 5). V nekaterih državah, kot na primer 
v nekdanjih jugoslovanskih republikah, je bila dotedanja zakonodaja s področja 
radiodifuznih medijev dopolnjena, s čimer je bila (vnovič) vzpostavljena državna 
kontrola nad radijskimi in televizijskimi organizacijami. Medtem ko so imeli v prejš-
njem samoupravnem sistemu zaposleni v medijih pravico sodelovati pri imenovanju 
na ključne upravljalske in uredniške pozicije, je bila z zakonskimi spremembami ta 
pravica delavcev povsod odpravljena in je postala privilegij bodisi vlade (npr. 
v Srbiji, Vojvodini, Kosovu in Hrvaški), bodisi parlamenta (npr. v Sloveniji in Bosni 
in Hercegovini). 

Podobne spremembe so bile uvedene tudi na Poljskem in Madžarskem. Pred 
poljskimi demokratičnimi parlamentarnimi volitvami se je Solidarnost zavzemala za 
to, da bi nacionalno radiotelevizijo nadzorovala družba in da bi bila »upoštevana 
naša temeljna pravica do izražanja pogledov in mnenj v naših časopisih in v neodvis-
nih radijskih in televizijskih programih« (Goban-Klas, 1990, p. 51), toda po zmagi 
na volitvah je svoja stališča spremenila in vztraja pri neposrednem vladnem nadzoru 
(Savvisz, 1990, p. 399). Na Madžarskem predsednika nacionalne televizije in naci-
onalnega radia imenuje predsednik države na predlog predsednika vlade (analogija 
z BBC); ni pa nikakršnega sveta ali podobne pluralistično zasnovane upravljalske 
institucije v obeh zavodih. Taka ureditev očitno krši temeljno načelo neodvisnosti 
programskih delavcev in njihove odgovornosti za vsebino programov, kije varovalo 
tradicionalne javne radiodifuzne sisteme pred državnim in partijsko-političnim 
vmešavanjem (Blumler, 1991, p. 12). Medtem ko v »modelu BBC« svet guvernerjev 
»deluje kot tampon med vlado in radiodifuznimi delavci, ki imenuje generalnega 
direktorja, ključno izvršno funkcijo na BBC, in njegovega pomočnika ter je odgovo-
ren za celotno politiko« (Meech, 1990, p. 233), je re-regulacija radiotelevizije 
v Srednji in Vzhodni Evropi vnovič pripeljala radiodifuzne organizacije pod nepo-
sreden državni nadzor tako na nacionalni kot na lokalni ravni. Medtem ko »naci-
onalni« radio in televizijo politično nadzorujejo oblasti s tem, da imenujejo oz. 
vplivajo na imenovanje direktorjev, urednikov in upravnih odborov, lokalne posta-
je bodisi še niso legalizirane ali pa so omejevane s politično pristranskostjo lokalnih 
oblasti, če so te pooblaščene za izdajanje licenc zasebnim postajam. 

Ne glede na to pa se nove radiodifuzne politike razlikujejo od nekdanjih vsaj 
v enem pomembnem pogledu. Po demokratičnih političnih spremembah v letih 
1989-1991 vzhodno-srednjeevropske države prihajajo ne le »teoretično«, ampak 
tudi praktično pod vse večji vpliv zahodnih radijskih in televizijskih postaj. Razliku-
jemo lahko tri vrste zahodne radiodifuzne penetracije v nekdanje socialistične 
države: 

1. Direktni radiodifuzni sateliti (DBS) omogočajo zahodnim televizijskim 
postajam neposreden dostop do gledalcev v Vzhodni-Srednji Evropi. 

2. Mednarodne medijske korporacije in druga zasebna podjetja poskušajo pro-
dreti na vzhodne trge s ponudbo kapitala in telekomunikacijske tehnologije. 

3. Nekatere zahodne vlade (npr. francoska) so dosegle sporazume z novimi 
političnimi oblastmi v Vzhodni-Srednji Evropi, na temelju katerih nacionalne radi-
odifuzne organizacije, ki so še vedno pod državnim nadzorom, predvajajo zahodne 
radijske in televizijske progame. 



Med najuspešnejšimi zahodnoevropskimi korporacijami v Vzhodni-Srednji 
Evropi sta francoska televizijska mreža La Sept in Radio France Internationale. 
Francoske korporacije so še posebej zainteresirane za izvoz svojih programov, 
manj pa za izvoz kapitala. La Sept je dosegla sporazume o prevzemanju njenih 
programov na Madžarskem, Poljskem ter Češko-Slovaškem, Radio France Inter-
nationale pa je spodbudil ustanovitev »bikulturnega« radia na Poljskem, Češko-
Slovaškem in v Romuniji (Semelin, 1991, p. 17). 

Sedem vzrokov vzhodnoevropskega zaostajanja 

V nasprotju s sodobnimi deregulacijskimi težnjami v Zahodni Evropi je seda-
nje prestrukturiranje radiodifuznih sistemov v Vzhodni-Srednji Evropi usmerjeno 
k oblikovanju nacionalne, politizirane in kvazikomercialne »javne televizije«, 
podobne tistim v Zahodni Evropi v zadnjih desetletjih pred uspešnim prebojem 
satelitske in kabelske televizije. Čeprav elite zagovarjajo model javne radiotelevi-
zije, radiotelevizijske organizacije v praksi niso niti neodvisne od države niti neko-
mercialne. Dejansko so »javne« radijske in TV-postaje vse bolj odvisne od dohod-
ka iz reklam, ki je postal pomemben vir financiranja po zmanjšanju državnih 
subvencij. 

Hkrati je radiodifuzna dejavnost še vedno, tako kot je bila pred političnimi 
spremembami, v veliki meri podrejena državni oblasti in partijskim elitam, ne pa 
odgovorna javnosti. Parlamenti ali celo samo vlade delujejo kot edini »predstavni-
ki javnosti« in imajo na primer pravico, imenovati tako upravne odbore kot direk-
torje radiodifuznih organizacij. Čeprav se novi sistem kajpak razlikuje od sociali-
stičnega v tem, da so bile te funkcije prenesene s komunistične partije na demokra-
tično izvoljene državne organe, to ne spreminja temeljnega odnosa odvisnosti 
medijev od vnanjih političnih oblasti in redukcije javnosti na množico pasivnih 
konsumentov. Še več, dejansko odločanje pogosto sodi v sfero nevidne moči nefor-
malnih političnih elit, ki so zunaj demokratičnega in zakonskega nadzora in odlo-
čilno vplivajo na odločitve, ki jih formalno sprejemajo vlada, parlament, upravni 
odbori medijskih organizacij ali celo sami uredniki in novinarji. Ta »deja vu« 
pristop je komaj v čem pod vplivom najnovejših razvojnih sprememb v smeri 
liberalne deregulacije medijev, ki se uveljavlja v Zahodni Evropi. Za tako »zakas-
nitev« je mogoče identificirati vrsto gospodarskih, političnih, kulturnih in ideolo-
ških vzrokov: 

1. Tehnološke inovacije, ki so v razvitem svetu medijem prinesle nove možno-
sti, so z res redkimi izjemami v Vzhodni Evropi popolnoma odsotne. Razširjenost 
storitev, kakršne ponujajo teletekst, videotekst, elektronska pošta, kabelska in 
satelitska televizija, pa celo telefon, je izjemno slaba. Ogromen je zaostanek 
v sodobni komunikacijski in računalniški tehnologiji. Trga elektronske opreme 
praktično ni (z nekaj redkih izjem), kakovost opreme je daleč pod zahodnimi 
standardi. »Informacijska družba« v Vzhodni Evropi so prej sanje - ali celo mora 
- kot pa nastajajoča realnost (Splichal, 1990b). 

2. Politična scena je močno ideologizirana. V nasprotju z Zahodno Evropo, 
kjer obstaja relativno stabilno ravnotežje moči med političnimi strankami, so nove 
vzhodnoevropske vlade obremenjene z antikomunizmom in antiboljševizmom ter 
s strahom, da bi izgubile oblast. Najvplivnejše nacionalne medije štejejo za rezer-
vate nekdanjih političnih elit in njihovih zaveznikov. Oblastni nadzor in vmešava-
nje v medije sta upravičevana z »demokratizacijo«. Čeprav je bila cenzura formal-



no odpravljena in so bili sprejeti novi zakoni o tisku (ne pa tudi radioteleviziji), 
se vmešavanje oblasti v medije nadaljuje na bolj neformalne načine (npr. z diskri-
minacijskimi postopki pri dajanju državnih subvencij, imenovanjem političnih 
vodij na direktorska in uredniška mesta, diskriminiranjem novinarjev zaradi nji-
hovih političnih prepričanj), pa tudi formalno, kot na primer pri radioteleviziji 
z moratorijem na delitev frekvenc. 

3. Nacionalistične politike novih vlad in strank na oblasti lahko s pridom izko-
riščajo državni monopol nad radiodifuzijo (zlasti televizijo) za mobilizacijo »ljud-
skih množic«. Hkrati je pretežno nacionalna medijska politika, ki se ukvarja 
predvsem z ideološkimi in nacionalno-kulturnimi vprašanji, sama po sebi 
v nasprotju s komercialno usmerjeno nadnacionalno politiko, ki nastaja zlasti 
v državah Evropske skupnosti in podpira spremembe v smeri deregulacije. 

4. Vsi mediji se srečujejo s finančnimi problemi, še zlasti s pomanjkanjem 
dohodkov iz reklame. Na področju radiotelevizije si enostavno ni mogoče zami-
sliti popolne komercializacije, ki bi pomenila odpravo naročnine. Dohodki iz 
reklame so omejeni delno zaradi odsotnosti tržne ekonomije, še posebej pa zaradi 
obče nerazvitosti gospodarstva, ki ni sposobno reklamirati svojih proizvodov in 
storitev. Iz istih razlogov bodo »oglaševalci, ki podpirajo satelitske kanale na 
Astri, s katerimi je pokrita cela Evropa, komaj zainteresirani za tamkajšnji spre-
jem [v Vzhodni Evropi], če bi morali za to kar koli plačati« (Baker, 1991, p. 18). 
Nasploh so komercialni potenciali radiodifuzije v Vzhodni-Srednji Evropi še zelo 
majhni. 

5. Pomanjkanje domačega kapitala, ki bi bil potreben za privatizacijo obsto-
ječih medijev ali za naložbe v nove zasebne medije, še povečuje prepričljivost 
»kulturnih« argumentov zoper privatizacijo. Močno je razširjeno prepričanje, da 
bi bili nacionalni interesi in nacionalna kultura ogroženi s tujimi naložbami ter 
z internacionalizacijo programske produkcije brez trdnega nacionalnega (vladne-
ga) nadzora. Radiodifuzni sektor je za take argumente še posebej občutljiv, saj je 
neposredno povezan z vprašanji kulturne identitete. Ne samo da zasebni mediji 
ne morejo biti izziv »glavnemu kulturnemu in političnemu toku«, ker morajo 
težiti k maksimiranju svojih občinstev, da bi ekonomsko preživeli; še pomemb-
nejše je, da zasebne radiodifuzne organizacije niso zainteresirane za lastno pro-
gramsko produkcijo, ampak se raje zanašajo na uvožene programe (Sepstrup, 
1989, p. 35). 

6. V vseh nekdanjih socialističnih državah so se sicer začeli postopki za spre-
membo medijske zakonodaje, vendar so večidel obtičali na pol poti v počasnih in 
kontroverznih zakonodajnih postopkih. Paradoksalno je, d a j e pravni vakuum, ki 
so ga povzročile nenadne politične spremembe, še bolj zapletel proklamirano 
politiko gospodarske liberalizacije in deregulacije, še zlasti v sferi množičnih 
medijev. Čeprav so nove oblasti naklonjene privatizaciji, se obotavljajo oz. se 
celo odpovedujejo zakonski transformaciji poprejšnje državne ali dužbene lastni-
ne medijev v zasebno lastnino. Poleg negotovosti glede privatizacije in (deregu-
lacije odsotnost strokovno usposobljenih komercialnih in pravniških kadrov še 
otežuje dotok tujega kapitala na vzhodnoevropske trge. Po drugi strani pa je 
zaradi odsotnosti ustreznega pravnega okvira privatizacija pogosto navadna kraja 
nekdanje javne lastnine. 

7. Končno - tako kot v Zahodni Evropi (McQuail, 1990) - komercializaciji in 
internacionalizaciji medijev nasprotujejo različni »ideološki akterji«, npr. organi 
javnih radiotelevizijskih postaj, uveljavljene kulturne institucije, različne (nika-
kor ne nujno opozicijske) stranke. Nedavno je na primer glavni urednik češkega 



tednika Forum Jan Stern izjavil, da tuji investitorji, kot na primer Robert Mur-
doch, niso sprejemljivi, ker bi to pomenilo, da bi komercialna diktatura nadome-
stila nekdanjo politično (Mass Media, 1990b). 

Nobenega od naštetih dejavnikov ni mogoče šteti za prevladujočega v celotni 
Vzhodni-Srednji Evropi. Celo za zahodne opazovalce »je v tem noro prešitem 
medijskem sistemu pomembno ugotoviti, da obstajajo razlike in variacije med 
številnimi državami in znotraj njih« (Dennis in Heuvel, 1990, p. 3). Prav gotovo so 
velike razlike med Poljsko in Madžarsko ter drugimi državami. Poljska in Madžar-
ska sta imeli relativno dolgo demokratično tradicijo pred drugo svetovno vojno; 
proces povojne demokratizacije se je začel v petdesetih letih na Madžarskem in 
v osemdesetih letih na Poljskem, čeprav ne uspešno. V obeh primerih gre za 
nacionalni državi, podobni tistim v Zahodni Evropi in neobremenjeni z mednaci-
onalnimi konflikti; tako tudi veljata kot relativno varni za tuje naložbe. Odpirata 
vrata zasebnemu komercialnemu tisku, radijskim in televizijskim postajam, ki naj 
ne bi bili pod nadzorom državnih oblasti. Ni torej presenetljivo, da prav Madžar-
ska in Poljska vzbujata največ zanimanja med tujimi investitorji. Tako kot 
v Zahodni Evropi si velike medijske korporacije (npr. Murdoch, Maxwell, Berlus-
coni, Springer, Bertelsmann) prizadevajo vstopiti na nacionalno medijsko prizoriš-
če z »denacionaliziranimi« vsebinami, programi in reklamami. 

Poljska strategija obotavljanja 

Privatizacija radiotelevizije, ki je sledila ustanovitvi prve neodvisne radijske 
postaje Radio Solidarnost v Varšavi (1989), je prišla še najdlje na Poljskem, čeprav 
je proces močno zapleten in protisloven. Dejstvo, da je bil predlog zakona o radi-
odifuziji že večkrat odložen ali zavrnjen, kaže na vso zapletenost položaja. Poljske 
oblasti nočejo sprejeti tujih investitorjev, ki niso pripravljeni zadovoljiti njihovih 
cenovnih apetitov; vsekakor nočejo ponoviti »madžarske napake« z razprodajo 
dnevnih časopisov. Poljsko ministrstvo za komunikacije je do januarja 1991 prejelo 
270 prijav za ustanovitev komercialnih radijskih in televizijskih postaj (Walker, 
1991, p. 42). Prva zasebna radijska postaja Radio Metropolska - Fun, rezultat 
skupne naložbe poljskega podjetja in mreže Radio Fun, katere lastnik je francoski 
medijski konglomerat Hersant, je začela oddajati v Krakovu februarja 1990. Pred-
vaja programe, ki jih prevzema iz Francije prek satelita. Tej postaji sta kmalu 
sledili dve drugi: Aleks v Zakopanih in Solidarita Mazowsze v Varšavi. V Wrocla-
wu je osem nekdanjih delavcev nacionalne televizije februarja 1990 ustanovilo 
prvo zasebno televizijsko postajo, ki oddaja pretežno pridobljene satelitske pro-
grame, kot so Film Net, Eurosport, Sky News in Veronique 4. Zasebne postaje so 
se na Poljskem nedavno povezale v Federacijo zasebnih radijskih in televizijskih 
postaj. 

Nacionalna Poljska radiotelevizija je v bistvu ostala nespremenjena kot državni 
monopol. Vključuje dva nacionalna televizijska kanala in štiri glavne nacionalne 
radijske programe. Poleg tega je še osem regionalnih televizijskih studiov, ki jih 
upravljajo centralne oblasti prek Komiteja za radio in televizijo. Nadzor nad 
upravljanjem z državno korporacijo je prevzela Solidarnost, podobno kot se je to 
zgodilo v drugih nekdanjih socialističnih državah. Vodilni frakciji Solidarnosti, 
R O A D in Zveza centra, »sta podedovali miselnost komunistov« in poskušata 
vplivati na televizijo v prid uveljavljanja lastnih interesov (Dennis in Heuvel, 1990, 
p. 24). Poljske oblasti niso hotele dati v zakup programskega časa na nacionalni 



televiziji Berlusconiju in Murdochu, vendar pa vlada resno razmišlja o možnosti za 
privatizacijo drugega nacionalnega TV-kanala. Britanski ECI (Euroipean Com-
munication Industries) naj bi po pričakovanjih postal lastnik 30-odstotnega lastni-
škega deleža (Mass Media, 1990a, p. 24). Glavni razlog za to je v tem, da je zlasti 
osem regionalnih studiov v hudih finančnih škripcih. Kljub vsemu pa se srečuje 
ideja privatizacije z močnim odpori. Drugače je z zasebnimi (tujimi) vlaganji 
v kabelske sisteme, ki ne veljajo za tolikanj »nevarne«. David Chase, lastnik 
Chase Enterprises, ki je še vedno edina ameriška korporacija, ki ima pomembne 
investicije v Vzhodni Evropi, je podpisal s poljsko vlado sporazum o sovlaganju 
v razvoj kabelskega sistema, ki naj bi bil v 70-odstotnem deležu v njegovi lasti 
(Dennis in Heuvel, 1990, p. 15). 

Novi zakon o radio televiziji, ki je v pripravi na Poljskem, predvideva ustanovi-
tev posebne agencije - Nacionalnega sveta za radiotelevizijo - za celotno področje 
radiotelevizije. Svet naj bi sestavljalo devet članov, tri naj bi imenoval predsednik 
republike ter po tri člani senata ter spodnjega doma. Njegova poglavitna pristoj-
nost naj bi bila podeljevanje oddajniških licenc radijskim in televizijskim postajam. 
Prvi kanal nacionalne televizije naj bi bil preoblikovan v javnopravni zavod, ki bi 
bil pod neposrednim nadzorom vlade. Drugi kanal pa naj bi se preoblikoval 
v komercialno mrežo regionalnih televizijskih postaj, pri čemer bi bil lastninski 
delež tujega kapitala omejen na 33 odstotkov. Poleg transformacije obstoječih 
dveh nacionalnih kanalov naj bi bila ustanovljena še dva komercialna televizijska 
kanala. Vendar pa je v celoti prihodnost poljskega medijskega sistema še močno 
nejasna, predvsem zaradi nasprotujočih si stališč različnih političnih akterjev. 

Meje madžarske liberalizacije 

Po letu 1989 je do razmeroma omejenih sprememb prišlo tudi v madžarski 
radioteleviziji, pa čeprav je prva madžarska komercialna radijska postaja, Radio 
Danube, začela oddajati v nemščini že sredi osemdesetih let. Druga radijska posta-
ja, ki oddaja v tujem jeziku, je Radio Bridge, ki oddaja predvsem program Glasu 
Amerike in je bil ustanovljen s švedskim in kanadskim kapitalom. Najpopularnejši 
komercialni radio pa je budimpeštanski Kalipszo Radio, ki 24 ur dnevno oddaja 
popularni program. Prejšnji sistem licenc za časopise ter radio in televizijo je bil 
odpravljen januarja 1990; odtlej je formalno omogočeno vsaki fizični ali pravni 
osebi ustanoviti časopis, radijsko in televizijsko postajo. V enem letuje bilo vlože-
nih 60 zahtevkov za koncesijo za radijsko postajo in 50 zahtevkov za koncesijo za 
televizijsko postajo (Mass Media, 1990a, p. 20), med njimi tudi precej iz tujine. 
Toda po začetni liberalizaciji in razprodaji množice dnevnikov, ki jo je sprožila 
sprememba zakona o tisku, se je vlada odločila uvesti moratorij na podeljevanje 
frekvenc za radijske in televizijske programe, ki bo verjetno veljal vsaj do konca 
leta 1992. Le dvema komercialnima televizijskima postajama je uspelo pridobiti 
frekvence pred uvedbo moratorija. 

Nap TV, zasebna komercialna postaja, povezana z medijskim magnatom Mur-
dochom, ki je eden od lastnikov dnevnika Mai Nap, je bila prva neodvisna komer-
cialna televizijska postaja, ki je avgusta 1989 začela oddajati informativni in maga-
zinski program v triurnem jutranjem pasu na prvem kanalu nacionalne televizije 
MTV (Szekfu in Valko, 1990, p. 6). Ustanovili so jo založniška hiša Ribbon Ltd 
(58% ustanovitvenega kapitala), Murdochov popoldanski tabloid Mai Nap (14%), 
madžarska tiskovna agencija MTI (14%) ter zasebna filmska in video producent-



ska hiša MOVI (14%). MTV je sicer poleti 1991 prekinila pogodbo o »sodelova-
nju« (dovoljenje za oddajanje na prvem kanalu MTV), ker se je sama lotila 
podobnega programskega projekta, tako da je Nap TV začasno prenehal oddaja-
ti, vendar je bil dogovor kmalu obnovljen. Druga komercialna televizijska posta-
ja, ki ji je uspela registracija pred uvedbo moratorija, je bila Sio TV, katere 
ustanovitelj je mestni svet Siofoka ob Blatnem jezeru. Postaja je namenjena 
predvsem turistom in oddaja razvedrilni program v nemščini in madžarščini 
v večernih urah le poleti. 

Kljub številnim zasebnim komercialnim pobudam imata madžarska televizija 
MTV ter madžarski radio MR, ki sta oba v državni lasti, praktično še vedno 
popolni monopol. MTV oddaja na dveh kanalih (ki sta glede programov in 
upravljanja med seboj neodvisna) ter upravlja dve regionalni postaji, MR pa 
oddaja tri nacionalne programe. Osrednji televizijski dnevnik na prvem kanalu 
ureja novo provladno uredništvo informativnega programa, medtem ko nekateri 
izmed prejšnjih urednikov in novinarjev urejajo večerni dnevnik na drugem pro-
gramu. Povsem politična delitev uredništev na dveh kanalih spominja na model 
RAI v Italiji, kjer vladajoča stranka krščanskih demokratov nadzoruje RAI Uno, 
socialisti RAI Due in nekdanji komunisti RAI Tre. 

Tako MTV kot MR sta pod neposrednim nadzorom vlade. Kot drugod 
v Vzhodni-Srednji Evropi poskuša madžarska vlada ohraniti popoln nadzor zlasti 
nad televizijo. Septembra 1991 sta vodilna »madžarska« dnevnika - Nepszabad-
sag (Bertelsmann) in Magyar Hirlap (Maxwell) - objavila zapisnik tajnega 
sestanka parlamentarne frakcije vladajočega Madžarskega demokratičnega foru-
ma (MDF), ki je bil konec avgusta 1991. Vodja MDF Imre Konya naj bi zahteval 
radikalne spremembe v vladni medijski politiki, ki naj bi si prizadevala »preobli-
kovati radio in televizijo«. Kot naj bi izjavil Konya, ni več potrebe, da »bi se še 
naprej izogibali konfrontacijam zaradi ustvarjanja ugodne podobe o naši državi«, 
kajti zahodne države so že spoznale, da se Madžarska spreminja v smeri »libera-
lizma, demokracije, svobode tiska, človekovih pravic in tržne ekonomije«. Prišel 
je torej čas za »radikalne spremembe političnih stališč in idej na madžarskem 
radiu in televiziji« (Delo, 11. september 1991, p. 20). 

Podobno kot časopisi pa se je tudi madžarska nacionalna televizija znašla 
v velikih finančnih težavah. Prišlo je celo do predlogov, da bi ukinili drugi kanal, 
predvsem pa, da mora MTV zagotoviti več sredstev iz reklam (Mytton, 1991, p. 
4). Podobno kot na Poljskem je bil tudi na Madžarskem izdelan osnutek zakona 
o radiodifuziji, vendar v nasprotju s Poljsko bolj po vzoru Z D A kot Velike Brita-
nije: javne in zasebne postaje naj bi nadzorovala posebna organizacija po zgledu 
ameriške Federal Communication Commission. Toda videti je, da zaradi med-
strankarskih razprtij zakon še ne bo kmalu sprejet. Kljub vsemu pa ni dvoma, da 
velika večina v parlamentu soglaša vsaj v eni zadevi, namreč naj MTV in MR 
ostaneta zavoda v državni lasti, poseben organ pa naj bi dodeljeval frekvence in 
licence zasebnim in javnim radijskim in televizijskim postajam. 

Restriktivna vladna telekomunikacijska politika je očitna tudi pri razvoju 
kabelskih sistemov. Čeprav je na Madžarskem več kot 60 zasebnih lokalnih 
kabelskih sistemov, velika večina med njimi ne oddaja več kot dve do tri ure 
lastnega programa - na teden. Običajno kabelski »sistem« pomeni omrežje, ki 
povezuje do sto gospodinjstev in prenaša do dvanajst programov (dva madžarska 
in deset, prevzetih s satelitov). Vlada ne dovoljuje povezovanja lokalnih kabel-
skih sistemov, da bi preprečila nastajanje tretjega nacionalnega kanala, ki bi bil 
v zasebni lasti. Kljub temu je bilo v začetku leta 1990 s podporo Chase Enterpri-



ses ustanovljeno ameriško-madžarsko podjetje, ki ima za cilj povezati lokalne 
kabelske sisteme v nacionalni sistem, podobno kot na Poljskem (Dennis in 
Heuvel, 1990, p. 56). 

Češkoslovaški »eksperimenti« 

V večini vzhodno-srednjeevropskih držav so reforme radiodifuzije še počasnej-
še bodisi zaradi počasnejših političnih sprememb (npr. v Romuniji in Bolgariji) 
bodisi zaradi mednacionalnih konfliktov, ki gredo v prid ohranjanja paternalistič-
nih ali celo avtoritarnih medijskih sistemov. Češka in slovaška federativna republi-
ka, ki je med zadnjimi srednjeevropskimi državami konec osemdesetih let vnovič 
začela politično liberalizacijo, in Jugoslavija z najdaljšo povojno tradicijo demo-
kratičnih reform sta (bili) večnacionalni socialistični državi, v katerih je demokra-
tizacija odprla zlasti vprašanja demokratičnih oblik integracije oziroma dezintegra-
cije (kot v primeru novih nacionalnih držav, ki so nastale iz nekdanjih jugoslovan-
skih republik), ki naj bi preprečile (nadaljnje) mednacionalne konflikte. 

Ob tem pa demokratične (r)evolucije proti »diktaturi proletariata« v Jugoslavi-
ji in ČSFR tudi niso odpravile usedlin paternalistične in avtoritarne oblasti. 
V Češki in slovaški federaciji si je na primer nova vladajoča koalicija močno 
prizadevala odstaviti novega predsednika parlamenta Aleksandra Dubčka, ki je 
bil vodilna oseba »praške pomladi« leta 1968. V Sloveniji si konservativne stranke 
v vladajoči koaliciji prizadevajo odstaviti liberalnejše ministre iz drugih koalicij-
skih strank. Najbolj bizarna je bila gotovo odstavitev ministra za informiranje 
aprila 1991, ko je na tem mestu novinarja zamenjal pomočnik obrambnega mini-
stra. Časopisi so cinično komentirali to spremembo v slovenski vladi kot »naravno 
glede na dejstvo, da je v Jugoslaviji medijska vojna« (Belič, 1991, p. 22). V sosed-
nji Republiki Hrvaški pa novi (pol)predsedniški sistem bolj spominja na nekdanji 
gerontokratski sistem kot na »novo demokracijo«. 

Po »žametni revoluciji« leta 1989 je bilo v ČSFR imenovano popolnoma novo 
vodstvo nacionalne radiodifuzne organizacije. Čeprav je bil državni radiodifuzni 
monopol uradno odpravljen, je televizija doživela le malo sprememb. Aprila 1991 
je sicer v Pragi začela oddajati prva zasebna televizijska postaja Nezavisla Televize 
(NTV), toda po nekaj tednih se je eksperiment končal zaradi velikih finančnih 
problemov. Kabelska televizija in spremljanje satelitskih programov sicer nista 
omejeni, toda novi distribucijski sistemi, ki nimajo lastne programske produkcije, 
so še v povojih. Prejšnji birokratsko-centralistični sistem je bil le malo decentralizi-
ran. Poleg prvega televizijskega kanala, ki predvaja »federalni program« (ČST 
oziroma F l ) , gledalci lahko spremljajo na drugem kanalu »nacionalni program« 
(češki in slovaški), na tretjem kanalu, ki je dostopen le tretjini prebivalcev, pa 
mednarodni komercialni program OK 3, ki je sestavljen predvsem iz zahodnoe-
vropskih razvedrilnih oddaj. Mnogi potencialni tuji investitorji (CNN, Berlusconi, 
Maxwell, Murdoch) so si prizadevali »osvojiti« ta kanal, poleg njih pa tudi novo 
združenje neodvisnih televizijskih postaj, ki zahteva od vlade odpravo državnega 
monopola. Vse doslej pa so bila ta prizadevanja brez otipljivega rezultata. 

Novi zakon o radiodifuziji je odpravil državni monopol tudi pri radiu. Poleg 
federalnega popularnega programa, ki ga oddaja Češkoslovaški radio, nacionalni 
radijski postaji v Pragi (Češki radio - ČR) in Bratislavi (Slovaški radio - SR) 
oddajata vsaka po tri programe: novice in popularno glasbo na prvem programu, 
drugi, regionalni program, ki ga oblikuje mreža sedmih postaj na Češkem in treh 



postaj na Slovaškem, ter kulturno-umetniški tretji program. Po revoluciji je bilo 
ustanovljenih 15 novih radijskih postaj, delno v sodelovanju s tujimi investitorji, 
vendar pa je še vedno več kot 80 prosilcev za radijsko in 50 prosilcev za televizijsko 
licenco. Po izjavi Jana Carnogurskyja, podpredsednika slovaške vlade, bo država 
zavirala podeljevanje licenc zasebnim radijskim in televizijskim postajam, da bi 
»olajšala okrevanje državnega sektorja« (Walker, 1991, p. 40). Med obstoječimi 
24 radijskimi postajami v ČSFR jih je 17 v državni lasti, tri so v mešani državno-
zasebni lasti, samo štiri postaje pa so v izključni zasebni lasti (Evropa 2, Radio 1, 
Radio Countrv in Radio Plus - vse v Pragi). Med njimi je najzanimivejši Radio 1; 
ne le zaradi tega, ker je najbolj poslušan, ampak še zlasti zaradi svoje kratke, 
a burne »zgodovine«. Ustanovljen je bil namreč ilegalno leta 1990 kot Radio 
Stalin: ilegalno, ker tedaj zasebne postaje zakonsko še niso bile dovoljene, in 
z imenom Stalin, ker je bila postaja locirana pod piedestalom tedaj že odstranjene-
ga Stalinovega spomenika v Pragi. Postaja je po ustanovitvi oddajala le teden dni, 
saj jo je policija odkrila in zaplenila oddajnik. Februarja 1991 je bila postaja vnovič 
ustanovljena, tokrat z imenom Radio Ultra - in ponovno ilegalno ter spet le za 
kratek čas. Končno je bila postaja legalizirana kot Radio 1, pa čeprav tudi tedaj 
novi zakon o radiodifuziji še ni bil sprejet. 

Mnogo kandidatov za licenco je iz tujine, na primer CNN, NCL in ICT iz 
Z D A , Berlusconijev Fininvest iz Italije, pa tudi ameriška državna postaja Glas 
Amerike. Global Cable Systems iz Kanade in Heartland Ventures iz ZDA so 
vključene v razvoj kabelske televizije (Walker, 1991, p. 38). Nekatere tuje radijske 
korporacije (Radio Free Europe, BBC in Radio France International) so dobile 
posebna dovoljenja federalnih oblasti za predvajanje svojih programov v ČSFR 
v Češkem in tujih jezikih. V Bratislavi pa je Slovaški radio v sodelovanju z avstrij-
skim producentom gramofonskih plošč ustanovil komercialno radijsko postajo 
Radio CD International, ki oddaja program v nemščini za poslušalce v sosednji 
Avstriji, kjer so lokalne oz. komercialne radijske postaje še vedno prepovedane. 
Po drugi strani pa je federalni parlament v Pragi blokiral predlog etničnih manjšin 
(zlasti madžarske), da bi lahko ustanovile lastne postaje, ki bi bile namenjene 
manjšinam. Čeprav v ČSFR medetnični odnosi niso tako zaostreni kot v nekdanji 
Jugoslaviji in Sovjetski zvezi, pa očitno igrajo pomembno vlogo pri diskriminacij-
ski politiki federalnih oblasti v Pragi pri podeljevanju licenc neodvisnim postajam. 

Počasnost decentralizacije se še posebej jasno izraža v upravljanju Federalne, 
Češke in Slovaške radiotelevizije. Dejansko federalna in češka radiotelevizija nista 
dve (oziroma štiri) različni postaji, ampak delujeta združeno v okviru Češkoslova-
ške televizije in Češkoslovaškega radia. Generalnega direktorja imenuje vlada (od 
revolucije do jeseni 1991 so zamenjali že tri direktorje), vse preostale direktorje ter 
urednike pa imenuje generalni direktor. V taki strogo hierarhični organizaciji so 
novinarji pogosto izpostavljeni pritiskom z vrha. Novi zakon o radiodifuziji predvi-
deva ustanovitev upravnih odborov za nacionalni radio in nacionalno televizijo, ki 
naj bi jih sestavljali predstavniki parlamentarnih strank. Čeprav je prisotna ten-
denca po oblikovanju javne radiotelevizije, je reducirana na partijsko-politično 
reprezentiranje »javnosti« v upravnih organih. Razprava o političnem (ali družbe-
nem) nadzoru radia in zlasti televizije, ki poteka na Češko-Slovaškem, v dobršni 
meri izraža ključne argumente, ki se pojavljajo v razpravah povsod v Vzhodni-
Srednji Evropi. 

Nekateri dokazujejo, da je parlament najbolj reprezentativno telo na Češko-
Slovaškem in da mora biti reprezentativni nadzorni odbor sestavljen iz posamezni-
kov, katerih politične pripadnosti bi bile proporcionalne tistim, ki obstajajo v par-



lamentu. Drugi pa dokazujejo, da ima Državljanski forum s svojim slovaškim 
ekvivalentom, Javnost proti nasilju, absolutno večino v parlamentu, in če bi dobil 
še enako večino v televizijskem nadzornem odboru, bi s tem dejansko vladajoča 
stranka dobila nadzor nad češko-slovaško televizijo. Interesi manjšinskih strank in 
skupin bi bili s tem izločeni (Dennis in Heuvel, 1990, p. 36). 

Pomemben odmik od pretežno paternalističnega modela radiodifuzije so priza-
devanja po oblikovanju »neodvisnih produkcijskih enot«, ki naj bi sodelovale 
z nacionalno (državno) televizijo. Ideja je dejansko sposojena pri britanskem 
Channel 4 in usmerjena k ločitvi programske produkcije od oddajanja. Toda 
v nasprotju z modelom Channel 4 naj bi tuji producenti ter javni in zasebni produ-
centi v CSFR ne proizvajali programov po naročilu. »Center za sodelovanje 
z zunanjimi producenti«, ki je bil ustanovljen v okviru ČST, je prej neke vrste 
»svobodni trg« neodvisnih producentov, ki ponujajo svoje programe. Posledica 
tega je, da manj kot en odstotek programov, ki jih predvaja ČST (češka in federal-
na televizija), prihaja od neodvisnih producentov, v kar so vključeni tudi v bistvu 
propagandni programi za vladajočo stranko. 

Razpad jugoslovanskega radiodifuznega sistema 

Poljski podobna je bila tudi situacija v Jugoslaviji pred njenim razpadom. 
V nekaterih republikah je bilo zadnje leto pred demokratičnimi spremembami 
razdeljenih nekaj novih frekvenc zasebnim televizijskim postajam (npr. Kanal 
A v Ljubljani, dve zasebni postaji v Sarajevu, Televizija Marjan v Splitu), toda po 
zamenjavi oblasti ostajajo vloge za licence nerešene. Kanal A, prva neodvisna 
televizija v nekdanji Jugoslaviji, je bil ustanovljen leta 1989 kot delniška družba 
z okrog 150 delničarji, vendar je (pretežno filmski) program začel oddajati šele 
maja 1991. Večinski lastnik je zasebni podjetnik Polič s 63 odstotki ustanovnega 
kapitala, poleg njega pa ima pomemben delež le še Televizija Slovenija (10 odstot-
kov). Kanal A oddaja na lastnem kanalu, vendar z oddajnikom, s katerim upravlja 
Televizija Slovenija. 

V Srbiji sta bili ustanovljeni dve komercialni televizijski postaji v Beogradu. 
Prva je Nezavisna televizija (NTV), neodvisna postaja, ki jo je ustanovila lokalna 
radijska postaja Studio B. Druga je Televizija Politika, ki jo je ustanovila časopis-
na hiša Politika, ki je tako kot državna Televizija Beograd pod neposrednim 
nadzorom oblasti. Tudi pred razpadom Jugoslavije nove postaje niso mogle postati 
članice združenja Jugoslovanske radiotelevizije. V nasprotju z radiodifuzijo oblasti 
sicer ne omejujejo razvoja kabelskih televizijskih sistemov (zanje ni potrebna kon-
cesija), ki pa zaradi visokih investicijskih stroškov niso videti posebej zanimivi ne 
za domače ne za tuje investitorje. Nekaj uspešnih eksperimentov je nastalo na 
temelju pobude državljanov, ki so sami financirali gradnjo kabelske mreže, ki so jo 
potem prevzeli v upravljanje (brez odškodnine) zasebniki. 

Mnogi politični (in tudi vojaški) konflikti v nekdanji Jugoslaviji so povezani 
z dejstvom, da »komunizem še ni ,out', niti demokracija ,in', kot menita Stone in 
Marks. Tudi v tistih delih nekdanje Jugoslavije, kjer so komunistične partije na 
volitvah izgubile oblast, »so preživela komunističnim podobna sredstva nadzoro-
vanja medijev in se ohranjajo v miselnosti nekaterih novih vladajočih partij« (Sto-
ne in Marks, 1991, p. 24). Paternalistične medijske politike v vseh nekdanjih 
republikah in nasprotujoči si političnostrankarski interesi so ključni vzrok, ki pre-
prečuje uveljavljanje načrtov potencialnih zasebnih investitorjev v radiodifuzijo. 



V starem sistemu je bila privatizacija radiodifuzije še dodatno otežena zaradi 
vzporednega obstoja zvezne in republiških komunikacijskih regulativ, tako da so 
morale radiodifuzne organizacije pridobiti pravico do uporabe frekvence od zvez-
nih oblasti, koncesijo za oddajanje pa od republiških oblasti. (Podobna ureditev še 
vedno obstaja v ČSFR.) Nove nacionalne oblasti oklevajo z uveljavitvijo nove 
regulacije. V Republiki Hrvaški je na primer parlament sprejel aprila 1992 novi 
zakon o medijih, ki pa ne zadeva radiodifuzije, za katero še vedno velja prejšnji 
»socialistični« zakon. Ne nazadnje so povsod oddajniške zmogljivosti pod popol-
nim nadzorom nacionalnih RTV postaj, ki lahko ne dovolijo, da bi jih uporabljali 
konkurenti, kot se je zgodilo leta 1991 v Sloveniji v primeru Euro 3 TV. 

Poleg šestih osrednjih RTV postaj v nekdanjih šestih jugoslovanskih republi-
kah, dveh pokrajinskih postaj na Kosovu in v Vojvodini ter koprskega radia in 
televizije je leta 1990 tedanja zveza vlada ustanovila »federalni« televizijski infor-
mativni program YUTEL. Poglaviten namen je bil oddajati poročila, ki bi bila 
alternativa nacionalistično obarvanim programom nacionalnih TV-postaj v posa-
mičnih republikah. Ta vsakodnevni dveurni program, ki nastaja v Sarajevu, ni 
predvajan na posebnih frekvencah, ampak le kot del obstoječih nacionalnih pro-
gramov - če so ga nacionalne televizije voljne predvajati. V večini nekdanjih 
republik so ga nove (oziroma stare) oblasti preprosto prepovedale. 

V nasprotju s programi nacionalnih televizij program YUTEL ni financiran iz 
naročnine, ampak izključno na komercialni osnovi (med obstojem Jugoslavije pa 
je bil delno tudi subvencioniran iz zveznega proračuna). Razen v Bosni in Herce-
govini, kjer je studio YUTEL lociran, tega programa v drugih novih državah 
gledalci ne morejo spremljati neposredno. Nikoli mu ni uspelo prodreti v program 
Televizije Beograd, pa tudi na Hrvaškem, kjer g a j e nekaj časa predvajala Hrvat-
ska televizija, so ga oblasti ukinile, ker po sodbi nekdanjega hrvaškega ministra za 
informiranje »vzbuja dvom, da je informativni program Hrvatske televizije neob-
jektiven, nepopoln in zaprt za informacije iz nekaterih delov države« (Krstulovič, 
1991, p. 12). Makedonska in slovenska televizija program YUTEL sicer predvaja-
ta, vendar v poznih večernih ali zgodnjih jutranjih urah na drugem kanalu. 

Yutelov primer jasno kaže, kako (nacionalna) država hitro lahko krši svobodo 
tiska, da bi »obvarovala« nacionalno suverenost in nacionalno varnost — podobno 
Zahodu, kjer prav tako različne oblike »državnega vmešavanja v proces javnega 
oblikovanja in kroženja m n e n j . . . zahteva kritično pozornost« (Keane, 1991, p. 
95). Soočen s takim stanjem je v začetku leta 1991 Parlament jugoslovanskih 
novinarjev zahteval, da morajo novinarji skladno s svojimi profesionalnimi in 
etičnimi normami odreči pokornost iniciatorjem »medijske vojne« in prenehati 
razpihovati sovraštvo in vojno ter tudi da je treba preprečiti politično blokado 
YUTEL-a (Vogel, 1991, p. 238). Vsi ti protesti zoper »vojaško liberalizacijo«, ki 
postavlja »nacionalno varnost« pred vse omejitve suverene moči države, pa so bili 
zaman. 

Perifernost »daljnega« evropskega Vzhoda 

Albanija, Bolgarija, Romunija, pa tudi nekdanje vzhodne jugoslovanske repu-
blike (Srbija in Črna gora) so videti najdlje od izhoda iz zaostalega gospodarstva in 
razvoja resnično pluralističnih političnih sistemov. V vseh teh državah so elektron-
ski mediji pod popolnim državnim nadzorom. Iliescujeva vlada je v Romuniji na 
primer predlagala močno restriktiven zakon o medijih, na podlagi katerega bi imel 



državni radiodifuzni svet široka pooblastila glede imenovanja direktorjev in ured-
nikov ter vsebine programov. Čeprav je romunska televizija formalno neodvisna, 
je pod strogim državnim nadzorom. Potencialni zasebni lastniki radijskih in televi-
zijskih postaj se srečujejo s pogosto nepremostljivimi »tehničnimi« problemi, ker 
so vsi oddajniki in repetitorji v državni lasti. Nič čudnega torej, da zasebne pobude 
praktično ni. Zaradi obeh omenjenih vzrokov - ekonomske nerazvitosti in medna-
cionalnih konfliktov - je v najmanj ugodnem položaju Skupnost neodvisnih držav 
na ozemlju nekdanje Sovjetske zveze, pa čeprav politični in vojaški pomen v med-
narodnih odnosih ter ogromen (čeprav le potencialni) trg spodbujajo dotok tujega 
kapitala, zlasti v Rusijo. 

Sovjetski zakon o tisku, ki je bil sprejet kot eden zadnjih zakonskih aktov 
junija 1990, ter zamenjava nekdanjega državnega komiteja ZSSR za radio in tele-
vizijo (Gostelradio) z Vsezvezno državno radijsko in televizijsko korporacijo 
(VGTK) nista prinesla radikalnih sprememb na sovjetsko medijsko sceno. Naj-
vidnejša sprememba je gotovo izražena v decentralizaciji. V vrsti nekdanjih sov-
jetskih republik so republiške oblasti ustanovile lastne radijske in televizijske 
postaje, da bi odpravile monopol zveznih programov, ki jih je nadzorovala zvez-
na vlada in jih financirala iz proračuna. Poleg tega so politične spremembe omo-
gočile nastanek (sicer zelo omejenega števila) neodvisnih postaj na komercialni 
osnovi, vendar v sodelovanju z Gostelradiom, ker je bila to edina možna pot, da 
je komercialna postaja od ministrstva za komunikacije lahko dobila frekvenco 
(Androunas, 1991, p. 199). Leta 1988 so se v Moskvi pojavili prvi neodvisni 
kabelski sistemi, kot na primer NIKA-TV. Leta 1990 je bilo v Sovjetski zvezi že 
okrog 500 kabelskih sistemov z več kot poldrugim milijonom naročnikov v dvesto 
mestih (Muratov, 1991, p. 177, 181). Vse te spremembe pa niso utrdile bolj 
demokratične komunikacijske prakse. Vojaška hunta, ki je avgusta 1991 poskusi-
la izvesti državni udar, je tako zlahka suspendirala vse demokratične zakonske 
spremembe, čeprav - na srečo - le za kratek čas. Avgustovski udar v Moskvi ali 
črna nedelja januarja 1991 v Vilniusu - kjer je mnogo ljudi padlo, ko so branili 
republiško televizijsko postajo pred četami Rdeče armade - dovolj zgovorno 
kažeta, da je do stabilne demokracije kot intrinsične vrednote še dolga in trnova 
pot in da se bo boj za nadzor nad mediji, zlasti nad televizijo, v nekdanji Sovjet-
ski zvezi nadaljeval. Institucionalna dezintegracija nekdanje Sovjetske zveze, ki 
naj bi jo urejal sporazum v Almi Ati decembra 1991, in ustanovitev Skupnosti 
neodvisnih držav očitno ne zagotavljata, da se dogodki iz bližnje preteklosti ne bi 
ponovili tudi v bližnji prihodnosti. 

Podobno kot druge nekdanje socialistične države poskušata tudi Bolgarija in 
Romunija previdno uvajati specifične oblike komercializacije medijev. Drugi 
kanal romunske televizije je bil delno komercializiran s sodelovanjem tujih part-
nerjev. V letu 1991 je začelo oddajati šest komercialnih radijskih postaj in prva 
neodvisna kulturna televizijska postaja Antenna independenta TV, ki so jo usta-
novili študentje Inštituta za gledališče in film ter Fakultete za film in televizijo 
v Bukarešti. Neodvisne postaje so se povezale v Nacionalno federacijo neodvisne-
ga radia in televizije Romunije. V Bolgariji je začela državna televizija oddajati 
popularni nedeljski komercialni program. Sklenjeni so tudi dogovori za tretji tele-
vizijski kanal, na katerem naj bi predvajali programe MTV Europe, CNN, World-
net in Glas Amerike. 



Eksterni deregulacijski pritiski 

Kljub mnogim spremembam v sferi medijev po padcu socialističnih režimov so 
radiodifuzne organizacije povsod v Vzhodni-Srednji Evropi ostale pod trdnim 
nadzorstvom države. Učinki predvsem zakonskih (vendar le omejenih) prizade-
vanj za demokratizacijo nacionalnih medijskih sistemov se izgubljajo v hudih poli-
tičnih, tehnoloških in finančnih omejitvah, ki pogosto vodijo v divjo privatizacijo. 
Zahodni medijski mogotci nedvomno vidijo velike možnosti v »redefiniciji« in 
privatizaciji medijev v postsocialističnih državah, saj bodo zlahka konkurirali naci-
onalnim akterjem, ki jim primanjkuje kapitala. Kot je nedavno izjavil urednik 
slovenskega dnevnika, bi ga »Nemci ali Avstrijci kupili v štirinajstih dneh, če bi jim 
bilo to dovoljeno« (Novinar, 1991, p. 8). Tuji investitorji so še zlasti zainteresirani 
za delnice v reklamni industriji. Pred leti je Berlusconi začel odkrivati vzhodnoe-
vropski medijski trg in uspelo mu je dobiti državno koncesijo za zbiranje reklam 
zahodnih podjetij za državno televizijo v nekdanji Sovjetski zvezi. 

Čeprav je še prezgodaj za komercialne reklame tradicionalnih množičnih trž-
nih proizvodov, zlasti zaradi težavnih pogojev distribucije v Sovjetski zvezi, lahko 
poslovne (»business to business«) reklame in oblikovanje »korporacijske podobe« 
podjetij prispevajo k ustvarjanju reklamne kulture ter zmanjševanju odpora in 
negativnih travm (Richeri, 1990, p. 13). 

Kmalu po Fininvestovem vstopu na vzhodno-srednjeevropski trg reklam so se 
nanj usmerili tudi drugi zahodni konkurenti in pri tem začeli uporabljati vse (tudi 
ne) dovoljene metode. V Sloveniji je na primer mešana delniška družba IP, ki so jo 
ustanovili nekdanji menedžerji Televizije Slovenija v povezavi s francoskim Hava-
som, leta 1990 podpisala izjemno ugodno pogodbo z RTV Slovenija, s katero je 
družba dobila ekskluzivno pravico do zbiranja reklam za nacionalno televizijo. 
Kot je bilo kasneje ugotovljeno, je bila pogodba sklenjena mimo zakonskih dolo-
čil, tako da jo je svet RTV Slovenija razveljavil. 

Poleg delovanja zahodnih korporacij so vse postsocialistične družbe izpostav-
ljene še eni obliki ekstemo generirane deregulacije. Tuji televizijski programi so 
prek satelitov ter individualnih ali skupinskih satelitskih anten vse bolj dosegljivi 
v nekdanjih državah socialističnega tabora. Ob tem nekatere nacionalne televizije 
v svojih programih oddajajo tuje (pretežno razvedrilne) programe, ki jih prevze-
majo prek satelitov. Že pred leti so članice Jugoslovanske radiotelevizije sklenile 
pogodbe z nekaterimi evropskimi satelitskimi TV-postajami (CNN, BBC TV 
Europe, Sky News, Euro Šport, TV 5, Super Channel, MTV) za brezplačno 
eksperimentalno prenašanje. Na Češko-Slovaškem so namesto nekdanjega sovjet-
skega televizijskega progama na tretjem kanalu ustanovili »odprt kanal« (OK3), ki 
predvaja izbor zahodnoevropskih satelitskih programov (TV 5 - Europe, La Sept, 
Worldnet, CNN, Screensport, RTL Plus) pretežno brez podnaslavljanja ali sinhro-
nizacije. »Mednarodni program« pokriva 27 odstotkov državnega ozemlja (Mass 
Media, 1990a, p. 12). V vseh novo nastajajočih »mednarodnih« programih prevla-
duje angleščina. Baker ob tem upravičeno opozarja, da je ključno vprašanje: 

Kdaj bodo uvedeni [novi] kanali v nacionalnih jezikih? To je pravi preskus 
tujega interesa. To je predvsem komercialno vprašanje, kajti zahodnoevropske 
javne satelitske televizijske postaje ne bodo ustanavljale programov v drugih jezi-
kih (Baker, 1991, p. 18). 

Čeprav neposredne tuje naložbe še ne vplivajo izdatno na elektronske medije 
v Vzhodni Evropi, je mogoče predvidevati, da se bodo z udejanjanjem proklamira-
ne komercializacije in privatizacije medijev v bližnji prihodnosti odprla vrata uvo-



zu kapitala. Vendar pa zaradi splošne ekonomske krize in majhnega efektiv-
nega povpraševanja ni verjetno, da bodo novi komercialni mediji našli 
zadostno število naročnikov in/ali oglaševalcev, kar je oziroma bi bil pogoj za 
donosnost oddajanja radijskih in televizijskih programov v nacionalnih jezikih. 
Stone in Marks (1991, p. 6) poudarjata: 

V Vzhodni Evropi so pod napačnim vtisom, da so ameriški dolarji rešitev 
za njihove probleme. Mnogi ne poznajo strogih poslovnih meril, ki veljajo za 
posojila in finančno podporo. Ne razumejo popolnoma, da zasebni investitorji 
ne bodo podpisovali projektov, ki niso zavarovani z zakoni in nimajo ustrez-
nega menedžmenta. Po drugi strani pa vidijo prihajati nemške, avstrijske, 
francoske in britanske firme in se čudijo, zakaj se Američani obotavljajo tve-
gati. 

Ker tuji podjetniki niso zainteresirani za naložbe z negotovimi donosi, je 
bolj realistično pričakovati, da bodo v bližnji prihodnosti vzhodnoevropske 
države izpostavljene predvsem neposrednemu dotoku tujih medijskih proizvo-
dov (programov prek satelitov, predvsem v angleščini, vključno z »naročniško 
televizijo«), mnogo manj pa neposrednemu dotoku tujega kapitala. Po ocenah 
revije Telecommunications Update satelitski programi MTV-Europe (rezultat 
sodelovanja med Maxwell's Mirror Group, Viacom International in British 
Telecommunications) dosegajo okrog 160 tisoč domov v Vzhodni Evropi, ki 
uradno sprejemajo programe MTV, in njihovo število naj bi se kmalu deset-
krat ali dvajsetkrat povečalo (Telecommunications Update, 1990, p. 2). 

Citirana literatura: 

Baker, Simon. 1991. »Satcom Impacts on Eastern Europe,« Transnational Data and Communications Report 14. 
3 :18-19 . 

Belič, Dragan. 1991. »Oficir uvježbava medij.« Slobodna Dalmacija, 25. april 1991, p. 22. 
Blumler, Jay G. 1991. »Broadcasting Policy in a Changing Information Environment.« The Bulletin of Institute of 

Journalism and Communication Studies (The University of Tokyo) 43:1-13. 
Delo. 1991, 11. september: »Neuspel poskus udara na madžarske medije.« P. 20. 
Dennis. Everette E. and Jon Vanden Heuvel. 1990. Emerging Voices: East European Media in Transition (A Gannett 

Foundation Report). New York: Gannett Center for Media Studies. 
Goban-Klas. Tomasz. 1990. »Making Media Policy in Poland.« Journal of Communication 40, 1:50-54. 
Keane, John. 1991. The Media and Democracy. Cambridge: Polity Press. 
Krstulovič, Z. 1991. »Ministar kao higijeničar.« Slobodna Dalmacija, 25. april 1991, p. 12. 
Mass Media in the World. 1990a. Special issue on Central and Eastern Europe, No. 2. Prague: International Journa-

lism Institute. 
Mass Media in the World. 1990b. Special issue on Central and Eastern Europe. No. 3. Prague: Interntional Journalism 

Institute. 
McQttail, Denis and the Euromedia Research Group. 1990. »Caging the Beast: Constructing a Framework for the 

Analysis of Media Change in Western Europe.« European Journal of Communication 5, 3:313-331. 
Meech. Peter. 1990. »The British Media: Structures in Transition.« Innovation 3, 2:227-251. 
Muratov, Sergei A. 1991. »Soviet Television and the Structure of Broadcasting Authority.« Journal of Communication 

41, 2:172-184. 
Mytton, Graham. 1991. »1990-91: A Year of Challenge for Public Service Broadcasting in Europe.« Paper presented 

al the GEAR annual meeting in Helsinki, 12.-17. maj 1991. 
Novinar 1991. »Kanal A.« November 1991, p. 4. 
Richeri, Giuseppe. 1990. »The Fininvest Group, Its International Strategy and Its Activities towards Eastern European 

Countries.« Paper presented at the Second Conference »Europe Speaks to Europe«, Moskva, 17.-21. december 1990. 
Rowland, Willard D., Jr. and Michael Tracev. 1990. » Worldwide Challenges to Public Service Broadcasting.« Journal 

of Communication 40, 2:8-27. 

Sawisz, Anna. 1990. »Backfrom Monopoly to Normal: Changes in Mass Media in Poland.« Innovation 3, 2:385-402. 
Semelin, Jacques. 1991. »Resltaping East-lVest Communications Florn.« Transnational Data and Communications 

Report 14, 3:17-18. 



Sepstrup, Preben. 1989. »lmplications of Current Developments in West European Broadcasting.« Media, Culture and 
Society 11, 1:29-54. 

Splichal, Slavko. 1990. »Transplantation of Information Economy to Eastern Europe: A Telecom Dream or a Nightma-
re?« Paper presented at the Second Conference »Europe Speaks to Europe«, Moscovv, 17.-20. december 1990. 

Stone, Marvin L. and Leonard Marks. 1991. Impediments to the Development of Free Media in Eastern Europe. 
IVashington, D. C.: The International Media Fund. 

Szekfu, Andras and Emoke Valko. 1990. »Film, Television and Video Industries in Hungary. An Overview.« Paper 
presented at the 17th Conference of the International Association for Mass Communication Research, Bled, avgust 1990. 

Telecommunications Update, 1990, 15, 2-3: »MTV Sets Sights on Eastern Europe«. 
Vogel, Milan. 1991. »Računajte z mojo preteklostjo.« Naši razgledi, 19. april 1991, p. 238-239. 
Walker, Gerald M. and WBN Correspondents. 1991. »Broadcasting in Eastern Europe: The Hurricanes of Change.« 

World Broadcast News, May 1991:32-46. 


