NOVE SITULSKE UMETNINE Ob figuralnih situlah iz Novega mesta TONE KNEZ Izkopavanje halštatskih gomil v Novem mestu'^ v zadnjih letih je dalo veliko odlič- nih arheoloških najdb, ki so zelo pomembne za spoznavanje in razumevanje halštatskega časa in njegove kulture ne samo pri nas v Sloveniji, temveč za širši vzhodnoalpski pro- stor. Mimo tega, da je izkopavanje v Novem mestu številčno in tipološko močno obogatilo naš arheološki fond, je osvetlilo tudi nekaj bistvenih kronoloških in kulturnozgodovin- skih problemov iztekajoče se halštatske kul- ture na Dolenjskem, ki zavzema osrednje in vodilno mesto v jugovzhodnih Alpah. Novo- meške najdbe bodo služile raziskovalcem kot primarna opora pri razlagi dolenjske skupine halštatske kulture v Sloveniji in njeni ;ca- ključni fazi, v 5. in 4. stoletju pred našim štet- jem, pred vdorom Keltov v naše kraje, toda ko je v materialnih ostaMnah Ilirov že močno zaznaven latenski vpliv. Med novomeškimi izkopaninami, ki se odli- kujejo po izrednih keramičnih oblikah in bo- gastvu jantarnega in steklenega nakita, za- vzemajo najvidnejše mesto novo odkrite figu- ralno okrašene situle, prazgodovinske umet- nine širšega, mednarodnega pomena. S šesti- mi figuralnimi situlami je Novo mesto danes na prvem mestu v celotnem vzhodnoalpskera prostoru. Pred njim je edinole bogato najdi- šče Este, domovina venetskih torevtičnih umetnin. Ti presenetljivi podatki terjajo no- vo ovrednotenje našega situlskega gradiva, preverjanje njegove umetniške in kulturno- zgodovinske izpovednosti ter ugotavljanje njegovih izdelovalnih središč. ZNAČILNOSTI IN POMEN SITULSKE UMETNOSTI Deset let je minilo od reprezentativne med- narodne razstave^ situlske umetnosti (1961 v Padovi, 1962 v Ljubljani in na Dunaju), ki je odmerila tem umetninam iz bronaste ploče^d- ne pravično mesto v okviru evropske prazgo- dovine. Avtorji razstave so zbrali in kritič- no ocenili ves situlski inventar iz Italije, Avstrije in Jugoslavije ter z novimi tezami osvetliri in na novo ovrednotili izvor, kro- nologijo in tipološko analizo teh spomenikov. Medtem pa se je pomnožilo število situlskih spomenikov in v zadnjih letih so izšla te- meljna dela,^ ki so poglobila naše znanje o teh umetninah in odprla nove probleme. Opredelitev situlske umetnosti je prepro- sta, ker je njena likovna izraznost tako svo- jevrstna, enkratna in neponovljiva ter hkrati časovno in zemljepisno jasno omejena. Vsem situlskim Spomenikom, ki jih srečamo^ na ši- rokem geografskem prostoru od Tirolske do Dolenjske in od Evganejskih gričev do Dona- ve, je skupen material, iz katerega so nareje- ni (tanka bronasta pločevina), tehnika likov- ne izvedbe (plitvi relief, izveden s pomočjo torevtičnega postopka) in oblika, po kateri so dobile umetnine ime (situla — vedrica). V krog spomenikov situlske umetnosti štejemo tudi druge predmete, ki so izdelani iz enake- ga materiala, okrašeni v enaki tehniki in s podobnimi prizori: bronaste ciste, pašne plo- šče, nožnice mečev, pokrovi posod, čelade, diademi, uhani, maske in podobno. Tudi kom- pozicija prizorov na vseh situlah je strogo odrejena in omejena: največkrat sta upošte- vani vertikalna in horizontalna simetrija, po- navljanje določenih figur, prizorov in okras- nih elementov ter včasih skoraj heraldični razpored nastopajočih figur. Časovni razpon, v katerem se situlska umetnost pojavlja, je starejša železna doba, okvirno med leti 600 in 300 pred našim štetjem. To je hkrati čas največje gospodarske blaginje in kulturne moči v naših krajih. Umetnosti izraz na bronastih situlah ali >>situlska umetnost<< je posebna likovna zvrst, ki jo je italijanski etruskolog Pallottino'' označil kot začetek evropske kontinentalne figuralne upodobitve; ta vzdržuje neposredno zvezo iz prazgodovine v zgodovinsko obdobje antike. S situlsko umetnostjo v okviru hal- 65 štatske kulture sredi prvega predkrščanskega tisočletja so bili prebivalci naših krajev prvi- krat aktivni soustvarjalci evropske kulture in civilizacije. Dolenjska je takrat prvič v svojem zgodovinskem razvoju enotna kultur- na pokrajina s svojsko domorodno omiko, ki je dobila v mlajši halštatski dobi evropski pomen. Figuralne situle ne sodijo med tako imenovane velike umetnine niti po formalni plati, saj so njihove dimenzije skromne, pred- vsem pa njihova umetniška potenca daleč za- 'ostaja na primer za sočasno plastiko v Grčiji. V situlah moramo gledati praktično uporabne umetnoobrtne izdelke s težnjo po umetniški izpovedi, ki pa ima bolj dokumentarni zna- čaj. Prav zaradi teh lastnosti pa so situle naj- bolj avtentični reprezentanti halštatske kul- ture v razcvetu plemenske aristokracije v Vzhodnih Alpah. Celotno področje, na katerem se pojavljajo situlski spomeniki, delimo na tri skupine, ki so geografsko zaključene, predvsem pa so stilno dobro opredeljene: — v prvi skupini so umetnine, ki so kon- centrirane okrog najdišča Este v Padski niži- ni — estenska skupina, — drugo skupino sestavlja notranjealpska ali južnotirolska skupina, — tretja skupina pa se je oblikovala na ju- govzhodnem robu Alp s središčem na Dolenj- skem; imenovali jo bomo dolenjska skupina. Vse tri skupine so nedvomno vsaka zase iz- delovalVio središče situlskih umetnin, vsaka skupina pa z eno ali več delavnicami. Zadnja, dolenjska skupina, bo izhodišče našega na- daljnjega razpravljanja. Spodnja tabela daje pregled vseh primer- kov figuralne situlske umetnosti ki so bili do vključno leta 1971 najdeni na ozemlju Jugo- slavije. PREGLED OBJEKTOV SITULSKE UMETNOSTI V JUGOSLAVIJI* * Seznam je narejen na jjodlagi podatkov iz literature. Vanj je vključena tudi nožnica iz Vač, ki ne sodi v strogi okvip situlske umetnosti, temveč bolj kot primerjalno gradivo. 66 Iz tabele je razvidno, da med inventarjem zavzemajo prvo mesto figuralne situle, za njimi pa pašne plošče. Med najdišči jih je absolutno največ iz Dolenjske, kamor lahko s kulturnozgodovinskega vidika štejemo tudi najdbe z Vač in Zagorja, saj sta obe najdišči le obrobje dolenjske skupine halštatske kul- ture v Sloveniji. Vsi statistični podatki go- vorijo za to, da je Dolenjska nesporna do- movina mladohalštatskih situl, prav tako stilna analiza, o čemer bo govora še kasneje. Venetskemu oz. estenskemu kulturnemu krogu pa bi lahko pripisali morda najdbo iz Kobarida in eno od situl iz Vizač pri Pulju. Ilirski umetniki-torevti so nam v prizorih na bronastih situlah ohranili slovesne dogod- ke, ki so jih prirejali halštatski aristokrati ob danes nam neznanih obredih. Likovno naj- bolj dognane situle, kot na primer tista z Vač in druga z Magdalenske gore na Dolenj- skem ter slovite pašne plošče iz Vač, Zagor- ja, Brezij pri Trebelnem in z Magdalenske gore sodijo po svoji kvaliteti in izjemnosti med naše naj reprezentativne j še prazgodovin- ske najdbe. Prizori na situlah nam odkrivajo praznične trenutke iz življenja halštetske vi- soke družbe, ko le-ta v času od konca 7. sto- letja do konca 4. stoletja pred n. št. doseže največjo politično moč. To je odbobje bogatih knežjih grobov, ki se odlikujejo po zlatem nakitu in dragocenem bronastem posodju ter razkošni osebni opremi. Take bogate grobove poznamo od makedonskega Trebeništa preko Novega Pazarja in Atenice v Srbiji, Glasinca v Bosni, do Dolenjske, Hallstatta v Avstriji in Heuneburga ob Donavi v južni Nemčiji. Upodobitve na situlah so mimo tega, da sodijo v sfero umetniškega oblikovanja, tudi prvovrsten in izredno dragocen kulturnozgo- dovinski vir za razumevanje in razlago hal- štatsega časa in njegove nobilitete. Epsko- pripovedna likovna govorica na situlah nam v določeni meri nadomešča pisane vire hal- štatskega obdobja. »Dvorni« način življenja ilirskih oblastnikov na utrjenih gradiščih ima svoje vzore v vzhodnem Sredozemlju, situl- sko umetnost pa smemo z vso pravico imeno- vati ^^dvorno umetnost« halštatskega časa. Čeprav je ustvarjalna in idejna moč vzhod- noalpskih umetnikov pločevinarstva zaosta- jala za likovnim znanjem in estetskimi nazo- ri sodobnikov v Grčiji in Italiji, so s situ- lami stopili v krog ustvarjalcev prazgodovin- ske umetnosti v Vzhodnih Alpah in v južnem predalpskem prostoru. Dolenjske in vse vzhodnoalpske okrašene situle so plod dveh bistvenih sestavin, ki sta botrovali njihovemu nastanku. Domača žarnogrobiščna tradicija, zrasla in dozorela v srednjem Podonavju, je dala situlam tehnično osnovo, izraženo s tol- čenjem v pločevino, ki je dedič tako imeno- vane »Punkt-Buckel Manier«. Dala jim je tudi značilno vedrasto obliko in okras sonč- nih koles in stiliziranih račk. Sredozemska ali orientalna komponenta pa je prispevala arhajski realizem pripovednih frizov, fanta- stiko bajeslovnih živali in rastlinski okras. Na posameznih pasovih s prizori dobro lo- čimo avtohtone, severnobalkanske-subalpin- ske ikonografske prvine od tujih, grško-ital- skih in orientalnih elementov. Domače prvine oz. oblike so: noša mož in žena (deloma vpli- vana iz »modnih centrov« Etrurije) in še po- sebej značilna oblika moških pokrival, oblika naslonjačev, čelad in orožja nasploh. V do- mačo tradicijo sodita tudi način in tehnika dvobojevanja s svojevrstnimi »boksarskimi rokavicami«, ki so jih starejši avtorji tolma- čili kot gimnastične ročke in pa običaj, da halštatski velikaši v Vzhodnih Alpah pri sve- čanih pojedinah obdržijo pokrivalo na glavi. Med tuje elemente na situlskih prizorih pa štejemo poleg načina okrase vanj a situl s skle- njenimi slikovnimi vodoravnimi pasovi še gr- ški običaj, da se atleti bojujejo goli, živalski friz v sklenjenem krogu, stilizacija živalskih figur ter cvetov kot okrasni element, pahlja- ča, stožčaste čelade, ptiči na živalskih hrbtih, pleteninast ornament na pašnih ploščah, boj- ni voz, krilate mitološke živali, lira in gazele- antilope, ki v alpskem svetu niso bile znane. Srečno zlitje obeh vplivov je rodilo svojsko likovno tvornost, pojav, ki ga imenujemo >^si- tulska umetnost«. Se ene značilnosti situlske umetnosti ne gre prezreti: njene konservativnosti in togosti v obliki in vsebini. V razponu dobrih tristo let, od konca 7. pa do konca 4. stoletja pred n. št., imamo na Dolenjskem celo paleto situl- skih spomenikov, začenši od najstarejšega, s kozorogi okrašenega pokrova iz Stične do najmlajših situl iz Novega mesta, ki so bile najdene v družbi z negovsko čelado, vendar so prizori na njih presenetljivo enotni. Slo- govno in vsebinsko se je svet situlske umet- nosti le malenkostno spreminjal, umetnostni izraz na situlah je vseskozi izrazito tog, do- sledno arhajsko-primitiven in strogo ukle- njen v obliko in motiviko. Kompozitnost in določen eklekticizem sta osnovni značilnosti situlske umetnosti. Ar- hajski realizem, izražen v slikovnih pasovih, v osnovi prevzet iz grške likovne tvornosti in njihovega predstavnega sveta, so ilirski in venetski torevti prilagodili svojim potrebam in okusu in ga izrazili z dobršno mero stili- zacije (ki je dostikrat tudi posledica pomanj- kljivega likovnega znanja) z motivi in vsebi- no iz domačega okolja. Prav gotovo so alpski torevti uporabljali tudi določene šablone gr- ško-italskega izvora, po katerih so se zgledo- vali. Konservativnost situlske umetnosti pa je posledica uklenjenosti v danost oblike (ve- dro, pravokotna plošča) in vsebine (slavnost- 67 ni obred) ter enotna tehnična izvedba v ved- no enakem gradivu (bronasta pločevina). To so poglavitne slogovne značilnosti situlske umetnosti halštatske kulture alpskih Ilirov in estenskega kroga Venetov v Padski nižini. FUNKCIJA, IZVOR IN USTVARJALCI SITULSKIH UMETNIN Cemu so služile situle? Ali so bile samo reprezentativni umetniški izdelki, ki so imeli zgolj okrasno-estetsko funkcijo, ali pa so imele situle tudi praktično uporabno na- membnost? Na to vprašanje nam dajejo naj- zanesljivejši odgovor prizori na različnih si- tulah, na katerih je funkcija situl jasno opre- deljena. Le-ta je bila po našem mnenju mor- da dvojna: kot nagradni pokal zmagovalcu v atletskih in spretnostnih tekmah in kot po- sebna obredna posoda, iz katere so z značil- nimi ročajastimi, največkrat keramičnimi skodelicami zajemali posebno dragoceno pi- jačo in jo delili med izbrane povabljence ob gostijah in slavnostnih obredih, ki so jih prirejali halštatski knezi po vzoru znamenitih simpozijev pri Grkih. Ali pa so bile situle v uporabi samo pri določenih obredih, ki niso imeli profanega značaja, temveč kultno-mi- tično vsebino, kot domneva Kossack.^ Prvo funkcijo srečamo le dvakrat: na si- tuli Benvenuti in iz Kufferna, kjer so si- tule obešene na posebnem stojalu, po našem mnenju z namenom, da jih bodo podelili zma- govitim tekmovalcem, ki merijo svoje sile v neposredni bližini. Kimmig* pa tolmači ti dve upodobitvi na stojalu obešenih situl kot »s pijačo napolnjene situle, shranjene v ,hladil- niku'«, pripravljene za serviranje aristokrat- skim pivcem prav tako v neposredni bližini. Enakega mnenja je tudi Kastelic' Dosti bolj pogosta in razširjena je druga funkcija situl — kot posoda za hranitev po- sebne obredne pijače, prizor, ki ga srečamo kar na šestih situlah: Vače, Magdalenska go- ra, Kuffern, Welzelach, Providence, Sanzeno in neštetokrat potrjenega v grobovih. V situ- lah so ponudili odličnim osebam najbrž omamno pijačo, pripravljeno po vsej verjet- nosti na bazi alkohola. Tudi v novomeških situlah smo našli lepe keramične zajemalke, ki so sodile k piviskemu servisu. Tak situlski servis sta vsakokrat sestavljala bronasta si- tula in keramična ali bronasta skodelica-za- jemalka.* V situlah moramo gledati drago- ceno reprezentativno obredno posodje,' ki so ga ilirski odličniki v naših krajih uporabljali v halštatskem času ob slovesnih gostijah in raznih, danes nam neznanih obredih. Kdo so bili izdelovalci oz. nosilci situlskih umetnin? Odgovor na vprašanje o etnični pri- padnosti nosilcev situlske umetnosti iščejo raziskovalci že skoraj sto let. Na to občutlji- vo vprašanje so skušali razni avtorji odgo- voriti tako z ovrednotenjem zadevnih izkopa- nin z arheološko metodo, kakor tudi s kritič- nimi analizami tekstov antičnih piscev (Stra- bo, Herodot), vendar zanesljivega odgovora na to vprašanje še danes nimamo. Večina ev- ropskih prazgodovinarjev'" si je edina, da je geografsko področje halštatske kulture ome- jeno z rekami: Saone, Pad, Krka in Sava, Donava in Vaha, področje, ki so ga v starejši železni dobi, vsekakor pa od 6. stoletja naprej zanesljivo naseljevala etnično zelo raznorod- na ljudstva: Kelti na severozahodu, Venetina jugozahodu in Iliri na jugovzhodu. Na tem širokem geografskem in etnično heterogenem prostoru sta bili prav civilizacija in kultura tisti povezovalni sili, ki sta družili ljudstva tega prostora v dokaj enotno podobo. Seveda so znotraj te velike kulturne družine vedno obstajale tudi določene neizbrisne razlike (oblike tvarne kulture, pogrebni obred), ki so družbeno-ekonomsko in etnično pogojene. Gabrovec*' meni na podlagi tipoloških zna- čilnosti materialtiih ostalin in na osnovi raz- ličnega pogrebnega obreda (skeletni pokop, sežiganje umrlih), da od starejše železne do- be dalje na Dolenjskem lahko govorimo o Ilirih kot nosilcih halštatske kulture, za ka- tero je značilen skeletni pokop v gomilah. Posebna značilnost Dolenjske so velike dru- žinsko-rodovne gomile, medtem ko so prebi- valci svetol'ucijskega območja in večjega dela zahodne Slovenije bili najbrž bliže Venetom, prebivalcem v Padski nižini in oblikovalcem estenskega kulturnega ikrogä. Le-ti 'pa so svoje rajne sežigali in njihov pepel hranili v ravnih grobovih. Ne smemo pozabiti važnega dejstva, da halštatska kultura in situlska umetnost kot njena najznačilnejša sestavina nikdar nista bili etnično vezan pojav, oziroma geografski prostor situlske umetnosti etnično ni enoten. Umetniška izpoved, način umetni- škega izražanja je vedno le odsev duhovne in idejne vezanosti, ki nikakor ni omejena samo na določeno etnično skupino ali narod- nost. Dejstvo, da so vse situle našli v izrazito bogatih — nedvomno aristokratskih — gro- bovih, nam daje tudi določen vpogled v so- cialno strukturo halštatske družbe. Inventar halštatskih grobov je zvesto zrcalo družbenih odnosov oziroma socialnih razlik tedanjih prebivalcev Dolenjske. Velike kvantitativne in kvalitativne razlike v pridatkih med po- sameznimi grobovi znotraj ene gomile so ne- izpodbitni dokazi močne socialiie diferenci- acije halštatske družbe, ki je iz sorazmerne družbene enakosti v času kulture žamih gro- bišč privedla v teku razvoja do institucije rodovno-plemenske aristokracije, ki je v sebi združevala vso oblast. Nekatere okoliščine 68 kažejo celo na dedno plemstvo.*^ Nesporno so situle, oziroma posest situl v halštatskem času privilegij takratnega plemiškega stanu, statusni simboli visoke družbe halštatskega časa. Zaradi ne dovolj natančnih in nesistema- tičnih izkopavanj v preteklosti, ko niso vse- lej zabeležili najdiščnih okoliščin, niti niso ohranili in restavrirali vseh najdb, so avtorji, ki se ukvarjajo s problemom situl, mnenja, da so figuralne situle izključno pridatek mo- ških grobov. Novejše izkopavanje pa je do- kazalo, da figuralno situlo lahko najdemo tudi v ženskem grobu, kot na primer v boga- tem grobu ilirske kneginje iz gomile III grob 33 v Novem mestu, v katerem smo našli celo dve situli! Ce je bila to samo izjema, bodo pokazala bodoča raziskovanja. Vsi starejši avtorji (razen Hochstetterja!)^' so poreklo situlskih spomenikov na področju Slovenije iskali v severnoitalijanskem etru- ščansko-venetskem krogu, od koder naj bi prišle v naše kraje kot luksusni uvoz. Da bi bile isitule lahko domač izdelek avtohtonega prebivalstva, je pred nekaj desetletji komaj kdo upošteval. V tridesetih letih je Ložar^^ v svojem eseju o prazgodovini Kranjske naka- zal možnost domačih pločevinarskih delavnic. Šele Merhartova^'^ temeljna razprava o ko- vinskih posodah je prinesla v študij evrop- ske prazgodovine zgodnjega halštatskega ča- sa in njegovih kulturnozgodovinskih tokov popolnoma nova izhodišča, nova spoznanja in nove metode interpretiranja. Z novim ovred- notenjem predvsem kovinskega gradiva je Merhart ovrgel zelo vplivno tako imenovano »italsko fasdnacijo«, ki je dolga desetletja suvereno, toda enostransko opredeljevala ko- vinske najdbe in zavračala njihov izvor zu- naj italskega prostora. Prvi, ki je pri nas prav na podlagi Merhar- tove študije dokazoval avtohtonost naših si-^^ tulskih umetnin, je bil F. Stare. V študiji o pravokotnih pašnih sponah^' je že zastopal tezo o domačih delavnicah tega okrasnega do- datka moške opreme v bogatih grobovih hal- štatskega časa, leta 1955 pa je v temeljni razpravi o prazgodovinskih posodah iz Slo- venije" suponiral dve delavnici figuralnih situl na slovenskih tleh: na Magdalenski gori in na Vačah. Živahne razprave in bistveno prevrednotenje teze o izvoru alpskih oziroma dolenjskih situlskih spomenikov v korist na- ših izdelovalnih središč je prinesla že v uvo- du citirana mednarodna razstava^^ situlske umetnosti, ki je tem umetninam dala deloma nove, predvsem pa trdnejše kronološke in ti- pološke okvire. Ob soočenju al'pskih, še po- sebej dolenjskih situl, z onimi iz severne Ita- lije so prazgodovinarji prišli do novih spo- znanj, ki govorijo odločno v prid domo rodnih ustvarjalnih središč na Dolenjskem.'' Z ob- širnimi raziskavami in temeljnimi deli W. Luckeja in O.-H. Freya^" pa so tako vzhodno- alpske-ilirske kakor tudi sevemoitalsko-ve- netske situlske umetnine dobile svojo mono- grafično obdelavo in trdno zasidrano mesto, ki jim gre v okviru evropske prazgodovine. Prav Dolenjska ima v celotnem vzhodno- alpskem prostoru daleč najvišje število situl- skih umetnin, zgovoren dokaz za samoniklost teh spomenikov na tem prostoru. Na Sloven- skem je bilo poleg figuralnih situl izkopanih tudi več z geometrijskimi motivi okrašenih situl in desetine neokrašenih situl.^* Pri pre- gledovanju najdb iz velike nekropole v Sveti Luciji (sedaj Most na Soči) je Kimmig^'^ v tržaškem muzeju naštel ostanke 70—80 ne- okrašenih situl! Število situlskih izdelkov na Dolenjskem je dovolj prepričljivo, da bomo delavnice situlskih umetnin iskali na Dolenj- skem. Te številke pa seveda še niso dokončen odsev težišč in posameznih lokalitet teh ob- jektov, kajti vsako novo sistematično izkopa- vanje halštatskih nekropol na Dolenjskem lahko prinese nova presenečenja in bistveno spremeni razmerja v številu situlskih spome- nikov na posameznih najdiščih. Težko je ver- jeti, da na primer Stična kot naša največja halštatska naselbina z okrog 25 ha obzidane- ga naselbinskega prostora in 140 gomilami tudi največja prazgodovinska aglomeracija v Vzhodnih Alpah ne bi imela več primerkov situlske umetnosti, kot jih poznamo danes, in da bi bili veliki nekropoli v Dobrniču in Smarjeti brez njih. Število danes znanih situlskih umetnin (izvzemši zadnjih situl iz Novega mesta) je rezultat bolj ali manj naključnih, večinoma nesistematičnih izkopavanj, ki so bila naj- večkrat tudi brez potrebne tehnične opreme in ustrezne dokumentacije. Izkušnje ob izko- pavanju v Novem mestu so nas izučile, kako skrajno previdno je treba ravnati s hudo po- škodovanimi in zelo krhkimi situlskimi najd- bami, da so še sposobne za restavriranje. Ob tem izkopavanju smo tudi zaslutili, koliko situl je biloi najbrž uničenih v preteklosti pri nestrokovnih izkopavanjih Pečnika, Meklen- burške, Kušljana, Hrasta in drugih v času nebrzdane izkopavalne mrzlice na Kranj- skem, tako da je precejšen del teh umetnin bil uničen prav ob nekontroliranih in tehnič- no slabo opremljenih izkopavanjih, še celo pa pri roparskih kopanjih. Ohranjenost ozi- roma neohranjenost dolenjskih situl je usod- no odvisna od delovanja težke, z oksidi bo- gate rdečerjave i->marmorirane-« ilovice (terra rossa, ki je nastala z razpadanjem terciarnih apnencev), ki je hudo načela in v veliki meri uničila tanke bronaste umetnine. O tem so nas nazorno poučili rezultati pred leti zaklju- čenih raziskovanj na Znančevih njivah v No- vem mestu, ko kljub skrbnemu izkopavanju 69 in prizadevanju odličnih restavratorjev nismo uspeli ohraniti nekaterih krhkih bronastih umetnin. SITULE IZ NOVEGA MESTA IN NJIHOVA DELAVNICA V zadnjih sedemdesetih letih je bilo v No- vem mestu izkopanih že 9 situl: ena z geo- metrijskim okrasom v žamogrobiščni maniri, dve neokrašeni in šest figuralno okrašenih. Prvo, okrašeno situlo, je našel leta 1905 W. Šmid^a v grobu bogatega konjenika v Ma- lenškovi gomili, katere inventar kaže vse značilnosti knežjega groba. Drugo, neokraše- no situlo je izkopal R. Ložar leta 1941 v gro- bu s trinožnikom" v Kandiji. Tretjo, najbrž neokrašeno situlo smo našli poleti 1967 v go- mili I na Znančevih njivah. Ta situla je spo- radična najdba in je ohranjena samo v frag- mentih, ki niso okrašeni, zato je njena opre- delitev med figuralne ali neokrašene situle nekoliko sporna. V teku sistematičnih izko- pavanj gomilnega grobišča na Znančevih nji- vah v Novem mestu med leti 1967—1969 smo odkrili še šest figuralnih situl, od katerih so do trenutka, ko to poročamo, restavrirane šele tri. OPIS SITUL 1. Figuralna situla št. 1 iz knežjega groba 3 gomila IV (si. 1). Situla je gladko konične oblike, njen plašč je izdelan iz dveh kosov bronaste pločevine in spojen dvakrat z osmi- Sl. 1. Figuralna situla št. 1 iz knežjega groba (gomila IV grob 3). Na situli so v sklenjenem krogu upodob- ljene stopajoče gazele. Višina situle 21 cm. Sl. 2. Keramična skodelica-zajemalka iz figuralne situ- le št. 1. mi zakovicami. Med posameznimi zakovicami je vsakokrat s peterimi drobnimi iztolčenimi pikami predstavljen motiv Andrejevega kri- ža, oziroma znak v obliki črke X. Dno je na plašč situle pritrjeno s pomočjo zapognjenega roba-zavihka, ki od zunanje strani oklepa spodnji rob plašča posode. V spodnjem delu plašča je bila situla na enem mestu že v pra- zgodovinskem času poškodvana in predrta ter nato zakrpana z dvema zakovicama. Rame situle je konično zaobljeno in kratko. Vrhnji rob situle Je navzven zarobljen okrog svin- čenega jedra. Polkrožni ročaj situle se na obeh konceh zaključuje s stilizirano račjo glavico. Ročaj situle je vdet v zankasti pra- vokotni ataši, vsaka od njiju pa je pritrjena na plašč s po štirimi zakovicami. Situla je okrašena s tremi ornamentalnimi pasovi: srednji 5 cm visoki figuralni pas obrobljata zgoraj in spodaj po 2,5 cm visok pas z moti- vom »ribjega mehurja«. Posamezni pasovi so omejeni in med seboj ločeni z dvojnim pla- stičnim rebrom. Na srednjem, figuralnem pa- su, je upodobljenih osem v levo stran stopa- jočih gazel-antilop. Vsaka od njih drži v dvignjenem gobcu stilizirano vejico z bunčico na koncu (sl. 5). Vse živali so upodobljene shematično, kar se kaže najbolj v oblikovanju glav, parkljev in v razpotegnjenih, nesoraz- mernih trupih. Rogovi pri vseh živalih so dolgi in rahlo zakrivljeni v obliki valovnice. Konture teles so izdelane s pomočjo fine gra- vure, tudi rogovi posameznih živali so silno drobno prečno gravirani. Položaj telesa in nog je pri vseh živalih enak. S pomočjo ša- blone iztolčeni motiv ribjega mehurja v okrasni borduri figuralnega friza je začrtan z drobno gravuro. Višina situle z ročajem 31 cm, višina situle brez ročaja 21 cm, premer dna 12 cm, premer situle na ramenu 19 cm. Na dnu situle so našli keramično skodelico — zajemalko z visokim ročajem (sl. 2). 2. Figuralna situla št. 2 iz knežjega groba 3 gomila IV (sl. 4). Situla je konkavno ko- 70 Sl. 3. Keramična zajemalka iz figuralne situle št. 2. Ročaj posode je okrašen z rogatima živalskima glavicama. nične oblike s kratkim in ostro koničnim ra- menom. Plašč situle je izdelan iz enega kosa bronaste pločevine in zakovičen z desetimi zakovicami. Med vsemi zakovicami je izdelan motiv Andrejevega križa s pomočjo peterih iztolčenih pik. Dno situle z zavihanim robom oklepa spodnji del posode. Gornji rob situle je navzven zarobljen okrog svinčenega jedra. Gladki ročaj situle je na obeh koncih izobli- kovan v stilizirane račje glavice. Ročaj je na rame pritrjen z dvema zankastima pravokot- nima atašama, ki sta obrobljeni s tanko gra- vuro. Vsaka ataša je na rame situle pritrjena s po štirimi zakovicami. Situla je okrašena s tremi pasovi: na sredi je figuralni friz s pri- zorom sprevoda, ki ga zgoraj in spodaj obrob- lja pas močno stiliziranega cvetnega motiva. Na srednjem, do 5,5 cm visokem figuralnem frizu je upodobljen slovesen sprevod v desno stran stopajočih oboroženih konjenikov, peš- cev in konj. Oba pasova stiliziranih cvetov sta visoka po 2,5 cm. Pasovi so med seboj lo- čeni z dvojnim plastičnim rebrom. Opis figu- ralnega friza: na čelu sprevoda so trije ko- njeniki, oboroženi z rahlo ovalnimi ščiti v desnici, na glavah pa nosijo nizke, baretkam podobne čepice (sl. 6). Figure konjenikov so izdelane zelo shematično in brez nakazanih rok. Trem jezdecem sledi en sam, neosedlan konj. Temu sledita dva pešca, zadnji od njiju vodi konja na povodcu. Sledi spet neosedlan konj in zopet dva pešca, od katerih zadnji vodi na povodcu konja, otovorjenega s štirimi vrečami, (sl. 7). Scenski razpored sprevoda je naslednji: trije konjeniki —■ konj — dva peš- ca — dva konja — dva pešca — tovorni konj. Figure vseh štirih pešcev so enako oblečene: na glavi nosijo enaka široka nizka pokrivala kot jezdeci, ogrnjeni so v dolga, pod kolena segajoča, plaščem podobna oblačila. Na nogah nosijo spredaj navzgor zakrivljena obuvala, ki močno spominjajo na opanke. Figure peš- cev nimajo nakazanih rok. Vsi konji so enako stilizirano upodobljeni: enak jim je korak in vsi, tudi tisti brez jezdecev, imajo z drobnimi gravurami nakazano jezdno opremo na gla- vah in vratovih: jermen je, uzdo in brzdo. Vsi konji imajo žimnat čop na čelu izoblikovan v ostro konico, pristrižena griva je naznače- na po vsej dolžini vratu z gostimi finimi ure- zi, rep je pri vseh spleten v kito in zavezan v stiliziran vozel. Ušesa vseh konj so obrnje- na nazaj in imajo neresnično rožičkasto obli- ko. Telesa konj so močno nesorazmerno upo- dobljena: medtem ko so vratovi, prsi in zad- ki močni in voluminozni, so hrbti oziroma trupi ozki in razvlečeni, noge so tanke in vi- soke. Kopita so izdelana poenostavljeno, moč- no poudarjeni pa so žimnati čopi na bincljih in skočni sklep. Drugemu, tretjemu in četr- temu konju visi iz gobca tanka vitica z bun- čico na koncu. Za hrbtom prvega in drugega konjenika sta upodobljena po ena stilizirana šesterolistna oziroma sedmerolistna roža s po- močjo iztolčenih bunčic. Nad hrbti dveh neo- sedlanih konj visi navzdol po en stiliziran cvetni popek, pod konjskimi trebuhi pa po ena iztolčena bunčica. Konture vseh figur so na zunanji strani gravirane oziroma urezane z udarci zelo ozkega, finega dleta. Višina si- tule z ročajem 30 cm, višina situle brez roča- i Sl. 4. Figuralna situla št. 2 iz knežjega groba (gomila IV grob 3). Na situli je upodobljen slovesen sprevod konjenikov, pešcev In konj. Višina situle 21 cm. 71 SI. 5. Detajl s figuralne situle št. 1; stopajoči gazeli. SI. 6. Detajl s figuralne situle št. 2; jezdec z okroglim ščitom v desnici. 72 SI. 7. Detajl s figuralne situle št. 2: dva moža peljeta na povodcu z vrečami obloženega tovornega konja. SI. 8. Razvit plašč tretje figuralne situle (gomila II grob 6) z upodobitvijo stopajočih gazel. ja 21 cm, premer dna 13,5 cm, premer na ra- menu 22 cm. Na dnu situle je bila najdena keramična zajemalka z visokim ročajem, ki je okrašen z dvema rogatima živalskima gla- vicama (si. 3). 3. Figuralna situla iz gomile II grob 6 (si. 8). Situla je gladko konične oblike s kratkim koničnim ramenom. Plašč situle je izdelan iz enega kosa bronaste pločevine in spojen s še- • stimi zakovicami. Med vsako zakovico je upo- dobljen motiv Andrejevega križa s pomočjo peterih drobnih iztolčenih pikic. Dno situle z zavihanim robom oklepa spodnji del situlske- ga plašča. Gornji rob situle je navzven za- robljen okrog svinčenega jedra. Ročaj situle je na obeh konceh izoblikovan v stilizirane račje glavice. Na rame situle je ročaj pritr- jen z dvema zankastima pravokotnima ataša- \ 73 ma, ki sta obrobljeni s tanko gravuro. Vsaka ataša je na rame situle pritrjena s po štirimi zakovicami. Situla je okrašena s tremi paso- vi: z enim figuralnim frizom, ki ga zgoraj in spodaj obroblja omamen talni pas z motivom ribjega mehurja. Posamezni pasovi so med seboj ločeni z dvojnim plastičnim rebrom. Na srednjem, 6,5 cm visokem figuralnem frizu ]e upodobljenih deset, v desno stran stopajočih gazel-antilop. Živali stopajo z dvignjeno gla- vo, medtem ko je položaj nog pri posameznih živalih različen. Vse živali imajo dolge, va- lovito ukrivljene rogove, ki so okrašeni ozi- roma izpolhjeni s finimi iztolčenimi pikicami. Peterim živalim visijo iz gobca tanke rastlin- ske vejice s stiliziranim, podolgovatim listom na koncu. Nad zadkom prve živali je upodob- ljen viseč stiliziran rastlinski motiv, pod tre- buhom prve, druge, sedme in devete živali pa so upodobljeni podobni rožičkasti motivi kot polhila. Rep ni pri vseh živalih naznačen. Konture živalskih teles so na zunanji strani obrobljene s pomočjo fine gravure. Zgornji in spodnji pas »ribjega mehurja« je širok vsakorat 4,5 cm. Višina situle z ročajem 34 cm, višina situle brez ročaja 25 cm, premer dna 13 cm, premer situle na ramenu 25,2 cm. ZAKLJUČEK Veliko število figuralnih situl iz enega naj- dišča in njihova slogovna enakost nas silita k domnevi, da so vse bile izdelane v eni de- lavnici v Novem mestu. Poleg tega, da so vse novomeške situle iz poznega halštatskega ča- sa, o čemer nam govorijo spremljajoče najd- be kot kasne certoške fibule, negovska čela- da, itd., so tudi stilno enotne, Ta stilna enot- nost, ki je hkrati značilnost situlske umetnosti v njenem poznem času, so: en sam figuralni friz, okrasna bordura v obliki ribjega mehur- ja (izvor tega lika moramo najbrž iskati v keltskem likovnem zakladu), konkavno ko- nična oblika situle, prizor stopajočih gazel v sklenjenem krogu, močna stilizacija človeških in živalskih figur ter značilen znak Andreje- vega križa, izdelan z drobnimi iztolčenimi pi- kicami med zakovicami, ki spajajo plašč vsa- ke situle. Trenutno šele tri restavrirane si- tule iz Novega mesta so prinesle v oblikov- ni zaklad situlske umetnosti tudi dve novosti: doslej neznano okrasno borduro v oblild močno stiliziranega cveta ali palmete in po- dobo tovornega konja, ki nosi vreče (ali mor- da vinske mehove?). Oboje krasi figuralno situlo št. 2 iz bogatega knežjega groba (si. 4 in 7). Pred seboj imamo primerke situlske umet- nosti iztekajočega se halštatskega časa, iz 4. stoletja pred n. št., ko je ta način umetniške- ga izražanja že v zamiranju. Živalske in še bolj človeške figure na situlah v tem času so močno stilizirane, izpuščeni so vsi detajli, skrbno pa je izdelan in poudarjen okrasni element. Medtem ko so človeške figure na- glašeno poenostavljene in toge, pa so upodo- bitve konj in gazel dosti bolj dinamične in skrbneje izdelane v podrobnostih. V tem ob- dobju ikonografski poudarek ni več na zgod- bi, temveč na formi in okrasu. Prej je bil situlski plašč razdeljen na tri ali štiri pripo- vedne pasove, sedaj pa je zgodba reducirana na en sam figuralni friz, ki ima vse bolj de- korativno funkcijo. Situlski stil v svojem poznem obdobju ni več pripoveden, ampak vse bolj dekorativen. Na podlagi oblikovne in stilne analize bi lahko delavnici v Novem mestu pripisali po- leg novomeških situl še situlo iz VaMčne vasi (Narodni muzej, Ljubljana, inv. št. 11790), situlo iz Vač, ki jo hrani Ashmolean Museum v Oxfordu in morda še situlo, ki jo je izko- pala vojvodinja Meklenburška na Magdalen- ski gori in jo sedaj hrani Peabody Museum v Cambridge, Mass. Drugo, starejšo delavni- co situlskih umetnin moramo iskati v zahod- ni Dolenjski: na Magdalenski gori, kjer jo je domneval že Stare^^ ali pa v Stični in morda celo na Vačah. Kaže, da so starejši situlski spomeniki izdelani in uporabljani v zahod- nem delu Slovenije, mlajše umetnine pa bolj v njenem vzhodnem delu. Preseneča dejstvo, da vzhodno od Novega mesta niso našli še nobenega primerka, ki bi sodil v krog figuralne situlske umetnosti, če- prav je vzhodna Dolenjska s Posavjem boga- ta halštatskih najdišč: Vin j i vrh—Šmarjeta, Rovišče, Brusnice, Kostanjevica z okolico. Velike Malence, Libna, področje Mokronoga in Sevnice. Je to zgolj naključje ali pravilo? Ali smemo odsotnost figuralnih situl na vzhodnem Dolenjskem pripisati vplivu šta- jerske skupine halštatske kulture, ki kaže najmočnejše elemente žarnogrobiščne kulture in ne pozna situlskih upodobitev? Ali so te- mu vzrok etnične razlike? Ce se pridružimo mnenju O.-H. Freya,^* da so prazgodovinska gradišča na Dolenjskem skoraj vedno sredi- šče neke dolinice ali ravnine in hkrati sedež vladajočega aristokrata, potem moramo pri- znati, da je gradišče na Vinjem vrhu nad Be- lo cerkvijo zadnje veliko gradišče klasičnega dolenjskega halštata na njegovi vzhodni stra- ni. Od Bele cerkve naprej proti vzhodu se pokrajina nenadoma spremeni, tu preneha značilni gričevnati svet Dolenjske in odpre se ravninski svet spodnje krške doline, skraj- ni zahodni rob velike ravnine, ki ju tvorita porečje Save in Donave. Z drugimi besedami: naravna meja je narekovala najbrž tudi do- ločene kulturno-civilizacijske in etnične me- je, ki odsevajo v materialhi zapuščini minulih epoh. 74 Kakor so širokopotezno zasnovana in stra- teško pretehtano utrjena gradišča ter monu- mentalne rodovne gomile zunanji izraz moči in veljave halštatskih Ilirov na Dolenjskem, tako so figuralne situle neminljivi intimni umetniški spomeniki neugnane radoživosti in častihlepja halštatske aristokracije v razcve- tu železnodobne civilizacije. Situlsko umet- nost lahko označimo kot likovno manifestaci- jo halštatske aristokracije, saj so edinole predstavniki tedanje nobilitete bili njeni na- ročniki, nosilci in uporabniki. Vzvišeni ekspresivni realizem v situlski umetnosti, za katerega so v klasičnem obdob- ju značilhe močne prvine naturalizma, je izšel iz strogega ritma žamogrobiščne simbo- like in geometrijske motivike, ki je bila oplo- jena s sredozemsko pripovedno figuraliko. Poudarjeno pripovednost situlskega realizma je z vdorom Keltov in pod vplivom njihovega izročila zamenjala bujna fantastika popolne dekoracije keltsko-latenskega likovnega izra- za, ki je nastala kot posledica dosledne stili- zacije živalske in antropomorfne figuralike. Ustvarjanje situlskih umetnin je bilo nasilno pretrgano. Nenadni vdor napadalnih keltskih rodov v naše kraje ni zlomil samo politične neodvisnosti in gospodarske moči ilirskih ple- men, temveč je presekal tudi niti halštatske kulturne tvornosti. Kelt okupator je nasilno porušil bogato halštatsko tradicijo in ustvar- jalnost Ilirov, njihovo mitologijo in pogreb- ni obred ter domorodcem vsilil svojo civili- zacijo, zraslo v drugačnih okoliščinah, z dru- gačnim izročilom. Z vdorom Keltov in njihovo prevlado, po porazu ilirskih knezov v naših krajih, se Je zaključil zlati vek naše prazgodovine, ki je dosegla svoj vrh v mlajšem obdobju halštat- skega časa. Iliri na Dolenjskem so bili z do- bro razvitim železarstvom in z odlično meta- lurgijo tudi pomemben gospodarski činitelj na prostoru med severnim Jadranom (caput Adriae) in Donavo. Po keltskem vdoru na Do- lenjsko sredi 3. stoletja je ta dežela postala spet stoletja dolgo nepomembna, anonimna provinca. Izgubila je sloves tvorne in vodil- ne kulturne pokrajine vse do visokega sred- njega veka, ko sta v Stični in Kostanjevici spet zrasli pomembni kulturni središči, ki sta stoletja dolgo izžarevali svoj vpliv daleč v slovenski prostor. OPOMBE 1. T. Knez, Kronika 18, 1970, 11 ss; T. Knee. Nwo mesto v dlavnini (1972). — 2. Ob tej razsta- vi so izšli razstavni katalogi v italijanščini (Mo- stra dedrarte delle Situle dal Po al DanubiO', Pa- dova 1961), slovenščini (Umetnost alpskih Ilirov in Venetov, Ljubljana 1962) in nemščini (Situlen- kunst zwischen Po und Donau, Wien 1962). — 3. Lucke-Frey, Die Situla in Providence (Rhode Island). Römisch-Germanische Forschungen, Band 26 (1962); O.-H. Frey, Die Entstehung der Situlen- kunst. Römisch-Germanische Forschungen, Band 31 (1969); W. Kimmig. 43.-44. Bericht der Rö- misch-Germanischen Kommission 1962—1963, 31 ss; J. Kastelic, Umetnost situl (1965). — 4. M. Pallottino, Situlenkunst zwischen Po und Donau (Ausstellungskatalog, Wien 1962), 16. — 5. G. Kossack, Varia archeologica (Wilhelm Unverzagt zum 70. Geburtstag dargebracht). Deutsche Akad. d. Wiss. zu Berlin, Schriften d. Sekt, für Vor- und Frühgeschichte Band 16, 105. — 6. W. Kim- mig, o. c, 91. —■ 7. J. Kastelic, Umetnost alpskih Ilirov in Venetov (Razstavni katalog, Ljubljana 1962), 48. — 8. Podoben pojav pivsikega servisa srečamo še v naslednjih primerih: Stična (Ložar, GMDS 18, 1937, 7 ss); Este-situla Benvenuti (Luc- ke-Frey, o. C, 63; Kuffern (Lucke-Frey- o. c, 82); Klein-Klein (Schmid, PZ 24, 1933, 260 sl. 37 in 273 sl. 47 a-b). — 9. O funkciji situl cfr.: Kim- mig, o. C, 91 siS. — 10. W. Angeli, Krieger und Salzherren (Ausstellungskatalog, Mainz 1970), 38. —■ 11. S. Gabrovec, Arheološki vestnik 15'—16, 1964—1965, 43 s; S. Gabrovec, Simpozijum o te- ritorijalnom i hronološkom razgraničenju lUra u preistorijskom dobu (Sarajevo 1964), 215 ss. — 12. W. Kimmig, Die Heuneburg an der oberen Donau (1968), 95 ss. — 13. Kratek pregled vseh dosedanjih tez o izvoru in razprostranjenosti si- tulskih spomenikov z navedbo vse zadevne lite- ratura daje: Lucke-Frey, o. c, 4 s. — 14. R. Lo- žar, GMDS 15, 1934, 40. — 15. G. v. Merhart, Festschrift RGZM 2 (1952), 1 ss. — 16. F. Stare, Arheološki vestnik 3, 1952, 207. — 17. F. Stare, Zbornik filozofske fakultete II, Ljubljana 1955, 141 (odslej: Stare, Zbornik); Kimmig, o. c, 102. — 18. Glej opombo 2. — 19. W. Kimmig, o. c, 102. — 20. Glej opombo 3. — 21. Za ugotavljanje števila situl primerjaj kataloge najdb Stare, Zbornik, 146 ss; Lucke-Frey, o. c, 70 ss; O.-H. Frey, c. c, 101. — 22. W. Kimmigl, a. c, 78 opomba 90, 81. — 23. W. Smid, Camiola 1, 19Ö8, 202 ss. — 24. S. Gabrovec, Arheološki vestnik 19, 1968, 160 ss; F. Stare, Zbornik, tab. VI, 1. — 25. F. Stare, Zbornik, 141. — 26. O.-H. Frey, Alma mater Philippina (Marburg/Lahn), Winterseme- ster 196a/69, 10. O.-H. Frey, Varstvo spomenikov 13—14, 1968—19"69, 20. 75