84 Sodobna pedagogika/Journal of Contemporary Educational Studies Zlokovic, Nenadic-Bilan Mojca Kovač Šebart, v Andreja Hočevar, Damijan Stefane Št./No. 3/2017 Str. 84-103/pp. 210-228 ISSN 0038 0474 Analiza stanja na področju predšolske • Ji'* ' V J • • vzgoje z vidika zagotavljanja pravičnosti in enakih možnosti v vzgojno-izobraževalnem sistemu Republike Slovenije1 Povzetek: Predšolska vzgoja je v različnih dokumentih EU posebej poudarjena kot tista, ki najbolj prispeva k pravičnosti na celotnem vzgojno-izobraževalnem kontinuumu, in to še posebej za prikrajšane otroke. Ima pomembno vlogo pri zmanjšanju osipa in spodbujanju socialne vključenosti ter lahko pomaga zmanjševati razlike med otroki, ki so socialno-ekonomskega izvora ali zadevajo druge okoliščine. V času, ko se nedvomno povečuje družbena neenakost med državljani in državljankami ter prebivalci in prebivalkami, ki bivajo v Republiki Sloveniji, so avtorji preverili podatke, analizirali sistemske rešitve na področju predšolske vzgoje in tako izrisali okvir za vpogled v stanje z vidika zagotavljanja pravičnosti in enakih možnosti otrokom, ki (ni)so vključeni v programe predšolske vzgoje. Na podlagi podatkov in njihove analize so pokazali, da obstoječe rešitve ne zagotavljajo vsem otrokom enakih možnosti za vključitev v predšolsko vzgojo v vrtcih, ki je ključnega pomena za njihov nadaljnji razvoj in pomembno vpliva tudi na šolsko uspešnost otrok, ki prihajajo iz manj spodbudnega okolja. Ugotavljajo, da bi moralo pristojno ministrstvo na tem področju izvajati aktivnejšo politiko, začenši z ukrepi in rešitvami na sistemski ravni. Ključne besede: predšolska vzgoja, pravičnost, enake možnosti, otroci iz manj spodbudnega okolja, kazalniki kakovosti, sistemske rešitve UDK: 373.2 Znanstveni prispevek Dr. Mojca Kovač Šebart, redna profesorica, Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za pedagogiko in andragogiko, Aškerčeva 2, SI-1000 Ljubljana, Slovenija; e-naslov: mojca.kovac-sebart@guest.arnes.si Dr. Andreja Hočevar, docentka, Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za pedagogiko in andragogiko, Aškerčeva 2, SI-1000 Ljubljana, Slovenija; e-naslov: andreja.hocevar1@guest.arnes.si Dr. Damijan Štefanc, izredni profesor, Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za pedagogiko in andragogiko, Aškerčeva 2, SI-1000 Ljubljana, Slovenija; e-naslov: damijan.stefanc@guest.arnes.si 1 Članek je nastal v okviru raziskovalnega programa št. P5-0171 Pedagoško-andragoške raziskave učenja in izobraževanja za kakovostno življenje v skupnosti, ki ga je sofinancirala Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije iz državnega proračuna. Kovač Šebart, Hočevar, Štefane 85 Uvod Predšolska vzgoja je v dokumentih EU (European Commission 2011, 2011a; European Commission 2013) posebej poudarjena kot tista, ki najbolj prispeva k pravičnosti na celotnem vzgojno-izobraževalnem kontinuumu, in to še posebej za prikrajšane otroke. Evropska komisija poudarja, da s »predšolsko vzgojo in varstvom lahko vsem mladim omogočimo dober začetek v jutrišnjem svetu in prekinemo prenos prikrajšanosti med generacijami« (European Commission 2011, str. 1). Še posebej pa komisija opozarja, da lahko predšolska vzgoja skupaj z drugimi ukrepi (npr. družinske politike, stanovanjske politike) zmanjšuje število ljudi, ki so izpostavljeni tveganju revščine in socialne izključenosti (prav tam, str. 2). Zaradi svoje vloge pri zmanjšanju osipa in spodbujanju socialne vključenosti je predšolska vzgoja ena od prednostnih nalog v okviru strategije Evropa 2020 (European Commission 2013, str. 3). Daljša vključenost v kakovosten vrtec, kot kaže tudi študija, ki jo je leta 2011 za OECD pripravil Melhuish (2011), lahko pomaga zmanjševati razlike med otroki, ki so socialno-ekonomskega izvora ali zadevajo druge okoliščine. Rezultati več tujih raziskav (Barnett 2010; Camilli idr. 2010; Geoffroy idr. 2010; Melhuish 2011; Duncan in Sojourner 2013; Bela knjiga ... 2011, str. 72), v katerih so proučevali učinke vrtca na otrokov trenutni in kasnejši razvoj, učenje in uspešnost v šoli ter pri tem upoštevali tudi pomen različnih dejavnikov, kot so starost otroka ob vstopu v vrtec, vrsto in trajanje programov, kakovost vrtca in družinskega okolja, in tistih, ki so jih zbrale ter predstavile tudi avtorice poglavja o vrtcih v Beli knjigi o vzgoji in izobraževanju v RS (2011), so pokazali, da ima vključenost otroka v vrtec pozitiven učinek na nekatera področja otrokovega razvoja in učenje, zlasti v povezavi z izobrazbo otrokovih staršev in kakovostjo vrtca, in da deluje kot varovalni dejavnik npr. v otrokovem govornem razvoju (prav tam, str. 72). Podobni so izsledki raziskav (Molfese in Westberg 2008; Bennet idr. 2012; Guerin 2013), v katerih ugotavljajo, da ima zgodnja vključenost v vrtec pri otrocih, ki prihajajo iz manj spodbudnega družinskega okolja, pozitiven učinek na njihovo pripravljenost za šolo, pa tudi na njihovo vključevanje v programe na terciarni ravni sistema vzgoje in izobraževanja. Analize rezultatov mednarodnega preverjanja pismenosti PISA pa so pokazale, da v večini sodelujočih držav učenci, ki so vsaj leto 86 Sodobna pedagogika/Journal of Contemporary Educational Studies Kovač Šebart, Hočevar, Štefane dni obiskovali program predšolske vzgoje, dosegajo boljše rezultate kot tisti, ki v predšolsko vzgojo niso bili vključeni (OECD 2015, str. 326). Še zlasti je po navedbah OECD vključenost v programe predšolske vzgoje koristna za otroke priseljence: »Med otroki priseljenci s primerljivim socio-ekonomskim ozadjem, ki so prispeli v ciljno državo pred svojim 6. letom starosti, so tisti, ki so v tej državi obiskovali predšolsko vzgojo, dosegli pomembno boljše rezultate na preverjanju bralne pismenosti v raziskavi PISA kot tisti, ki v predšolsko vzgojo niso bili vključeni. [...] Razlika med obema skupinama je v povprečju znašala kar 75 točk, kar je ekvivalentno dvema letoma šolanja.« (Prav tam) Ob tem velja omeniti, da raziskovalci predšolske vzgoje v Evropi (npr. Kaga idr. 2010; European Commission 2011; Barnett 2010) posebej poudarjajo pozitivne učinke skupnih vrtcev na otrokov razvoj in učenje: med pomembnimi pogoji za zagotavljanje kakovosti skupnega vrtca namreč navajajo tudi skupni kurikulum (Bela knjiga ... 2011, str. 85). Kako pomembno je, da imamo v Sloveniji razvito mrežo kakovostnih javnih vrtcev, opozarjajo tudi izsledki več domačih raziskav (Marjanovič Umek idr. 2005; Gaber in Marjanovič Umek 2009; Marjanovič Umek 2014), ki so bile opravljene po uveljavitvi Zakona o vrtcih (1996) in Kurikula za vrtce (1999) in ki v veliki meri podpirajo ugotovitve raziskav, opravljenih v tujini. Izsledki ciljnoraziskovalnega projekta »Vpliv vrtca na otrokov razvoj in učenje« kažejo, da so otroci, ki so bili vključeni v nizkokakovostne vrtce in katerih matere so imele nizko izobrazbo, dosegli pomembno nižje rezultate na področju govorne kompetentnosti kot otroci mater z visoko izobrazbo. V visokokakovostnih vrtcih so se razlike v govoru otrok, ki so imeli matere z visoko oziroma nizko izobrazbo, pomembno zmanjšale. Povedano drugače, kakovost vrtcev je bila eden od dejavnikov, ki so prispevali k zmanjšanju razlik v govoru otrok, povezanih z izobrazbo staršev. To pa je eden od ključnih dejavnikov za šolsko uspešnost (Marjanovič Umek 2014, str. 18). Na podlagi izsledkov raziskave z naslovom »Študije (primerjalne) neenakosti« pa sta Slavko Gaber in Ljubica Marjanovič Umek (2009) zapisala, da vključenost v kakovosten vrtec »predvsem spodbuja razvoj pripravljenosti za šolo otrok staršev z nizko izobrazbo oziroma nadomesti nekatere primanjkljaje v razvoju in učenju, ki so verjetno tudi posledica manj spodbudnega družinskega okolja. Učinek vrtca pa ni pomemben dejavnik pripravljenosti za šolo pri otrocih, katerih starši imajo visoko izobrazbo in verjetneje otroku ponujajo kakovostno in spodbudno družinsko okolje« (prav tam, str. 85). Je pa vključenost v kakovosten vrtec tudi za te otroke, opozarjajo avtorji (Heckman 2012; Guerin 2013), kot tudi za otroke iz robnih skupin pomembna, saj pozitivno vpliva na njihov socialni in čustveni razvoj ter razvoj t. i. mehkih veščin (pozornost, motivacija, vztrajnost). Tudi izsledki študije »Učinkovitost sistema izobraževanja v Sloveniji« (Bole, Jere in Rebec 2016) pritrjujejo navajanim ugotovitvam: vključenost v vrtec v Sloveniji uspešnost otrok priseljencev in zlasti otrok staršev z nizko izobrazbo pri reševanju mednarodnih preizkusov znanja (TIMSS, PIRLS) na koncu primarne stopnje šolanja poveča tudi za do 36 % v primerjavi z otroki, ki niso vključeni v vrtec, njihovi starši pa imajo le osnovno izobrazbo (prav tam, str. 31). »Predšolski vzgojno-izobraževalni proces je za takšen segment učencev v Sloveniji verjetno bistveno bolj učinkovit Analiza stanja na področju predšolske vzgoje z vidika zagotavljanja pravičnosti in enakih ... / An analysis of the state of affairs in preschool education from the aspect of ensuring equity ... 87 kot za celotno populacijo otrok iste kohorte.« (Prav tam) Opozarjamo, da tovrstne učinkovitosti ne smemo zamenjati s kakovostjo predšolske vzgoje, ki zadeva celoten razvoj otrokove osebnosti, saj bi s tem zelo hitro lahko gradili na argumentaciji, ki namesto celovitega razvoja otroka vrednoti le dosežke na naslednji stopnji vzgojno-izobraževalne vertikale. V času, ko se nedvomno povečuje družbena neenakost med državljani in državljankami ter prebivalci in prebivalkami Republike Slovenije (v nadaljevanju RS),2 je treba preveriti podatke, analizirati sistemske rešitve na področju predšolske vzgoje in tako izrisati okvir za vpogled v stanje z vidika zagotavljanja pravičnosti in enakih možnosti malčkom oziroma otrokom, ki (ni)so vključeni v programe predšolske vzgoje. Zavedamo se omejitev, ki so vpisane v metodologijo te analize, zaradi česar bi bilo v naslednjem koraku treba opraviti temeljito analizo vzgojne prakse in udejanjanja kurikularnih rešitev v vrtcih po Sloveniji. Vključenost otrok v vrtec po Sloveniji: stanje in trendi Vključenost otrok v vrtec je zagotovo eden pomembnejših kazalnikov dostopnosti predšolske vzgoje, ki posredno kaže na sistemsko zagotavljanje enakih možnosti in pravične obravnave otrok. Skladno z evropskimi trendi in smernicami se tudi v Sloveniji vključenost otrok v programe predšolske vzgoje povečuje: kot je razvidno iz grafa 1, je v zadnjem desetletju delež otrok, vključenih v vrtec, narasel za 13 odstotnih točk, pri čemer je bilo v šolskem letu 2015/16 v vrtec vključenih 57,3 % otrok prvega in 90,5 % otrok drugega starostnega obdobja. Po referenčnem merilu, ki so ga leta 2009 sprejeli evropski ministri za izobraževanje, naj bi bilo do leta 2020 v predšolsko vzgojo vključenih vsaj 95 % otrok v obdobju med četrtim letom starosti in vstopom v šolo (European Commission 2011, str. 2); ugotovimo lahko, da v Sloveniji tega deleža še ne dosegamo: po podatkih Eurostata je bilo leta 2012 v vrtec vključenih 90,9 % otrok med četrtim letom starosti in vstopom v šolo, kar ni le pod omenjenim referenčnim merilom, temveč tudi pod povprečjem EU-28 (ki je leta 2012 znašalo 93,9 %). Iz grafa 1 je razvidno, da je imelo leta 2012 večji delež vključenosti otrok med četrtim letom starosti in vstopom v šolo v predšolsko vzgojo in varstvo 18 držav EU, manjši je bil le v manjšem številu zlasti vzhodnoevropskih držav ter v ZDA in na Finskem. 2 Na to med drugim nakazujejo tudi podatki SURS o stopnji tveganja socialne izključenosti in stopnji tveganja revščine: stopnja tveganja socialne izključenosti je leta 2006 znašala 17,1 %, do leta 2014 pa je narasla na 20,4 %. Leta 2015 je sicer upadla za 1,2 odstotne točke (na 19,2 %), a je bila v primerjavi z letom 2006 še vedno večja za 2,1 odstotne točke. Podoben trend je zaslediti pri stopnji tveganja revščine: ta je še leta 2009 znašala 11,3 %, do leta 2015 pa je narasla na 14,3 %. 88 Sodobna pedagogika/Journal of Contemporary Educational Studies Kovač Šebart, Hočevar, Štefane s o