DOGOVOR o usklajevanju davčne politike v letu 1985 (izvleček) UVOD Z dogovorom o usklajevanju davčne politike občinske skupščme natančno določijo pogoje m stopnje obdavčitve, ki jih zakon o davkih občanov ne ureja. ter )ih prepušča v ureditev občinam. Vendar v cilju preprečevanja neupravičenih razlik v višini in obse-gu obveznosti zavezancev med posameznimi družbenopolitičnimi skupnostmi s tem dogovorom usklajujejo razmerja. S tem naj bi vzpodbujali zavezance k večji produktivnosti dela. ter tako prispe-vali k zadovoljevanju splošnih družbenih potreb v sorazmerju s svojimi materialnimi možnostrni. Vsebinske spremembe Dogovor za leto 1985 ima spremembe, ki jih prinašata oba zvezna dokumenta o davčni politiki in jih je sprejela skupščina SRS decembra 1984, ter spremembe zakona o davkih občanov. Te spremembe so sledeče: 1. Davek od dohodka \z kmetijskih dejavnosti — uvaja se proporcionalna stopnja za davek iz kmetijstva, ki se odmerja po dejanskem dohodku v višini od 25%—30%; — določajo se najnižji cenzusi dohodkov iz kmetijske dejavno-sti po KD, katerl niso obdavčeni; — uvajajo se davčne olajšave za kmete, ki združujejo svoje delo in zemljišče v organizacijo združenih kmetov, s tem da se zniža za 50°/o odmerjeni davek, ki odpade na tako združeno zemljišče; — uvajajo se davčne olajšave za oddana zemljišča v zakup kmetijski zemljiški skupnosti ali združenemu kmetu. Olajšave so odvisne od časa oddanega zemljišča — nad 7 let pa je olajšava 100%; — uvedene so tudi 100 % oprostitve ptačila davka za zemljišča, ki jih ni mogoče izkoriščati zaradi visokonapetostnih daljnovodov in zemljišča na katerih se izvede melioracija, zemljišča na katerih se izvede komasacija ali arondacija pa 50%; — ostala določila dogovora ne spreminjajo že sedaj uporablje-nih določil, ki so predpisane v odloku o davkih občanov. 2. Davek od dohodka iz gospodarskih in poklicnih dejavnosti: — uvajajo se proporcionalne stopnje davka po dejanskem do-hodku od ostanka čistega dohodka v višini od 28% do 35%; — občine lahko po dogovoru znižajo proporcionalno stopnjo za poklicne dejavnosti, ki so posebnega družbenega pomena; — občine lahko predpišejo za 5 % višjo stopnjo davka za za-vezance, ki pridobivajo dohodek v obliki postranskega poklica (popoldanci) in za 10% višje za zavezance, ki dosegajo občasne dohodke z gospodarskimi dejavnostmi; — določa se minimalni pavšalni znesek davka glede na čisti osebni dohodek zaposlenih delavcev v gospodarstvu; — poleg olajšav za naložbe za razširjeno reprodukcijo v višini 25% od čistega dohodka po zakonu (davčne osnove) lahko občine za dejavnosti, ki jih žele pospeševati predpišejo še dodatne olajšave do 25 % — skupaj bo lahko 50 % čistega dohodka name-niti za naložbe v razširitev materialne osnove dela; — povečujejo se olajšave za začetnike, tako, da so prvo leto 100 % oproščeni odmerjenega davka, drugo leto v višini 50 % in tretje leto 25%; — poleg zavezancev po dejanskem dohodku, ki imajo za novo-zaposlenega delavca olajšavo v višini 10 % čistega OD zaposlenih v gospodarstvu, se prizna olajšava tudi zavezancem, ki so pavšal-no obdavčeni v višini 20% od pavšalno odmerjenega davka; — uvajajo se davčne olajšave za zavezance, ki oddajajo viške električne energije v sistem elektrogospodarstva; — uvajajo se olajšave za prodane izdelke domače obrti, ki imajo znak kvalitete v višini do 25 % odmerjenega davka, odvisno od deleža tega izdelka v celotnem prometu; — priznavajo se v stroške izdatki za kulturne in telesnokulturne namene do 20 % čistega poprečnega OD; — uvajajo se olajšave za davek od dohodkov po odbitku za organizirano delo na domu občanov kmečkih gospodarstev v manj razvitih območjih Slovenije za 50%. 3. Davek od dohodka iz avtorskih pravic, patentov in tehničnih izboljšav: — uvaja se davek od dohodkov od avtorskih pravic v pro-porcionalni stopnji od 28% do 35% za zavezance po dejanskem dohodku; — uvajajo se davki od patentov in tehničnih izboljšav v višini 5 % od ostanka čistega dohodka; — davek po odbitku od dohodkov iz avtorskih pravic bo 20 %, patentov in tehničnih izboljšav bc 3%. 4. Davek od dohodka iz premoženja in premoženjskih pravic: — spremenijo se razponi in lestvica za dohodke, kar je v skladu s porastom inflacije. 5. Davek od premoženja stanovajskih stavb, stanovanj in garaž: — uvaja se progresivna lestvica obdavčitve glede na vrednost premoženja in sicer: nad 1,000.000 din je stopnja 0,10% nad 10,000.000 din je stopnja 1 %; — višja je lestvica za počitniške prostore, glede na vrednost vikendov od 0,20% pri osnovi 1 mio din in 1,50% pri osnovi 10 mio din vrednosti vikendov; — poslovni prostori bodo obdavčeni pri osnovi 1 mio din s stop-njo 0,15% in pri vrednosti 5 mio din 1,25%, v kolikor jih lastnik ne uporablja za gospodarsko dejavnost; — obdavčujejo se plovni objekti nad 8m dolžine. 6. Davek od prometa proizvodov: — znižuje se stopnja prometnega davka pri pivu \z 35% na 30 %. 7. Druge določbe: — zaradi ugotovljenih slabih kadrovskih in materialnih pogojev dela v upravah za družbene prihodke bodo občine v samo-upravnem sporazumu o skupnih izhodiščih in nekaterih osnovah za delitev sredstev za OD določile osnove za nekatere posebne pogoje dela in odgovornosti v upravah za družbene prihodke: — nadomestila za delo uprav za družbene prihodke pobrane prispevke SIS se bodo namensko uporabljale za modernizacijo in izboljšanje materialnega položaja uprav. Direktor uprave za družbene prihodke Miroslav Brečko , STALIŠČE IZVRŠNEGA SVETA Izvršni svet ugotavlja, da je večina pripomb, ki jih je dal sam in delegatska skupščina na seji januarja in februarja 1985, upošte-vana v predlogu dogovora. Upoštevana so stališča: 1. Olajšave za naložbe v kmetijstvu so določene 6o 80%, olajšave za tržno proizvodnjo hrane do 70% ter olajšave za od-dajo zemljišča v zakup do 50% odmerjenega davka. V tem okviru bomo v občini, usklajeno v Ijubljanski regiji, določili posamezne olajšave od odmerjenega davka glede na družbeni interes. 2. Olajšave za naložbe zavezancev \z kmetijske dejavnosti po dejanskem dohodku se priznajo pod pogoji, ki jih občine v regiji uskladijo. 3. Lastniku zemlje, ki odda zemljišče kmetu kooperantu ali kmetijski zemljiški skupnosti, se prizna olajšava že za oddajo in zato ni potrebna še za tržno proizvodnjo. 4. Občine lahko določijo oprostitev plačila davka od zemljišč, na kalerem so posajeni dolgoletni nasadi do 10 let, upoštevajoč vrsto nasadov. 5. Občine lahko uvedejo dodatni davek za zavezance, ki oprav-Ijajo dejavnost kot postranski poklic. 6. Občine lahko določijo v regionalnih okvirih dodatne olajšave za razširjeno reprodukcijo in za dejavnosti, katere želijo pospeše-vati s svojim planom razvoja, in sicer z dodatno 25% stopnjo (splošna stopnja je 25% od davčne osnove). 7. Zavezancem, ki samostojno kot poklic opravljajo kulturno dejavnost, se prizna znižana stopnja za 70% že po zakonu. 8. Pripomba glede lestvice za skupni dohodek je upoštevana v zakonu o uvedbi republiških davkov in taks in je ustrezno dvignje-na — lestvica. Niso upoštevane pripombe: — olajšava za novo zaposlenega delavca v višini 10% pov-prečnega OD ni zvišana z enako utemeljitvijo kot preteklo leto, da je to le ena izmed olajšav za zaposlovanje delavcev pri obrtnikih, — ni znižana stopnja davka po odbitku od dohodka. doseže-nega s prodajo ročno izdelanih izdelkov, ki jih ni možno šteti za izdelke domače ali umetne obrti od 25 na 10%, — ni zvišana vrednost posameznega dobitka od iger na srečo. od katerega se ne plača davek, od 10.000 din na 30.000 din, ker to ne dovoljuje medrepubliški dogovor. Izvršni svet predlaga, da delegatska skupščina sprejme predlog dogovora s tem, da vztraja pri svojem stališču: — glede olajšave za novozaposlenega delavca (z 10 % naj se poveča na 20% povprečnega OD), — glede znižanja davčne stopnje po odbitku iz 25% na 10% za dohodke, dobljene z izdelavo ročnih izdelkov, ki jih ni mogoče šteti za izdelke domače ali umetne obrti.